Gå til innhold

Fertilitetsbehandling og NAV. Noen som vet hvilke regler som gjelder?

LYRS

Anbefalte innlegg

Hei. 

Vi har startet IVF, og etter en missed abortion var jeg innom fastlegen og ble sykemeldt ei uke. 

Jeg var sykemeldt en lenger periode i forkant av alt det her, og er derfor i en opptrappingsperiode med jobb, og mottar AAP. Det jeg ikke har tenkt på er om man er pliktig å fortelle NAV at man går i fertilitetsbehandling? 

Legen sa hun tror det, men kan det stemme? Føler jo at dette er veldig privat? Man ville jo ikke oppgitt hvor mange ganger en har sex med partner, dersom en kunne fått barn uten IVF, og prøver? 

Vi vil mest sannsynlig bytte til behandling i utland etter dette forsøket, og da kan behandlingen gå utover jobb. Da er det kanskje en helt annen sak, men hvordan er det egentlig med pliktene og rettighetene her? 

Kan NAV nekte oss å gjennomføre behandling for barnløshet?

Har kollegaer som var sykemeldt gjennom IVF behandling, uten at det fikk økonomiske følger for dem, men de hadde ikke vært sykemeldt i forkant. 

Vi kan heller ikke vente, for mine verdier tilsier at vi har veldig dårlig tid om vi ønsker egne barn, så vente ett år eller to til jeg er tilbake i 100% jobb er liksom ikke en mulighet 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel det at du går aap som kan kanskje gjøre ting vanskelig. . Du må jo "be" om fri . Oh da passe på at dette ok går utover aktivitets plan etc. Og kommer jo hvor lang tid dere skal bli borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i kommentaren over. I tillegg så kommer det jo an på hvilket land dere tenker på å ta det i etterhvert, for man kan ikke bare reise utenfor EØS når man er på AAP.

Men regner dere med at behandlingen her i Norge mislykkes? 

Anonymkode: d69ff...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enig i kommentaren over. I tillegg så kommer det jo an på hvilket land dere tenker på å ta det i etterhvert, for man kan ikke bare reise utenfor EØS når man er på AAP.

Men regner dere med at behandlingen her i Norge mislykkes? 

Ja, det gir mening. Men er det slik at de kan si nei? Er fertilitetsbehandling noe man ikke har noe rett på hvis en trenger det, og alt annet er på plass for å starte familie? Vi har jo blitt vurdert til å ha omsorgsevne og helse til å kunne gjøre dette, og tiden er ikke på vår side..

Behandlingen mislyktes ja. Vi kommer til å fortsette i et land hvor det gjøres blastocystdyrkning og vi kan settes på litt mer potente legemidler. Har allerede fått et eksempel på hvilke behandlingsplan de vil bruke, så krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LYRS skrev (19 minutter siden):

Ja, det gir mening. Men er det slik at de kan si nei? Er fertilitetsbehandling noe man ikke har noe rett på hvis en trenger det, og alt annet er på plass for å starte familie? Vi har jo blitt vurdert til å ha omsorgsevne og helse til å kunne gjøre dette, og tiden er ikke på vår side..

Behandlingen mislyktes ja. Vi kommer til å fortsette i et land hvor det gjøres blastocystdyrkning og vi kan settes på litt mer potente legemidler. Har allerede fått et eksempel på hvilke behandlingsplan de vil bruke, så krysser fingrene.

De kan si nei...dette blir jo som en ferie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LYRS skrev (1 time siden):

Nå har ikke jeg greie på dette med IVF, men tenker at man kan risikere å ikke få betalt for de dagene man ikke er tilgjengelig for Nav. 

Håper det lykkes for dere på neste forsøk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
LYRS skrev (3 timer siden):

Hei. 

Vi har startet IVF, og etter en missed abortion var jeg innom fastlegen og ble sykemeldt ei uke. 

Jeg var sykemeldt en lenger periode i forkant av alt det her, og er derfor i en opptrappingsperiode med jobb, og mottar AAP. Det jeg ikke har tenkt på er om man er pliktig å fortelle NAV at man går i fertilitetsbehandling? 

Legen sa hun tror det, men kan det stemme? Føler jo at dette er veldig privat? Man ville jo ikke oppgitt hvor mange ganger en har sex med partner, dersom en kunne fått barn uten IVF, og prøver? 

Vi vil mest sannsynlig bytte til behandling i utland etter dette forsøket, og da kan behandlingen gå utover jobb. Da er det kanskje en helt annen sak, men hvordan er det egentlig med pliktene og rettighetene her? 

Har kollegaer som var sykemeldt gjennom IVF behandling, uten at det fikk økonomiske følger for dem, men de hadde ikke vært sykemeldt i forkant. 

