Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver vinter er jeg gjennom grusom kløe i hodebunnen, og ser at jeg plutselig har fått masse flass. 

Kjøper rett og slett head and shoulders i butikken og vasker håret to ganger per dusj skikkelig godt. Etter tre runder på en ukes tid, er problemet borte. 

Anonymkode: 0c176...10e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også superfan av Maria Nils head and heal serien, i tillegg har jeg brukt Maria åkerberg sin rosemary oil spray rett i hodebunnen, der har hjulpet i de periodene der har vært ille i hodebunnen min. 

Anonymkode: acc5f...5f9

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (2 timer siden):

Da blir jo håret veldig fort fett 

Ikke jeg, jeg sliter med tørt hår

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (2 timer siden):

Da blir jo håret veldig fort fett 

Jeg må bruke både leave in condition og hårolje fordi håret er så tørt, og vasker det en gang i uka.

Hvis det er at håret blir veldig fort fett, så går det fint :)

Anonymkode: 884d6...5ed

AnonymBruker
Skrevet

Gå til lege! 

I mellomtiden: Korres sin shampoo for tørr hodebunn. Aco har også en slags flytende salve man kan kjøpe og smøre noen ganger om dagen. Rosmarinolje kan også hjelpe. (Castor er bedre, men altfor fet, det vil se ut som om du ikke har vasket håret på 5 år)
Sjekk ingredienser. SLS, Lanolin og alt som  begynner med Methyl Io- er kjent for å kunne gi allergier. Om du er redd det ikke blir rent uten SLS, så se etter EDTA isteden. 

Er du sikker på du har sopp? Hvis du ikke har det, og bruker midler mot sopp gjør du vondt verre. 

Anonymkode: 3d4a6...e2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skjekk ut Vossabia.

Anonymkode: f94b9...2b3

Denne funker bra for meg. Bruker også Rosmarin-håroljen i hodebunnen innimellom for ekstra pleie.

Anonymkode: f1b92...b3d

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det samme Ts, og ikke funnet noe som hjelper. Prøvd alle shampoer som finnes men ingen hjelper, klør og klør. :( Så har ikke noe tips, dessverre. 

Dere som skriver Maria Nila shampo, har lest om denne og det er masse negative erfaringer på denne. De positive som er, er mindre. Det beste er de som skriver at de klør i hodebunnen men etter kun en gang med denne shampoen er kløen borte umiddelbart, jah særlig.

Anonymkode: a5a83...6bb

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Time hos fastlege og evt. om fastlegen ikke har noen forslag til løsninger du ikke har prøvd be om henvisning til hudlege. 

Om du har privatpraktiserende hudlege i nærheten kan du bestille time direkte, ofte lang ventetid i det offentlige.

Er det bare i hodet du har hudproblemer?

Anonymkode: de8cd...ddd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sliter med det samme Ts, og ikke funnet noe som hjelper. Prøvd alle shampoer som finnes men ingen hjelper, klør og klør. :( Så har ikke noe tips, dessverre. 

Dere som skriver Maria Nila shampo, har lest om denne og det er masse negative erfaringer på denne. De positive som er, er mindre. Det beste er de som skriver at de klør i hodebunnen men etter kun en gang med denne shampoen er kløen borte umiddelbart, jah særlig.

Sorry ass, men du er jo bare dum som lar vær å prøve noe som potensielt kan hjelpe fordi du leser negative anmeldelser. 

Anonymkode: ce635...e04

AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen. Jeg har eksem/psoriasis i hodebunnen. Har fått hårliniment som jeg bruker som kur innimellom og så bruker jeg Daxxin shampoo og balsam.

Anonymkode: 3f063...94e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sorry ass, men du er jo bare dum som lar vær å prøve noe som potensielt kan hjelpe fordi du leser negative anmeldelser. 

Anonymkode: ce635...e04

Takk for kompliment :) 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Først bør du tar en tur til legen eller, hvis du har råd, en privat hudlege som kan gi deg svar på om det er noe underliggende. Det kan være hormoner, stress, klima (er dette ganske nytt så kan det være pga vintertiden, været kan være ekstremt stressende for huden) eller hudsykdommer.

Hvis alt er i orden fra deres side, er det mye man kan gjøre for å hjelpe å gi hodebunnen ro og å balansere den. Hodebunnen er HUD og den bør derfor behandles som hud. Når huden vår er irritert og klør eller gjør vondt, så er det viktig å ta et steg tilbake til basics, roe ned og være forsiktig med den. Gi den fukt, gi den næring og gi den tid til å komme seg. Huden vet hva den skal gjøre, men vi blir ofte desperate etter å fikse den og prøver masse rart som ikke gir den tid til å hjelpe seg selv og som stresser oss. Har vært gjennom en periode med dette selv (flyttet inn i nybygg som var SÅ tørt, hele meg reagerte) og dette er ting jeg har lært underveis at kan hjelpe:

- En mild shampoo (jeg liker godt Maria Nila sine, men du tar den du liker. Dr Ceuracle har en som er for irritert hodebunn, men den inneholder eucalyptus og det er ikke alle som liker - jeg personlig elsker denne, brukte den senest i dag).

- Shampoo to ganger. Man må vaske hodebunnen skikkelig. Ordentlig med massasje, få shampooen over hele hodebunnen, ikke med neglene, men med fingertuppene. Og skyll shampooen godt ut etter hver runde. Balsam skal kun i lengdene (shampoo behandler hårbunn, balsam behandler hårstråene).

- Kanskje trenger du en såkalt "detox" shampoo. En rense-sjampoo som er litt som en "re-set" for håret og tar bort rester av diverse hårprodukter som kan gi kløe hvis man bruker mye av det.

- En hodebunnbehandling som f.eks Decubal Dry Scalp Treatment. Denne skal virke i hodebunnen etter shampoo og så vaskes ut, men fader som den hjalp en periode jeg var skikkelig tørr og klødde som fanken. Som en fuktmaske for hodebunnen.

- Føne hodebunnen. Å føne er faktisk mer skånsomt for håret, og spesielt for hodebunnen som kan bli irritert når den er fuktig for lenge. Å føne, selv om du bare føner tørt i bunnen, kan hjelpe masse. For meg så gjør det f.eks at håret ser finere ut på dag to og jeg går dermed lenger uten å vaske eller være irritert på hvordan håret kjennes.

- Noen må faktisk vaske håret oftere. Kanskje 3 dager er for sjeldent for deg. Hvis håret kjennes og ser skittent ut, så er det bedre å vaske det enn å klø. Å klø hele tiden er stressende, som absolutt ikke hjelper.

- Ikke bruke for tette luer. Gi hodet luft, men beskytt det når det trenger det. Gjerne naturmaterialer som ull/kasjmir.

- Å bytte putetrekk oftere.

- Å vaske børster jevnlig.

- Kanskje du trenger å øke fuktigheten der du bor hvis du bor veldig tørt.

Det er sårt og stressende å klø sånn, jeg føler skikkelig med deg og håper du finner ut av det.

Anonymkode: b41eb...ca8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Først bør du tar en tur til legen eller, hvis du har råd, en privat hudlege som kan gi deg svar på om det er noe underliggende. Det kan være hormoner, stress, klima (er dette ganske nytt så kan det være pga vintertiden, været kan være ekstremt stressende for huden) eller hudsykdommer.

Hvis alt er i orden fra deres side, er det mye man kan gjøre for å hjelpe å gi hodebunnen ro og å balansere den. Hodebunnen er HUD og den bør derfor behandles som hud. Når huden vår er irritert og klør eller gjør vondt, så er det viktig å ta et steg tilbake til basics, roe ned og være forsiktig med den. Gi den fukt, gi den næring og gi den tid til å komme seg. Huden vet hva den skal gjøre, men vi blir ofte desperate etter å fikse den og prøver masse rart som ikke gir den tid til å hjelpe seg selv og som stresser oss. Har vært gjennom en periode med dette selv (flyttet inn i nybygg som var SÅ tørt, hele meg reagerte) og dette er ting jeg har lært underveis at kan hjelpe:

- En mild shampoo (jeg liker godt Maria Nila sine, men du tar den du liker. Dr Ceuracle har en som er for irritert hodebunn, men den inneholder eucalyptus og det er ikke alle som liker - jeg personlig elsker denne, brukte den senest i dag).

- Shampoo to ganger. Man må vaske hodebunnen skikkelig. Ordentlig med massasje, få shampooen over hele hodebunnen, ikke med neglene, men med fingertuppene. Og skyll shampooen godt ut etter hver runde. Balsam skal kun i lengdene (shampoo behandler hårbunn, balsam behandler hårstråene).

- Kanskje trenger du en såkalt "detox" shampoo. En rense-sjampoo som er litt som en "re-set" for håret og tar bort rester av diverse hårprodukter som kan gi kløe hvis man bruker mye av det.

- En hodebunnbehandling som f.eks Decubal Dry Scalp Treatment. Denne skal virke i hodebunnen etter shampoo og så vaskes ut, men fader som den hjalp en periode jeg var skikkelig tørr og klødde som fanken. Som en fuktmaske for hodebunnen.

