Gå til innhold

Gjeld ved pensjonsalder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til dels inspirert av en lang tråd i barn- og familieforumet. Ganske mange i den tråden sier at de fortsatt har boliggjeld når de er over seksti og nærmer seg pensjonsalderen, og at dette visstnok er helt vanlig. Stemmer virkelig det? 

Det er også en del som sier at de har "hele formuen bundet opp i huset" ved samme alder, altså ingen pensjonssparing utenom det de får via arbeidsgiveren. Ikke like ille som å fortsatt ha gjeld, men er ikke det også temmelig risikabelt?

Anonymkode: 56317...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi ønsker ikke å gå inn i pensjonisttilværelsen med gjeld. Jeg begynte å spare til pensjon selv altfor sent, var vel i slutten av 40-årene da jeg begynte, men har nå kommet opp i kr 300.000. Jobber i det offentlige, lav lønn men ok pensjon. Rekker nok ikke full opptjening da jeg begynte der som 36-åring derfor sparer på egenhånd. Vi ønsker at barna skal få ok arv, det betyr endel for oss å gi dem det. Nå betaler vi hardt ned huslånet, tror vi er gjeldsfri om 5-6 år, da er vi 57-58 år. Vi har nettopp skiftet kledning+vindu på huset og må vel ta taket en gang, men vi har en god buffer til dette. Vi har også fått reist litt, det er ikke noe vi higer så ekstremt etter. 1-2 turer i året rekker for oss. Aner ikke hvordan helsa blir, men synes det er viktig med lavt lån slik at det ikke er krise dersom vi skulle havne på aap/trygd feks. Ser for meg at pensjonen vil være ca halve lønna worst case og det blir skralt om en har lån å betjene når så mye av inntekta blir borte. Har litt arv i vente ser det ut til, men ikke noe vi baserer oss på. Tar det heller som en bonus. 

Anonymkode: e864b...8e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...