AnonymBruker Skrevet 10. januar #1 Del Skrevet 10. januar Hei, jeg trenger litt hjelp til å forstå noe jeg gjorde i dag. Det må jo være noe alvorlig gærent med meg. Jeg har hatt en viktig person i livet mitt som jeg har bygget veldig mye tillit til. Hun har vært en stor støtte for meg, men nå er hun ikke tilgjengelig for tiden. Dette har vært vanskelig for meg å akseptere, fordi hun har vært en trygghet i en periode hvor jeg har trengt det mest. Henne reddet blant annet livet mitt en gang og jeg var ordentlig langt nede. (men har det MYE bedre nå, selvom det fortsatt er mye rusk jeg må jobbe med) I dag kjente jeg plutselig et behov for å dra til området hun bor i. Vi bor i samme område, men jeg pleier ikke å være i det boligfeltet – det føltes egentlig unaturlig. Likevel gikk jeg tur i det boligfeltet noe som sagt er unaturlig. Mens jeg var der, følte jeg en slags ro og trygghet. Jeg vet dette er veldig galt. Nå sitter jeg igjen med en blanding av følelser: både savn, lettelse for roen jeg følte, og skyldfølelse fordi jeg vet det var svært upassende. Og skal ikke gjøre det igjen. Jeg har en historie med at jeg blir svært knyttet til folk emosjonelt når jeg får hjelp, og får sterkt bånd til disse menneskene. Har noen her opplevd noe lignende? Hvorfor tror dere jeg følte behov for å dra ditt? Jeg vil håndtere dette på en sunn måte fordi jeg ønsker virkelig ikke å gjøre noe feil eller bryte grensene, selvom jeg savner den tryggheten. Så tips til hvordan jeg kan håndtere dette ville også vært fint Setter pris på alle innspill. Det må jo være noe alvorlig gærent med meg, ha en hjerneskade eller noe. Dette er jo ikke bra. Men jeg skal selvfølgelig ikke gjøre det igjen. Skal også sies at en liten del av området like ved der er en vei som for meg er naturlig å gå hvis jeg har tatt bussen og skal hjem. Men å gå innover videre er ikke naturlig. Og grunnen til jeg vet henne bor i det område er fordi området er ikke så stort, så man snakker med folk som kjenner den og den familien osv. Litt som lite lokalsted der alle kjenner alle. Jeg må jo være helt syk i hode Anonymkode: fb398...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #2 Del Skrevet 10. januar Det er da ikke det rareste. Men holder jo at du gjorde det en gang. Anonymkode: ff852...d1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xQueenKx Skrevet 10. januar #3 Del Skrevet 10. januar Men er det så galt å gå tur i det boligfeltet når du ikke gjorde noen tilnærmelser eller var stalker? Du har jo lov å bevege deg hvor du vil så lenge det er offentlig område? Kanskje du måtte få det ut av systemet. Hvis du føler sånn på det nå, så lar du bare vær å gå der neste gang du kjenner trangen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #4 Del Skrevet 10. januar Det er ikke sykt å gjøre det om man har vanskelig for å føle seg trygg. Prøv om det å slappe godt av og forestille deg at du snakker med henne kan gjøre det samme. Kroppen og psyken reagerer på ting vi forestiller oss også. Og så kan du tenke på om det er andre ting som gir deg den følelsen som du også kan gjøre, og som ikke involverer henne. Anonymkode: 839a9...097 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #5 Del Skrevet 10. januar Det er ingenting galt med deg! Du er hverken hjerneskada eller alvorlig syk i hodet, og spesielt ikke når du reflekterer over situasjonen slik du gjør. Dette mennesket har jo hatt en stor innvirkning på livet ditt, og betydd mye for deg. Det er ikke rart å kjenne på et savn etter den relasjonen, og søke etter den på måten du kan. Spesielt når du har en historie med å bli sterkt emosjonelt tilknyttet til folk! Jeg skjønner så absolutt hvorfor du gjorde dette, det gir mening selv om det kanskje ikke var noe lurt. Alle mennesker tar uheldige, usunne eller mindre gode valg. Du har ikke skadet noen, og det virker som du forstår at det ble feil - så ikke vær så streng med deg selv. Forståelse og medfølelse for deg selv, og lærdom fra situasjonen er nok beste måten å forholde seg til dette. Ingen kan skamme seg til bedring❤️ Anonymkode: 6cf39...7c5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #6 Del Skrevet 10. januar Denne personen du har bygget tillit til, er det helsepersonell? Psykolog? Anonymkode: 07f4d...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #7 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Denne personen du har bygget tillit til, er det helsepersonell? Psykolog? Anonymkode: 07f4d...322 Det er psykolog Anonymkode: fb398...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #8 Del Skrevet 11. januar Tenker at du bør ta det opp med nåværende psykolog. Men du svarer jo på det selv, du søker trygghet og du blir svært knyttet emosjonelt til folk når de hjelper deg. Begge disse tingene, at du føler deg utrygg og derfor gjør uheldige ting, og det at du blir svært knyttet emosjonelt til folk som aldri kan knytte seg til deg på samme måte, er jo noe du kan jobbe videre med i terapien. Snakk med nåværende psykolog om dette, så du kan forstå din egen reaksjon bedre og hvordan du kan jobbe med å unngå slike situasjoner som er unyttige både for deg og for den andre parten. Det er veldig viktig, tenker jeg, at du ikke agerer på de følelsene du har. Det kan bli ubehagelig for deg om du blir oppdaget, med politiinnblanding osv. Noe annet er jo at det blir ubehagelig for den andre personen. Hvis du bryr deg om dette mennesket så lar du være å oppsøke steder hun kan være. Du vet jo at det ikke finnes noe å hente der. Hun kan ikke være noen ting for deg nå, verken psykolog eller venn. Du er nødt til å akseptere det, for det finnes ingen andre muligheter. Anonymkode: 07f4d...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #9 Del Skrevet 11. januar Det du driver med utvikler seg raskt til fullblown stalking. Dersom psykologen din hadde vist du henger rundt i hennes nærområde er det neppe glede hun ville følt på. Slutt å tenk på deg selv og prøv å sett deg inn hvor ekkelt, skremmende og ubehagelig det er er være den noen er besatt av. Anonymkode: a0e92...df6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #10 Del Skrevet 11. januar Forstår deg veldig godt og du har ikke gjort noe galt ved å gå en tur i området. Alle har lov å bevege seg og gå tur i det området, inkludert deg. Du trenger ikke noe tillatelse av noen. Hadde vært mye verre om du satt og venta på henne i garasjen, eller ringte på døra eller kikket inn i vinduet osv. Å gå forbi derimot, har man lov til. Jeg kan bare dele min erfaring gjennom et svært vanskelig og tragisk liv der jeg skulle ønske at jeg ikke ble født en gang og det er at jeg forstår veldig godt at du knytter deg til folk som er gode mot deg siden - jeg tipper - at du har hatt svært lite folk tidligere som har vært gode mot deg og når noe andre tar for gitt skjer med deg, altså at et individ er god mot deg, så blir den personen eller de personene fort nr 1 på lista over de du setter pris på i og med at man har ingen andre. Du er sånn med din psykolog, mens jeg er slik med min lege, men jeg går ikke rundt der hun bor siden hun bor litt mer utenfor det sentrale området av byen. En gjenganger er denne kombinasjonen av dårlig helse, meget dårlig økonomi og ingen familie og ingen nære venner. Da man er helt outsider på absolutt alle målbare parametre at man har ikke annet gående for seg enn å tenke da på hvem som er god mot en. Mens friske folk, derimot, tar ofte for gitt at andre er gode mot de og kan ofte virke arrogante og lager bare sin egen lille private klikk av familie uansett hvor god noen andre har vært mot de friske menneskene, så ofrer ikke disse friske mennesker