- Føne hodebunnen. Å føne er faktisk mer skånsomt for håret, og spesielt for hodebunnen som kan bli irritert når den er fuktig for lenge. Å føne, selv om du bare føner tørt i bunnen, kan hjelpe masse. For meg så gjør det f.eks at håret ser finere ut på dag to og jeg går dermed lenger uten å vaske eller være irritert på hvordan håret kjennes.

- Noen må faktisk vaske håret oftere. Kanskje 3 dager er for sjeldent for deg. Hvis håret kjennes og ser skittent ut, så er det bedre å vaske det enn å klø. Å klø hele tiden er stressende, som absolutt ikke hjelper.

- Ikke bruke for tette luer. Gi hodet luft, men beskytt det når det trenger det. Gjerne naturmaterialer som ull/kasjmir.

- Å bytte putetrekk oftere.

- Å vaske børster jevnlig.

- Kanskje du trenger å øke fuktigheten der du bor hvis du bor veldig tørt.

Det er sårt og stressende å klø sånn, jeg føler skikkelig med deg og håper du finner ut av det.

Anonymkode: b41eb...ca8

Og noen må vaske enda sjeldnere... For noen er løsningen å bruke shampoo kun en gang i uken eller annen hver uke.

Anonymkode: 884d6...5ed

Skrevet

Om du kan få tak i det, anbefaler jeg denne: https://www.luxplus.no/produkt/vichy-dercos-anti-dandruff-deep-purifying-shampoo-250-ml - hadde samme problem før, og nå er det mye bedre. Jeg brukte kun denne i 2-3 måneder, og nå alternerer jeg mellom denne og en vanlig flassjampo.

ALternativt er det også denne - https://www.apotek1.no/produkter/vichy-dercos-flassjampo-til-torr-hodebunn-200ml-850620p - men det inneholder selenium som har en litt rar lukt synes jeg.

Skrevet
SiljeKP68 skrev (2 minutter siden):

Om du kan få tak i det, anbefaler jeg denne: https://www.luxplus.no/produkt/vichy-dercos-anti-dandruff-deep-purifying-shampoo-250-ml - hadde samme problem før, og nå er det mye bedre. Jeg brukte kun denne i 2-3 måneder, og nå alternerer jeg mellom denne og en vanlig flassjampo.

ALternativt er det også denne - https://www.apotek1.no/produkter/vichy-dercos-flassjampo-til-torr-hodebunn-200ml-850620p - men det inneholder selenium som har en litt rar lukt synes jeg.

Glemte å nevne at disse ble jeg anbefalt av dermatolog

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til hudlege.

Er sikkert sopp eller psoriasis.

Men jeg vet om en ung dame som nylig har fått påvist hudkreft. Hun gikk med kløe og sår hodebunn veldig lenge, og trodde da det var sopp eller psoriasis (tror faktisk også legen sa noe sånt). Så viste det seg at det var kreft , og da hadde det kommet ganske langt.

Sier overhodet ikke at det er det du har. Veldig mange sliter med sopp og psoriasis, så er nok det. Men det skader absolutt ikke å gå til en hudlege for å få bekreftet nøyaktig hva det er. Igjen, hudlege, ikke fastlegen.

Anonymkode: c3afb...e3d

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å bruke denne etter hver hårvask, og morgen + kveld ved behov.

ACO Special Care Intensive Dry Scalp Treatment er en gel beriket med provitamin B5, som tilfører rikelig med fuktighet og lindrer tørr og sensitiv hodebunn, uten å gjøre håret fett og klissete. Behandlingen styrker hodebunnen samt motvirker forekomst av tørre hudflak. Uten parfyme.

Masser noen dråper inn i hodebunnen, i håndkletørket hår eller direkte i tørt hår. Skal ikke skylles ut. Brukes regelmessig.

Screenshot_20250114_202238_SamsungInternet.thumb.jpg.2a6281d54d871d3807a2cff66618fda8.jpg

https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/harpleie/aco-acoaco-special-care-special-care-intensive-dry-scalp-treatment,5032065?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI6drqjvf1igMV2hCiAx3P_RAbEAQYFyABEgLuW_D_BwE

Anonymkode: 86fe8...061

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen. De har egne shampoer på resept alt etter som hva som er årsaken. Ikke noe å utsette når det er så ille som du beskriver.

Anonymkode: ebb7e...80d

AnonymBruker
Skrevet
SiljeKP68 skrev (På 14.1.2025 den 9.50):

Denne er grusom, held badet stinker i lang tid etterpå, forferdelig lukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...