AnonymBruker Skrevet 13. januar #21 Del Skrevet 13. januar Det er flertallet som bestemmer her, tenker jeg. Men samtidig er det alltid hyggelig når man likevel prøver å se hvordan den ene kommer fra, som ikke vil ha samlinger med alkohol i felles stue. Kanskje dere kan komme til enighet om at dere gir beskjed i forkant av vors og fester med alkohol inkludert? Så kan denne ene personen velge å finne på noe annet, enten være på sitt eget soverom, eller gå ut og gjøre noe helt annet. Jeg har aldri hørt om at én person nekter ti andre å drikke alkohol i et kollektiv. Men snakk til hverandre på en fin og hyggelig måte, så må det vel gå seg til? Og hvis det ikke gjør det, hvis den ene personen er sur og tverr uansett angående dette, så får dere bare overse det, og drikke likevel🤪 Anonymkode: 21438...78f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:18 #22 Del Skrevet onsdag kl 17:18 AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 0.45): Alle som har uttalt seg, tror alle utenom 2, har sagt at vors en gang i blant er greit. Så per nå avhenger det da av at han sier ja, dersom vi skal følge beskjeden om at alle skal være enige Anonymkode: 53b82...277 En gang i blant er ikke en gang i løpet av hver eneste måned, men heller én gang hver andre, tredje, fjerde måned! Anonymkode: 831b0...a21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:33 #23 Del Skrevet fredag kl 14:33 Hvorfor er det nødvendig å feste og bruke pengene som dere trenger på alkohol? Bruk tiden på studier i stedet. Anonymkode: a39b2...bce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet fredag kl 18:16 #24 Del Skrevet fredag kl 18:16 Jeg forstår at dere vil feste og ha det gøy som studenter, og at dere synes det er praktisk og greit å kunne gjøre dette på fellesområdet deres, og at dere synes han som "ødelegger" for dere er skikkelig kjip. Men forsøk å se det litt fra hans side og. Studentboligene deres ,inkludert fellesområde, er hjemmet deres. Man skal trives og ha det komfortabelt hjemme. Det er nok en grunn til at denne personen ikke liker sammenkomster med alkohol, og da synes han kanskje det er ubehagelig å skulle inn på kjøkkenet for å bla. lage mat mens dere holder på. Nå husker jeg ikke helt antall vors dere hadde fjor høst, men det var vel bortimot en gang i uken. Det er ganske mye. Dere kan ta en prat med han, og spørre om han f.eks kan gi beskjed hvis det er kvelder han kommer til å være borte. Da kan dere eventuelt legge vors til kvelder det ikke påvirker han. Mange studentboliger har vel egne fellesrom som kan bookes for sammenkomster, kan dere ikke benytte dere av slike? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:31 #25 Del Skrevet fredag kl 18:31 Dere kan ta hensyn ved å gi han en ukes varsel der dere sier fra når han tidligst kan forvente at dere begynner (kl 18 f.eks) og drar ut innen kl 23.30. Så overser dere bare han om han klager. Anonymkode: ed6b4...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet fredag kl 18:44 #26 Del Skrevet fredag kl 18:44 Har du prøvd å se det fra den personen sitt perspektiv? Kanskje han har problematisk forhold til alkohol? Kanskje han ikke liker fester, men trenger en billig plass å bo i studenttiden, kanskje sliter han psykisk og vil ha hjemmet sitt til en plass han er trygg når alle andre plasser føles utrygt. Det er deres hjem nå, og da må dere skape det til en trygg plass for alle. Slik er det i kollektiv. Når det er alkohol dette handler om, så synes jeg dere bør respektere det, fordi dere ikke vet grunnen til hvorfor han ikke vil ha fest i sitt eget hjem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:59 #27 Del Skrevet lørdag kl 07:59 AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 18.18): En gang i blant er ikke en gang i løpet av hver eneste måned, men heller én gang hver andre, tredje, fjerde måned! Anonymkode: 831b0...a21 Ikke når man er studenter Anonymkode: 78f0d...