de gode individene en tanke så lenge de gode individene ikke er en del av familien eller er barndomsvenner eller noe. Vet ikke om dette ga noe mening, men lufter bare mine egne triste erfaringer. Anonymkode: 4b24f...6ca 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #11 Del Skrevet 11. januar Hvorfor vet du at hun bor der? Du sier alle kjenner alle, men har hun selv sagt at hun bor i det området? Jeg skjønner at det er ett stort savn, men samtidig så er det vil ha respekt for hennes privatliv. Det vil kunne være veldig ubehagelig for henne hvis hun oppdager at tidligere pasienter går rundt i området der hun bor. Spesielt hvis hun vet at det ikke er ett naturlig område for pasienten å bevege seg i... Anonymkode: 3af0f...c0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #12 Del Skrevet 11. januar Du er ikke syk i hodet, men du har ett behov som ikke blir møtt. Høres ut som du kanskje trenger trygghet og emosjonell nærhet? Det er helt naturlig å både trenge det og oppsøke det. Kanskje du ikke helt så andre måter å få det på akkurat da? Hva kan du gjøre for å få mer av det du trenger? For dette handler mest om å få mer av det du trenger, ikke hvordan klare seg uten. (Det gjør ingen) Anonymkode: 27f3e...1ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #13 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forstår deg veldig godt og du har ikke gjort noe galt ved å gå en tur i området. Alle har lov å bevege seg og gå tur i det området, inkludert deg. Du trenger ikke noe tillatelse av noen. Hadde vært mye verre om du satt og venta på henne i garasjen, eller ringte på døra eller kikket inn i vinduet osv. Å gå forbi derimot, har man lov til. Anonymkode: 4b24f...6ca Man har teknisk sett lov til å gå forbi i nabolaget til tidligere leger og psykologer, men det finnes ingenting å tjene på det. Det er bare destruktivt da relasjonen er over og man må akseptere at man ikke skal eller kan ha kontakt. Man kan skremme den andre parten hvis man holder på slik. Når man ikke følger normer og regler i samfunnet, ikke respekterer andres grenser, blir man redd for hva annet personen kan finne på. Det er selvfølgelig veldig mange ting som er verre, men jeg ser ikke helt hvordan det er relevant. Anonymkode: 07f4d...322 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #14 Del Skrevet 11. januar Om jeg hadde fått vite at en av mine klienter hang rundt i "mitt" nabolag kun fordi jeg bodde der og følge en trygghet i det ville jeg tenkt at nå er vår relasjon såpass usunn at jeg ville mest sannsynlig avsluttet forholdet. Anonymkode: dcbd5...f69 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #15 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det kan bli ubehagelig for deg om du blir oppdaget, med politiinnblanding osv. Politiet vil da vitterlig ikke reagere på at Ts Anonymkode: b4782...81e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #16 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Forstår deg veldig godt og du har ikke gjort noe galt ved å gå en tur i området. Alle har lov å bevege seg og gå tur i det området, inkludert deg. Du trenger ikke noe tillatelse av noen. Hadde vært mye verre om du satt og venta på henne i garasjen, eller ringte på døra eller kikket inn i vinduet osv. Å gå forbi derimot, har man lov til. Jeg kan bare dele min erfaring gjennom et svært vanskelig og tragisk liv der jeg skulle ønske at jeg ikke ble født en gang og det er at jeg forstår veldig godt at du knytter deg til folk som er gode mot deg siden - jeg tipper - at du har hatt svært lite folk tidligere som har vært gode mot deg og når noe andre tar for gitt skjer med deg, altså at et individ er god mot deg, så blir den personen eller de personene fort nr 1 på lista over de du setter pris på i og med at man har ingen andre. Du er sånn med