Gå til innhold

Hvordan står det til med din egenberedskap ?

Buffelo

Anbefalte innlegg

Hvordan vil du takle dager eller uker utan strøm  / strømrasjonering ?

Har du alternativ oppvarmingkilde utenom  strøm. ?

Muliugheter for å  koke /tilbreding av mat.?

Hvor mange dager ser du for deg proviantlageret strekker til ?

Har du  en kontantbeholdning ?

Beredskapslager med mat for minst 1-2 uker. ?

Vet du hvor kommuen har tilfluktsrom ?

Endret av Buffelo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor i grisgrendte strøk så her er vi alltid forberedt på isolasjon enten ved stort snøfall eller at veien blir stengt av ras. Vi har et stort rullerende beredskapslaget av det vi bruker til vanlig. Og når vi handler på tilbud, så handler vi som regel så vi har for et år fram. Med et helt vanlig tørrmatlager hos oss ville vi nok klart oss 10-12 mnd.  Drivstoff og aggregat er vanlige ting å ha på et gårdsbruk, og det kan drifte kjøleskapet og fryseboksene ved et eventuelt behov. Vedovn sørger for varme og gasskokeren vi pleier å ta med på hytta er helt super til matlaging. Vi kjøpte vår bilig på biltema, og man kan fint bruke den innendørs. Vi har egen brønn med fall, så er ikkje avhengig av strøm til pumpe. Men som ikkje er helt ideelt de sommerene det er tørke!! Vi ser bort til nærmeste tilfluktsrom.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt beredskapslager siden vi hadde en heftig vinterstorm her.

Men, jeg leste gjennom de siste anbefalingene og har nå satt noen vanndunker til på handlelista. Har ikke tenkt over vanndunker til hundene før. Vi har tilgang til vann i nærheten, men med nye trusler og der finnene allerede opplever sabotasje av drikkevann, tenker jeg det er rett å sørge for mer av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske dårlig - pleier å utsette ting, også dette. Har vann for noen dager, men trenger vel litt mer. Har også nok med mat for en ukes tid. Har en liten gassgrill som kan varme opp litt mat. Har også peis, men ikke nok ved - så tenker å kjøpe inn. Kontanter har jeg glemt og batteriradio vet jeg ikke om jeg gidder kjøpe. Men skal ikke så mye til før det meste er i orden. Dog tenker jeg litt sånn - skulle det først bli så kritisk, så får det liksom bare stå til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gagaen
Buffelo skrev (På 10.1.2025 den 17.27):

Har ved så da skal jeg greie meg

Muliugheter for å  koke /tilbreding av mat.? Vedovn,grill, bålpanne,primus 

Minst en mnd når det er på minimum beholdning. 

Det er det dårlig med

Som sagt ja,uten problemer. 

Det finnes ikke her 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsyninger for et år, minst. I tillegg til lagring av 10000 liter vann under tak. Ubegrenset tilgang på ved. Vilt i skogen og fisk i sjø og tjern. Ingen kontanter. Flere våpen. Aggregat og diesel. Ingen tilfliktsrom i mils omkrets. Omtrent ikke folk heller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det går fint personlig. Men verre med jobben min  

Har du alternativ oppvarmingskilde utenom  strøm?

jeg har vedfyring  

Muligheter for å  koke /tilbereding av mat.?

det kan jeg gjøre på vedfyringen min og jeg har gassgrill   

Hvor mange dager ser du for deg proviant lageret strekker til ? 
Oj. Det er vanskelig å si. Jeg har mye tørr varer. Har en del hermetikk. En del vann har jeg å. Men kanskje ikke nok. Jeg regner med mitt yngste barn ikke tenker på dette så jeg må tenke at hun og hunden skal ha  

Det har jeg. 10 000kr liggende  

Jeg trur det  

Det vet jeg. Men jeg vet å at dem ikke er opp til standard. Og at dem brukes som lager. Og at det er alt for lite. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muliugheter for å  koke /tilbreding av mat.?

Har vedovn, parafinovn, gassgrill, kokemuligheter i båten og kullgrill/bålpanne, så jeg skal nok både holde meg varm og lage varm mat og kaffe/te. Har ved nok for to vintre (ved normalt bruk).

Har mat for flere uker. Planen er å bruke opp mest mulig mat fra kjøleskap og fryser før det blir ødelagt ved strømbrudd, før vi går over på hermetikk og tørrmat. Ellers er det fisk i sjøen. Har ikke lagret vann, men det er brønn i kjelleren (må rive opp litt av golvet for å komme til, men må vi, så må vi...). Og i boblebadet er det 1000 liter vann som i hvert fall kan brukes til å skylle ned i toalettet.

