Gå til innhold

Er det riktig å mase på håndverkere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en del kontakt med håndverkere de siste årene. Felles for omtrent alle er at de ikke følger opp kontakten. Jeg har måttet mase for å få dem til å komme og gjøre jobben.

Jeg føler meg dårlig og innpåsliten når jeg maser på noen jeg ikke kjenner. Derfor har en del av arbeidet som jeg har fått muntlig avtale på rett og slett ikke blitt noe av.

Det er snakk om småjobber (legge gulv etc.) og jeg har forstått det sånn at håndverkere heller tar på seg større jobber hvis de dukker opp.

Mitt spørsmål: Er det innafor/normalt og ringe 2-3 ganger til håndverkere hvis de ikke følger opp avtalen selv? Blir man oppfattet som en slitsom kunde eller er det bare sånn det fungerer? Jeg er høflig og vennlig når jeg maser, altså, ikke frekk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt. Hvis de har lovet å gjøre jobben og ikke kommer innen rimelig tid, er det selvsagt bare å mase.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Helikopter skrev (3 minutter siden):

Jeg har hatt en del kontakt med håndverkere de siste årene. Felles for omtrent alle er at de ikke følger opp kontakten. Jeg har måttet mase for å få dem til å komme og gjøre jobben.

Jeg føler meg dårlig og innpåsliten når jeg maser på noen jeg ikke kjenner. Derfor har en del av arbeidet som jeg har fått muntlig avtale på rett og slett ikke blitt noe av.

Det er snakk om småjobber (legge gulv etc.) og jeg har forstått det sånn at håndverkere heller tar på seg større jobber hvis de dukker opp.

Mitt spørsmål: Er det innafor/normalt og ringe 2-3 ganger til håndverkere hvis de ikke følger opp avtalen selv? Blir man oppfattet som en slitsom kunde eller er det bare sånn det fungerer? Jeg er høflig og vennlig når jeg maser, altså, ikke frekk.

Det er slik det funker. De som maser mest, får. De som er snille og ettergivende stiller bakerst. Jeg er sånn som deg, og er drit lei av håndverkere som ikke hverken gjør jobben skikkelig eller ikke følger opp. Gjør derfor mest mulig selv.

Anonymkode: 48e1b...3aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn, vi vet hvem som går yrkesfag. De tar det ikke så nøye bestandig. 

Anonymkode: 71871...399

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt mye håndverkere i forbindelse med oppussing hjemme, og er en av de som har oppfølging av håndverkere på jobb.

Jeg har alltid bedt om en skriftlig bekreftelse på avtalen, og aldri opplevd at håndverkerne ikke har dukket opp til avtalt tid.
Eller, har fått utsettelse pga covid eller vær, men da med skikkelig beskjed og avtale om nytt tidspunkt...

Anonymkode: 02375...f40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange håndverkere er idioter. Det er klart du må mase, om du vil ha noe gjort.

Anonymkode: 59813...fd7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har brukt mye håndverkere i forbindelse med oppussing hjemme, og er en av de som har oppfølging av håndverkere på jobb.

Jeg har alltid bedt om en skriftlig bekreftelse på avtalen, og aldri opplevd at håndverkerne ikke har dukket opp til avtalt tid.
Eller, har fått utsettelse pga covid eller vær, men da med skikkelig beskjed og avtale om nytt tidspunkt...

Da må du ha hatt ekstremt flaks med de håndverkerne du har hatt med å gjøre. Man ber jo alltid om skriftlig bekreftelse på business-avtaler- og iallfall med håndverkere og andre upålitelige yrkesgrupper. Likevel opplever jeg gang på gang at håndverkere må mases på, ringes opp igjen og igjen for å få de til å dukke opp, at de bryter avtaler på kort varsel osv osv. 

Det er ekstremt mange useriøse aktører i bransjen, og en skriftlig avtale er iallfall ikke det som skal til for å få de til å følge opp bedre…! 

Anonymkode: 6b985...9f4

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da må du ha hatt ekstremt flaks med de håndverkerne du har hatt med å gjøre. Man ber jo alltid om skriftlig bekreftelse på business-avtaler- og iallfall med håndverkere og andre upålitelige yrkesgrupper. Likevel opplever jeg gang på gang at håndverkere må mases på, ringes opp igjen og igjen for å få de til å dukke opp, at de bryter avtaler på kort varsel osv osv. 

Det er ekstremt mange useriøse aktører i bransjen, og en skriftlig avtale er iallfall ikke det som skal til for å få de til å følge opp bedre…! 

Jeg ber om skriftlig bekreftelse på tidspunkt på alle private avtaler med håndverkere også.

Men ja, det er flere useriøse aktører der ute, det er helt klart. Men man sjekker jo opp firma og erfaringer med firma før man avtaler noe...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 14.58):

Jeg ber om skriftlig bekreftelse på tidspunkt på alle private avtaler med håndverkere også.

Men ja, det er flere useriøse aktører der ute, det er helt klart. Men man sjekker jo opp firma og erfaringer med firma før man avtaler noe...

Som om skriftlig bekreftelse er en garanti for at de ikke bryter avtalen? Vi bruker også, uten unntak, håndverkere vi har fått anbefalt av andre o.l - men at de har vært seriøse og pålitelige hos én kunde (gjerne fordi det da har vært et veldig stort oppdrag som de tjente fett på) betyr ikke nødvendigvis at de samme er pålitelige hos neste kunde, der oppdraget kanskje er mindre, og dermed mindre innbringende. 

Har forøvrig også flere eksempler fra egen bekjentskapskrets der man har valgt håndverkere som har vært anbefalt av andre (venner, naboer etc) fordi de skulle være dyktige, grundige etc. Men så opplever man likevel at de gjør masse feil, gjør slett arbeid osv. Bottom line er at håndverkere (som gruppe - finnes selvsagt også flinke og etterrettelige håndverkere) dessverre ikke kan stoles på - og ikke minst at vi som forbrukere har alt for dårlig rettsvern i slike saker, som gjør at håndverkere bare kan fortsette å dure på med slett arbeid (og så til slutt bare slå seg konkurs og starte nytt firma i konas/brorens/sønnens navn, hvis alt går til helvete 🙄)

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er gjerne de som maser som får. Hvis du lar ting passere så dytter andre seg foran i køen. 

Og det fins heldigvis håndverkere som er knallgode i jobben sin! De må man dessverre lete litt for å finne..

Anonymkode: 99831...e7e

AnonymBruker
Skrevet

At du har avtalefestet at håndverkeren skal bli ferdig innen et visst tidspunkt er ikke mye verd når det lovpålagte forsinkelsesgebyret er på usle par hundrelapper dagen. 
Jeg har sjelden opplevd håndverkere som ikke gjør seg ferdig med oppdraget til rett tid uten å mase på de. Upålitelige slabbedasker.
Rart i disse tider med dramatisk nedgang i nyboligbygging og færre oppdrag. Skulle tro de ville stått på ekstra og var mer pålitelige. 
Derfor prøver jeg så langt det lar seg gjøre å gjøre jobben selv. Selv om resultatet ikke skulle bli like bra. Hater å måtte mase på folk til å gjøre jobben sin. 

Anonymkode: 1c075...a76

AnonymBruker
Skrevet

Wow… Her var det mye hyggelige holdninger mot håndverkere🙄 Jeg hadde nok også håpet at oppdraget deres skulle «koke bort» slik dere fremstår.. Kranglete og nedlatende kunder, er det lite hyggelig å jobbe hos. Og ofte krangler og flisespikker de like mye når fakturaen kommer… Nei takk!!

TS, ja det er helt ok å mase litt. Men aller best er jo å avtale dato med en gang. Tilbud på småjobber sendes det ut flust av, og jobbene er ofte ikke spesielt lønnsomme. Så om man har mye andre prosjekter på gang er det fort gjort at oppfølging av uavklarte små-tilbud faller litt i mellom. 

Anonymkode: 2e623...1de

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...