Gå til innhold

Dekke til mat med plastfolie,alternativer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis en ønsker å redusere plast, både for miljø og å få i seg...
Vil pizzadeigen heve like godt med alu. folie feks? Og en deig som skal dekkes med plast et døgn i kjøleskapet før bruk. alu. folie isteden?

Anonymkode: 78a0b...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bivokspapir kan gjenbrukes, og funker stort sett som plast.

Anonymkode: cddc1...165

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker jeg kjøkken håndkle å ha over ved heving av deigen. Altid gjort, var det jeg lærte av min bestemor

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (4 minutter siden):

Her bruker jeg kjøkken håndkle å ha over ved heving av deigen. Altid gjort, var det jeg lærte av min bestemor

Det bruker alltid jeg og.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (5 minutter siden):

funker det også hvis deigen skal stå et døgn i kjøleskap? ( skal lage 4 evner på et oljet fat og dekke med plast til i morgen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

funker det også hvis deigen skal stå et døgn i kjøleskap? ( skal lage 4 evner på et oljet fat og dekke med plast til i morgen)

Er nå det min bestemor gjorde,  hadde det og på surdeig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (7 minutter siden):

Er nå det min bestemor gjorde,  hadde det og på surdeig 

Ja, det fungerer fint. De brukte alltid klede i gamle dager. De bakte gjærbakst også før plast fantes.

Anonymkode: b88f6...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det fungerer fint. De brukte alltid klede i gamle dager. De bakte gjærbakst også før plast fantes.

Anonymkode: b88f6...b89

ja, de gjorde nå det :ler: Står bare i oppskrifta at det er for å holde deigen smidig og unngå tørre kanter, så for meg at det ble tørrere med et klede... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aluminiumsfolie er jo ikke bra i det hele tatt om du tenker miljø 🙈 det er svært energikrevende å produsere

Anonymkode: 67520...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

ja, de gjorde nå det :ler: Står bare i oppskrifta at det er for å holde deigen smidig og unngå tørre kanter, så for meg at det ble tørrere med et klede... 

Dusj deigen med en sprayflaske med vann, før du dekker den til, så holder den seg smidig.

Anonymkode: 01704...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis en ønsker å redusere plast, både for miljø og å få i seg...
Vil pizzadeigen heve like godt med alu. folie feks? Og en deig som skal dekkes med plast et døgn i kjøleskapet før bruk. alu. folie isteden?

Kanskje ikke så mye bedre, men bruker bakebolle med lokk på. Margrethe bollene finnes i mange utgaver/størrelser og er mitt førstevalg. 
Aluminiumsfolie bør du ikke bruke. Den går lett i oppløsning og så får du aluminiumsfolie i deigen. 

Anonymkode: ee330...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Aluminiumsfolie er jo ikke bra i det hele tatt om du tenker miljø 🙈 det er svært energikrevende å produsere

Anonymkode: 67520...00e

takk, det beste er nok absolutt noe gjenbrukbart ja. Fått flere tips nå så da vet jeg til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er praktisk med en hevebolle med lokk. For mindre boller er det et triks å sette en tallerken over bollen. Siden de er litt tunge blir det ganske tett også. (Det var sånn min mor pleide å gjøre det.)

Anonymkode: 73991...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er praktisk med en hevebolle med lokk. For mindre boller er det et triks å sette en tallerken over bollen. Siden de er litt tunge blir det ganske tett også. (Det var sånn min mor pleide å gjøre det.)

Anonymkode: 73991...8dc

tallerken var lurt  :)
Ellers skal jeg også ha 4 ferdige pizza-emner i på et brett i kjøleskap til dagen etter, da får jeg ikke brukt bolle, men fått andre tips her nå til det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For heving av deigen bruker jeg bare et grytelokk som passer.

Anonymkode: 7d5c9...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...