AnonymBruker Skrevet 10. januar #1 Del Skrevet 10. januar Jeg har en 12-åring som de 2 siste årene har vist enorm interesse for sying. Det begynte med at hun var nysgjerrig på hva jeg holdt på med da jeg selv sydde meg et enkelt omslagsskjørt. Den jula lærte jeg henne litt "basics", og hun endte med å sy scrunchies og toalettmapper til alle venninnene sine i gaver. Siden har jeg lært henne "alt" jeg kan, som dessverre ikke er all verdens. Enkel sying på maskin, basic bruk av overlock, sy knapphull osv. Hun har tatt helt av, ser instruksjonsvideoer på YouTube, har skissebøker med side opp og side ned med sine egne drømmer og ideer, og vil stadig lære nytt. Hun har sydd mye forskjellig i kategorien "lett", og har tryllet frem alt fra forkle til solhatt, skjørt og enkle kjoler og topper, putetrekk og handlenett. Budsjettet vårt er relativt stramt, men jeg har for eksempel tatt henne med på diverse bruktbutikker, og funnet en del fine stoffer i form av sengetøy, duker og gardiner hun har fått kose seg med. Nå sliter jeg med å kunne hjelpe henne med å videreutvikle interessen sin, for jeg har rett og slett ikke mer å lære bort selv innenfor sying. Jeg ber derfor om tips fra dere. Pleier sykurs å ha en nedre aldersgrense? Hva slags sykurs burde jeg melde henne på? Finnes andre gode ressurser for å lære å sy som dere vet om? Hun interesserer seg egentlig for alt som har med klær og mote å gjøre, inkludert gjenbruk og redesign, og har en drøm om å lage sin egen "drømmegarderobe". Hekling og strikking interesserer henne også. Der har jeg heldigvis mye mer å lære bort til henne enn innenfor syingen Anonymkode: e948c...82b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #2 Del Skrevet 10. januar I området her jeg bor har jeg sett at biblioteket har arrangert sy-kveld og kurs, vet ikke helt hva det innebar siden jeg ikke syr selv. Hvis du har bibliotek eller kulturhus i nærheten kan det hende de også arrangerer sånt. Dere kan også låne bøker om søm på biblioteket, hvis dere ikke vil kjøpe nytt. Oppskrifter og slikt kan man jo skrive ned og ha i en egen perm. På Facebook har vi noen grupper for folk i min kommune/nærområde der folk poster når de trenger hjelp eller vil gi bort ting. Du kan undersøke om det finnes sånne grupper der du bor. Her ville du nok fått god respons om du la ut et innlegg og spurte om noen hadde gamle duker og sengetøy de vil gi bort til en ung sy-entusiast😊 Ellers kan man finne mye på YouTube og det er mange som har profiler til søm og slikt på Instagram. På tekstilbutikker kan du få ganske billige stoffer også, de har gjerne litt på tilbud og. Anonymkode: f7658...34b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3 Del Skrevet 14. januar Om du kan fortelle i hvilket området av Norge dere bor i kan jeg kanskje tipse dere😊 ellers går det an å spørre på en lokal fb-side og se om det er noen sygale der som kan lære vekk litt. Husflidlagene har også grupper for barn hvor man kan lære ting, men det varierer nok på hva slags kurs de har, og om det er rene sykurs f.eks. Anonymkode: ec734...269 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #4 Del Skrevet 18. januar Min datter startet også å sy i den alderen, nå er hun 18 år og syr fortsatt. Hun har blitt utrolig flink og alt er selvlært. Jeg kan ikke å sy og har derfor ikke kunnet lære henne noe, så hun finner videoer på nettet og har lært masse derfra. Hun syr, kjoler, jakker, kåper, bukser, gensere mm. Anonymkode: 22f61...281 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #5 Del Skrevet 20. januar Har ikke Jenny Skavlan noen bøker osv som kan passe? Anonymkode: 21ba3...3ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #6 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 5.35): Har ikke Jenny Skavlan noen bøker osv som kan passe? Anonymkode: 21ba3...3ad Dette er bøker for mennesker som ønsker å sy noe raskt. Men plaggene er ikke ordentlig sydd - sømmene er ikke ordentlig sikret, plagget er ikke ordentlig tilpasset. De tåler muligens (og jeg er usikker) en vask eller to, men det bøker med «enkel søm» lærer deg er hjemmelaget fast fashion. Jeg kan på ingen måte anbefale noen av de nyere bøkene om enkle søm. Husflidens gamle «how to» derimot? De er fremragende. Lærer deg hvilke sømmer du må forsterke og hvorfor, hvordan du tilpasser buksen slik at den sitter rett i skrittet og toppen slik at den passer din byste etc. ts: YouTube er egentlig en fremragende ressurs. Du må nok bare som voksen hjelpe henne sile de gode fra de dårlige. Sånn ellers så kan du jo forhøre deg med husfliden, lokale grupper for strikkeglade etc (det er bare å begynne et sted og ringe dem, en etter en, og forklare hva du jakter på) og så treffer du nok folk som både kan å sy og gjerne lærer bort. Men om din datter ønsker re i ens lik setting heller enn fra nettet? Usikker. Ellers finnes det masse gode nettkurs i søm. Skillshare har dem, enkelte youtubere har kurs på andre plattformer. En del butikker som selger ty og oppskrifter har kurs, de enkle gratis (type «hvordan sy i en skjult glidelås» etc) de vanskelige (feks «skreddersy din egen vinterkåpe») mot betaling. Anonymkode: 49315...6be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 29. januar #7 Del Skrevet 29. januar Sjekk om se har noe som hetter ung husflid der dere bor. Det har vi her vi bor. Betaler 250 kr halv året og er da en kveld i uka hvor de syr og lærer forskjellige måter. Da min gikk der så lager ho toalett mappe, natt pysj bukse, genser, skjørt, kjole, dukke klær osv. Hadde utrolig flink veileder her som lærte de ting 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #8 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette er bøker for mennesker som ønsker å sy noe raskt. Men plaggene er ikke ordentlig sydd - sømmene er ikke ordentlig sikret, plagget er ikke ordentlig tilpasset. De tåler muligens (og jeg er usikker) en vask eller to, men det bøker med «enkel søm» lærer deg er hjemmelaget fast fashion. Jeg kan på ingen måte anbefale noen av de nyere bøkene om enkle søm. Husflidens gamle «how to» derimot? De er fremragende. Lærer deg hvilke sømmer du må forsterke og hvorfor, hvordan du tilpasser buksen slik at den sitter rett i skrittet og toppen slik at den passer din byste etc. ts: YouTube er egentlig en fremragende ressurs. Du må nok bare som voksen hjelpe henne sile de gode fra de dårlige. Sånn ellers så kan du jo forhøre deg med husfliden, lokale grupper for strikkeglade etc (det er bare å begynne et sted og ringe dem, en etter en, og forklare hva du jakter på) og så treffer du nok folk som både kan å sy og gjerne lærer bort. Men om din datter ønsker re i ens lik setting heller enn fra nettet? Usikker. Ellers finnes det masse gode nettkurs i søm. Skillshare har dem, enkelte youtubere har kurs på andre plattformer. En del butikker som selger ty og oppskrifter har kurs, de enkle gratis (type «hvordan sy i en skjult glidelås» etc) de vanskelige (feks «skreddersy din egen vinterkåpe») mot betaling. Anonymkode: 49315...6be Det du skriver der er ikke riktig. De har mange mønstre som er helt enkle og enklest, for å hjelpe noen til å starte å sy. Men de har også mer avanserte mønstre. Til ts. Fæbrik har en app med sy opplæring. Der de har masse videoer tips og triks . Mange av mønstrene deres kan og mixes om hverandre. Appen koster vel noe pr.mnd eller noe. De har også en syfestival i vikingskipet til høsten. Der kan man ta sykurs en hel helg. I år er det bukse , som skal syes. Yngste i høst var 9 år. Har deltatt med sypass i to år nå. Litt usikker på om jeg skal være med på sy pass i år.da det er mye annet spennende å se iht foredrag etc også. Heilt spesiell queens and teens er en god bok i starten men det er mest jersey stoffer Ellers ville jeg anbefale å sjekke ut pattern for pirates , en amerikansk mønster side. Men krever skriver og endel blekk og ark. Men de har også endel gratis mønstre. Litt tips på den siden, er at du først finner siden med mål firkanten, så du får stilt inn skriveren til riktig str. Så mønstert blir i riktig str. Den er litt enklere å sette sammen om du klipper av hjørner midt over ark nr, slik at nr matcher neste ark. Og pass på at arkene står tight i skriveren, så sen ikke skriver skevt. Billige mønstre finner du også på etsy, og der finner du alt mulig. Søk feks kapribukse pdf. Bruk altid pdf når du søker mønstre på nett. Ottobre bladene er også bra. Litt mer lag på lag med mønster, men oftest ok med farge anvisning. Skorter det med stoffer, sjekk bruktbutikker, og sengetøy egner seg til mye. Har ogsåhandlet glidelåser blonder etc på wish. Glidelåser har stort sett vært bra. Og blondene er nydelige. Anonymkode: 16937...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå