Gå til innhold

Utvask som forbehold i bud?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! For en ukes tid siden var jeg på visning på en leilighet. Leiligheten var i og for seg fin, men det var altså så rotete og møkkete der. Jeg har aldri i mitt liv sett en så skitten leilighet, og det DAGEN man har visning?? Det var ikke snakk om en ukes tid siden sist det var vasket altså. Her snakker vi måneder siden sist, om det i det hele tatt noensinne har blitt gjort.

Uansett. Jeg skal tilbake på visning neste uke og håper jo da at det er vasket litt bedre, men jeg har null forhåpninger🥲 Men gir selger en sjanse til og håper jeg får et litt bedre inntrykk av leiligheten da. Skulle jeg finne på å kjøpe leiligheten så har jeg fundert litt på om det er innafor å ha profesjonell utvask som er forbehold ved et eventuelt bud? Hva tenker dere om det? Tror dere selger blir fornærmet?

Tilleggsinfo er at leiligheten har ligget ute i over ett år. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å by prisantydning. I tillegg må jeg ha forbehold om ny tilstandsrapport i budet, fordi tilstandsrapporten i salgsoppgaven er over ett år gammel. Selger har ikke kjøpt seg ny plass å bo så han har åpenbart ingen hast med å komme seg ut. For øvrig virker han som en ganske spesiell type. Bare lurer på hva dere ville gjort i en lignende situasjon?

Anonymkode: 6b733...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei! For en ukes tid siden var jeg på visning på en leilighet. Leiligheten var i og for seg fin, men det var altså så rotete og møkkete der. Jeg har aldri i mitt liv sett en så skitten leilighet, og det DAGEN man har visning?? Det var ikke snakk om en ukes tid siden sist det var vasket altså. Her snakker vi måneder siden sist, om det i det hele tatt noensinne har blitt gjort.

Uansett. Jeg skal tilbake på visning neste uke og håper jo da at det er vasket litt bedre, men jeg har null forhåpninger🥲 Men gir selger en sjanse til og håper jeg får et litt bedre inntrykk av leiligheten da. Skulle jeg finne på å kjøpe leiligheten så har jeg fundert litt på om det er innafor å ha profesjonell utvask som er forbehold ved et eventuelt bud? Hva tenker dere om det? Tror dere selger blir fornærmet?

Tilleggsinfo er at leiligheten har ligget ute i over ett år. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å by prisantydning. I tillegg må jeg ha forbehold om ny tilstandsrapport i budet, fordi tilstandsrapporten i salgsoppgaven er over ett år gammel. Selger har ikke kjøpt seg ny plass å bo så han har åpenbart ingen hast med å komme seg ut. For øvrig virker han som en ganske spesiell type. Bare lurer på hva dere ville gjort i en lignende situasjon?

Er det en tvangssalg bolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Paradisetmitt skrev (8 minutter siden):

Er det en tvangssalg bolig?

Nei, det er det ikke 😊

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk hvor mye det koster å hyre proffe vaskere. Og ta det med i prisvurderingen, evt vurder om det er verdt å "krangle" på det i budet.

Anonymkode: ec0ed...c6a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Leverer du et bud med forbehold, så må du forvente at budet blir forkastet, det er helt vanlig at megler anbefaler å forkaste bud med forbehold. 
Du kan ha med i kontrakten at der må vaskes ekstra godt ut, og gi beskjed om at det må legges ned ekstra krefter på vask. 
Forbehold om tilstandsrapport på bod kan du bare glemme, da går budet ditt i makulatoren. 

Anonymkode: 88246...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så stod det i kontrakten at vi måtte godkjenne at det var bra nok vasket før overtakelse. 

Men å si det slik , så ikke akurat ut som vasket etter vi bærte ting inn i huset når vi flyttet inn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis det eneste problemet med boligen er at den er litt skitten så er jo det bare en kjempefordel, for da skremmes kanskje andre potensielt interesserte bort...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leverer du et bud med forbehold, så må du forvente at budet blir forkastet, det er helt vanlig at megler anbefaler å forkaste bud med forbehold. 
Du kan ha med i kontrakten at der må vaskes ekstra godt ut, og gi beskjed om at det må legges ned ekstra krefter på vask. 
Forbehold om tilstandsrapport på bod kan du bare glemme, da går budet ditt i makulatoren. 

Det er megler som har bedt meg ha ny tilstandsrapport som forbehold i budet, så jeg ser egentlig ikke for meg at det blir forkastet.

"Tilstandsrapport på bod" vet jeg ikke helt hva du mener med 😅

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan likesågodt selv bestille grundig vask/ flyttevask før innflytting, så har du mer kontroll over hvem som utfører det og hva som skal gjøres. Så justerer du for dette i budet ditt. Opp mot 20 000 bør settes av, avhengig av størrelsen på boligen. Uansett, by langt under prisantydning når den har ligget ute så lenge. Du kan også spørre megler om det har vært bud tidligere, og når, så vet du om selger har forkastet andre bud. Du bør by litt lavere enn forrige bud, hvis det har vært noen bud, og så har dere forhandlingsrom oppover.

Anonymkode: 18984...89c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved overtakelse kan dere uansett kreve bedre vask om det er skittent, så det ville jeg ikke ha brydd med om. Vi betalte vel 5000 for utvask av tom enebolig, det er heller ikke den største summen når det gjelder boligkjøp. Ville ha droppet det, og heller satset på at det skremte andre budgivere bort. Men sjekk om det kan være skader og ikke bare skitt.

Anonymkode: e1d99...d99

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det eneste problemet med boligen er at den er litt skitten så er jo det bare en kjempefordel, for da skremmes kanskje andre potensielt interesserte bort...

Hehe, godt poeng! Nå skal det sies at jeg var den eneste som hadde meldt meg på visningen og så vidt jeg vet er jeg den eneste interesserte. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan likesågodt selv bestille grundig vask/ flyttevask før innflytting, så har du mer kontroll over hvem som utfører det og hva som skal gjøres. Så justerer du for dette i budet ditt. Opp mot 20 000 bør settes av, avhengig av størrelsen på boligen. Uansett, by langt under prisantydning når den har ligget ute så lenge. Du kan også spørre megler om det har vært bud tidligere, og når, så vet du om selger har forkastet andre bud. Du bør by litt lavere enn forrige bud, hvis det har vært noen bud, og så har dere forhandlingsrom oppover.

Anonymkode: 18984...89c

Godt poeng! Og takk for gode tips, jeg skal absolutt høre med megler om noen har bydd tidligere!

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville sjekket veldig, veldig godt i kjøkkenet, inni skap, under skap osv. Flyttet selv inn i en (heldigvis leieleilighet), der hadde visst tilstanden vært likedan. Alt skulle være nedvasket + mer som skulle være ordnet før jeg flyttet inn.

Ingenting var gjort, det var støvsugd og tørket støv, såvidt moppet gulv. Ellers var det så skittent at det var helseskadelig, kunne ikke dusje før byrå hadde brukt flere timer på å vaske ned badet. Og på kjøkkenet dukket det opp både mugg og larver ++. I tillegg var det sølvkre, maur og mugg etter gammel vannskade (bare tørket, ikke sanert ødelagt, og så malt veggene). Flyttet fort derfra. Om jeg skulle ha eid den, da hadde det trolig gått til retten. (Jeg måtte til Forbrukerrådet pga. udugelig og uærlig huseier.) Den som hadde bodd der før hadde tydeligvis både vært veldig syk psykisk og hadde nok blitt fysisk syk av å bo i den leiligheten.

Så sjekk veldig, veldig grundig både kjøkken og bad!!!

(Er du heldig er det bare overfladisk skitt, da kan du gjøre et kupp, men forsikre deg som best du kan!)

Anonymkode: 7556a...d7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Snakk med megler om dette. 
og vær ærlig på hva du tenker. 
ville også vært ekstremt nøye ved overtagelse og ikke godkjent overtagelsen før leiligheten/huset er godt nok vasket. 
Selv profesjonelle kan ha problemer med å vaske ordentlig hvis skitten nærmest har grodd fast… 

Anonymkode: cd363...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror kanskje ikke jeg ville kjøpt en sånn leilighet. Det kan ligge så utrolig mye gjemt under dritten 🤢

Anonymkode: cd363...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er megler som har bedt meg ha ny tilstandsrapport som forbehold i budet, så jeg ser egentlig ikke for meg at det blir forkastet.

"Tilstandsrapport på bod" vet jeg ikke helt hva du mener med 😅

Ts

Kan du linke til finn annonsen på denne boligen, slik at vi vet hva vi snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tilstandsrapport som er så gammel er det ikke lov å bruke, det må selger ordne. Jeg hadde gitt beskjed om at jeg ville legge inn bud men at det ikke er aktuelt før ny rapport foreligger.

Anonymkode: fd5e3...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tilstandsrapport som er så gammel er det ikke lov å bruke, det må selger ordne. Jeg hadde gitt beskjed om at jeg ville legge inn bud men at det ikke er aktuelt før ny rapport foreligger.

Anonymkode: fd5e3...401

Det er jo på en måte det samme som å legge inn et bud med forbehold om ny tilstandsrapport. Et akseptert bud er kun bindende dersom eventuelle forbehold i budet innfris. Med andre ord kan jeg som budgiver gå ut av avtalen dersom forbehold om ny tilstandsrapport ikke innfris.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da nekter du bare å godta vasken ved overtakelse. Det tar tid og blir mer prakk, selvsagt. 

Anonymkode: 5fc1b...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...