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:00 #28 Del Skrevet lørdag kl 08:00 Nymphadora skrev (13 timer siden): Jeg forstår at dere vil feste og ha det gøy som studenter, og at dere synes det er praktisk og greit å kunne gjøre dette på fellesområdet deres, og at dere synes han som "ødelegger" for dere er skikkelig kjip. Men forsøk å se det litt fra hans side og. Studentboligene deres ,inkludert fellesområde, er hjemmet deres. Man skal trives og ha det komfortabelt hjemme. Det er nok en grunn til at denne personen ikke liker sammenkomster med alkohol, og da synes han kanskje det er ubehagelig å skulle inn på kjøkkenet for å bla. lage mat mens dere holder på. Nå husker jeg ikke helt antall vors dere hadde fjor høst, men det var vel bortimot en gang i uken. Det er ganske mye. Dere kan ta en prat med han, og spørre om han f.eks kan gi beskjed hvis det er kvelder han kommer til å være borte. Da kan dere eventuelt legge vors til kvelder det ikke påvirker han. Mange studentboliger har vel egne fellesrom som kan bookes for sammenkomster, kan dere ikke benytte dere av slike? En gang i uken? Hvor får du det fra? Anonymkode: 78f0d...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:00 #29 Del Skrevet lørdag kl 08:00 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dere kan ta hensyn ved å gi han en ukes varsel der dere sier fra når han tidligst kan forvente at dere begynner (kl 18 f.eks) og drar ut innen kl 23.30. Så overser dere bare han om han klager. Anonymkode: ed6b4...67a Enig i dette Anonymkode: 78f0d...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet lørdag kl 10:10 #30 Del Skrevet lørdag kl 10:10 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En gang i uken? Hvor får du det fra? Anonymkode: 78f0d...0c9 Jeg husket ikke helt tallet og orket ikke gå tilbake for å sjekke. Husket at jeg synes det var mye, når man bor i et delvis kollektiv med 11 personer. Ser det var 6 vors ila høsten 2024. Hvis man tenker at et høstsemester typisk ligger mellom 3-4 måneder, er det nesten annenhver uke da. Fremdeles mye om man liker å ha fred og ro hjemme uten alkohol. Så kan man argumentere med at man ikke bør flytte inn i en slik studentbolig om man ikke tolererer dette, men de er oftest de rimeligste og det eneste mange studenter har råd til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:25 #31 Del Skrevet lørdag kl 10:25 Du skriver rotete, ts. Er det studentsamskipnaden som har klaget eller er det han? Hvis studentsamskipnaden sier at alle skal være enige, da er det selvsagt det dere må forholde dere til. Og det er slett ikke sikkert at ALLE er enige i at de ønsker festing, men de tør kanskje ikke si fra. Og det forstår jeg godt! Dere må ha vors et annet sted, og dere må selvsagt også behandle han ordentlig selv om dere ikke får viljen deres. Ingen sutring, baksnakking eller utfrysing. Anonymkode: 65827...8e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:28 #32 Del Skrevet i går, 09:28 Nymphadora skrev (23 timer siden): Jeg husket ikke helt tallet og orket ikke gå tilbake for å sjekke. Husket at jeg synes det var mye, når man bor i et delvis kollektiv med 11 personer. Ser det var 6 vors ila høsten 2024. Hvis man tenker at et høstsemester typisk ligger mellom 3-4 måneder, er det nesten annenhver uke da. Fremdeles mye om man liker å ha fred og ro hjemme uten alkohol. Så kan man argumentere med at man ikke bør flytte inn i en slik studentbolig om man ikke tolererer dette, men de er oftest de rimeligste og det eneste mange studenter har råd til. Det står seks stk på 6 mmd, det blir ett i mnd det, det er ikke mye Anonymkode: 78f0d...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet 19 timer siden #33 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det står seks stk på 6 mmd, det blir ett i mnd det, det er ikke mye Anonymkode: 78f0d...0c9 Nei. Det er faktisk ikke helt det som står. Det står ila 6 mnd mens vedkommende har bodd der, men at alle har vært høsten 2024. Høsten går ikke over 6 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #34 Del Skrevet 19 timer siden Men er det en fsktisk regel hos Studentsamskipnaden som sier dette? Det er jo vesentlig. Anonymkode: 185b5...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #35 Del Skrevet 18 timer siden Er det dere som bor der som har vors eller inviterer dere folk utenfra? Om det er dere som bor der som har fest så tenker jeg at han ikke kan nekte dere det så lenge dere ikke holder på urimelig lenge. Men siden du skriver vors så regner jeg med dere drar ut eller noe etterpå? Anonymkode: 52be4...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #36 Del Skrevet 18 timer siden Stoltskeiv skrev (På 17.1.2025 den 19.44): Har du prøvd å se det fra den personen sitt perspektiv? Kanskje han har problematisk forhold til alkohol? Kanskje han ikke liker fester, men trenger en billig plass å bo i studenttiden, kanskje sliter han psykisk og vil ha hjemmet sitt til en plass han er trygg når alle andre plasser føles utrygt. Det er deres hjem nå, og da må dere skape det til en trygg plass for alle. Slik er det i kollektiv. Når det er alkohol dette handler om, så synes jeg dere bør respektere det, fordi dere ikke vet grunnen til hvorfor han ikke vil ha fest i sitt eget hjem. Men om det er han som har problemet, så er det jo igrunnen han som må tilpasse seg? Dersom jeg flytta inn i et kollektiv og HATA lukten av egg, så kunne jo ikke jeg nekta andre folk å lage seg det som mat. Bare for å ta et eksempel. Anonymkode: 52be4...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 18 timer siden #37 Del Skrevet 18 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men om det er han som har problemet, så er det jo igrunnen han som må tilpasse seg? Dersom jeg flytta inn i et kollektiv og HATA lukten av egg, så kunne jo ikke jeg nekta andre folk å lage seg det som mat. Bare for å ta et eksempel. Anonymkode: 52be4...df7 Egg er litt annerledes enn alkohol eller? noen er oppvokst med alkoholproblemer i familien, eller har selv problemer med alkohol. Det er deres hjem, velger man å bo i kollektiv, så skal alle bli tatt hensyn til. Alkohol veier UTROLIG mye mer enn eggproblemer. Aldri hørt om at egg skaper slike problemer som alkohol kan gjøre. De finner en annen plass å ha vors. Man skal ta hensyn til alle. Alkohol veier som sagt tungt. Og da skal terskelen være lav. Endret 18 timer siden av Stoltskeiv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #38 Del Skrevet 17 timer siden Stoltskeiv skrev (46 minutter siden): Egg er litt annerledes enn alkohol eller? noen er oppvokst med alkoholproblemer i familien, eller har selv problemer med alkohol. Det er deres hjem, velger man å bo i kollektiv, så skal alle bli tatt hensyn til. Alkohol veier UTROLIG mye mer enn eggproblemer. Aldri hørt om at egg skaper slike problemer som alkohol kan gjøre. De finner en annen plass å ha vors. Man skal ta hensyn til alle. Alkohol veier som sagt tungt. Og da skal terskelen være lav. Nei, det er ikke det samme, men når man har valgt å bo sammen med andre voksne mennesker blir det veldig rart å nekte andre å gjøre ting de vanligvis gjør. Som eks-alkoholiker så kan f.eks ikke jeg dra ut på byen og regne med at alle andre skal være edru fordi jeg har problemer med alkohol. Da må jeg velge å ikke gå ut. Samme som at han må velge å bo et annet sted. Anonymkode: 52be4...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 17 timer siden #39 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, det er ikke det samme, men når man har valgt å bo sammen med andre voksne mennesker blir det veldig rart å nekte andre å gjøre ting de vanligvis gjør. Som eks-alkoholiker så kan f.eks ikke jeg dra ut på byen og regne med at alle andre skal være edru fordi jeg har problemer med alkohol. Da må jeg velge å ikke gå ut. Samme som at han må velge å bo et annet sted. Anonymkode: 52be4...df7 Jeg er også alkoholavhengig. Vært avholds flere måneder. Selv er jeg ute på byen mens andre drikker og jeg drikker alkoholfritt. Men så er ikke byen der jeg bor til hverdags. Hva om det ikke er plass andre steder som er rimelig nok? Her i studiebyen jeg bor så er det en kamp om å få plass. Ofte er det tilfeldig hvor man havner. Så jeg mener det er rimelig at folk tar hensyn til hverandre. Ofte bor man der ikke så lenge. Man klarer vel ett halvt år uten vors? Om det skal være hver måned? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 17 timer siden #40 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 0.39): 6 vors på 6 måneder er jo en hel del. Tipper vedkommende har god grunn til å bli engstelig rundt slkohol Anonymkode: 28697...88c 6 vors på 6 måneder er en hel del hvis man er over 50, ja. Hvis man er student, er det lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå