Gå til innhold

Reise til Spania med baby 10mnd

anonymmamma2024

Anbefalte innlegg

Hei!

Om en ukes tid reiser jeg, gubben og kiddo en måneds tid til Spania. Dette er første reise med fly, og jeg merker jeg gruer meg en del. Så jeg har noen spørsmål til dere mammaer og pappaer som har benyttet permisjonstiden til reiser i utlandet, og da også Spania spesielt.

Transportdelen:

vi bor på hotell natten før flyet for å bruke minst mulig tid i bilsetet for lille. Vi har bestilt 3 seter på flyet og har bilsetet med til kiddo så h*n kan sove i det under reisen. Vi lurer på om dere har tips til leker som er fine å ha på fly? Vi har generelt lite leker, for h*n er mest interessert i dagligdagse ting, i tillegg til en grusom baby-gitar med mye lyd, men vil ikke plage alle andre passasjerer. Så tenkte å handle noen nye leker i løpet av uka som jeg kan ta frem på flyet. Noen gode tips på spennende leker? Babyen hater å sitte på fanget i mer enn 5min, så er noe nervøs og stresset over at vi skal sitte så lenge stille.

Vi bruker heller ikke skjerm noe særlig hjemme, så h*n har aldri sett på TV. Jeg vurderer å krype til korset og ta med et nettbrett, noen tips til lav-stimulerende serier til baby 10mnd? Har ikke fått satt meg inn i hvilke serier som er "bra" for små barn, siden vi kommer til å fortsette med skjermfri etter ferie.

Hva burde jeg kle på babyen på flyet? Jeg mener å huske at det fort blir kaldt på fly, mamma sier det blir fort varmt. Flytiden er 4,5 time.

Hva anbefaler dere av mat til baby på fly? Jeg har tenkt klemmeposer fra kolonihagen, men de sluker han raskt i seg. Han ammes ved siden av. Er det noe som kan være litt "tidkrevende" med lite sjanse for å sette i halsen? Han har jo ikke beste sittestilling, så tør ikke gi så mye rart (følger BLW ca. 50% av tiden).

Fremme i Spania:

Jeg lager hjemmelaget grøtpulver til baby, og vet ikke om jeg får tak i alle ingrediensene, vet ikke om de er like normale i Spania. Er det noen fine merker som IKKE er Nestlé med god og næringsrik pulvergrøt dere anbefaler?

Finnes det klemmeposer i Spania? Igjen - fine merker ala Kolonihagen, ikke Nestlé. Ønsker lavt sukkerinnhold og med gode ingredienser. Normalt sett spiser han det samme som oss til lunsj og middag, bare uten salt, og prøver å gjøre det samme der. Klemmeposer blir bare brukt til dager hvor det er litt hektisk og ikke tid til å spise i 45 minutter, men fint å vite om det er noen gode merker der ute. 

Det er flisgulv i alle rom i leiligheten, og baby har ikke begynt å krabbe, men åler seg bortover på magen eller humper bortover på rumpa. Sitter fint på rumpa med rak rygg, men faller noen ganger bakover. Ikke vist interesse for å trekke seg opp og stå enda. Burde jeg være ekstra bekymret for fall siden det er flisgulv?

Vi bor i leilighet med fullt utstyrt kjøkken, i gangavstand til butikk og restauranter. Det er jo ikke veldig varmt nå som vi reiser (mellom 12-20 grader om dagen, 5-13 grader om natten).

Er det noe spesielt dere også kan tipse om? Stressa førstegangsmamma som vil ha ting så mye på skinner som mulig :P

Tusen takk for alle seriøse svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

1. Eget sete, bilstol og ønske om han han sover der... Jeg hadde ikke giddet. Der er så mange bevegelser og lyd. Og er de stuptrøtte plutselig så er det kun soving oppå oss som fungerer. 

2. Regn med noen sakte rusleturer opp og ned midtgangen. Men time det til de akkurat har gått med ryddevogn. 

3. Skjerm er lov, finnes også leker som krever aktivitet, og slik sett er positive. Ellers er slike løse klistremerker populære, feste på, plukke av, på vinduet, men er mulig for ung. 

4. Det kan være alt fra iskaldt, til veldig varmt. Ha lag. Og et pledd. 

5. Generelt greit å ta med all mat dere "må" ha. 

6. Steingulv. Barn overlever i sørlige land også. De detter jo gjerne ikke rett på hodet, og avstanden er uansett ikke stor. Værste er akkurat når de kan klatre, er så mange lave gelendre og slikt.

7. Kan være iskaldt inne på denne tiden. Varmekabler finnes jo ikke. Murhus er veldig kalde. Så pakk godt med inneklær - og varme sokker. 

Anonymkode: 2771b...f09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt beste tips er å amme ved landing for å unngå vondt i ørene. Grøtpulver ville jeg bare tatt med fra Norge så dere slipper å lete rundt etter noe han liker/tåler (veier jo nesten ingenting). 

Anonymkode: 8c9e3...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å ha med bæresele. Bedre enn å bære baby på armen opp og ned midtgangen. Også fint å sove i på reisen. 