din psykolog, mens jeg er slik med min lege, men jeg går ikke rundt der hun bor siden hun bor litt mer utenfor det sentrale området av byen. En gjenganger er denne kombinasjonen av dårlig helse, meget dårlig økonomi og ingen familie og ingen nære venner. Da man er helt outsider på absolutt alle målbare parametre at man har ikke annet gående for seg enn å tenke da på hvem som er god mot en. Mens friske folk, derimot, tar ofte for gitt at andre er gode mot de og kan ofte virke arrogante og lager bare sin egen lille private klikk av familie uansett hvor god noen andre har vært mot de friske menneskene, så ofrer ikke disse friske mennesker de gode individene en tanke så lenge de gode individene ikke er en del av familien eller er barndomsvenner eller noe. Vet ikke om dette ga noe mening, men lufter bare mine egne triste erfaringer. Anonymkode: 4b24f...6ca Det er lov til å gå tur, absolutt. Men når intensjonen med tur og valg av rute er basert på bostedet til en tidligere behandler, så er det ikke like greit lengre. Det vil kunne oppleves svært krenkende og invaderende. Hvis en eks av deg begynte å legge turruten sin forbi huset ditt, kun fordi du bor der, ville du syntes det var greit? Anonymkode: 3af0f...c0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #17 Del Skrevet 11. januar Du må nok ha enda en psykolog for å snakke om din stalking av denne psykologen. Anonymkode: e4161...f12 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #18 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lov til å gå tur, absolutt. Men når intensjonen med tur og valg av rute er basert på bostedet til en tidligere behandler, så er det ikke like greit lengre. Det vil kunne oppleves svært krenkende og invaderende. Hvis en eks av deg begynte å legge turruten sin forbi huset ditt, kun fordi du bor der, ville du syntes det var greit? Anonymkode: 3af0f...c0d Men den intensjonen er det bare TS som vet. Psykologen vet ikke det. Det virker heller ikke som TS er blitt "oppdaget" i å gå rundt omkring av psykologen, men det er juridisk sett ikke forbudt å gå rundt. Når det gjelder spørsmålet ditt, så kan jeg svare på det. Jeg har ikke noe hus, du vet, jeg er ikke priviligert. Jeg bor på en tragisk liten hybel som jeg leier av en multimillionær kakse, ikke sant. Naturligvis er denne knøttsmå hybelen i en bygning, så det går ikke an å gå "utenfor huset mitt", og jeg regner med at psykologen sitt hus er i mange millioners klassen. Akkurat som kaksen jeg leier hybelen av. Kaksen bor ikke i nærheten her - han er 16 kilometer unna. Over til den andre delen av spørsmålet mitt. Jeg er heller ikke priviligert i å ha en eks - verken romantisk eller seksuelt - så jeg har ikke vært i langvarig forhold som uansett skulle generere slike følelser at eks-er står utenfor døra mi. Men du scorer 100% på det jeg har sagt, nemlig at du tar ting for gitt, nemlig at jeg angivelig "har hus" og at jeg "har vært i et forhold" og dermed har et privilegium i å vite hva god sex og romantikk er. Newsflash, jeg vet ikke hva det er. Jeg vet heller ikke hvordan det er å bo i et stort hus. Men hypotetisk sett: om en IKKE-eksisterende eks hadde gått utenfor det IKKE-eksisterende huset "mitt", mot min vilje, så kan jeg ikke kjenne på ubehag før jeg faktisk hadde sett "eksen" min utenfor "huset", som jeg helst ikke ønsker at skal gå utenfor det IKKE-eksisterende huset "mitt". For at ubehag skal oppstå her, så må nesten psykologen se TS ansikt-til-ansikt. Likevel, jeg hadde funnet det pussig om psykolog begynner å oppleve ubehag av å se tidligere pasient EN gang. Ubehag bør vel oppstå i dette tilfellet om psykolog ser TS FLERE ganger. Så vidt jeg kan lese ut fra TS sitt innlegg, så var det ikke noe dårlig relasjon mellom TS og psykolog? TS sier bare at "hun ikke er tilgjengelig for tiden", uten å oppgi grunn. Hvis psykologen er "utilgjengelig" fordi psykologen er allerede vettskremt av TS, så er det selvsagt noe annet. Anonymkode: 4b24f...6ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #19 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Men den intensjonen er det bare TS som vet. Psykologen vet ikke det. Det virker heller ikke som TS er blitt "oppdaget" i å gå rundt omkring av psykologen, men det er juridisk sett ikke forbudt å gå rundt. Når det gjelder spørsmålet ditt, så kan jeg svare på det. Jeg har ikke noe hus, du vet, jeg er ikke priviligert. Jeg bor på en tragisk liten hybel som jeg leier av en multimillionær kakse, ikke sant. Naturligvis er denne knøttsmå hybelen i en bygning, så det går ikke an å gå "utenfor huset mitt", og jeg regner med at psykologen sitt hus er i mange millioners klassen. Akkurat som kaksen jeg leier hybelen av. Kaksen bor ikke i nærheten her - han er 16 kilometer unna. Over til den andre delen av spørsmålet mitt. Jeg er heller ikke priviligert i å ha en eks - verken romantisk eller seksuelt - så jeg har ikke vært i langvarig forhold som uansett skulle generere slike følelser at eks-er står utenfor døra mi. Men du scorer 100% på det jeg har sagt, nemlig at du tar ting for gitt, nemlig at jeg angivelig "har hus" og at jeg "har vært i et forhold" og dermed har et privilegium i å vite hva god sex og romantikk er. Newsflash, jeg vet ikke hva det er. Jeg vet heller ikke hvordan det er å bo i et stort hus. Men hypotetisk sett: om en IKKE-eksisterende eks hadde gått utenfor det IKKE-eksisterende huset "mitt", mot min vilje, så kan jeg ikke kjenne på ubehag før jeg faktisk hadde sett "eksen" min utenfor "huset", som jeg helst ikke ønsker at skal gå utenfor det IKKE-eksisterende huset "mitt". For at ubehag skal oppstå her, så må nesten psykologen se TS ansikt-til-ansikt. Likevel, jeg hadde funnet det pussig om psykolog begynner å oppleve ubehag av å se tidligere pasient EN gang. Ubehag bør vel oppstå i dette tilfellet om psykolog ser TS FLERE ganger. Så vidt jeg kan lese ut fra TS sitt innlegg, så var det ikke noe dårlig relasjon mellom TS og psykolog? TS sier bare at "hun ikke er tilgjengelig for tiden", uten å oppgi grunn. Hvis psykologen er "utilgjengelig" fordi psykologen er allerede vettskremt av TS, så er det selvsagt noe annet. Anonymkode: 4b24f...6ca Intensjonen er akkurat den samme selv om den ikke er kjent. På samme måte som stalking er stalking også før ofrene oppdager det. Svindel er svindel også før det oppdages. Det er intensjonen som gjør at det ikke er greit, uansett om man oppdages eller ikke. Ingen av oss vet om TS ble sett eller ikke. Det er uansett viktig at TS vet at det ikke er greit å vandre forbi boligen til en tidligere behandler når eneste årsak er nettopp at det er der behandleren bor. Å gå forbi fordi det er veien til bussen, butikken eller annet er selvsagt en helt annen sak. Anonymkode: 3af0f...c0d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #20 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Intensjonen er akkurat den samme selv om den ikke er kjent. På samme måte som stalking er stalking også før ofrene oppdager det. Svindel er svindel også før det oppdages. Det er intensjonen som gjør at det ikke er greit, uansett om man oppdages eller ikke. Ingen av oss vet om TS ble sett eller ikke. Det er uansett viktig at TS vet at det ikke er greit å vandre forbi boligen til en tidligere behandler når eneste årsak er nettopp at det er der behandleren bor. Å gå forbi fordi det er veien til bussen, butikken eller annet er selvsagt en helt annen sak. Anonymkode: 3af0f...c0d Så lenge ikke psykologen merker det må det være greit, men hvis psykologen merker det må det være stalking-atferd- Anonymkode: 3dd81...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå