AnonymBruker Skrevet 10. januar #1 Del Skrevet 10. januar Usikker hvor denne hører under så prøver her. Beklager lang tekst, men håper noen kan svare!! Jeg trenger noen meninger. Jeg bor i en studentbolig, og i dag fikk vi en klage som har skapt diskusjon blant oss som bor på etasjen. Til orientering har vi hver våre soverom og bad, men vi deler kjøkken og stue. I klagen minnet studentsamskipnaden oss på at ved fest eller andre sammenkomster, må alle være komfortable med det. Problemet er at vi er 11 personer, og nå har én person bestemt at han ikke er komfortabel med samlinger i fellesområdet hvis alkohol er involvert. I løpet av de seks månedene jeg har bodd her, har vi hatt seks vors totalt, alle i løpet av høsten 2024. Mens han flyttet inn for bare én uke siden. I diskusjonen var de fleste (noen sa ingenting) enige om at det burde være lov å ha et vors eller andre samlinger av og til, noe jeg mener seks vorspiel på seks måneder kvalifiserer som. Jeg synes det er sjeldent og ikke overdrevent mye. Han mener derimot at ingen vorspiel skal være tillatt i fellesområdet på vår etasje, og at vi heller må arrangere dem i et fellesområde i en annen bygning. Det området er imidlertid ikke like hyggelig eller tilgjengelig, ettersom alle som bor på stedet har tilgang til det. Jeg mener at det er rimelig at alle må tilpasse seg hverandre, men jeg synes det er urimelig at ingen skal få lov til å ha vors eller sammenkomster bare fordi han – og kun han – har bestemt at det ikke skal være alkohol på vår etasje. Spesielt når vi bor i en studentbolig. Som nevnt tidligere, snakker vi sannsynligvis om seks eller færre vorspiel de neste seks månedene. Er det jeg som tar helt feil som synes det er urimelig at resten må tilpasse seg én persons mening? Anonymkode: 53b82...277 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #2 Del Skrevet 10. januar Dere er ti personer mot en, og denne ene bestemmer? Normalt sett bestemmer flertallet, og spesielt når det er så tydelig flertall... Anonymkode: e8a93...c07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #3 Del Skrevet 10. januar 6 vors på 6 måneder er jo en hel del. Tipper vedkommende har god grunn til å bli engstelig rundt slkohol Anonymkode: 28697...88c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #4 Del Skrevet 10. januar Jeg tenker at da får han ene som er imot resten bare flytte. Anonymkode: fbc61...5ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet 10. januar #5 Del Skrevet 10. januar Dersom regelen er at ALLE skal synes det er ok, så er det fint lite kan får gjort med det. Men sosialt sett blir jo ikke han sett på som veldig enkelt å ha med å gjøre. Hva med å sette seg ned, ta en ordentlig prat og finne ut av hva dette egentlig dreier seg om? Er det lengden på vorspielet? Støynivå? Er det noen hendelser som oppleves ubehagelig? Kan det være noe man kan møtes på halvveis? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #6 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere er ti personer mot en, og denne ene bestemmer? Normalt sett bestemmer flertallet, og spesielt når det er så tydelig flertall... Anonymkode: e8a93...c07 Han står fast på at alle må si seg enige. Jeg synes det virker urasjonelt når vi er 11 stk som bor sammen Anonymkode: 53b82...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #7 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han står fast på at alle må si seg enige. Jeg synes det virker urasjonelt når vi er 11 stk som bor sammen Anonymkode: 53b82...277 Så alle er enige om null vors? Eller har han bestemt at alle må være enige kun hvis det passer han? Anonymkode: e8a93...c07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #8 Del Skrevet 10. januar Mona123 skrev (Akkurat nå): Dersom regelen er at ALLE skal synes det er ok, så er det fint lite kan får gjort med det. Men sosialt sett blir jo ikke han sett på som veldig enkelt å ha med å gjøre. Hva med å sette seg ned, ta en ordentlig prat og finne ut av hva dette egentlig dreier seg om? Er det lengden på vorspielet? Støynivå? Er det noen hendelser som oppleves ubehagelig? Kan det være noe man kan møtes på halvveis? Studentsamskipnaden skriver alle i mailen, uten at jeg vet hvor mye de vektlegger det. Når man er 11 stykker som bor sammen sier det seg selv at ikke alle alltid kan bli enige. Synes jo uansett det er urimelig at én person skal kunne legge føringer for de resterende 10 stk som bor der. Det mener jeg ikke er innenfor rimelighetens grenser. Foreslo for øvrig å ta en prat, men vedkommende mente han fortsatt stod for det han sa og virket dermed ikke så interessert i det Anonymkode: 53b82...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #9 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så alle er enige om null vors? Eller har han bestemt at alle må være enige kun hvis det passer han? Anonymkode: e8a93...c07 Alle som har uttalt seg, tror alle utenom 2, har sagt at vors en gang i blant er greit. Så per nå avhenger det da av at han sier ja, dersom vi skal følge beskjeden om at alle skal være enige Anonymkode: 53b82...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #10 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 6 vors på 6 måneder er jo en hel del. Tipper vedkommende har god grunn til å bli engstelig rundt slkohol Anonymkode: 28697...88c Stor risiko for at han har flyttet inn med en gjeng med alkoholikere her ja… Anonymkode: 53b82...