AnonymBruker Skrevet 10. januar #1 Del Skrevet 10. januar Er det ikke ironisk? De som har minst penger, bruker ofte mest på å fremstå som rike. De kjøper dyre merkesko, oppgraderer mobilen hvert år, og drar på luksusferier som betales med kredittkort. Samtidig ser vi de virkelig rike kjøre rundt i gamle Subaruer, bo i hus med 90-tallsbad og kjøpe klær på salg. Hva er det som skjer her? Dette handler om noe mer enn penger. Det handler om et desperat behov for å passe inn, for å skjule fattigdommen. Å vise frem velstand – eller i hvert fall illusjonen av den – har blitt en slags overlevelsesstrategi i et samfunn der vi dømmer hverandre ut fra fasade. Og ironien? Dette konstante jaget etter å virke rik holder mange i en evig spiral av økonomiske problemer. Så hvem har skylda? Er det samfunnet, som har skapt dette uutholdelige presset? Eller er det folk selv, som ikke prioriterer fornuftig? Hvorfor skal man bruke penger på en iPhone når husleien knapt er betalt? Hvorfor ta opp lån for å kjøpe en Tesla når en bruktbil til halve prisen gjør samme nytten? På den andre siden har vi de rike – som tilsynelatende ikke bryr seg i det hele tatt. De har økonomisk trygghet og trenger ikke imponere noen. Det er som om velstand gir frihet til å være “uinspirert.” Hvorfor bruke en formue på å pusse opp badet til trendens farge når pengene heller kan investeres? De rike vet at det er de som eier ting, ikke tingene som eier dem. Så, hva sier dette om oss som samfunn? Er vi så overfladiske at vi tvinger de fattige til å spille et spill de ikke har råd til å delta i? Eller handler det om dårlig dømmekraft og dårlige prioriteringer fra enkeltmennesker? Jeg vil høre deres tanker: Er dette et samfunnsproblem eller et personlig ansvar? Hvorfor virker det som de fattige bruker mer på fasade enn de rike? Kommentarfeltet er åpent – jeg vil høre alle synspunkter, så fyr løs! Anonymkode: 17332...874 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #2 Del Skrevet 10. januar Jeg tror jo ikke fattige lever sånn. Jeg er selv ufør på minstesats. Derfor har jeg ikke råd til bil, selv om det burde jeg virkelig ha grunnet sykdommene mine. Jeg bor i en sliten leilighet, men jeg er heldig og eier, siden jeg kom inn på boligmarkedet for 20 år siden. Ferie vet jeg ikke hva er. Jeg kjøper meg sjelden noe nytt. Min tv er 18 år, og andre ting tilsvarende gamle. Min iphone er bare 3 år gammel. Og regner med at den må byttes innen 2 år. Men jeg velger en av de billigere modellene. Jeg går aldri ut på restaurant eller lignende, røyker ikke, snuser ikke, drikker ikke alkohol, og drikker ikke brus. Merkeklær har jeg aldri brydd meg om, samme hvordan økonomien har vært. Anonymkode: 5b7a8...35c 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #3 Del Skrevet 10. januar Sett uføre med helt ny mobil til type 20k. Det kan jeg bare drømme om Anonymkode: a21b8...b14 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #4 Del Skrevet 10. januar Sosiologi 101 Anonymkode: 4aaee...b56 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #5 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er det ikke ironisk? De som har minst penger, bruker ofte mest på å fremstå som rike. De kjøper dyre merkesko, oppgraderer mobilen hvert år, og drar på luksusferier som betales med kredittkort. Samtidig ser vi de virkelig rike kjøre rundt i gamle Subaruer, bo i hus med 90-tallsbad og kjøpe klær på salg. Hva er det som skjer her? Dette handler om noe mer enn penger. Det handler om et desperat behov for å passe inn, for å skjule fattigdommen. Å vise frem velstand – eller i hvert fall illusjonen av den – har blitt en slags overlevelsesstrategi i et samfunn der vi dømmer hverandre ut fra fasade. Og ironien? Dette konstante jaget etter å virke rik holder mange i en evig spiral av økonomiske problemer. Så hvem har skylda? Er det samfunnet, som har skapt dette uutholdelige presset? Eller er det folk selv, som ikke prioriterer fornuftig? Hvorfor skal man bruke penger på en iPhone når husleien knapt er betalt? Hvorfor ta opp lån for å kjøpe en Tesla når en bruktbil til halve prisen gjør samme nytten? På den andre siden har vi de rike – som tilsynelatende ikke bryr seg i det hele tatt. De har økonomisk trygghet og trenger ikke imponere noen. Det er som om velstand gir frihet til å være “uinspirert.” Hvorfor bruke en formue på å pusse opp badet til trendens farge når pengene heller kan investeres? De rike vet at det er de som eier ting, ikke tingene som eier dem. Så, hva sier dette om oss som samfunn? Er vi så overfladiske at vi tvinger de fattige til å spille et spill de ikke har råd til å delta i? Eller handler det om dårlig dømmekraft og dårlige prioriteringer fra enkeltmennesker? Jeg vil høre deres tanker: Er dette et samfunnsproblem eller et personlig ansvar? Hvorfor virker det som de fattige bruker mer på fasade enn de rike? Kommentarfeltet er åpent – jeg vil høre alle synspunkter, så fyr løs! Anonymkode: 17332...874 Mange rike mennesker bruker ofte masse penger. Og ellers har du rett i mange av refleksjonene dine. Klasse og status og higen etter å passe inn, ville ha det andre har (og man liker det andre liker) og ikke fremstå fattig. Ikke noe nytt for øvrig. Anonymkode: 4aaee...b56 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #6 Del Skrevet 10. januar For menn så tiltrekker rikdom damer. En god illusjon av rikdom via lånte penger kan også fungere. Hvorfor kvinner lever over evne vet jeg ikke. Eksistensielt vakum? Anonymkode: 85d4c...627 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #7 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For menn så tiltrekker rikdom damer. En god illusjon av rikdom via lånte penger kan også fungere. Hvorfor kvinner lever over evne vet jeg ikke. Eksistensielt vakum? Anonymkode: 85d4c...627 Kvinner lever vel ikke over evne men er økonomiske! Anonymkode: 4c0fd...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #8 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er det ikke ironisk? De som har minst penger, bruker ofte mest på å fremstå som rike. De kjøper dyre merkesko, oppgraderer mobilen hvert år, og drar på luksusferier som betales med kredittkort. Samtidig ser vi de virkelig rike kjøre rundt i gamle Subaruer, bo i hus med 90-tallsbad og kjøpe klær på salg. Hva er det som skjer her? Anonymkode: 17332...874 Aldri vært borti noen "fattige" som lever sånn. At rike er sparsomme skjer jo, men det er kanskje grunnen til at de ble rike i utgangspunktet? Anonymkode: 74df2...fd4 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 10. januar #9 Del Skrevet 10. januar Har aldri møtt et menneske som kjøper merkekær og reiser på dyre ferier uten å ha råd til det. Ei heller kjenner jeg noen som er opptatt av status og «fasade». Det må i så fall være fjortisene på ungdomsskolen. Skulle gjerne likt å vite hva slags folk TS omgås, de kan jo ikke være riktig vel bevart. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #10 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Sett uføre med helt ny mobil til type 20k. Det kan jeg bare drømme om Anonymkode: a21b8...b14 Som alt annet her i livet er det jo bare prioriteringer. Noen drar på ferie, andre eier bil. Noen har nyeste mobil. Noen kjøper designerklær. Noen spiser godt, noen lever på ris og havregrøt. Forøvrig får folk bruke pengene sine på det de vil spør du meg. På andre poster bruker du mer enn andre gjør 🤷🏼♀️ Anonymkode: e5de3...5ba 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #11 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aldri vært borti noen "fattige" som lever sånn. At rike er sparsomme skjer jo, men det er kanskje grunnen til at de ble rike i utgangspunktet? Anonymkode: 74df2...fd4 Nei. Rikinger kommer ofte fra hjem med høy sosioøkonomisk status. Anonymkode: 4aaee...b56 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #12 Del Skrevet 10. januar Dere som nekter for at det er slik har ikke observert nok.. Det er spot on. Om ikke det er fattigdom som dere definerer det, så er det atferd som opprettholder en svak økonomisk posisjon og hindrer sparing og opparbeiding av verdier og eiendom. Det er folk som snuser, tar tatoveringer, pusser opp ofte, bytter bil ofte osv, slik TS beskriver. Veldig vanlig livsstil for nedre middelklasse. Anonymkode: d5f9d...9a2 13 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #13 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er det ikke ironisk? De som har minst penger, bruker ofte mest på å fremstå som rike. De kjøper dyre merkesko, oppgraderer mobilen hvert år, og drar på luksusferier som betales med kredittkort. Samtidig ser vi de virkelig rike kjøre rundt i gamle Subaruer, bo i hus med 90-tallsbad og kjøpe klær på salg. Hva er det som skjer her? Dette handler om noe mer enn penger. Det handler om et desperat behov for å passe inn, for å skjule fattigdommen. Å vise frem velstand – eller i hvert fall illusjonen av den – har blitt en slags overlevelsesstrategi i et samfunn der vi dømmer hverandre ut fra fasade. Og ironien? Dette konstante jaget etter å virke rik holder mange i en evig spiral av økonomiske problemer. Så hvem har skylda? Er det samfunnet, som har skapt dette uutholdelige presset? Eller er det folk selv, som ikke prioriterer fornuftig? Hvorfor skal man bruke penger på en iPhone når husleien knapt er betalt? Hvorfor ta opp lån for å kjøpe en Tesla når en bruktbil til halve prisen gjør samme nytten? På den andre siden har vi de rike – som tilsynelatende ikke bryr seg i det hele tatt. De har økonomisk trygghet og trenger ikke imponere noen. Det er som om velstand gir frihet til å være “uinspirert.” Hvorfor bruke en formue på å pusse opp badet til trendens farge når pengene heller kan investeres? De rike vet at det er de som eier ting, ikke tingene som eier dem. Så, hva sier dette om oss som samfunn? Er vi så overfladiske at vi tvinger de fattige til å spille et spill de ikke har råd til å delta i? Eller handler det om dårlig dømmekraft og dårlige prioriteringer fra enkeltmennesker? Jeg vil høre deres tanker: Er dette et samfunnsproblem eller et personlig ansvar? Hvorfor virker det som de fattige bruker mer på fasade enn de rike? Kommentarfeltet er åpent – jeg vil høre alle synspunkter, så fyr løs! Anonymkode: 17332...874 Det handler om psykologi. På samme måte at de som spammer med bilder på instagram og facebook om at de er så forelsket, at de er så lykkelig, er gjerne de som ikke har det beste forholdet. Man prøver å gi et inntrykk som ikke stemmer overens med realiteten. Det gjelder selvfølgelig ikke alle.. om man står utenfor samfunnet, så føler man seg sårbar, og noen (igjen, ikke alle) vil gjerne prøve å få være med på lik linje med alle.. bevise at de henger med på moten og trender. Å jobbe gir mestringsfølelse, styrke, glede. Å bidra med noen, å yte noe, å få impulser og treffe mennesker er utrolig verdifullt. Så ja psykologi, som da igjen er noe som ikke gjelder for alle fordi at folk er forskjellige. Anonymkode: 91214...e89 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #14 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dere som nekter for at det er slik har ikke observert nok.. Det er spot on. Anonymkode: d5f9d...9a2 Hvordan skal man egentlig observere det? Skal man banke på døra hos riking for å sjekke om de har bad fra 90-tallet? Og sjekke kontoutskriften til de fattige for å se om de har betalt visaregningen for ferieturen? Anonymkode: 74df2...fd4 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 10. januar #15 Del Skrevet 10. januar Tråden er ryddet for avsporing, latterliggjøring, spam og tilhørende svar. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #16 Del Skrevet 10. januar Enig med deg,TS, - har sett mye av sånt jeg også. Kjenner noen på uføretrygd (og som nok også jobber svart) som bytter vedovn hvert 10. år, og nå sist til kleberstein. Pusser opp badet like ofte, har dyr robotgressklipper og hadde en periode to Landcruisere. De har rett og slett ikke evne til å spare. Mye av grunnen til at folk ikke har så mye penger, er nok at de ikke klarer å la være å kjøpe noe så lenge de har noen kroner i banken. De med mye penger, bruker ikke mer enn de må og sparer der de kan. Det er jo derfor de har mye også. Noen tjener selvfølgelig bra, men det er nok ikke alle de som er så sparsommelige. Anonymkode: f56a6...6b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 10. januar #17 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dere som nekter for at det er slik har ikke observert nok.. Det er spot on. Om ikke det er fattigdom som dere definerer det, så er det atferd som opprettholder en svak økonomisk posisjon og hindrer sparing og opparbeiding av verdier og eiendom. Det er folk som snuser, tar tatoveringer, pusser opp ofte, bytter bil ofte osv, slik TS beskriver. Veldig vanlig livsstil for nedre middelklasse. Anonymkode: d5f9d...9a2 Enig . Å folk med stort ego som har behov for å vise seg frem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #18 Del Skrevet 10. januar Rike investeret i eiendom, mens fattige investerer i fin bil.. Anonymkode: 11500...83c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 10. januar #19 Del Skrevet 10. januar Koster å Matche naboen 😉 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 10. januar #20 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dere som nekter for at det er slik har ikke observert nok.. Det er spot on. Om ikke det er fattigdom som dere definerer det, så er det atferd som opprettholder en svak økonomisk posisjon og hindrer sparing og opparbeiding av verdier og eiendom. Det er folk som snuser, tar tatoveringer, pusser opp ofte, bytter bil ofte osv, slik TS beskriver. Veldig vanlig livsstil for nedre middelklasse. Anonymkode: d5f9d...9a2 Men du skjønner vel at det ikke er alle som er opptatt av å bygge verdier og kjøpe eiendom? Noen prioriterer å leve i nuet, og det må de jo få lov til uten å bli rakket ned på av de som insisterer på å dele mennesker inn i klasser. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå