Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #1 Skrevet 5. mars 2006 Har en jente på ni, snart ti, som ikke lenger ønsker å ha barnevakt om jeg skal være borte noen timer om kvelden. Jeg mener det er for tidlig for henne å være hjemme alene om kvelden. Hun kan fint være alene en stund på dagtid, men om kvelden så er det litt annerledes. Hvordan løser dere det? Har ikke familie i nærheten, har fast barnevakt som jeg har ringt til ved behov.
Gjest regine Skrevet 5. mars 2006 #2 Skrevet 5. mars 2006 Så lenge JEG mener at ungen ikke skal være alene på kveldstid, så lenge har vi barnevakt. At ungen selv mener det går greit holder ikke, en 10-åring kan ikke ta den type ansvar. Min 12-åring kan godt være alene noen timer på ettermiddagen, men hvis jeg skal bort på kveldstid så har jeg barnevakt. Uten diskusjon.... Og (ikke for å være ekkel) men ut fra det du skriver i diskusjonen om 14-åringer som er hjemme alene - så skjønner jeg ikke engang at du vurderer å la en 9-åring være alene noen timer en kveld.....
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #3 Skrevet 5. mars 2006 Så lenge JEG mener at ungen ikke skal være alene på kveldstid, så lenge har vi barnevakt. At ungen selv mener det går greit holder ikke, en 10-åring kan ikke ta den type ansvar. Min 12-åring kan godt være alene noen timer på ettermiddagen, men hvis jeg skal bort på kveldstid så har jeg barnevakt. Uten diskusjon.... Og (ikke for å være ekkel) men ut fra det du skriver i diskusjonen om 14-åringer som er hjemme alene - så skjønner jeg ikke engang at du vurderer å la en 9-åring være alene noen timer en kveld..... ← Nei men da har du misforstått (eller jeg har forklart dårlig), for jeg har ikke vurdert det en gang enda. Jeg er bare ute etter hvor lenge man bruker barnevakt. Det er helt uaktuelt for meg å slutte nå!
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #4 Skrevet 5. mars 2006 Jeg ville ikke hatt barnevakt til min tolvåring dersom jeg skulle vært borte på kvelden nå, hvis jeg var hjemme senest ved nitiden. Men om det var noe jeg skulle fast, vile jeg avtalt noe med en nabo. Selvom hun er tolv. For at min datter skal føle seg tryggest mulig, og for at det skal være en voksen som er der hvis det er noe.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #5 Skrevet 5. mars 2006 Jeg ville ikke hatt barnevakt til min tolvåring dersom jeg skulle vært borte på kvelden nå, hvis jeg var hjemme senest ved nitiden. Men om det var noe jeg skulle fast, vile jeg avtalt noe med en nabo. Selvom hun er tolv. For at min datter skal føle seg tryggest mulig, og for at det skal være en voksen som er der hvis det er noe. ← Og om det var senere? Som at du kom hjem i ellevetiden for eksempel?
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #6 Skrevet 5. mars 2006 Hmm..... Litt vanskelig å si. Jeg ville iallefall definitivt hatt barnevakt til tolvåringen. Kanskje til konfirmasjonen? Hvis ungen syns det var greit sjøl, å være hjemme alene så lenge... Men det måtte vært viktig for at jeg skulle latt henne være alene, ikke noe på fast basis. Ingenting er så viktig at jeg ville latt femtenåring på fast basis være hjemme alene til etter elleve om kvelden. Tror jeg. Kom an på om det var helg eller skolekveld også da.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #7 Skrevet 5. mars 2006 Hmm..... Litt vanskelig å si. Jeg ville iallefall definitivt hatt barnevakt til tolvåringen. Kanskje til konfirmasjonen? Hvis ungen syns det var greit sjøl, å være hjemme alene så lenge... Men det måtte vært viktig for at jeg skulle latt henne være alene, ikke noe på fast basis. Ingenting er så viktig at jeg ville latt femtenåring på fast basis være hjemme alene til etter elleve om kvelden. Tror jeg. Kom an på om det var helg eller skolekveld også da. ← Nei jeg tenker ikke på fast basis. Men sett at man skulle ut og spise med jobben en kveld (har gjort det, hadde barnevakt). Da er jo klokken ni veldig upraktisk tid å komme hjem. Nå var ikke problemstillingen så vanskelig siden hun er bare ni, men når hun er tolv er jeg mer usikker.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #8 Skrevet 5. mars 2006 Ok, hvis hun som femtenåring syns det var greit å være hjemme alene til elleve, hadde det ikke vært noe problem for meg i sånne tilfeller. La meg si ut ungdomsskolen, da.............. (tipper mange syns jeg er kjip nå. men selvom jeg ikke forventer at huset mitt skal brenne ned, har jeg allikevel forsikring)
Gjest gjest1 Skrevet 5. mars 2006 #9 Skrevet 5. mars 2006 Hmm..... Litt vanskelig å si. Jeg ville iallefall definitivt hatt barnevakt til tolvåringen. Kanskje til konfirmasjonen? ← En trenger da virkelig ikke barnevakt helt til en er konfirmant vel. Hvis det bare er snakk om en kveld. Det høres helt vanvittig ut når du skriver at du ikke ville latt en 15-åring få være hjemme alene til kl 23. Søsteren til samboeren min er konfirmant i år, og hun har da i et helt år sittet barnevakt selv - ofte til langt over midnatt. Men du mener altså at hun burde hatt barnevakt selv også? Jøss.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #10 Skrevet 5. mars 2006 Jeg sier vel nettopp at jeg ville latt en femtenåring være alene hjemme!! At det skal være så vanskelig å fatte at det er forskjell på å være alene hjemme, og å være alene et annet sted, mens foreldrene er tilgjengelige hjemme.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #12 Skrevet 5. mars 2006 Jeg er målløs. ← Kanskje du kunne utdype hva som gjør deg målløs?
liv Skrevet 5. mars 2006 #13 Skrevet 5. mars 2006 Jeg satt barnevakt på natten selv jeg, fra jeg var 11-12 år. Men da var tanta til barnet nærmeste nabo og mamma bodde 5 min unna med bil.
Lykkelin Skrevet 5. mars 2006 #14 Skrevet 5. mars 2006 Jeg ville iallefall definitivt hatt barnevakt til tolvåringen. Kanskje til konfirmasjonen? ← Dette. Da jeg var tolv var jeg selv barnevakt for andre barn. Hvis noen i min konfirmasjonsalder hadde foreslått at jeg skulle ha barnevakt fordi foreldrene mine kom hjem elleve, hadde jeg rømt hjemmefra.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #15 Skrevet 5. mars 2006 Jeg satt barnevakt på natten selv jeg, fra jeg var 11-12 år. Men da var tanta til barnet nærmeste nabo og mamma bodde 5 min unna med bil. ← Og derfor mener du at det er ok å være alene hjemme i den alderen eller før? Skjønte bare ikke poenget ditt.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #16 Skrevet 5. mars 2006 En trenger da virkelig ikke barnevakt helt til en er konfirmant vel. Hvis det bare er snakk om en kveld. Det høres helt vanvittig ut når du skriver at du ikke ville latt en 15-åring få være hjemme alene til kl 23. Søsteren til samboeren min er konfirmant i år, og hun har da i et helt år sittet barnevakt selv - ofte til langt over midnatt. Men du mener altså at hun burde hatt barnevakt selv også? Jøss. ← Da jeg var fjorten-femten var det vanlig å selv sitte barnevakt. Var vel hjemme alene noen kvelder fra jeg var 10-11 år. Skjedde etter min mening altfor sjelden at jeg var alene hjemme, men husker det gikk veldig bra. Blir litt skremt av holdningene til mange av forumbrukerne her, snakk om putesying under armene her. Er det de samme mødrene som senere ringer arbeidsgivere for å fikse jobb til ungen sin?
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #17 Skrevet 5. mars 2006 Min tolvåring sitter også barnevakt til relativt sent. Men som jeg poengterer igjen og igjen og igjen..... Det er forskjell på å være alene hjemme og det å være alene et annet sted, med tilgjengelige voksne rundt seg!
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #18 Skrevet 5. mars 2006 Dette er ikke en fortsettelse av debatten om fjortenåringer hjemme alene i helgene. Dette er en annen debatt. Bare for å presisere.
Lykkelin Skrevet 5. mars 2006 #19 Skrevet 5. mars 2006 Min tolvåring sitter også barnevakt til relativt sent. Men som jeg poengterer igjen og igjen og igjen..... Det er forskjell på å være alene hjemme og det å være alene et annet sted, med tilgjengelige voksne rundt seg! ← Så du mener alvorlig at du ville skaffet barnevakt til en konfirmant?
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #20 Skrevet 5. mars 2006 Så du mener alvorlig at du ville skaffet barnevakt til en konfirmant? ← Jeg mener alvorlig det jeg skriver. At jeg ville nok hatt barnevakt, eller selskapsdame, frem til konfirmasjonsalderen. Jeg ville ihvertfall ikke latt fjortenåringer være hjemme alene til etter elleve på fast basis. Det syns jeg er galskap. Som forelder skal man være tilgjengelig for barna sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå