Gå til innhold

Ensom

Whatislife?

Anbefalte innlegg

Bor jeg i en by jeg ikke vil bo i, uten noen gode venner å være med i helger. Jeg har egentlig ikke problem med å være alene i helger ( henger med samboer)for da vet jeg at ingen  kan såre meg eller at jeg kan føle meg utenfor, men jeg merker det tærer på selvtilliten når kollegaer spør hva jeg skal i helgen men jeg ikke har noen planer. Er litt ensomt, itillegg har jeg grått mye siden jeg føler meg malplassert i denne byen med venner jeg en gang kjente, men som jeg ikke har noe kontakt med. Vet ikke helt hva jeg vil fram til, men lurer på om noen flere kan relatere??

Endret av Whatislife?
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tja, ensom i en by jeg ikke vil bo i kan jeg relatere til, men jeg hadde ingen samboer eller kollegaer eller noen som helst å være sammen med. Flyttet etter noen år til en by jeg ønsket å bo i, fikk meg jobb, og sakte men sikkert fikk jeg kontakt med folk. Jeg ble også mye flinkere etter hvert til å gjøre ting på egenhånd, utforske og bli kjent med byen, og komme meg ut på ting som kino/teater/museum/div, og det bidro mye til at nå kjenner meg hjemme her og kjenner jeg er på rett sted.

Anonymkode: 7730b...1cb

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kva meiner du med å "henge med samboer"? Ligg de på sofaen og ser tv?

Kva med å ta med deg han ut i byen og finne på noko gøy? 

Anonymkode: 8a717...e57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Whatislife? skrev (På 10.1.2025 den 17.54):

men jeg merker det tærer på selvtilliten når kollegaer spør hva jeg skal i helgen men jeg ikke har noen planer

Hvorfor får du dårligere selvtillit av det?

Er ikke relevant i det hele tatt hva kollegaer måtte mene eller ikke?

Anonymkode: 64172...d19

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kva meiner du med å "henge med samboer"? Ligg de på sofaen og ser tv?

Kva med å ta med deg han ut i byen og finne på noko gøy? 

Anonymkode: 8a717...e57

Ja, ser en del på tv sammen. Har hatt noen aktiviteter i helgene, som f.eks bowling. Må nok bli flinkere på å fylle helger med morsomme aktiviteter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor får du dårligere selvtillit av det?

Er ikke relevant i det hele tatt hva kollegaer måtte mene eller ikke?

Anonymkode: 64172...d19

Sant det, men bryr meg veldig mye om hva andre mener, så jeg synes det er litt flaut bare. Men jeg jobber med saken!! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du blander jo sammen ulike ting her, ts.

Du sier du føler deg «ensom» fordi kolleger spør hva du skal i helgen. Men du har da planer for helgen? Du gjør noe på fritiden? Du pleier helsa, trener, driver med hobbyer, kommer deg ut i naturen, har kulturopplevelser etc? Intet av det krever venner. Og venner i seg selv tilsier jo ikke heller t du «gjør noe». Vi kjenner vel alle noen mennesker som sitter og drikker hele helga, med nettopp venner? Og få av oss synes vel de fremstår vellykket?

Kollegaene dine vil vite hva du gjør, ikke hvem du treffer. (Eller egentlig er «fin helg?» en ren høflighetsfrase vi ikke forventer eller ønsker svar på. Det er meningsløst smaltalk. Om du som hovedregel svarer «fin helg» uten detaljer gjør du alle glad)

Men om du ønsker deg venner så må du jo ut og treffe folk. Feks ute i naturen, gjennom frivillig arbeid, på kulturopplevelser, gjennom hobbyer, på trening - kort sagt gjennom aktiviteter du liker.

Anonymkode: db0f8...b9c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 18.23):

Du blander jo sammen ulike ting her, ts.

Du sier du føler deg «ensom» fordi kolleger spør hva du skal i helgen. Men du har da planer for helgen? Du gjør noe på fritiden? Du pleier helsa, trener, driver med hobbyer, kommer deg ut i naturen, har kulturopplevelser etc? Intet av det krever venner. Og venner i seg selv tilsier jo ikke heller t du «gjør noe». Vi kjenner vel alle noen mennesker som sitter og drikker hele helga, med nettopp venner? Og få av oss synes vel de fremstår vellykket?

Kollegaene dine vil vite hva du gjør, ikke hvem du treffer. (Eller egentlig er «fin helg?» en ren høflighetsfrase vi ikke forventer eller ønsker svar på. Det er meningsløst smaltalk. Om du som hovedregel svarer «fin helg» uten detaljer gjør du alle glad)

Men om du ønsker deg venner så må du jo ut og treffe folk. Feks ute i naturen, gjennom frivillig arbeid, på kulturopplevelser, gjennom hobbyer, på trening - kort sagt gjennom aktiviteter du liker.

