Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste månedene tatt en del økonomiske grep for å kunne spare mere. Er alene med barn og litt under middels inntekt, så det blir ikke de store summene, men alle monner drar jo 😊 Får et lite «kick» når jeg f.eks selger noe på Finn, og kan sette pengene på spare/bufferkonto, får gratis prøveperioder på strømmetjenester, eller kan handle tilbudsvarer. Har de siste månedene også hatt shoppestopp på alt som ikke er helt nødvendig i hverdagen, det føles veldig godt. 

Noen andre som opplever dette, og har flere tips til smarte grep man kan ta for å gå litt i pluss på sparing? 😊

Anonymkode: a85fb...3c4

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber mye ekstra. 

Anonymkode: 3ccab...812

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg vil kalle det "sport", men jeg har ikke brukt en eneste krone i Januar på annet enn regninger.

Å spare er gøy en stund, men jo lengre man drar strikken, jo flere utgifter er det jo som hoper seg opp og som må betales uansett. Jeg kan godt si til meg selv at jeg har "shoppestopp", men den varer jo bare helt til jeg trenger nye sokker eller truser.

Unødvendige ting kjøper jeg aldri, det ligger jo litt i ordet...😄

Anonymkode: ddd53...5c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er gøy å optimalisere privatøkonomien, spesielt samtidig som man ikke går på akkord med kostholdet:

• 30 dagers matplan
  • Handleliste for mathandel 30 dager (frysevarer, tørrvarer, matvarer med litt holdbarhet som f.eks. egg) og handleliste for suppelering etter ca 14 dager, for friske grønnsaker og salater som skal holde frem til periodens slutt.
  • Tips: ketogent kosthold og vektnedgang: 2 gode måltider om dagen, null sukker, stivelse og hvetemel. Bonus: søtsuget forsvinner etter ca 1 til 1,5 uke og da er det mye mindre craving etter søtsaker og snacks. Potensielt mye penger spart og bedre helse.

Færre turer til matbutikken betyr også at man kutter antall ganger man potensielt kan bli fristet til å kjøpe noe mer enn planlagt. Kjører man konsekvent bil til butikken, er det selvfølgelig en besparelse i antall bilturer til butikken om begrenses til maks et par ganger i måneden. Såpass sjelden mathandel fører også til behov for planlegging, som igjen fører til at du ser hele uken og måneden med et helhetlig blikk. "Her må vi ha litt fisk", "her kan vi spare litt med en kjøttkakemiddag". I perioder med behov for økt sparing kan man legge inn rimeligere middager her og der. Det blir en planmessighet over det hele som gir langt bedre kontroll på matbudsjettet.

Anonymkode: 14400...e15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er gøy å optimalisere privatøkonomien, spesielt samtidig som man ikke går på akkord med kostholdet:

• 30 dagers matplan
  • Handleliste for mathandel 30 dager (frysevarer, tørrvarer, matvarer med litt holdbarhet som f.eks. egg) og handleliste for suppelering etter ca 14 dager, for friske grønnsaker og salater som skal holde frem til periodens slutt.
  • Tips: ketogent kosthold og vektnedgang: 2 gode måltider om dagen, null sukker, stivelse og hvetemel. Bonus: søtsuget forsvinner etter ca 1 til 1,5 uke og da er det mye mindre craving etter søtsaker og snacks. Potensielt mye penger spart og bedre helse.

Færre turer til matbutikken betyr også at man kutter antall ganger man potensielt kan bli fristet til å kjøpe noe mer enn planlagt. Kjører man konsekvent bil til butikken, er det selvfølgelig en besparelse i antall bilturer til butikken om begrenses til maks et par ganger i måneden. Såpass sjelden mathandel fører også til behov for planlegging, som igjen fører til at du ser hele uken og måneden med et helhetlig blikk. "Her må vi ha litt fisk", "her kan vi spare litt med en kjøttkakemiddag". I perioder med behov for økt sparing kan man legge inn rimeligere middager her og der. Det blir en planmessighet over det hele som gir langt bedre kontroll på matbudsjettet.

Dette med handling kan slå begge veier. Storhandel hver eller annenhver uke krever at du har svært god kontroll på hvor mye mat som trengs. For en familie på fire der en jobber turnus med lange vakter er det ganske vanskelig, og resultatet for oss blir at vi ender med både å kaste mat vi hadde for mye av, og ta ekstra turer til butikken. Nå handler vi heller stort sett daglig. Vi kjører forbi butikken uansett, og handler stort sett det vi skal ha for en dag eller to.

Anonymkode: 7951a...8ef

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvor mye du tjener? Jeg er ikke spesielt god på å spare, men det er til dels fordi jeg er under utdanning og for å « overleve» så klarer jeg ikke sitte å spikke og spare på det lille jeg har. Skal jo leve litt også, mens man enda er i live. Etter endt utdanning kommer jeg til å ligge på nærmere 700 000 i året. Da kan eg spare. 

Anonymkode: d8b77...bf9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan jeg spørre hvor mye du tjener? Jeg er ikke spesielt god på å spare, men det er til dels fordi jeg er under utdanning og for å « overleve» så klarer jeg ikke sitte å spikke og spare på det lille jeg har. Skal jo leve litt også, mens man enda er i live. Etter endt utdanning kommer jeg til å ligge på nærmere 700 000 i året. Da kan eg spare. 

Denne tankegangen er faktisk en av de største grunnen til at noen aldri klarer å spare . Det handler om den totale mentaliteten. 

Søk opp Pengesnakk  podcast og hør litt der, spesielt det hun sier om å spare småpenger, så kanskje det faller ned noen poletter for deg også. Det gjorde det for meg. 

Anonymkode: 41118...b33

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Har også et mål om å være mer økonomisk i 2025 🫶🏻 Brukte MYE penger i 2024, blant annet på klær feks. Har definitivt nok, og kan heller låne litt av venninner eller lignende om jeg skal noe spesielt. 

Har shoppestopp med "replace, not add" som teori. Altså at jeg selvfølgelig kan kjøpe når noe jeg trenger er tomt eller ødelagt, feks strømpebukse, sminke (som jeg faktisk trenger), hudpleie (som jeg faktisk trenger) osv.

Regningkontoen skal ikke røres. Før har vi tatt ut det som har vært til overs, men nå skal alt stå for å holde på en ekstra buffer.

Jeg jobber mye ekstra og tipper 52-timersuke denne uka.

Ukeshandling og brødbaking holdt vi på med i hele 2024, men i år skal vi bli flinkere til å ikke kjøpe godis når vi har lyst på i tillegg. Og kutte takeaway 😊

Vi tjener godt men har 3 barn inkl 1 tenåring. Høye utgifter. Konfirmasjon til våren, så pengene kommer til å fly likevel. Men vi skal ihvertfall gjøre det vi kan 😊

Anonymkode: 0068e...2a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Denne tankegangen er faktisk en av de største grunnen til at noen aldri klarer å spare . Det handler om den totale mentaliteten. 

Søk opp Pengesnakk  podcast og hør litt der, spesielt det hun sier om å spare småpenger, så kanskje det faller ned noen poletter for deg også. Det gjorde det for meg. 

Jeg forstår der du skriver. Men jeg snakker om at skal man aldri unne seg noen ting? Det kan være små ting. En god kaffe EN gang i uken. En god bolle på en fredag etter en lang uke for eksempel. Jeg er fullstendig klar over at mange små beløp blir store men jeg kan Desverre ikke leve ett liv hvor man aldri kan unne seg noen ting. Beklager. Er visst dømt til å bli fattig jeg da. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det. I følge nyhetene for en dag eller to siden, handler vi nå mer og mer igjen med en gang det er utsikter til bedre økonomi. Og ser man i den andre enden bare øker forbruksgjelden og inkassoer, så det er vel som vanlig bare de rikeste som har sparing som hobby.

Anonymkode: 15404...330

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 12.34):

Jeg forstår der du skriver. Men jeg snakker om at skal man aldri unne seg noen ting? Det kan være små ting. En god kaffe EN gang i uken. En god bolle på en fredag etter en lang uke for eksempel. Jeg er fullstendig klar over at mange små beløp blir store men jeg kan Desverre ikke leve ett liv hvor man aldri kan unne seg noen ting. Beklager. Er visst dømt til å bli fattig jeg da. 