Ellers har jeg ekstra medisiner liggende. Og et lite lager med håndsåpe, toalettpapir, våtservietter, tannkrem osv, og oppvaskmiddel og andre rengjøringsmidler, stearinlys, fyrstikker, lightere...

Har et par tusen i kontanter lignende.

Vet om 4 tilfluktsrom i nærheten, men det er sannsynligvis flere.

Her er det meldt et hel&%#@ vær fra i natt, så jeg skal pakke evakueringsbag i ettermiddag.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt dette, bortsett fra oversikt over tilfluktsrom. Har ingen ide om hvor vi skulle dratt. Vet om noen gamle tilfluktsrom, men vet ikke om de er operative. Slike ting burde kommunen informere om i tillegg til lister over hva man bør ha i huset. Hvilket tilfluktsrom man "tilhører", og hvor det ligger. Ja hvilke regler som gjelder også. Kan man ta med seg hund og katt for eksempel, og hva bør man ta med seg dit. Tepper, sovepose, mat og drikke for hvor lenge? 

Dette med tilfluktsrom kan jo ikke vi privatpersoner forberede. Der er vi prisgitt at det finnes tilgjengelig. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordskjelvet på nordvestlandet er det kraftigste som har vert registert med ein styrke på 4.5. 😏

Hva slags beredskap har ein i Norge for naturkatastrofe som Jordskjelv ?....Ingen !😰

Opplevde nyttårsorkenen 1991/92 og det fantes overhode  ikkje noen beredskaper, og hver og en måtte sørge for seg selve, men noe bedre under Dagmarorkanen, men mamnge var strømløse i 3-4 dager.

Takket vere dei fleste hadde alternartiv oppvarmingskilde vedovner, parafincaminer,

Da pandemien var eit faktum var beredskapen under enhver kritikk. 

Neste gang kan det bli eit mye kraftigere jordskjelv, og Ingen vet om også Norge kan bli råka av eit kraftig jordskjelv som kan føre til en naturkatastrofe, og har ikkje noko med klimaendringer å gjøre.  

Historien fortel at det har  skjedd kraftige jordskjelv før da del av norskerenna raste ut (husker ikkje årstallet) og skapte kraftige rystelser lang hele norskekysten.  

Poenget blandt de yngre er   at ein skal  leve i nutida, og ikkje i fortida. Sakl ein bygge for framtisda  bør  samtidig ta noen steg tilbake, og ta lærdom.  Det har vert pandemier, jordskjelv, ekstremver, kriger før oss, og det er noe ein må ta høgde for når ein planlegger for framtida. 

Vi bør ikkje vera blåøyde og gå rundt å tru at naturkatastrofer skjer bare andre steder, men ikkje her. Vi lever i eit okkupert land hvor det har skjedd mange ras, og ingen vet når Åkernesrenna i Geiranger vil rase ut, og flere med den.  Konsekvensene vil bli enorme, og mange mennesker vi stå i fare.  Mange har nok sett filmen "skjelvet" som råker det sentrale østlandet.

Faktum er at vi har politikere som aldri har opplevd å måtte takle en naturkatastrofe, og "kriser " og er nokså handlingslammet til å takle "kriser".  Grønn omstilling kan vise seg å verta ein katastrofe for hele samfunnet ved naturkatastrofe. 

Endret av Buffelo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (13 timer siden):

Har alt dette, bortsett fra oversikt over tilfluktsrom. Har ingen ide om hvor vi skulle dratt. Vet om noen gamle tilfluktsrom, men vet ikke om de er operative. Slike ting burde kommunen informere om i tillegg til lister over hva man bør ha i huset. Hvilket tilfluktsrom man "tilhører", og hvor det ligger. Ja hvilke regler som gjelder også. Kan man ta med seg hund og katt for eksempel, og hva bør man ta med seg dit. Tepper, sovepose, mat og drikke for hvor lenge? 

Dette med tilfluktsrom kan jo ikke vi privatpersoner forberede. Der er vi prisgitt at det finnes tilgjengelig. 

Det står på planen nå, og det vil nok sørges for mye bedre oversikt over tilfluktsrom og bygging framover.

I vår kommune er det slik at tilfluktsrom bare vil være i stand til å romme ca 20 % av innbyggerne, og per nå brukes de uansett som lager.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med saken. Har en god del tørrvarer liggende, alltid et lite lager der. 

Isted kjøpte jeg vannkanner, 10+20 L. Også tenker jeg å fylle farrisflasker med vann etter hvert som de blir tomme, går et par 1,5 L i uka. Vi har vedfyring og gassgrill, men burde kjøpe en ekstra flaske gass. Vann har vi i overalt rundt oss i bekker og elver, så lenge det er skitvær og ikke atomkrig skal vi nok greie oss sånn sett. Men skal lagre vann så klart, ref dunkene. Også må jeg stikke å kjøpe Jod-tabletter. Just in worst case. 

Bor "på landet", 20 min. unna nærmeste (liten) by. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontanter ser jeg ikke poenget med. Hvis kortautomatene går ned så stenger butikkene dørene. Og da hjelper det fint lite å stå på utsiden av den stengte butikken med kontantene sine. Det så vi når en butikkjede i Sverige fikk problemer på grunn av et hackeranngrep tror jeg. De stengte alle butikkene til betalingssystemet var oppe igjen.

Radio har jeg heller ikke. Jeg regner med at mobilnettet er like robust som DAB nettet, og om en av de går ned så går sannsynelig begge ned.

Ellers har jeg det meste jeg trenger for en god stund, men har ikke generator, og har bare en propan ovn til oppvarming med en flaske så det holder jo bare en begrenset periode. Har ikke vedfyring mulighet siden jeg bor i en nyere leilighet og de ikke kommer med pipe.

Endret av LeveMannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig godt beredt, men peis har jeg ikke. Huset mangler pipeløp, og det blir altfor dyrt å installere, samt at det spiser en del gulvplass. Kan være jeg plukker opp en gassovn etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke forberedt meg i det hele tatt, bortsett fra at jeg har tilgang på ved. Sjansen er liten for at det skal skje noe der jeg bor. 

Endret av Meowmere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vil du takle dager eller uker utan strøm  / strømrasjonering ? Dårlig

Har du alternativ oppvarmingkilde utenom  strøm. ? Nei

Muliugheter for å  koke /tilbreding av mat.? Ja, har gass og primus

Hvor mange dager ser du for deg proviantlageret strekker til ? Har ikke proviantlager, men maten jeg har hjemme rekker for 60 dager ca. 

Har du  en kontantbeholdning ? Nei, har heller ikke penger på konto 😂😂

Beredskapslager med mat for minst 1-2 uker. ? Som sagt, ikke lager, men har mat. 

Vet i hvert fall at det ikke er plass til alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (3 timer siden):

Det står på planen nå, og det vil nok sørges for mye bedre oversikt over tilfluktsrom og bygging framover.

I vår kommune er det slik at tilfluktsrom bare vil være i stand til å romme ca 20 % av innbyggerne, og per nå brukes de uansett som lager.

Håper du har rett i at det står på planen. Jeg har også inntrykk av at de tilfluktsrom jeg kjenner til ikke er operative (virker forsømt), og det er vel og bra å be privatpersoner forberede seg, men da er det litt respektløst (tenkte egentlig idiotisk) at det offentlige ikke klargjør sin del. 

Vi bor sentralt i storby, så pri 1 hadde nok vært å komme seg ut av byen, slik situasjonen nå er. For det er nok ikke på langt nær tilstrekkelig med tilfluktsrom. Hadde det vært umulig hadde vi antagelig tatt sikte på bodanlegget der mine foreldre bor. Det er ikke tilfluktsrom, men solid bygget inn i fjellet. Mulig det er en falsk trygghet, men i slik situasjon er det uansett mye flaks og uflaks, og falsk trygghet føles nok bedre enn absolutt ingen trygghet. Jeg håper vi aldri opplever situasjonen! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig! Bor i blokkleilighet uten pipeløp også, så det kan fort bli kaldt tenker jeg... brrr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (5 timer siden):

Håper du har rett i at det står på planen. Jeg har også inntrykk av at de tilfluktsrom jeg kjenner til ikke er operative (virker forsømt), og det er vel og bra å be privatpersoner forberede seg, men da er det litt respektløst (tenkte egentlig idiotisk) at det offentlige ikke klargjør sin del. 

Vi bor sentralt i storby, så pri 1 hadde nok vært å komme seg ut av byen, slik situasjonen nå er. For det er nok ikke på langt nær tilstrekkelig med tilfluktsrom. Hadde det vært umulig hadde vi antagelig tatt sikte på bodanlegget der mine foreldre bor. Det er ikke tilfluktsrom, men solid bygget inn i fjellet. Mulig det er en falsk trygghet, men i slik situasjon er det uansett mye flaks og uflaks, og falsk trygghet føles nok bedre enn absolutt ingen trygghet. Jeg håper vi aldri opplever situasjonen! 

Det er ganske nytt at det kom på planen😊 https://www.nrk.no/norge/skjerpar-beredskapen_-vil-bygge-nye-bomberom-1.17199530 Alle har vel snakket om det, men nå ser det ut som det faktisk skjer noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...