Vi kan heller ikke vente, for mine verdier tilsier at vi har veldig dårlig tid om vi ønsker egne barn, så vente ett år eller to til jeg er tilbake i 100% jobb er liksom ikke en mulighet 🤪

Nei du er ikke pliktig å informere nav om at dere går igjennom ivf behandling og nei de kan absolutt ikke nekte dere å gjennomgå behandlingen. 

De kan derimot velge å ikke betale deg for de dagene/perioden du må ha fri ved behandling når dere eventuelt skal ha behandling i utlandet, da det er noe dere velger privat og ikke er innen norsk helsevesen. Arbeidstakere har heller ikke rett på betalt lønn for dager de må ha fri for å reise til utlandet å gjennomgå behandlingen sin.  For behandlingen i Norge trenger du bare opplyse om at du har legetime/sykehustime etc, ikke HVA du skal der ved behandling i Norge. Ikke alle har behov for sykemelding pga ivf behandling - det er ikke standard eller normalt at man blir det sånn uten videre. 

Men åpenhet med saksbehandleren din kan være lurt. Men det er jo opp til deg. Meldeplikt om behandlingen har du ikke, men samtidig så skal man jo opplyse om forhold og endringer som kan påvirke ens løp og plan med nav. 

Anonymkode: 664f3...6d8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei du er ikke pliktig å informere nav om at dere går igjennom ivf behandling og nei de kan absolutt ikke nekte dere å gjennomgå behandlingen. 

De kan derimot velge å ikke betale deg for de dagene/perioden du må ha fri ved behandling når dere eventuelt skal ha behandling i utlandet, da det er noe dere velger privat og ikke er innen norsk helsevesen. Arbeidstakere har heller ikke rett på betalt lønn for dager de må ha fri for å reise til utlandet å gjennomgå behandlingen sin.  For behandlingen i Norge trenger du bare opplyse om at du har legetime/sykehustime etc, ikke HVA du skal der ved behandling i Norge. Ikke alle har behov for sykemelding pga ivf behandling - det er ikke standard eller normalt at man blir det sånn uten videre. 

Men åpenhet med saksbehandleren din kan være lurt. Men det er jo opp til deg. Meldeplikt om behandlingen har du ikke, men samtidig så skal man jo opplyse om forhold og endringer som kan påvirke ens løp og plan med nav. 

Støttes.

Anonymkode: cbd44...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LYRS skrev (3 timer siden):

Hei. 

Først og fremst, reglene for sykemelding app gjelder foran alt annet. 
Når du så blir sykemeldt igjen, så får det konsekvenser for utbetalingene dine. 
Dernest, NAV skal vite hvorfor du er sykemeldt, de skal ha en diagnose, og de skal vite hvilken prognose det er for å få deg i jobb igjen, og hvilke tiltak NAV må gjøre for å få deg i arbeid igjen. 
Reiser du utenlands, og fortsatt skal beholde app så gjør det ingen forskjell, NAV må vite hvorfor du er sykemeldt og ikke kan gå tilbake i jobb. 
Hvordan nav så vurderer din situasjon er noe som skal saksbehandles, og din saksbehandling er basert på din helse og dine utfordringer. 
Det verste som kan skje her er vel at nav stopper app/sykepengene dine, fordi situasjonen din og dine prioriteringer, vil jeg tro, ikke er å komme deg i arbeid, men å bli gravid. 
Hvor ofte og med hvem du har sex, bryr nav seg nada i, de har viktigere ting å gjøre.

Anonymkode: 91a26...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Legen som sykemelder skal skrive legeerklæring til NAV, og forklare hvorfor ts ikke kan gå på jobb, og hvilke utsikter til bedring og til å komme i jobb igjen ts har. 
Hva mener du legen til ts skal skrive til NAV her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LYRS skrev (2 timer siden):

Ingen kan nekte dere å forsøke IVF i utlandet, men de kan nok nekte å betale deg for de dagene du ikke er i stand til å følge aktivitetsplanen på grunn av at du er i utlandet. Om du ikke har avklart med NAV først, og bare uteblir fra tiltak - så kan de stoppe AAP.

Anonymkode: 51009...294

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Jeg har pleier å gå for åpenhet, og ved IVF i Norge er det en spontanabbort som har holdt meg fra jobb lengst. Jobben min krever en stor tilstedeværelse, og et stabilt sinn, så det kan godt hende at mine kolleger som ble sykemeldte i perioden med IVF fikk dette innvilget av fastlegen sin, da de kanskje ikke kan jobbe med store emosjonelle belastninger oppå hormonpåvirkning. 

Jeg tenker at hva man jobber med har en del å si på hvor lista legges for sykemelding, men nå er jo det en avsporing. 

Tenkte ikke over om dette var meldepliktig for meg siden jeg jobber deltid, og hadde flaks med syklus, så hovedbelastningen falt på dager jeg uansett ikke jobbet. Tenker nok at siden vi vurderer overføring og det kan bety noen dager her og der, så får vi bare mele NAV og høre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LYRS skrev (9 timer siden):

Takk for gode svar. Jeg har pleier å gå for åpenhet, og ved IVF i Norge er det en spontanabbort som har holdt meg fra jobb lengst. Jobben min krever en stor tilstedeværelse, og et stabilt sinn, så det kan godt hende at mine kolleger som ble sykemeldte i perioden med IVF fikk dette innvilget av fastlegen sin, da de kanskje ikke kan jobbe med store emosjonelle belastninger oppå hormonpåvirkning. 

Jeg tenker at hva man jobber med har en del å si på hvor lista legges for sykemelding, men nå er jo det en avsporing. 

Tenkte ikke over om dette var meldepliktig for meg siden jeg jobber deltid, og hadde flaks med syklus, så hovedbelastningen falt på dager jeg uansett ikke jobbet. Tenker nok at siden vi vurderer overføring og det kan bety noen dager her og der, så får vi bare mele NAV og høre. 

Hvis du ikke har noe i din aktivitetsplan de dagene dere blir borte, så kan det hende at veileder sier at det er greit at du reiser uten å gjøre noe mer med det. Men har inntrykk av at ærlighet varer lengst - også hos Nav. Veilederen der er jo også mennesker, så det kan hende at du møtes med stor forståelse. 

Lykke til, både med Nav og IVF behandling :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke har noe i din aktivitetsplan de dagene dere blir borte, så kan det hende at veileder sier at det er greit at du reiser uten å gjøre noe mer med det. Men har inntrykk av at ærlighet varer lengst - også hos Nav. Veilederen der er jo også mennesker, så det kan hende at du møtes med stor forståelse. 

Lykke til, både med Nav og IVF behandling :) 

Ja, jeg valgte å bare legge kortene på boret der, og høre hva de sier. Det er i hvertfall ikke noen jeg møter hver dag, så trenger ikke møte de etter et feilet forsøk når alt er vondt 

Endret av LYRS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LYRS skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg valgte å bare legge kortene på boret der, og høre hva de sier. Det er i hvertfall ikke noen jeg møter hver dag, så trenger ikke møte de etter et feilet forsøk når alt er vondt 

De har jo taushetsplikt, så det er ingen andre enn veilederen din som trenger å vite noe. Også tenker jeg at de sikkert er borti mange ulike situasjoner, og går ikke å husker på enhver bruker de har. Så du kan nok bare ta det med ro :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LYRS skrev (På 10.1.2025 den 18.27):

Hei. 

Hvis det vil påvirke aktivitetsplanen din hos NAV og føre til økt fravær fra tiltaket ditt, regner jeg med at du må si det, men å få barn er ikke noe NAV kan nekte deg selv om du er i tiltak. Det er jo ganske stor forskjell på å prøve å få barn med IVF og på naturlig måte da, så det kan ikke sammenlignes helt med å si hvor mange ganger du har sex. Med IVF må du jo ta hormonsprøyter som kan påvirke formen før befruktning som kan gjøre at det i perioder kan være vanskelig å møte på tiltaket. Og det er jo det det går på hos NAV: ting som påvirker arbeidsevnen din, er det viktig for dem å vite, slik at de kan tilrettelegge for deg på best mulig måte! Å si det til NAV som har taushetsplikt, er ikke det samme som å rope det ut til Gud og hvermann at du går på IVF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 22.26):

Legen som sykemelder skal skrive legeerklæring til NAV, og forklare hvorfor ts ikke kan gå på jobb, og hvilke utsikter til bedring og til å komme i jobb igjen ts har. 
Hva mener du legen til ts skal skrive til NAV her? 

Ved ivf så er det ikke vanlig eller norm at man blir sykemeldt. Og blir man det så er det for noen få dager og lege ved sykehus/klinikk som sykemelder. Ved eventuell overstimulering - som igjen heller ikke er vanlig eller normen at man får så spørs det på alvorlighetsgrad hvor lenge man er innlagt/sykemeldt. 

Jeg er ikke lege og har ingen formening om hva en lege skal skrive. Men en lege vet nok hva som kan skrives og ikke selv i slike tilfeller. Så det anser jeg absolutt ikke som noe problem for en lege. Personlig har jeg aldri blitt sykemeldt under ivf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...