Gå til innhold

"Landet som ble for rikt" - Noen som har kjøpt boken?

Sportydame

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
LeneXCII skrev (13 timer siden):

Ja, men det er i stor grad dette mindre mindretallet som betaler gildet....... 

Det kan godt være. Kommentaren min var ikke ment å si noe om kvaliteten på rådene i boka, kun at jeg ikke har noe tro på at flertallet av velgerne vil stille seg bak dem. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det radikale er slik jeg har forstått det at forfatteren foreslår å gå tilbake til det velferdsnivået vi hadde for 10 år siden innført av AP og Jens Stoltenberg?

Anonymkode: 7b62a...3f3

Det er ikke slik jeg har forstått det. For det første så er det vel Stoltenberg 1-regjeringen forfatteren hyller. Stoltenberg 1 regjeringen var for nesten 25 år siden og gjennomførte mange store reformer som forfatteren(og jeg) likte. Men selv om jeg er enige i at disse reformene var riktige så var de ikke spesielt populære. Etter å ha gjennomført reformene så gikk Arbeiderpartiet fra 35 prosent oppslutning til 25 på rundt halvannet år. Stoltenberg gjorde det dårligste valget for Arbeiderpartiet siden før Andre verdenskrig og dårligere enn valgene til Støre.  Det er også hvorfor jeg ikke tror det vil bli gjennomført noen lignende reformer igjen, fordi velgerne sjeldent ønsker reformer som effektiviserer offentlig sektor. 

Det er flere svært radikale forslag i boka. Ett av forslagene er f.eks å overføre Oljefondet direkte til befolkningen slik at det fjernes fra statsbudsjettet.  Det er vel ingen av stortingspartiene som går til valg på noe slikt og det er jo fordi velgerne ikke ville akseptert at 1/4 del av utgiftene til statsbudsjettet fjernes. 

Anonymkode: bc5d9...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke slik jeg har forstått det. For det første så er det vel Stoltenberg 1-regjeringen forfatteren hyller. Stoltenberg 1 regjeringen var for nesten 25 år siden og gjennomførte mange store reformer som forfatteren(og jeg) likte. Men selv om jeg er enige i at disse reformene var riktige så var de ikke spesielt populære. Etter å ha gjennomført reformene så gikk Arbeiderpartiet fra 35 prosent oppslutning til 25 på rundt halvannet år. Stoltenberg gjorde det dårligste valget for Arbeiderpartiet siden før Andre verdenskrig og dårligere enn valgene til Støre.  Det er også hvorfor jeg ikke tror det vil bli gjennomført noen lignende reformer igjen, fordi velgerne sjeldent ønsker reformer som effektiviserer offentlig sektor. 

Det er flere svært radikale forslag i boka. Ett av forslagene er f.eks å overføre Oljefondet direkte til befolkningen slik at det fjernes fra statsbudsjettet.  Det er vel ingen av stortingspartiene som går til valg på noe slikt og det er jo fordi velgerne ikke ville akseptert at 1/4 del av utgiftene til statsbudsjettet fjernes. 

Anonymkode: bc5d9...772

«

Hva skjedde med Norge?

I 2013 var Norge på toppen av verden. Etter to tiår med sterk økonomisk fremgang, hadde Norges fastland, uten all olje og gass, blitt rikere enn USA. Det var en utopi noen tiår tidligere. Vi var rikest, lykkeligst og sunnest, og hadde skapt et økonomisk mirakel. 

Til grunn for det fremhevet vi en oppfinnelse av det norske embetsverket: Med Oljefondet og handlingsregelen hadde vi knukket koden på den såkalte ressursforbannelsen. 

Vi visste ikke da at 2013 skulle bli toppen. Men etter 2013 begynte det å snu. Umerkelig først. Klart merkbart etter hvert»

https://www.landetsombleforrikt.no

Anonymkode: 7b62a...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, 360.000,- til hver famile dersom vi overfører oljepengebruken (handlingsregelen) direkte.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...