Gå til innhold

Hva skjedde med babygrøt 4 måneder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på hvor det har blitt av babygrøt som gis fra 4 måneders alder? Har vært innom to butikker, men finner det ikke. Bare 6 måneder og oppover.

Anonymkode: c8c4e...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De offisielle retningslinjene for ernæring sier at barn ikke skal begynne med fast føde før de er seks måneder, så produsentene måtte merke om grøten til det.

Anonymkode: bbd19...bfb

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De offisielle retningslinjene for ernæring sier at barn ikke skal begynne med fast føde før de er seks måneder, så produsentene måtte merke om grøten til det.

Nja. Får barnet mme skal man begynne med smaksprøver ved 4 mnd alder. Ved mm er det 6 mnd som gjelder med mindre annet er anbefalt fra helsestasjonen grunnet omstendigheter ved barnet. 

Anonymkode: c12c0...a18

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nja. Får barnet mme skal man begynne med smaksprøver ved 4 mnd alder. Ved mm er det 6 mnd som gjelder med mindre annet er anbefalt fra helsestasjonen grunnet omstendigheter ved barnet. 

Smaksprøver kanskje, men ikke grøt fast. Jeg tror forskningen er delt på dette (for forebygging av allergi kan det være bra å introdusere mat tidlig), men dette er grunnen til at grøten blir merket slik den blir.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Risgrøt er vel fra fire mnd? Mener havre også skal finnes. 

Anonymkode: 000ed...9ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min får MME og helsestasjonen anbefalte å så smått begynne med grøt fra 4 måneders alder. Eldstemann som nå er 5 år, fikk også babygrøt fra han var 4 måneder. Men da var babygrøten jeg spør om lett tilgjengelig i alle butikker..

Anonymkode: c8c4e...22b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan lett lage selv da..

Anonymkode: a7c87...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det fantes på butikkene når jeg fikk nr 1 og 2. Maisgrøt og risgrøt. Men når jeg fikk nr 3 var det ikke å få tak i her jeg bor. (2012)

Anonymkode: fbb1b...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I følge vår helsestasjon måtte merkingen endres etter internasjonale retningslinjer, så f eks grøt fra nestle som før var merket med 4 mnd nå er merket med 6 mnd. Vi fikk beskjed om å bruke grøten uansett fra 4 mnd. 

eller så har Grogro har grøt som er merket med 4 mnd. 

Anonymkode: 81457...f11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Grøt er jo ikke smaksprøver. Smaksprøver er jo feks en tskje med mos av grønnsaker, egg, frukt osv.

Og man kan begynne med små smaksprøver ved 4 mnd også om man fullammer, for å introdusere allergener tidlig. Men da er det ikke grøt som bør gis da :) Men bittelitt egg, peanøttsmør og sånt (husker ikke akkurat hvilke man anbefaler å begynne med)

Anonymkode: ff57b...a5a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Risgrøt er vel fra fire mnd? Mener havre også skal finnes. 

Anonymkode: 000ed...9ec

Trodde man skulle begrense risgrøt til de minste? Vet de ikke skal ha rismelk men er kanskje annerledes med grøt:) Fant bare dette når jeg søkte

https://www.semper.no/barnemat/barn-og-mat/ikke-gi-dette-til-barn-under-1-ar

Anonymkode: ff57b...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Smaksprøver kanskje, men ikke grøt fast. Jeg tror forskningen er delt på dette (for forebygging av allergi kan det være bra å introdusere mat tidlig), men dette er grunnen til at grøten blir merket slik den blir.

Jo grlt fast om man gir mme

Anonymkode: 5e526...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...