Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min inntektsgrense er 49 611 kr, betaler man skatt på det og hvor mye?

Endret av DetFinnesHåp
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener du inntektsgrensen på 0.4G?

Anonymkode: 2b969...ab1

Skrevet
DetFinnesHåp skrev (1 time siden):

Ja, selvfølgelig betaler du skatt på det. Og hvor mye kommer an på total inntekt, gjeldt og formue - akkurat som vanlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du inntektsgrensen på 0.4G?

Ja.

AnonymBruker
Skrevet
DetFinnesHåp skrev (5 timer siden):

Ja.

Se innlegg 3.

AnonymBruker
Skrevet
DetFinnesHåp skrev (8 timer siden):

Dette er mer komplisert enn som så. Få dette forklart hos NAV. Fordi du skal og ta hensyn til hele lønnen ikke bare det du får utbetalt. 

Anonymkode: 08096...6e3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er mer komplisert enn som så. Få dette forklart hos NAV. Fordi du skal og ta hensyn til hele lønnen ikke bare det du får utbetalt. 

Hvordan er det "mer komplisert"? Fribeløp betyr bare at det er så mye man kan tjene før det blir trekk i trygden. Skatt må man selvsagt betale fra første krone man tjener.

Anonymkode: 5a2f6...8f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan er det "mer komplisert"? Fribeløp betyr bare at det er så mye man kan tjene før det blir trekk i trygden. Skatt må man selvsagt betale fra første krone man tjener.

Jeg trodde man kunne tjene inntil fribeløp og så begynne å skatte? :sjokkert: Hvor går grensen mellom hobbyinntekt og inntekt, dersom man f.eks strikker tøy og selger? Man kjøper inn garn (utgift) og selger igjen med 100 kr overskudd (minimal inntekt i forhold til utgift). Man tjener 15 000 i året på dette, brukt 10 000 på utstyr, så 5000 overskudd. Hobbyinntekt er på 5000. Hva om inntekt er 6000?

Anonymkode: 9ba55...cfb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg trodde man kunne tjene inntil fribeløp og så begynne å skatte? :sjokkert: Hvor går grensen mellom hobbyinntekt og inntekt, dersom man f.eks strikker tøy og selger? Man kjøper inn garn (utgift) og selger igjen med 100 kr overskudd (minimal inntekt i forhold til utgift). Man tjener 15 000 i året på dette, brukt 10 000 på utstyr, så 5000 overskudd. Hobbyinntekt er på 5000. Hva om inntekt er 6000?

Du skal ta hensyn til feriepenger og til pensjonsinnbetalinger. Så igjen ikke stol på svar fra fremmede,på nette, snakk med NAV.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hobby er noe annet, og ja da trekker du fra det du har i utgifter, så blir inntekt det du faktisk tjener etter fratrekk.

Arbeidsinntekt er noe annet.

Anonymkode: f93dc...cc7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skal ta hensyn til feriepenger og til pensjonsinnbetalinger. Så igjen ikke stol på svar fra fremmede,på nette, snakk med NAV.

Takk ❤️ Trodde jeg hadde misforstått der, jeg. Det var et eksempel på noe lignende jeg prøver meg på nå og er veldig ny, så satt kaffe'n fast i halsen der!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hobby er noe annet, og ja da trekker du fra det du har i utgifter, så blir inntekt det du faktisk tjener etter fratrekk.

Takk for oppklaringen! ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hobby inntekt er ikke pensjonsgivende inntekt. Pg da ikke skattbar inntekt.

Staten kan bestemme på et tidspunkt at du ikke har hobby  inntekt men har bedrift inntekt.  Overskudd på 5000 går helt  fint. Men lurt å kjøre regnskap.

Jeg solgte bilder til et bok prosjekt.  Da jeg fotograferte endel når jeg var veldig syk. La de ut å nett og noen ville kjøpe  de bildene. Det gikk ikke da på trygden eller var skattbart. Og fikk ca 50.000kr for det. 

Anonymkode: 2894a...f7a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man kan trekke fra faktiske utgifter med hobbyinntekt ja,  men man må uansett skatte av overskuddet.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan trekke fra faktiske utgifter med hobbyinntekt ja,  men man må uansett skatte av overskuddet.

Glemte å si, alle utgifter skal selvsagt dokumenteres, så ta vare på kvitteringer.

Kilde: Jeg er selv ufør og har hobbyinntekt der overskuddet selvsagt må skattes av.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Glemte å si, alle utgifter skal selvsagt dokumenteres, så ta vare på kvitteringer.

Kilde: Jeg er selv ufør og har hobbyinntekt der overskuddet selvsagt må skattes av.

Litt av en kilde.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt av en kilde.

Ja, vil du at jeg skal laste opp skattemeldingen min for å bevise det eller? Skjønner ikke at det er noe å diskutere engang, inntekt er skattepliktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, vil du at jeg skal laste opp skattemeldingen min for å bevise det eller? Skjønner ikke at det er noe å diskutere engang, inntekt er skattepliktig.

Ikke alle inntekter, for å være presis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle inntekter, for å være presis.

Men den inntekten som TS skisserer i denne tråden er det hvis den går med overskudd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men den inntekten som TS skisserer i denne tråden er det hvis den går med overskudd.

Jeg tjener ca 5000 på hver av mine 3 hobbyer i året dvs 15000 tilsammen. Men skatter 0.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...