Gå til innhold

Hvordan hjelpe 12-åringen videre? (syinterresse)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en 12-åring som de 2 siste årene har vist enorm interesse for sying. 

Det begynte med at hun var nysgjerrig på hva jeg holdt på med da jeg selv sydde meg et enkelt omslagsskjørt. Den jula lærte jeg henne litt "basics", og hun endte med å sy scrunchies og toalettmapper til alle venninnene sine i gaver. 

Siden har jeg lært henne "alt" jeg kan, som dessverre ikke er all verdens. Enkel sying på maskin, basic bruk av overlock, sy knapphull osv. Hun har tatt helt av, ser instruksjonsvideoer på YouTube, har skissebøker med side opp og side ned med sine egne drømmer og ideer, og vil stadig lære nytt. Hun har sydd mye forskjellig i kategorien "lett", og har tryllet frem alt fra forkle til solhatt, skjørt og enkle kjoler og topper, putetrekk og handlenett. 

Budsjettet vårt er relativt stramt, men jeg har for eksempel tatt henne med på diverse bruktbutikker, og funnet en del fine stoffer i form av sengetøy, duker og gardiner hun har fått kose seg med. 

Nå sliter jeg med å kunne hjelpe henne med å videreutvikle interessen sin, for jeg har rett og slett ikke mer å lære bort selv innenfor sying. Jeg ber derfor om tips fra dere. 

Pleier sykurs å ha en nedre aldersgrense? Hva slags sykurs burde jeg melde henne på?  Finnes andre gode ressurser for å lære å sy som dere vet om? 

Hun interesserer seg egentlig for alt som har med klær og mote å gjøre, inkludert gjenbruk og redesign, og har en drøm om å lage sin egen "drømmegarderobe". Hekling og strikking interesserer henne også. Der har jeg heldigvis mye mer å lære bort til henne enn innenfor syingen :)

Anonymkode: e948c...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I området her jeg bor har jeg sett at biblioteket har arrangert sy-kveld og kurs, vet ikke helt hva det innebar siden jeg ikke syr selv. Hvis du har bibliotek eller kulturhus i nærheten kan det hende de også arrangerer sånt. Dere kan også låne bøker om søm på biblioteket, hvis dere ikke vil kjøpe nytt. Oppskrifter og slikt kan man jo skrive ned og ha i en egen perm. 

På Facebook har vi noen grupper for folk i min kommune/nærområde der folk poster når de trenger hjelp eller vil gi bort ting. Du kan undersøke om det finnes sånne grupper der du bor. Her ville du nok fått god respons om du la ut et innlegg og spurte om noen hadde gamle duker og sengetøy de vil gi bort til en ung sy-entusiast😊

Ellers kan man finne mye på YouTube og det er mange som har profiler til søm og slikt på Instagram. På tekstilbutikker kan du få ganske billige stoffer også, de har gjerne litt på tilbud og. 

Anonymkode: f7658...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...