Fantus og Minibarna er fint for de minste.

Anonymkode: 0b3bf...4b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I den alderen holdt vi på med pekebøker og leker som kunne trykkes på. Ikke lyder, men som gav litt sensorisk stimuli. 

Anonymkode: f5437...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

1. Eget sete, bilstol og ønske om han han sover der... Jeg hadde ikke giddet. Der er så mange bevegelser og lyd. Og er de stuptrøtte plutselig så er det kun soving oppå oss som fungerer. 

Anonymkode: 2771b...f09

Litt uenig i denne. Tror det er veldig bra å ha et sted å sette en 10 mnd gammel baby (som jo ikke er bitteliten) + at det er veldig mye tryggere om det feks blir turbulens. Min sov mest kontaktdupper men sov også i bilstol og vogn.

GroGro har pulvergrøt som skal være bedre enn Nestle, tror den selges på Meny? Du kan jo kjøpe med gjenbrukbare klemmeposer og kjøpe frukt du moser der så kan dere ha med rundt på tur osv.

Min begynte å reise seg rundt 10 mnd og lærte å stå og gå rundt 11 mnd.. og falt en del. Jeg ville ærlig talt vært bekymret om hun drev med det på flisgulv, de skal jo helst unngå å gå rett med hodet i flisgulv selv om det bare er fra egen høyde. Men det er jo bare å følge litt med og se hva barnet prøver på, og så passe på litt :) Du kan evnt kjøpe en litt tykk myk lue eller noe. Vet det finnes noe slags myk "hjelm" også (mer som et pannebånd).

Anonymkode: f9d44...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar! 

Vi tar med bilstolen i flysetet, så får vi se om h*n vil sove der eller på meg. Tenkte å la gubben få gå inn i flyet først og legge på priority boarding for å få med all baggasje og legge opp over, så kommer jeg og baby inn sist så det ikke blir så mye ventetid inne i flyet før vi skal lette. 

Blir litt vanskelig å amme under landing/letting siden h*n sitter i sete, men tenkte å gi en klemmepose eller noe å drikke og håpe det hjelper.

Kjøper grogro-pulvergrøt i morgen (aldri prøvd), så får håpe at den faller i smak så jeg kan kjøpe mer og ta med nok til hele turen. Har kjøpt inn 20 klemmeposer med kolonihagengrøt, så det kan være til flyturene og dager med utflukter.

Pekebøker synes h*n er moro i 2 minutter, så er det helt uaktuelt igjen. Klistremerker er den for liten til fortsatt :( synes det med leker har vært det vanskeligste!

Takk for tips til Fantus og minibarna, skal få sjekket ut :)

varme klær blir pakket med, tenkte ikke over at det kan være veldig kaldt inne. Fikk snakket med de som eier leiligheten, er heldigvis en AC der som kan holde det varmt, men gulvet er jo kaldt. Så skal prøve å pakke med meg puslespill-lekematter i prampacken, både som støtdemping og for at det ikke skal bli for kaldt for mini.

Tusen takk for alle innspill, det setter jeg veldig pris på :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiste til Spania for èn måned da barnet vårt var 5 måneder, så det er nok ikke helt sammenlignbart. Jeg var stresset for turen, men barnet sov 90%! Hadde ikke bilstol/eget sete, men barnet var i bæreselen og sov mage mot mage på pappaen sin. Han ble litt klam da, men ellers bra 😅 Men ville tipse om at alt nytt er spennende i den alderen. Så ta med leker/ting barnet ikke har sett før, og gjerne ting som kan "fikles" med. Utrolig hvor lenge de kan holde seg opptatt med slik. F.eks en sånn her. Eller et eller annet hjemmelaget med f.eks tråder, perler osv.

Kan du ikke ta med det hjemmelaget grøtpulveret, slik at du får det du ønsker og barnet får det h*n er vant med?

Vi hadde aldri problemer med flisgulv, da det heller var litt deilig at det var avkjølende. Babyen var ikke -så- mye på gulvet heller, men lå på babygym for det meste der (den ble flat i kofferten, så greit å ta med).

Mine viktigste tips er å ta med bleier selv for hele oppholdet (tar litt plass, men er verdt det). Og solskjerming. Vet ikke hvilken vogn dere tar med, men vi hadde kun en vogntrille. Den fungerte helt supert hele måneden, barnet ble trillet og sov masse i den. Men solskjermingen var dårlig, så vi hadde med ekstra. Denne, som ble skikkelig godt brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reiste en ganske lang tur med min unge på omtrent samme alder som deg. Først fly i 6 timer, mellomlanding i 2 timer, og nytt fly i 5 timer. Så lang dag, men gikk overraskende bra. Selvfølgelig kjedelig å bare sitte på ungen, men jeg tok meg noen turer i flyet. Overraskende hvor mange som slo av en liten prat med ungen, og vipps så hadde tiden flydd. Ikke svar på dine spørsmål, men ikke stress. 

Anonymkode: 0c554...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...