Gå til innhold

13-åring som harker og snufser konstant

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Et barn i familien har det siste året begynt med mye harking og snufsing. Det er ganske ekkelt og det skjer i alle slags situasjoner; ved matlaging, ved bordet, når man spiller brettspill osv. Vi har ofte dette barnet på besøk og har sagt ifra om at harkingen ikke kan gjøres inne i så stor grad, han kan gå På badet, men barnet glemmer seg ofte. Det har blitt noe bedre, før var det harking opptil flere ganger i minuttet. Han snufser også som en voksen mann, hvor han skikkelig drar til så det nesten kommer gryntelyder før det igjen harkes. Raping ved bordet er vi heldigvis nesten kvitt. 

Jeg holder på å bli smågal av disse lydene. Har spurt foreldrene om det feiler han noe, men de trekker bare på skuldrene. Manerene er ikke på topp hos dem heller (kan fise og rape høyt hjemme hos oss). 

Er det noen som har vært ute for noe ala dette og har blitt kvitt problemet? Det kan jo ikke være særlig gøy for barnet heller. Jeg har spurt han om hva som gjør at han må harke så hele tiden og han sier det klør i halsen. Men jo mer han gjør dette jo mer vil det klø. Litt som barn som spytter - jo mer det spyttes jo mer spytt får man i munnen. Er åpen for at det kan være noe mer enn bare en uvane, som tics eller annet. 

Anonymkode: a6f94...a81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tics? typiske tegn.. Og snakker du til barnet kan det fort bli mer...

Anonymkode: 04a80...287

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok tvangshandlinger/tics

Jeg hadde en periode som barn hvor jeg kremtet hele tiden, det gikk over.

Både snufsing og harking er noe man kan bli litt avhengig av

Anonymkode: 1c8fc...e3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Barnet gjør litt andre ting også som kan minne om tics, plutselige «anfall» hvor han må bokse ut i lufta eller gjøre flossdansen. Helt ut av det blå 😅 

Det er flere som har kommentert det i ettertid når de har vært på besøk hos oss samtidig med gutten. Jeg får vondt av han, men lydene er virkelig helt jævlige å høre på, spesielt i situasjoner med mat. Han harker rett i maten. 

Er det innafor å be foreldrene sjekke ut hva dette kan være? Jeg synes det er så synd om det er noe som kan gjøres noe med og så har de ikke sjekket det. Det er nær familie, så jeg har ikke noe problem med å ta det opp, men jeg vet den ene forelderen kan bli lett fornærma. 

AnonymBruker
Skrevet

Er han utredet for allergier? 

Anonymkode: 24177...95f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kan være tics. Har selv en far som kan holde på slik, nå begynner han å bli gammel og da har det blitt enda verre 😫 Har selv en sønn som holder på slik, og jeg klarer ikke å la være å korrigere på ham da jeg rett og slett ikke kan akseptere så udelikat oppførsel sammen med andre mennesker. Jeg har også lest at enkelte mener man ikke skal korrigere, men da får personen heller bo i en hule uti skogen for seg selv. Mitt ansvar som forelder å gjøre mine barn oppmerksomme på hva som anses som frastøtende oppførsel.

Anonymkode: 195dd...e29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. 

Et barn i familien har det siste året begynt med mye harking og snufsing. Det er ganske ekkelt og det skjer i alle slags situasjoner; ved matlaging, ved bordet, når man spiller brettspill osv. Vi har ofte dette barnet på besøk og har sagt ifra om at harkingen ikke kan gjøres inne i så stor grad, han kan gå På badet, men barnet glemmer seg ofte. Det har blitt noe bedre, før var det harking opptil flere ganger i minuttet. Han snufser også som en voksen mann, hvor han skikkelig drar til så det nesten kommer gryntelyder før det igjen harkes. Raping ved bordet er vi heldigvis nesten kvitt. 

Jeg holder på å bli smågal av disse lydene. Har spurt foreldrene om det feiler han noe, men de trekker bare på skuldrene. Manerene er ikke på topp hos dem heller (kan fise og rape høyt hjemme hos oss). 

Er det noen som har vært ute for noe ala dette og har blitt kvitt problemet? Det kan jo ikke være særlig gøy for barnet heller. Jeg har spurt han om hva som gjør at han må harke så hele tiden og han sier det klør i halsen. Men jo mer han gjør dette jo mer vil det klø. Litt som barn som spytter - jo mer det spyttes jo mer spytt får man i munnen. Er åpen for at det kan være noe mer enn bare en uvane, som tics eller annet. 

Det største problemet her er din irritasjon, over et barn som tydelig ikke er frisk. Han er vel grundig lei av å fly på badet hele tiden for å hoste, harke og snufse? 
Dette mennesket er ikke friskt, og må til lege. 
Har barnet byttet bolig? Soverom, eller skole det siste året?

Høres ut til å være inneklima relatert. Isteden for å irritere deg må du skaffe barnet helsehjelp, eller sørge for at foreldrene gjør noe mer enn tafatt å dra på skuldrene. 

Dette er for dårlig fra allés sider. 

Anonymkode: bffac...392

• Liker 1
Skrevet

Dette er mest sannsynlig tics.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det største problemet her er din irritasjon, over et barn som tydelig ikke er frisk. Han er vel grundig lei av å fly på badet hele tiden for å hoste, harke og snufse? 
Dette mennesket er ikke friskt, og må til lege. 
Har barnet byttet bolig? Soverom, eller skole det siste året?

Høres ut til å være inneklima relatert. Isteden for å irritere deg må du skaffe barnet helsehjelp, eller sørge for at foreldrene gjør noe mer enn tafatt å dra på skuldrene. 

Dette er for dårlig fra allés sider. 

Anonymkode: bffac...392

Ro deg ti hakk. Du aner ikke hva vi har gjort for denne gutten. Vi har i perioder tatt oss av han som om han skulle vært vår egen. 

Jeg synes ikke det er så ille å irritere seg og synes det er kvalmt med harking i maten og ved bordet. Det ER kvalmt og ekkelt med harking og hosting ned i samme mat som vi skal spise. 

Jeg holder meg mange ganger for å si noe nettopp fordi det sikkert er flaut for han. Og jeg skriver her for å få tips til hva jeg eventuelt kan si til foreldrene og hjelpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om hen snoirter kokain eller amfetamin. Da snufses det også. 

Anonymkode: 54543...ae8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn med tics (ikke "ekle" tics heldigvis. Hvis noen ber folk med tics om å slutte, så blir ticsene verre.

Hvis du ikke takler disse ticsene, så bør du gjerne ikke invitere dette barnet til deg. Hvis det er snakk om avlastning, så bør gjerne foreldrene finne noen andre som er mer egnet til å ivareta barnet.

Anonymkode: 69946...a44

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei. 

Jeg gjorde det der. Fikk masse kjeft og tilsnakk. Fant ut som voksen at jeg har tourettes. 

Anonymkode: 8d414...d9c

AnonymBruker
Skrevet

Synes flere av dere er ganske påståelige når dere ikkje kjenner situasjonen, men sånn er det vel på kg. 

Gutten maser om å komme til oss hver helg, så helt jævlig kan han ikke ha det her. Skal jeg si nei da?

Grunnen til at jeg skriver her er jo å få tips til hva vi kan gjøre og hva jeg kan si til foreldrene. Det med allergi hadde jeg aldri tenkt på. Han er ikke utredet for dette, så det skal jeg foreslå. 

Jeg synes også vi skylder han å finne ut av hva dette er så han kanskje kan få det bedre. De gangene jeg har sagt ifra om at han ikke kan harke og snørre i maten så har det ofte hjulpet der og da. Han forstår at det kan være ekkelt for andre. Det er mange ting vi har hjulpet med, som å tørke seg etter nr 2 så det ikke blir bremsespor, vaske seg på hendene etter dobesøk, ikke kline snørr på klær osv. som foreldrene ikke synes er så viktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er noe annet, problem med bihulene? Jeg har problemer med øvre bihuler og noe henger og plager meg baki svelget hele tiden. Jeg harker ikke hele tiden, men føler for det. Sparer meg dog til jeg er alene. 

Anonymkode: dbf14...074

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...