AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Jeg har en sønn i begynnelsen av 20-årene som bor med meg og lider av ekstrem sosial angst som gjør at han så og si aldri er utenfor døra. Har vært sånn i flere år. Han har fått arbeidsavklaringspenger fra nav i ca ett år. Han har ikke klart å møte opp hos nav eller snakke med de annet enn korte tekst-samtaler som han har hatt med veileder. Han klarer ikke å gå til legen heller. Jeg er den som har kommunisert med legen for han. I dag fikk vi beskjed om at nav ikke kan fortsette å la han motta arb.avklaringspenger så mye lenger, han må enten komme seg til lege og i behandling eller komme seg ut i arbeid. Uføretrygd får han ikke så lenge han ikke møter opp hos lege og utredes skikkelig sier de. Og det forstår jeg jo. Men jeg ser ikke for meg at han skal klare noen av delene. Han har ingen utvikling riktig vei når det gjelder å komme seg ut, møte folk osv. Det har heller blitt verre. Heldigvis virker han rolig og forholdsvis glad og fornøyd (ihvertfall slik jeg opplever han) så lenge han får være hjemme og han bare har de aller nærmeste som han er trygg på rundt seg. Han spiller på nettet og har et par venner der som han snakker med mens de spiller sammen. Han trener (hjemme) og er glad i å lage og spise sunn mat. Han snakker, tuller og ler sammen med meg. Men merker at han lukker seg når vi snakker om vanskelige ting som dette med nav og at han bør komme seg til legen og sånt. Da ser jeg hvordan det mørkner i han. Da blir jeg så trist 😢 Jeg har selv ikke klart å stå i ordinær jobb på noen år nå pga utfordringene her hjemme og min egen helse. Økonomien er derfor trang (jeg er enslig), og det har vært ekstremt viktig at han har hatt egen inntekt. Det har jo ikke vært mye han har fått, men nok til at han har kunnet betale sin egen mat, klær osv. Og det har gjort at vi har klart oss. Men nå stresser jeg og lurer på hvordan det skal gå hvis han mister stønaden og ikke klarer å skaffe penger på noen som helst måte. I tillegg vet jeg ikke om jeg selv klarer å komme meg ut i en 100% stilling igjen, noe jeg jo blir nødt til om jeg skal forsørge en voksen mann. Jeg lurer på om noen her inne vet hva som skjer i tilfeller som dette. Hva hvis en person har så mye angst at han ikke klarer å gå til lege, snakke med nav, ta utdanning, få seg jobb...når bare det å gå utenfor døren og være i sin egen hage er en stor utfordring. Hva skjer med de😢? Anonymkode: b6a44...40e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Han må til lege. Ellers får dere ingenting og han blir heller aldri bedre. Klart han også blir verre når han aldri på noen som helst måte eksponerer seg. Ring og avtal legemøte og ta med deg sønnen din. Spør om du skal være med inn. Anonymkode: 651f8...f4c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Evnt må du høre med legekontor eller kommune hva som kan gjøres. Om det går an å ha første samtale i hjemmet eller noe. Anonymkode: 651f8...f4c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han må til lege. Ellers får dere ingenting og han blir heller aldri bedre. Klart han også blir verre når han aldri på noen som helst måte eksponerer seg. Ring og avtal legemøte og ta med deg sønnen din. Spør om du skal være med inn. Anonymkode: 651f8...f4c Takk for svar. Men jeg får han ikke med meg på noe. Han stenger av helt og det nytter ikke. Jeg har slitt med å prøve å få han med på ting i flere år nå. Det siste året på ungdomsskolen feks. møtte han ikke opp i det hele tatt og det nyttet ikke å få han dit. Bup, skolen, familien, alle prøvde. Uten hell. Kjempet i mange år nå med å prøve å hjelpe han. Min egen helse er helt tynnslitt. Selvfølgelig kommer jeg til å fortsette å tilby meg han å bli med til legen, ordne alt rundt det osv. Men jeg vet jo hva resultatet blir 😩 Anonymkode: b6a44...40e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Jeg har vært borti tilsvarende tilfellet før, og løsningen der ble at man koblet på psykisk helse i kommunen. De trente da på at personen skulle komme seg til legen. Brukte lang tid på å bygge tillit, så kjøre til legen og sitte i bilen uten for legekontoret og så klarte personen etter hvert å gå inn til legen. Det er jo klart her at det må sendes en henvisning til dps for behandling, som han må følge opp. Men psykisk helse kan være en veldig viktig støttespiller der også. De bistår med veldig mye! Eller så kan jo et alternativ være om fastlegen har mulighet til hjemmebesøk og din sønn godtar det? Anonymkode: 6117b...469 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har vært borti tilsvarende tilfellet før, og løsningen der ble at man koblet på psykisk helse i kommunen. De trente da på at personen skulle komme seg til legen. Brukte lang tid på å bygge tillit, så kjøre til legen og sitte i bilen uten for legekontoret og så klarte personen etter hvert å gå inn til legen. Det er jo klart her at det må sendes en henvisning til dps for behandling, som han må følge opp. Men psykisk helse kan være en veldig viktig støttespiller der også. De bistår med veldig mye! Eller så kan jo et alternativ være om fastlegen har mulighet til hjemmebesøk og din sønn godtar det? Anonymkode: 6117b...469 Takk for svar ❤️ Han godtar ikke det dessverre. Skulle det banke på døra her, og han ikke kjenner personen som banker på så gjemmer han seg/låser seg inne og sånt. Og jeg blir nervevrak av hele opplegget så jeg klarer ikke å "stå stødig" lenger når det oppstår slike situasjoner. Vet ikke lenger hvor hardt jeg klarer å presse han siden jeg har sett hvor ødelagt han har blitt av alt presset fra omgivelsene gjennom alle disse årene. Jeg er rett og slett redd han til slutt ikke skal klare mer. Han har sagt at det er bedre å dø flere ganger 😭 Anonymkode: b6a44...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Gradvis eksponering er veldig viktig her. Det å være i det trygge hjemmet sitt med familien, til en ukjent og skummel lege i et ukjent legekontor er et stort hopp. Det bør definitivt være noen mellomstadier der. Det man for eksempel kan gjøre er å starte veldig enkelt - for eksempel at en nær slektning kommer på besøk. Og hvis det går fint, så kan man gå videre til at man går en tur ute i skogen. Og hvis det også går fint, så kan man ta seg en tur til butikken osv... og til slutt kan kanskje sønnen din klare å møte legen. Det er veldig viktig at han klarer å få litt tillit til andre fremmede, slik at han også får tillit til legen og andre som ønsker å hjelpe han. Det er i midlertid viktig at dere ikke pusher han til det han ikke ønsker. Men hvis han viser noe interesse for å prøve ut noe sosialt, så gjerne prøv det ut og se hvordan det går! Samtidig med denne eksponeringen kan det være lurt å ha jevnlige samtaler om den sosiale angsten, og hvordan sønnen din føler og anerkjenne disse følelsene. Følelsene hans er helt normale (viktig å få frem for ham!) - man bør alltid være litt skeptiske til fremmede - men disse følelsene er forhøyet hos sønnen din. Samtaler som handler om angsten (i steden for lege osv...) kan være fint å ha, også kan man litt smått prøve å nevne spørsmålet om å søke hjelpe til den hvis det passer seg. Kanskje en dag vil sønnen din se nyttigheten med å søke hjelp, og faktisk selv være motivert for det? Denne gradvise eksponeringen vil ikke "kurerere" den sosiale angsten han har, siden han må til en psykolog/psykiater, men den kan gjøre det lettere for han å søke hjelp. Masse lykke til - du er en veldig god mor! ❤️ Anonymkode: c9d86...ecd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden Jeg tenker at du kanskje behøver samtaleterapi for din egen del i første omgang. Start hos fastlegen. Anonymkode: 37678...f76 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 55 minutter siden #9 Del Skrevet 55 minutter siden Kan du foreslå for NAV arbeidsutprøving på nettet? Altså at han finner en jobb han kan gjøre digitalt? Anonymkode: c043a...a61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 40 minutter siden #10 Del Skrevet 40 minutter siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan du foreslå for NAV arbeidsutprøving på nettet? Altså at han finner en jobb han kan gjøre digitalt? Anonymkode: c043a...a61 Hvis dette er en mulighet så er jo det absolutt noe å undersøke, tusen takk ❤️ Anonymkode: b6a44...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 39 minutter siden #11 Del Skrevet 39 minutter siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg tenker at du kanskje behøver samtaleterapi for din egen del i første omgang. Start hos fastlegen. Anonymkode: 37678...f76 Har forsøkt det. Ble dessverre ikke bedre av det 😭 Anonymkode: b6a44...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå