Gå til innhold

Hvordan være sikker på at det er panikkanfall man får?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I 2021 fikk jeg mitt første anfall i en alder av 35. Jeg hadde tidligere lest om panikkanfall og derfor antok jeg at det var det som skjedde. Jeg satt alene på t-banen en tidlig morgen og kjente alt blodet mitt ble sluset ned til magen, hendene mine ble iskalde og numne, jeg mistet hørselen, ble kjempekvalm, tungpusten og skjelven og måtte bare legge meg ned på setet. Kom meg ut på riktig stopp uten å falle, men var helt ødelagt resten av dagen, som om alt jeg hadde av energi ble brukt opp i løpet av kort tid. Siden den gang har jeg hadde liknende episoder syv-åtte ganger, det skjer helt ute av det blå i hvilken som helst situasjon, og jeg forsvinner fullstendig og er ikke i stand til å stå oppreist. Sist var jeg på kino, og alt jeg så på skjermen ble som et oversaturert bilde, teksten kunne jeg ikke lese. Har foreløpig ikke svimt av, men jeg tror det kan skje. Hvordan kan jeg være sikker på at dette er panikkanfall og ikke noe annet farlig? Jeg skal til legen snart, men er det noe annet jeg bør være obs på at det kan være?

Anonymkode: 6e0da...113

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer md panikkangst det du beskriver. Hjernen din bruker enormt med krefter/energi på å trykke på alarmknappen og holde den gående. Derfor opplever du disse symptomene. Inkl dissasoasjon 

vit at det IKKE ER FARLIG. Du dør ikke, selv om det er vondt ❤️ Og erkjenn dette når det oppstår et anfall, ok?

jeg er ikke psykolog eller lege, men kjenne med igjen

Anonymkode: 8e0d3...554

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er riktig av deg å dra til legen. Det skal man alltid for å utelukke at det ligger noen fysisk til grunn. Høres ut som angstanfall, men lurt å få en sjekk så man kan være sikker.

Det vil antagelig også hjelpe deg med angsten når du har fått en legevurdering. Når du føler deg sikrere på at det ikke er fare på ferde og anfallene blir mindre skumle å oppleve, da vil anfallene kunne komme sjeldnere og ikke være like sterke lenger.

Du behøver ikke være redd for å besvime under anfall. Det er for det første ikke sannsynlig at du vil besvime og om du skulle gjøre det er det ikke noe farlig. Pust og puls vil gå tilbake til hvilerytme og anfallet vil gå over raskere.

Anonymkode: 5622d...646

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan også være blodtrykksfall. 

Anonymkode: 95aab...da3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som blodtrykksfall eller nær-synkope. Ville fått sjekket det ut hos lege.

Anonymkode: 0263c...bba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei og takk for alle svar dere! ❤️ 
Jeg har ikke tenkt at det kan være blodtrykksfall, siden jeg som regel har sittet en god stund når jeg har fått anfallene. Én gang stod jeg lenge i kø, og måtte sette meg ned på huk på grunn av anfall. Men bortsett fra det kan jeg bli litt svimmel når jeg reiser meg, og i disse tilfellene er det sikkert blodtrykksfall. Noen ganger svartner det litt og jeg må sette meg ned eller holde meg fast for å ikke svime av, etter å ha reist meg fra stol eller seng. Har alltid tenkt at man gjerne blir litt svimmel når man reiser seg utover i 30-årene på grunn av alder😅 Men skal få det undersøkt uansett!

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært noe alvorlig hadde det ikke gått over tenker tenker jeg.

Anonymkode: a6c03...d65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det stemmer md panikkangst det du beskriver. Hjernen din bruker enormt med krefter/energi på å trykke på alarmknappen og holde den gående. Derfor opplever du disse symptomene. Inkl dissasoasjon 

vit at det IKKE ER FARLIG. Du dør ikke, selv om det er vondt ❤️ Og erkjenn dette når det oppstår et anfall, ok?

jeg er ikke psykolog eller lege, men kjenne med igjen

Anonymkode: 8e0d3...554

Det kan du ikke si.

Slike ting skal alltid undersøkes hos lege først.

Hvis det fastslås panikkangst så er det ikke farlig, men det er faktisk ikke alt som er panikkangst. 

Anonymkode: 6677d...3ed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som nærsyncoper synes jeg da.

Anonymkode: edffa...95e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei og takk for alle svar dere! ❤️ 
Jeg har ikke tenkt at det kan være blodtrykksfall, siden jeg som regel har sittet en god stund når jeg har fått anfallene. Én gang stod jeg lenge i kø, og måtte sette meg ned på huk på grunn av anfall. Men bortsett fra det kan jeg bli litt svimmel når jeg reiser meg, og i disse tilfellene er det sikkert blodtrykksfall. Noen ganger svartner det litt og jeg må sette meg ned eller holde meg fast for å ikke svime av, etter å ha reist meg fra stol eller seng. Har alltid tenkt at man gjerne blir litt svimmel når man reiser seg utover i 30-årene på grunn av alder😅 Men skal få det undersøkt uansett!

Det høres veldig ut som POTS for meg.

Anonymkode: 7bd2b...2f9

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som panikkangst. Kjenner meg ikke igjen i noe av det du beskriver. Bortsett fra å være i kjelleren energimessig en god stund etterpå. 

Anonymkode: 3763f...a9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenkte det samme

Anonymkode: 56547...b2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Pots av å sitte på trikken?

Anonymkode: a6c03...d65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan også være epilepsi 

Anonymkode: 327bf...0f5

AnonymBruker
Skrevet

Blodtrykksfall kjennes slik ut.

Jeg trodde også det var panikkanfall først, men jeg er jo aldri redd, nervøs eller utilpass i forkant. Rart å plutselig få angst ut av det blå. For meg! Noen har det kanskje slik, men det har uvant for meg. 

Jeg får slike "anfall" hvis jeg står lenge. Å ha drukket lite er en trigger. Og komboen lavt blodsukker og blodtrykk er et helvete. 

Salt har hjulpet meg. 

Anonymkode: 34005...79b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...