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #11 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle som har uttalt seg, tror alle utenom 2, har sagt at vors en gang i blant er greit. Så per nå avhenger det da av at han sier ja, dersom vi skal følge beskjeden om at alle skal være enige Anonymkode: 53b82...277 Så han bestemmer altså? Alle må være enige med han og følg hans regler, og hvis ikke alle er enige så gjelder hans regler? Anonymkode: e8a93...c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #12 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så han bestemmer altså? Alle må være enige med han og følg hans regler, og hvis ikke alle er enige så gjelder hans regler? Anonymkode: e8a93...c07 Ut ifra det han sier, så ja! Anonymkode: 53b82...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #13 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ut ifra det han sier, så ja! Anonymkode: 53b82...277 Og dere er ti stykker som aksepterer det? Anonymkode: e8a93...c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #14 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og dere er ti stykker som aksepterer det? Anonymkode: e8a93...c07 I utgangspunktet nei. Har sagt at ettersom flertallet sier det er greit så velger jeg å forholde meg til det, og at dersom han er misfornøyd med det så får han heller klage til studentsamskipnaden så tar jeg mer enn gjerne en samtale med de. Dersom det var flere enn han som uenig så hadde jeg respektert det i større grad, men jeg gidder i utgangspunktet ikke å la meg diktere av hva én person mener. Så er spørsmålet om det er jeg som er helt på bærtur, eller om det er rimelig?! Anonymkode: 53b82...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 11. januar #15 Del Skrevet 11. januar Jeg bodde med 14 andre. Vors en gang i måneden er relativt ofte - vi hadde ca 2-3 i halvåret... august- tilig desember er ca 4 mnd. Ellers så kan dere ikke gjøre noe, men kanskje snakke med han om han eventuelt vil flytte inn i et annet kollektiv, hvis det er en bygning med flere etasjer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 11. januar #16 Del Skrevet 11. januar Slik jeg forstår det ønsker Studentsamskibnaden en omforent løsning for bruk av fellesarealene. Dere kan kontakte Studentsamskibnaden å høre om de kan godta en demokratisk fattet avgjørelse. Kan det være mulig å drikke på rommene og bare oppholde seg i fellesarealene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #17 Del Skrevet 11. januar katties skrev (2 minutter siden): Jeg bodde med 14 andre. Vors en gang i måneden er relativt ofte - vi hadde ca 2-3 i halvåret... august- tilig desember er ca 4 mnd. Ellers så kan dere ikke gjøre noe, men kanskje snakke med han om han eventuelt vil flytte inn i et annet kollektiv, hvis det er en bygning med flere etasjer? Nå har etasjen over og under oss en god del flere vors enn det vi har. Personlig synes jeg et vors i måneden er ganske lite når man er studenter. Er tross alt mange som drar ut opptil flere ganger i uka gjennom studenttilværelsen. Han flyttet nettopp fra en av de andre blokkene, så tviler på at han ønsker det. For øvrig har alle de andre kollektivene vors også, så tror ikke det blir noe bedre dersom han flytter Anonymkode: 53b82...277 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #18 Del Skrevet 11. januar Flintis skrev (2 minutter siden): Slik jeg forstår det ønsker Studentsamskibnaden en omforent løsning for bruk av fellesarealene. Dere kan kontakte Studentsamskibnaden å høre om de kan godta en demokratisk fattet avgjørelse. Kan det være mulig å drikke på rommene og bare oppholde seg i fellesarealene? Rommene er jo soverom der de fleste bare har seng og pult, så dersom man inviterer noen venner over så blir det veldig trangt Anonymkode: 53b82...277 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #19 Del Skrevet 11. januar Hvis reglen tilsier at ALLE skal være enig, så er det ikke demokrati som gjelder. Det spiller da ingen rolle at "alle andre sier ja". Da må dere faktisk akseptere at det er en som ikke ønsker alkohol på fellesområder. Det er faktisk ingen menneskerett å få holde vors, ja selv om du er student og bor i studentbolig. Det er ingen unnskyldning til å ikke respektere han ene som ikke vil ha alkohol på fellesområder. Du kan helt fint dra på andre vors osv fortsatt Anonymkode: 4e3a8...947 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #20 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis reglen tilsier at ALLE skal være enig, så er det ikke demokrati som gjelder. Det spiller da ingen rolle at "alle andre sier ja". Da må dere faktisk akseptere at det er en som ikke ønsker alkohol på fellesområder. Det er faktisk ingen menneskerett å få holde vors, ja selv om du er student og bor i studentbolig. Det er ingen unnskyldning til å ikke respektere han ene som ikke vil ha alkohol på fellesområder. Du kan helt fint dra på andre vors osv fortsatt Anonymkode: 4e3a8...947 Er ikke en regel som står skrevet noe sted hos de. Er bare noe de sier. Synes for øvrig det er veldig urimelig hvis det hele tiden er én person som kan stoppe hva alle andre gjør. Da har jo ingen andre i kollektivet i realiteten en bestemmelsesrett. Nei, ingen menneskerett å holde vors, men er hyggelig å ha muligheten til å invitere til noen Anonymkode: 53b82...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå