Gå til innhold

Gutt føler seg utenfor…Hva tenker dere om denne situasjonen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min sønn går i første klasse og har har ikke helt funnet sin plass enda, med tanke på venner..Han er med «alle og ingen», men har ingen han er mye med.

Vi har vært aktive med å invitere til lekeavtaler, men ofte kommer det ingen invitasjon tilbake. Likevel har vi fortsatt å invitere de han selv vil be hjem. En av disse gutta har bursdag på samme dag som ham, og foreldrene spurte om vi kanskje skulle slå sammen bursdagsfeiringene for disse to.
Vi har sagt ja til dette, og vår gutt ble kjempeglad. Like etter spurte de samme foreldrene på nytt om også en tredje gutt i klassen kunne bli med, selv om bursdagen hans er en god stund til. Vår gutt synes dette var greit og vi sa ja. Disse to gutta er blitt gode venner og treffes ofte på fritiden. 

Så kommer vårt dilemma:  Vår gutt blir aldri spurt om å bli med når de to andre treffes. Og vi har invitert de til oss mange ganger. Passer aldri for dem og det kommer aldri forlag til ny dato. Denne uken kom gutren vår til oss og sier at han egentlig ikke har så lyst å feire bursdag sammen med disse to likevel, fordi de aldri leker med han på skolen eller AKS. Han er nå skikkelig lei seg for dette. 

Jeg er veldig i tvil hvordan vi skal håndtere dette. På den ene side vil jeg oppmuntre han til å gjennomføre. Det kan jo gå mye bedre enn vi tror. Og om ikke, så kan vi bare bestemme oss for at dette gjør vi ikke igjen.
På den andre side skjønner jeg det føles sårt å skulle feire bursdag med to som tydeligvis er blitt bestevenner og man selv føler seg utenfor. Ser man negativt på det, så kan jeg jo få en liten følelse av at mor til han vi først spurte tydeligvis hadde et stort ønske om at hennes barn skulle få slippe å feire bursdag sammen med «bare» min gutt. Bestevennen har jo bursdag lenge etterpå, ikke i samme måned engang. 

Begge mødrene har virket veldig entusiastiske rundt denne fellesbursdagen. Sier det er en super ide , for nå kan guttene bli et lite trekløver. Men hvorfor inviterer de aldri vår gutt med på noe da? Får en følelse av at de egentlig bare vil spare penger og arbeid da jeg allerede har ordnet alt det praktiske med leie av lokale, mat, pynt. osv.og det blir billigere delt på tre.

Hvordan ville dere håndtert dette? Er jeg for sensitiv her, eller er  min følelse riktig på at dette litt dårlig gjort av foreldrene? 

Anonymkode: 4e927...bf3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min erfaring er at bestiser i småtrinn ikke nødvendigvis er det utover. 

Så har dere nå gjort avtalen, det er sært å si nei til andre. 

Avtal at dere ser hvordan det blir nå, og så kan dere velge annerledes neste gang. 

Hos oss begynte det med at jeg initierte åpen felles. Des+jan meldte seg.

Så droppet en gutt et par år etter, helt greit det. 
Men: neste år kommer invitasjon fra des+noen i januar. Vi ble ikke spurt.

Jeg opplevde det som indirekte ekskludernee, for det var snakk om flere enn to.

Heldigvis feirer endel alene, og andre ikke i det hele tatt. 

Men ja….ikke alle bruker hodet. 

Anonymkode: 6fe4d...e21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei stå i dette med sønnen din. La han få sin egen dag om han vil.

Dette er hans dag som han skal feire som han vil.

Anonymkode: 35f73...d0a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei stå i dette med sønnen din. La han få sin egen dag om han vil.

Dette er hans dag som han skal feire som han vil.

Anonymkode: 35f73...d0a

Tror ikke det er spesielt lurt hverken for gutten eller ts når det allerede er planlagt å feire sammen. Det kan han heller gjøre neste år.

Ts, jeg var mye mer "var" på slik med førstemann enn jeg er nå med andremann. Dette går seg som regel til, de etablerer vennskap, får nye vennskap, er uvenn med den, så venner igjen i en evig rundans. Fortsett å be hjem, så skal du se han finner "sine" etterhvert. 