Selvfølgelig skal du kunne unne deg noe. Det gjør vi alle.  Men det er veldig lett å tenke at det er bare denne kaffem eller baren denne ollen.. Men når jeg tok en gjennomgang så  var det alt for ofte "Noe"  En duk her, en lysestake der. En kaffe  var ikke en kaffe en dag,, men ofte en kaffe og en bolle/ wienerbrød/ is i dag, en latte i går, to cola og en is på tirsdag, I tillegg kom en tur innom rema der det ble med litt smågodt, en pakke kjeks/ sjokolade, et ukeblad eller en bok ( som jeg kunne lånt gratis på biblioteket)  En tur på kjøpesentere, og vioos sp hadde jeg finnet en topp på salg. At jeg hadde 5 like hjemme, husket jeg ikke da.

Du skjønner tegninga.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Selvfølgelig skal du kunne unne deg noe. Det gjør vi alle.  Men det er veldig lett å tenke at det er bare denne kaffem eller baren denne ollen.. Men når jeg tok en gjennomgang så  var det alt for ofte "Noe"  En duk her, en lysestake der. En kaffe  var ikke en kaffe en dag,, men ofte en kaffe og en bolle/ wienerbrød/ is i dag, en latte i går, to cola og en is på tirsdag, I tillegg kom en tur innom rema der det ble med litt smågodt, en pakke kjeks/ sjokolade, et ukeblad eller en bok ( som jeg kunne lånt gratis på biblioteket)  En tur på kjøpesentere, og vioos sp hadde jeg finnet en topp på salg. At jeg hadde 5 like hjemme, husket jeg ikke da.

Du skjønner tegninga.

Ja, jeg forstår! Jeg kjøper aldri dill dall. Kjøper jeg noe så kjøper jeg dyre ting som jeg vet varer i lang tid. Men ja, mange som går Ibsen fellen der, hvor de unner seg ting hele tiden også blir det bare veldig mye til slutt. Jeg er ikke god på budsjett. Det burde jeg sette opp😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er meget gøy å spare 😁

Screenshot_2025-01-13-18-15-02-74_b6ae3b8af4c4fff1c3ecfd6f68fd879f.thumb.jpg.13fde5192e0d2344ea45267ff88263be.jpg

Anonymkode: a3dc0...d17

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du trenger noe,spør deg selv om du kan få tak i det brukt. Feks: ildfastform knuses, sjekk på bruktbutikk om de har en du kan bli fornøyd med. 

Øvelse ang matkostnader; gå gjennom kvittering fra matbutikk når du kommer hjem. Regn over hvor mye av totalsummen du kunne UNNGÅTT å kjøpe for hvis du måtte snu på hver krone. Kunne du valgt en type frukt med lavere kilospris?  Kan juice forbeholdes helg? Er det rimeligere med 1 stor pk yoghurt  enn mange små? Kjeks, sjokolade, brus...kan kuttes. Kan mikropopcorn erstatte potetgull osv. 

Jeg har også lagt inn automatisk overføring av kr 50 fra lønnskonto til sparekonto hver gang jeg drar kortet (men maks 200 kr pr dag). Kanskje en slik løsning er noe for deg (man bestemmer både tak og trekkbeløpets størrelse selv. 

Marie Olaussen med IG-konto "Hvordan bli rik" syns jeg er inspirerende, hun har også gitt ut to lettleste bøker om privatøkonomi. (Kan lånes på biblioteket).

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte 20-årene mine på å reise og oppleve, men når jeg mistet reiselysten i starten av 30-årene ble jeg bitt av sparebasillen. Tok mange økonomisk smarte valg. Nå i 40-årene kjenner jeg plutselig på at jeg ikke vet hvor lenge jeg har igjen her på jorden, og bruker mer penger på ting som virkelig gir meg glede - som å spise god mat, god kaffe og vin, og kvalitet som varer når det kommer til klær, sminke og hudpleie. Hunden vår blir også skjemt bort med kvalitet og hyppige dyrlegebesøk ved behov... og vi er ikke rike, har bare sluttet å sløse for 15 år siden - det lønner seg når man får lyst til å bruke litt penger igjen.

Anonymkode: 90e36...82f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å spare så mye som jeg klarer hver mnd. Av og til går det litt langt og jeg dropper å kjøpe mat fordi jeg heller vil spare penger😬 Liker å spare og håper at jeg kan ha en grei alderdom når den tid kommer. 

Anonymkode: 601bd...093

AnonymBruker
Skrevet

Månedshandel uten tvil, jeg bruker mindre penger da enn ukeshandel. Med en god middagsplan så fungerer det max. 

Anonymkode: aade1...c66

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke påstå at dette er veien for alle, men det mest effektive grepet for min del har vært en litt annen tilnærming enn det de fleste har. Det jeg har gjort er i grunn bare å skru opp det månedlige sparetrekket mitt inn i fond litt etter litt. Ved at det også praktisk er bittelitt vanskeligere å få fatt i pengene igjen (selv om det ikke er noe problem og tar noen få dager) merker jeg at den mentale terskelen for å ta penger ut igjen er høyere enn da de bare stod på konto. Så mye høyere at jeg ikke tar dem ut igjen. Jeg begynte med noen få tusen i måneden (som for all del ikke er småtteri det heller), og det har etter hvert gått sport i å gradvis skru dette faste trekket høyere og høyere opp etter hvert som jeg ser at jeg fortsatt går i pluss. I praksis har det medført at jeg bruker mindre og mindre penger jeg ikke trenger å bruke. Jeg  gir meg selv et mindre økonomisk handlingsrom i hverdagen, og jeg merker at jeg er for "redd" for å bruke for mye penger til å fortsette å bruke mer enn nødvendig. Samtidig er det jo, i realiteten, enkelt og greit å ta ut penger hvis jeg faktisk trenger dem.

For min del, i min situasjon, er det månedlige trekket nå til slutt helt oppe i 20 000 kr. Noen måneder går jeg noen tusen i pluss (etter dette trekket), andre måneder noen tusen i minus, men alt i alt går det rundt. Og jeg sparer jo da ganske mye penger i året som jeg også har hatt god avkastning på. Så har jeg ingen planer om å videre heve trekket, og med økte utgifter ved kjøp av større bolig eller familieforøkelse vil jeg selvfølgelig justere ned igjen.

Anonymkode: 075eb...1c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skal ikke påstå at dette er veien for alle, men det mest effektive grepet for min del har vært en litt annen tilnærming enn det de fleste har. Det jeg har gjort er i grunn bare å skru opp det månedlige sparetrekket mitt inn i fond litt etter litt. Ved at det også praktisk er bittelitt vanskeligere å få fatt i pengene igjen (selv om det ikke er noe problem og tar noen få dager) merker jeg at den mentale terskelen for å ta penger ut igjen er høyere enn da de bare stod på konto. Så mye høyere at jeg ikke tar dem ut igjen. Jeg begynte med noen få tusen i måneden (som for all del ikke er småtteri det heller), og det har etter hvert gått sport i å gradvis skru dette faste trekket høyere og høyere opp etter hvert som jeg ser at jeg fortsatt går i pluss. I praksis har det medført at jeg bruker mindre og mindre penger jeg ikke trenger å bruke. Jeg  gir meg selv et mindre økonomisk handlingsrom i hverdagen, og jeg merker at jeg er for "redd" for å bruke for mye penger til å fortsette å bruke mer enn nødvendig. Samtidig er det jo, i realiteten, enkelt og greit å ta ut penger hvis jeg faktisk trenger dem.

For min del, i min situasjon, er det månedlige trekket nå til slutt helt oppe i 20 000 kr. Noen måneder går jeg noen tusen i pluss (etter dette trekket), andre måneder noen tusen i minus, men alt i alt går det rundt. Og jeg sparer jo da ganske mye penger i året som jeg også har hatt god avkastning på. Så har jeg ingen planer om å videre heve trekket, og med økte utgifter ved kjøp av større bolig eller familieforøkelse vil jeg selvfølgelig justere ned igjen.

Flott tips! Ektefellen og jeg forsøker noe tilsvarende ved å la en av våre inntekter bare gå til konto uten at det trekkes penger til forbruk og regningsbetaling derfra. Vi har omtrent lik inntekt, så det tilsvarer ca 50% av inntekten til sparing. Så overføres pengene derfra til kjøp av verdipapirer og gullmynter til myntsamling. Det er ikke like skuddsikkert som din løsning, siden det også fungerer som en back-up konto hvis noe uforutsett oppstår.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ganske imponerende sparing.

Kan jeg spørre, drar dere på ferie?

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...