Gå til innhold

Pubertet eller vanlig utvikling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

6 åringen (jentebarn) har endra seg nedantil. Dvs dei indre kjønnsleppene har vokst og henger nå litt utanfor. La merke til det fordi ho spurte kva "det der er". Tok då ein fin prat om kropp og litt om pubertet. 

Eg er ikkje noko ekspert men det er vel eit organ som endrer seg heile livet? Om eg husker riktig så var eg 10 år når ting endra seg der nede og 11 år når eg fekk mensen. 

Eller kan det vere tidlig pubertet?

Skal på helsekontroll seinare i månaden og tar det opp der selvfølgelig.

Anonymkode: 2220b...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei! Det høres ut som du håndterte situasjonen på en veldig fin måte, med en åpen og trygg samtale om kropp og pubertet. Det er helt normalt at barn er nysgjerrige på endringer i kroppen sin, og det er flott at du tok deg tid til å forklare det for henne.

Når det gjelder endringene du har lagt merke til hos din 6-åring, kan dette være en del av normal variasjon i utviklingen. Kjønnslepper og andre deler av kjønnsorganene kan forandre seg noe i størrelse og utseende gjennom hele livet, ikke bare i puberteten. Hos små barn kan slike endringer også skyldes normale hormonelle svingninger som oppstår i forskjellige faser av barndommen.

Tidlig pubertet eller normal utvikling?

Tidlig pubertet, eller for tidlig pubertet (pubertas praecox), defineres som tegn på pubertet som starter før 8 år hos jenter. Typiske tegn kan inkludere brystutvikling, vekstspurt, kjønnshår eller kroppslukt. En viss grad av utvikling i kjønnsorganene kan også skje uten at det nødvendigvis er pubertet, som en del av kroppens modning.

Hvis det kun er snakk om forandringer i de indre kjønnsleppene uten andre tegn på pubertet, er det mindre sannsynlig at det er tidlig pubertet. Det kan likevel være nyttig å diskutere dette med helsesykepleier eller lege for å utelukke eventuelle underliggende årsaker, som hormonforstyrrelser.

Hva du kan observere fram til helsekontrollen:

• Andre tegn på pubertet: Legg merke til om hun utvikler bryster, får kroppslukt, kjønnshår, eller om høyden hennes øker raskt.
  • Generell helse: Noter om det er andre endringer, som vektendringer, tretthet, eller andre uvanlige symptomer.
  • Oppfølging av spørsmål: Hvis hun har flere spørsmål om kroppen, kan det være lurt å lese en enkel og alderspasset bok om kropp og pubertet sammen.

Det er godt at du allerede planlegger å ta dette opp på helsekontrollen. Helsesykepleier eller lege kan vurdere situasjonen nærmere og eventuelt henvise til spesialist dersom det er nødvendig.

Anonymkode: b89c1...634

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...