Anonymkode: 9769c...268

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal adressere det for de andre foreldrene. "Min sønn fortalte x. Kan vi tilrettelegge så han føler seg mer inkludert?" 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville absolutt ikke tatt opp med foreldrene om at de ikke virker entusiastiske nok. Å skape dårlig stemning hjelper nok ikke på invitasjoner. 

Å feire sammen høres ut som en fin måte å lage vennskap. 

Mange inviterer seg selv hjem på besøk forresten. Det gjør mange av foreldrene til barna mine

Anonymkode: de1b6...859

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss er det ingen sammenheng at det er «bestevenner» som feirer sammen. Enten feirer man alene, eller så feirer man med noen som har bursdag i samme mnd/mnd etter for å spare på utgifter og oppgaver. Mulig dere har lagt litt mye i denne invitasjonen om å feire bursdag sammen. 

Uansett så kommer det nok til å gå helt fint med din sønn. Som flere nevner lengre oppe er ofte disse vennskapene helt i starten i stadig utskifting. Og kanskje gutter spesielt bruker litt lengre tid for å finne sine egne, det er hvertfall min erfaring. Jeg hadde ikke vært bekymret for det sosiale utifra det du forteller. 

Endret av Snedig
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her så feirer barna sammen fordi foreldrene vil spare på utgifter, ikke fordi de er venner. Har hatt flere kollisjoner med barn mine knapt kjenner men som har bursdag innen 1-2 uker fra dem. Det er mer praktisk og enklere for de andre barna i klassen - gaver blir delt på 2-3, foreldrene trenger kun stresse med én invitasjon, alt blir mer sømløst. Så tror du legger litt mye tenking i dette.

Anonymkode: e4ad5...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er disse gutta?

er ofte sånn at andre ikke ser ting når det ikke gjelder deres barn. Ta en prat med mammaene og hør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan jo faktisk hende at disse andre mødrene gjerne vil at gutta deres skal bli mer venn med din gutt? Jeg tror de færreste er så kyniske at de feirer felles kun for å spare penger altså. Så jeg syns absolutt dere skal holde på planen. Det blir jo litt rart å trekke seg ut av bursdagen fordi de ikke går så mye sammen, når de ikke gikk så mye sammen før planen ble lagt heller? Støtt gutten din i at dette er en fin anledning til å bli bedre kjent, og så kan du invitere disse to (eller en og en) på besøk uka etter. Da hjelper du de å holde det varmt 🙂

Anonymkode: 98f28...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det kan jo faktisk hende at disse andre mødrene gjerne vil at gutta deres skal bli mer venn med din gutt? Jeg tror de færreste er så kyniske at de feirer felles kun for å spare penger altså. Så jeg syns absolutt dere skal holde på planen. Det blir jo litt rart å trekke seg ut av bursdagen fordi de ikke går så mye sammen, når de ikke gikk så mye sammen før planen ble lagt heller? Støtt gutten din i at dette er en fin anledning til å bli bedre kjent, og så kan du invitere disse to (eller en og en) på besøk uka etter. Da hjelper du de å holde det varmt 🙂

Anonymkode: 98f28...9de

Som hun sier; hvorfor inviterer de ikke tilbake igjen da?

mye merkelige dynamikker.. 3 stk blir ofte vanskelig.. 

men ville bare latt det gå, så får dere ta det som læring å være mer selektiv feiring neste gang hvis dette ikke går veien..

Anonymkode: 3f8c5...361

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min sønn går i første klasse og har har ikke helt funnet sin plass enda, med tanke på venner..Han er med «alle og ingen», men har ingen han er mye med.

Vi har vært aktive med å invitere til lekeavtaler, men ofte kommer det ingen invitasjon tilbake. Likevel har vi fortsatt å invitere de han selv vil be hjem. En av disse gutta har bursdag på samme dag som ham, og foreldrene spurte om vi kanskje skulle slå sammen bursdagsfeiringene for disse to.
Vi har sagt ja til dette, og vår gutt ble kjempeglad. Like etter spurte de samme foreldrene på nytt om også en tredje gutt i klassen kunne bli med, selv om bursdagen hans er en god stund til. Vår gutt synes dette var greit og vi sa ja. Disse to gutta er blitt gode venner og treffes ofte på fritiden. 

Så kommer vårt dilemma:  Vår gutt blir aldri spurt om å bli med når de to andre treffes. Og vi har invitert de til oss mange ganger. Passer aldri for dem og det kommer aldri forlag til ny dato. Denne uken kom gutren vår til oss og sier at han egentlig ikke har så lyst å feire bursdag sammen med disse to likevel, fordi de aldri leker med han på skolen eller AKS. Han er nå skikkelig lei seg for dette. 

Jeg er veldig i tvil hvordan vi skal håndtere dette. På den ene side vil jeg oppmuntre han til å gjennomføre. Det kan jo gå mye bedre enn vi tror. Og om ikke, så kan vi bare bestemme oss for at dette gjør vi ikke igjen.
På den andre side skjønner jeg det føles sårt å skulle feire bursdag med to som tydeligvis er blitt bestevenner og man selv føler seg utenfor. Ser man negativt på det, så kan jeg jo få en liten følelse av at mor til han vi først spurte tydeligvis hadde et stort ønske om at hennes barn skulle få slippe å feire bursdag sammen med «bare» min gutt. Bestevennen har jo bursdag lenge etterpå, ikke i samme måned engang. 

Begge mødrene har virket veldig entusiastiske rundt denne fellesbursdagen. Sier det er en super ide , for nå kan guttene bli et lite trekløver. Men hvorfor inviterer de aldri vår gutt med på noe da? Får en følelse av at de egentlig bare vil spare penger og arbeid da jeg allerede har ordnet alt det praktiske med leie av lokale, mat, pynt. osv.og det blir billigere delt på tre.

Hvordan ville dere håndtert dette? Er jeg for sensitiv her, eller er  min følelse riktig på at dette litt dårlig gjort av foreldrene? 

Anonymkode: 4e927...bf3

Slutt å stresse, at han leker med alle og ingen er et bra tegn. De går i 1.klasse! 

Anonymkode: 03160...669

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Som hun sier; hvorfor inviterer de ikke tilbake igjen da?

mye merkelige dynamikker.. 3 stk blir ofte vanskelig.. 

men ville bare latt det gå, så får dere ta det som læring å være mer selektiv feiring neste gang hvis dette ikke går veien..

Ingen inviterer tilbake etter covid. Folk orker ikke, gidder ikke, har nok med seg selv. Barna kommer alltid hit når vi spør foreldrene, men ikke en eneste voksen har spurt tilbake. Men vi driter i det og vi spør om barnet vår får komme på besøk og barna kan komme hit, og det kan de. Men som sagt: INGEN spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen inviterer tilbake etter covid. Folk orker ikke, gidder ikke, har nok med seg selv. Barna kommer alltid hit når vi spør foreldrene, men ikke en eneste voksen har spurt tilbake. Men vi driter i det og vi spør om barnet vår får komme på besøk og barna kan komme hit, og det kan de. Men som sagt: INGEN spør.

Ingen inviterer ingen, eller de inviterer hverandre utenom ts sin sønn..? Det er vel forskjellen..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring etter fire barn er at du må ha is i magen bare. Ting løsner, og det er for tidlig når de går i første til å finne gjengen sin… Det å sende mange meldinger kan også ødelegge. Så prøv å bare ta det med ro og så løser det seg..

Anonymkode: 12911...6db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 23.22):

Ingen inviterer ingen, eller de inviterer hverandre utenom ts sin sønn..? Det er vel forskjellen..

INGEN inviterer folk hjem. Rett og slett. Vi inviterer og melder og ringer og får fart på greiene. Alle andre foreldre sitter passive og skal ha "familietid" hver jævla helg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

INGEN inviterer folk hjem. Rett og slett. Vi inviterer og melder og ringer og får fart på greiene. Alle andre foreldre sitter passive og skal ha "familietid" hver jævla helg.

La nå folk få ha rolige helger med familien, ute å få påtvunget dårlig samvittighet for det. Hvorfor må det være fart hele tiden? 

Jeg ville ikke avlyst bursdag med de andre guttene, for så å feire alene. Da utestenger dere dere selv. 

Anonymkode: a8174...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...