Anonymkode: db0f8...b9c

Godt poeng. Da jeg studerte hadde jeg så og si planer hver helg med venner, men mista kontakt med de. Føler meg ensom siden jeg ikke har noen venner i byen. Føler jeg burde sosialere mer siden jeg er i midten av tjue åra. Men jeg prøver å snu om tankegangen og faktisk bruke fritiden min på å dyrke hobbyer og komme ordentlig i gang med en god treningsrutine. 

Takk for gode innspill!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør og har vert ganske ensom. Vi flyttet til en liten gate og der bor det tre andre damer på min alder og de er kjempeinkluderende. I finværet sitter de i gata og drikker kaffe og invitere alle som går forbi på en prat og kaffe. Det er helt gull.

Anonymkode: cf79b...7e9

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har venner fra tidligere i byen? Kunne du tatt opp igjen kontakten? Kanskje du har noen kolleger du kommer godt overens med som du kunne trent sammen med, gått ut for å spise med, og lignende?

Hvis du og samboer kommer dere ut i nærmiljøet, på tur, eller på kafe, så er det ofte lett å komme i snakk med folk etter hvert. Ha som en plan at dere tar en tur ut på noe forskjellig hver lørdag eller søndag. Trenger ikke være mer enn en gåtur til et bestemt sted, et kafebesøk, eller en tur på kino. Bare det å komme seg ut fra leiligheten, få frisk luft og klarne tankene.

Selv om du kanskje føler at du er alene om det, så er det mange andre som deg, folk som blir glad for å komme i kontakt med noen. Så finnes det også mennesker rundt oss som er gode på å inkludere, slik hun over her forteller om.

Kjærestetur - 7 romantiske reisemål dere vil elske - Visit Telemark

Anonymkode: 51795...b9c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke samboer vennepar eller venner? 
Mange er ensomme og single, og drømmer om en samboer. Kom deg ut av sofaen med samboer i helgene og gjør noe. Venner må du aktivt jobbe for å få, få på apper og finn nye bekjentskap 

Anonymkode: 2f99f...3bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke du og samboer melde dere på et eller annet parkurs da?  Så blir dere kanskje kjent med noen andre der? Eller misforstår jeg, og han har egne venner? Tolket det til at dere var mye bare dere to. Dersom han har venner hadde jeg invitert kjærestene deres og prøvd å bli bedre kjent med de. 

Anonymkode: 29072...5d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kan relatere, og det er veldig vondt. Er kjipt å være venneløs i den samme byen man hadde mange venner tidligere i livet

Anonymkode: 0eb95...0bc

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan relatere til ensomhetsfølelsen… 

Den er så smertefull.. 

sender deg en god klem ❤️

Anonymkode: 91146...90e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har egentlig ikke problem med å være alene i helger ( henger med samboer)

Da er du ikke ensom, med mindre samboer er en dust og du er ensom i tomsomhet.

Hvorfor finner dere ikke på noe sammen? Det er et hav av muligheter, om dere bare vil og gidder

Anonymkode: 77d3d...7b3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor jeg i en by jeg ikke vil bo i, uten noen gode venner å være med i helger. Jeg har egentlig ikke problem med å være alene i helger ( henger med samboer)for da vet jeg at ingen  kan såre meg eller at jeg kan føle meg utenfor, men jeg merker det tærer på selvtilliten når kollegaer spør hva jeg skal i helgen men jeg ikke har noen planer. Er litt ensomt, itillegg har jeg grått mye siden jeg føler meg malplassert i denne byen med venner jeg en gang kjente, men som jeg ikke har noe kontakt med. Vet ikke helt hva jeg vil fram til, men lurer på om noen flere kan relatere??

Vet du om det er sårt fordi du opplever en forventning i spørsmålet fra kollegaene, eller om du kjenner på at noe mangler i livet ditt? Begge kanskje?

Ja jeg kan også kjenne på at jeg ikke har så mye planer i helgene nå når jeg er singel og helsen ikke er så bra. Men jeg gjør jo noe, trener og gjør ulike hobbyting, leser. Da jeg hadde samboer og var frisk så fant vi på masse forskjellig i helger, hvorfor gjør ikke dere noe sammen?

Anonymkode: fddcc...397

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppskrift på et bedre og mer innholdsrikt liv er i hvertfall å begrense skjermtid. Sett dere som mål å ha maks to timer per dag i helga. Dere kan f eks se en film på lørdagskvelden, men det er alt. 

Anonymkode: 5ee4b...335

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

…da vil idéene, kreativiteten og opplevelsene komme. 

Anonymkode: 5ee4b...335

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...