Gå til innhold

Skattefradrag gjeldsrenter samboere.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har regnet litt på skattefradragene, og sett på det i forhold til hvor mye skatt vi har betalt. Hvis gjeldsrentene på boliglånet fordeles likt, slik banken og Skatteetaten fordeler det om vi ikke gjør endringer, så får jeg igjen ca 7 000, og han får igjen ca 22 000.

Men om vi setter alle gjeldsrentene på han, og kun renter på studielånet mitt på meg, så vil han få igjen ca 75 000kr, og jeg vil skylde ca 13 000 på skatten. Da vil vi samlet få tilbake dobbelt så mye som hvis vi fordeler gjeldsrentene likt. Kan det stemme? 

Jeg tjener omtrent 150 000kr mer enn han. 

Anonymkode: 34b39...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det vil si at dere tjener 33 tusen samlet sett på og la han trekke fra hele rentefradraget.

Men akkurat det høres litt merkelig ut når du tjener mer enn han.

I mitt tilfelle så har jeg alltid hatt hele rentefrafraget (faktisk jeg som betaler alle avdrag også), men i år så ble det fordelt 50/50 i henold til den nye regelen. Hun har en veldig enkel ligning og trykker bare ja på alt og sender inn. Så jeg merket først når jeg skulle godkjenne min ligning at det var blitt gjort på denne måten. Og det får jeg ikke omgjort. Problemet er at hun ikke har høy nok inntekt til at hun får nyttigjort hele rentefradraget.

Anonymkode: 52a52...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det vil si at dere tjener 33 tusen samlet sett på og la han trekke fra hele rentefradraget.

Men akkurat det høres litt merkelig ut når du tjener mer enn han.

I mitt tilfelle så har jeg alltid hatt hele rentefrafraget (faktisk jeg som betaler alle avdrag også), men i år så ble det fordelt 50/50 i henold til den nye regelen. Hun har en veldig enkel ligning og trykker bare ja på alt og sender inn. Så jeg merket først når jeg skulle godkjenne min ligning at det var blitt gjort på denne måten. Og det får jeg ikke omgjort. Problemet er at hun ikke har høy nok inntekt til at hun får nyttigjort hele rentefradraget.

Anonymkode: 52a52...8d8

Skattemeldingen kan endres i ettertid også da, så det er ikke for seint. Man kan gjøre endringer i opp til 3 år etter.

Anonymkode: 544dc...c8c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det stemmer ikke. Dere får like mye igjen uavhengig av hvem av dere det står på. Så lenge begge har nok inntekt til å utnytte fradraget. 

Anonymkode: bc520...88e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei det stemmer ikke. Dere får like mye igjen uavhengig av hvem av dere det står på. Så lenge begge har nok inntekt til å utnytte fradraget. 

Anonymkode: bc520...88e

Ja riktig. Jeg hadde nok skrevet inn feil et sted, for når jeg la inn alle tallene en gang til så ble det samlede fradraget det samme uansett hvem som fikk det 🫣 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fradraget på renter på et felles boliglån blir det samme uansett, en sum er en sum om den er delt i to eller om den er hel. 
Tidligere var det lov å sette hele rentefradraget på den ene, er det fortsatt lov eller må man dele det likt mellom nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som samboere er det nå ikke lov å fordele rentene annet enn etter faktisk eierbrøk, uavhengig av hvem som har betalt inn rentene. 

Så dette er det ikke vits i å regne på engang 😊

Anonymkode: d1848...e9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (9 minutter siden):

Fradraget på renter på et felles boliglån blir det samme uansett, en sum er en sum om den er delt i to eller om den er hel. 
Tidligere var det lov å sette hele rentefradraget på den ene, er det fortsatt lov eller må man dele det likt mellom nå? 

Likt med mindre man har en annen avtale. Jeg og min eks eide 60/40, da skulle rentene fordeles deretter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som samboere er det nå ikke lov å fordele rentene annet enn etter faktisk eierbrøk, uavhengig av hvem som har betalt inn rentene. 

Jo det er lov. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo det er lov. 

Det tror jeg også, eller er det en ny lov som sier at det må fordeles etter hvem som har den faktiske delen av gjelda? Skatteetaen begynt jo å fordele dette automatisk i fjor.

Da var det opp til de som eide sammen å fordele fragraget slik de selv ønsket så lenge det var laget en skriftlig avlate om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble den reglen endret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likt med mindre man har en annen avtale. Jeg og min eks eide 60/40, da skulle rentene fordeles deretter. 

Hvem sa dere skulle det å når fikk dere den beskjeden? 
Jeg fikk i samtale med skatteetaten i 2023 opplyst at det er opp til de som eier å fordele fradragene i husstanden slik de selv ønsker. 
Som feks i perioder hvor den ene part har svært lav eller ingen skattbar inntekt, da mister man jo fragdraget sitt hvis det settes opp på den som ikke får benyttet seg av fradraget.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk i samtale med skatteetaten i 2023 opplyst at det er opp til de som eier å fordele fradragene i husstanden slik de selv ønsker. 
Som feks i perioder hvor den ene part har svært lav eller ingen skattbar inntekt, da mister man jo fragdraget sitt hvis det settes opp på den som ikke får benyttet seg av fradraget.. 

Dette stemmer om man er gift. Er man samboere skal gjelden fordeles etter eierandel

Anonymkode: 69989...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jo det er lov. 

Andrine& skrev (10 minutter siden):

Det tror jeg også, eller er det en ny lov som sier at det må fordeles etter hvem som har den faktiske delen av gjelda? Skatteetaen begynt jo å fordele dette automatisk i fjor.

Da var det opp til de som eide sammen å fordele fragraget slik de selv ønsket så lenge det var laget en skriftlig avlate om det. 

Andrine& skrev (9 minutter siden):

Når ble den reglen endret? 

Andrine& skrev (7 minutter siden):

Det har aldri vært «lov». I fjor var første gang det var forhåndsutfylt med delt på 50/50, siden det for mange lønte seg å la den med høyest inntekt stå med fradraget (ofte mannen). 

Her er fra Skatteetatens sider: 

IMG_1814.thumb.jpeg.b8c9f82ff39cc0e9f52cb9e9e3540196.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

*I fjor var første gang det var forhåndsutfylt med delt på 50/50. Og siden det for mange lønte seg å la den med høyest inntekt stå med fradraget (ofte mannen), så har mange latt det stå uendret, selv om det egentlig ikke var lov. Siden det plutselig ble endret til å være forhåndsutfylt med 50/50 for skatteoppgjøret 2023 var det veldig mange kvinner som fikk igjen på skatten, mens mannen fikk restskatt. Mange kvinner har ikke visst om hvor mye fradrag gjeldsrentene utgjør heller, og har da blitt frastjålet fradragene i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (19 minutter siden):

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

*I fjor var første gang det var forhåndsutfylt med delt på 50/50. Og siden det for mange lønte seg å la den med høyest inntekt stå med fradraget (ofte mannen), så har mange latt det stå uendret, selv om det egentlig ikke var lov. Siden det plutselig ble endret til å være forhåndsutfylt med 50/50 for skatteoppgjøret 2023 var det veldig mange kvinner som fikk igjen på skatten, mens mannen fikk restskatt. Mange kvinner har ikke visst om hvor mye fradrag gjeldsrentene utgjør heller, og har da blitt frastjålet fradragene i mange år. 

Jeg snakket med skatteetaten om dette i fjor, og da fikk jeg beskjed om at vi selv delte etter ønske. Det står også oppskrift på skatteetaten hvordan man endrer fordeling som samboere. Det er jo bare å skrive med en avtale om skatteetaten ønsker det, så er det fullt mulig å fordele som man ønsker.  
Hjemme hos oss er uansett også det vi får tilbake felles. Skatteetaten har ikke noe med hvordan man velger å fordele sine utgifter så lenge regnestykket går opp. 
Det var derfor jeg syntes det var rart om vi fikk igjen mer ved en annen fordeling av renter, men så viste det seg at jeg må ha lagt inn noe feil, for det vi får tilbake blir akkurat det samme uansett hvem rentene står på. 
-ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med samboer og fordeling av renter etter eierprosent høres rart ut. Jeg tviler at det finnes en regel for det. Den regelen som siteres er ufullstendig. Jeg tolker den mer som en veiledende anbefaling.

La oss komme med et eksempel. Bolig på 10 mill. Hun har egenkapital på 5 mill i boligen og eier 50%. Han hadde ingen egenkapital og tok et lån for sine 50%. Hun har lite inntekt mens han tjener mye. Her har de altså kjøpt bolig som samboer.

Det blir direkte feil å dele rentene 50/50. Det er han sine renter og han har kravet på fradrag. Hun har i utgangspunktet ingen ting med lånet å gjøre annet enn at hun er i en kausjonistrolle for boligen.

Skatteetaten har fått rapportert lån og eierskap men automatisk fordelt feil. Dermed må begge logge inn på skattemeldingen og korrigere lån og  renter. Fastsettingen skjer fremdeles individuell.

Hva har jeg misforstått?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer om man er gift. Er man samboere skal gjelden fordeles etter eierandel

Anonymkode: 69989...406

Nei. Skatteetaten har opplyst til meg at samboere står fritt til å fordele rentefradraget slik de ønsker så lenge det er laget en skriftlig avtale mellom partene.

Jeg etterspør her om det kom en lovendring rundt dette forrige år.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (6 minutter siden):

Nei. Skatteetaten har opplyst til meg at samboere står fritt til å fordele rentefradraget slik de ønsker så lenge det er laget en skriftlig avtale mellom partene.

Slik har vi også gjort det.Helt riktig.

Anonymkode: d755e...032

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (24 minutter siden):

Dette med samboer og fordeling av renter etter eierprosent høres rart ut. Jeg tviler at det finnes en regel for det. Den regelen som siteres er ufullstendig. Jeg tolker den mer som en veiledende anbefaling.

La oss komme med et eksempel. Bolig på 10 mill. Hun har egenkapital på 5 mill i boligen og eier 50%. Han hadde ingen egenkapital og tok et lån for sine 50%. Hun har lite inntekt mens han tjener mye. Her har de altså kjøpt bolig som samboer.

Det blir direkte feil å dele rentene 50/50. Det er han sine renter og han har kravet på fradrag. Hun har i utgangspunktet ingen ting med lånet å gjøre annet enn at hun er i en kausjonistrolle for boligen.

Skatteetaten har fått rapportert lån og eierskap men automatisk fordelt feil. Dermed må begge logge inn på skattemeldingen og korrigere lån og  renter. Fastsettingen skjer fremdeles individuell.

Hva har jeg misforstått?

Schmuhu

Det er nok ikke etter eierandel på boligen, men eier av lånet, det er mer logisk. 

Andrine& skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke «dokumentere» meningen din med noe en etat har opplyst til deg, uten å kunne vise til annet 🙃 Det er ingen lovendring. Det er en presisering av eksisterende lovverk. Og en forhondsutfylling som nå stemmer med eksisterende lovverk. 

Forsøker igjen med annet skjermbilde herfra: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/lan-og-renter/fordeling/

IMG_1843.thumb.jpeg.279618a97ebe13e466d33c881bf2e267.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...