Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer seriøst å flytte til USA og er nysgjerrig på hvordan det er å bo og jobbe der, spesielt for oss i IT-bransjen. Her i Norge tjener jeg under 1 million i året, noe som knapt er nok til å spare opp til bolig med dagens priser – og det føles litt frustrerende, spesielt når jeg ser hvordan ting ser ut i USA.

Der borte ser det ut som lønningene i IT kan være betydelig høyere. For eksempel er det ikke uvanlig at utviklere i store selskaper som Google, Microsoft eller andre tech-giganter tjener $150-200k i året, og seniorroller kan ofte være på $300k+ med bonuser og aksjeopsjoner. Det høres veldig fristende ut!

Men jeg skjønner at livet i USA har sine utfordringer også. Hvordan er det å leve der, med tanke på boligpriser, helseforsikring og skattesystemet? Og hvordan er arbeidskulturen og livskvaliteten sammenlignet med Norge? Er det verdt det i lengden?

Hvis du har erfaringer eller tanker om å jobbe i USA som IT-arbeider, del gjerne! Hva var det beste og det vanskeligste med å ta et slikt steg? Setter stor pris på alle tips og råd! 

Anonymkode: 0d4a3...f90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til med IT-markedet som det er lol

Anonymkode: 5bf04...acb

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare å sette seg på et fly og møte opp og si Hello, I am from Norway, can I work here? 😂

Anonymkode: b221c...f9e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må sikre deg jobb før du får arbeids-/oppholdsvisum først. Dette kan du gjøre mens du er der på vanlig turistvisum, men du får ikke varig opphold uten å ha et jobbtilbud. 

Anonymkode: 13a3a...76a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vurderer seriøst å flytte til USA og er nysgjerrig på hvordan det er å bo og jobbe der, spesielt for oss i IT-bransjen. Her i Norge tjener jeg under 1 million i året, noe som knapt er nok til å spare opp til bolig med dagens priser – og det føles litt frustrerende, spesielt når jeg ser hvordan ting ser ut i USA.

Der borte ser det ut som lønningene i IT kan være betydelig høyere. For eksempel er det ikke uvanlig at utviklere i store selskaper som Google, Microsoft eller andre tech-giganter tjener $150-200k i året, og seniorroller kan ofte være på $300k+ med bonuser og aksjeopsjoner. Det høres veldig fristende ut!

Men jeg skjønner at livet i USA har sine utfordringer også. Hvordan er det å leve der, med tanke på boligpriser, helseforsikring og skattesystemet? Og hvordan er arbeidskulturen og livskvaliteten sammenlignet med Norge? Er det verdt det i lengden?

Hvis du har erfaringer eller tanker om å jobbe i USA som IT-arbeider, del gjerne! Hva var det beste og det vanskeligste med å ta et slikt steg? Setter stor pris på alle tips og råd! 

Anonymkode: 0d4a3...f90

Det er dyrt å leve. Mat, boligpriser og helseforsikring (hvis du ikke får den dekket av arbeidsgiver) Du betaler mindre skatt men du må legge ut for alt som skatten dekker her selv. Arbeidskulturen er sikkert fin den. I begynnelsen av karrieren må du sikkert være på jobb 20/24 timer i døgnet for å ikke snakke om at du har ingen rettigheter som ansatt. Jeg vil ikke si at det er lønnsomt i lengden i form av alt annet enn penger, men er det penger som kun er viktig så syns jeg du skal prøve. Har du noe å miste? 

Anonymkode: 44754...1b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan tjene gode penger…

På den andre siden er levekostnadene rundt de store tech hubene latterlig høye nå. Du må også være forberedt på å være mer på jobb og ta mindre ferie. Det er dessverre også sånn at mange arbeidsgivere ser på utdanning og erfaring fra Europa som «mindre verdt» enn utdanning og erfaring fra USA, og sjansen for at du går rett inn i en godt betalt jobb er svært liten, med mindre du har helt spesiell og ettertraktet kompetanse.

Uansett er det første du må gjøre å finne deg noen du kan gifte deg med i USA, for om du er en helt vanlig Software ingeniør vil ingen arbeidsgiver ta seg bryet med å hjelpe deg med arbeidstillatelse. Sjansen din for å få en åpen arbeidstillatelse er ca 0%.

For min del var ikke dette veien å gå. Å jobbe 60 timer i uka og aldri kunne ta ferie uten å ha dårlig samvittighet er ikke verdt det for det eventuelle ekstra du måtte tjene. Vi endte opp i Canada til slutt, hvor jeg for så vidt trives godt, men pengemessig kunne jeg like gjerne blitt i Norge.

Anonymkode: 15f4f...d5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er dyrt å leve. Mat, boligpriser og helseforsikring (hvis du ikke får den dekket av arbeidsgiver) Du betaler mindre skatt men du må legge ut for alt som skatten dekker her selv. Arbeidskulturen er sikkert fin den. I begynnelsen av karrieren må du sikkert være på jobb 20/24 timer i døgnet for å ikke snakke om at du har ingen rettigheter som ansatt. Jeg vil ikke si at det er lønnsomt i lengden i form av alt annet enn penger, men er det penger som kun er viktig så syns jeg du skal prøve. Har du noe å miste? 

Hvis du har noen eksisterende sykdommer, så vil ikke helseforsikring hos arbeidsgiver dekke det. Å betale selv er veldig dyrt. Så om du f.eks har diabetes, så blir det vanskelig å flytte til USA.

Anonymkode: 89382...a03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den beste dealen får du hvis du jobber i et amerikansk selskap, men bor i Norge. (Men det får du neppe til med mindre du har studert og jobbet en del år i USA først). Naboen vår er økonomidirektør i et firma basert i Texas, og har en årslønn på over 6 mill…! Han jobber en del hjemmefra her i Norges men må selvsagt også en del til USA. Han jobber og reiser mye, og er mye borte fra familien, så det har jo sin pris - men sikkert verdt det for ham, når millionene triller inn på konto 😅

Anonymkode: 19742...710

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sportydame skrev (2 timer siden):

Regner med du har lest denne idag? :D 

Aleksander (30) tjener millioner hos Meta i USA – E24

For å tjene 8 mill i året og han har jobbet der i 12 år så var det en rimelig stusselig leilighet han hadde da..:filer:

Anonymkode: 3851f...a55

Skrevet (endret)

Knallhard arbeidskultur, det jobbes betydelig lengre dager enn her. Arbeidsgiver kan gi deg fyken etter eget godtbefinnende. Får du barn må du regne med å ut med opp i 20 000,- i måneden i barnehage/preschool. Eller samboer/ektefelle må være hjemme på fulltid og dere går da glipp av hans/hennes lønn. Det er et hardt samfunn. 🤨🤷‍♀️

Endret av missLynch
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å tjene 8 mill i året og han har jobbet der i 12 år så var det en rimelig stusselig leilighet han hadde da..:filer:

Han hadde jo helt brukbar leilighet han da. Jeg ville kjøpt meg noe passelig stort/lite selv og spart resten til andre ting.

Anonymkode: c49b8...149

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han trenger vel ikke veldig til leilighet når han omtrent kun sover der..? Mesteparten av døgnet er han nok på jobb.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Han trenger vel ikke veldig til leilighet når han omtrent kun sover der..? Mesteparten av døgnet er han nok på jobb.

Nei, du har faktisk et poeng der. Han sa jo selv han jobbet 12 timer og når han kom hjem så satt han på pcen uansett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvis du har noen eksisterende sykdommer, så vil ikke helseforsikring hos arbeidsgiver dekke det. Å betale selv er veldig dyrt. Så om du f.eks har diabetes, så blir det vanskelig å flytte til USA.

Hvorfor siterte du meg? 🧐

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...