Gå til innhold

Walls to Paint, lister og stikkontakter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen brukt Walls to Paint eller lignende og kan fortelle hvordan de gjorde det, trinn for trinn? Spesielt rundt lister og stikkontakter. 

Lurer også på hvis jeg også skal ta tak og gulv, hva jeg bør starte med. 

Anonymkode: 1f40a...05f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg målte og kappet så platene passet med tanke på dører, og vinduer, og laget hull til ledninger der jeg hadde stikkontakt og lysbrytere.

Listene legges på etterpå, så vet ikke hva du mener man skal tenke på der?

Vi startet med vegger, så fikk sparkel tørke mens vi la taket. Så gulvet til slutt. Da slipper man dekke til ett nytt gulv, og/eller risikere skader/søl på gulvet.

Anonymkode: ffc64...735

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg målte og kappet så platene passet med tanke på dører, og vinduer, og laget hull til ledninger der jeg hadde stikkontakt og lysbrytere.

Listene legges på etterpå, så vet ikke hva du mener man skal tenke på der?

Vi startet med vegger, så fikk sparkel tørke mens vi la taket. Så gulvet til slutt. Da slipper man dekke til ett nytt gulv, og/eller risikere skader/søl på gulvet.

Takk for svar. Hvor stort hull lagde du til ledninger? Regner med du fjernet selve plastbeskyttelsen rundt kontakten? Hva lagde du hull med?

og hvorfor sparklet du når du brukte Walls to Paint?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Hvor stort hull lagde du til ledninger? Regner med du fjernet selve plastbeskyttelsen rundt kontakten? Hva lagde du hull med?

og hvorfor sparklet du når du brukte Walls to Paint?

Jeg lagde passe hull, det varierer jo hvor mange ledninger som eventuelt skal ut der. Brukte hullsag. Fjernet alle deksel ja, byttet også plassering på de fleste kontakter for å få det til å passe bedre til min bruk.

Det skal ikke være mye skjevheter i underlaget før skjøtene blir synlig med walls2paint. Vi orket ikke bruke tid og penger på å avrette alle veggene, så vi sparklet heller de skjøtene hvor det var nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg lagde passe hull, det varierer jo hvor mange ledninger som eventuelt skal ut der. Brukte hullsag. Fjernet alle deksel ja, byttet også plassering på de fleste kontakter for å få det til å passe bedre til min bruk.

Det skal ikke være mye skjevheter i underlaget før skjøtene blir synlig med walls2paint. Vi orket ikke bruke tid og penger på å avrette alle veggene, så vi sparklet heller de skjøtene hvor det var nødvendig.

Men dere la platene på eksisterende vegger? Jeg har gipsvegger med ulike lag tapet og så maling utenpå 😛 Ikke så veldig lekkert. Men jeg trenger at det er veldig enkelt å gjennomføre. Er ferdigmalt panel lettere, kanskje? 

Hvis du skal bytte plassering på kontakter må du vel bruke elektriker først? For å flytte dem?

AnonymBruker
Skrevet

Men dere la platene på eksisterende vegger? Jeg har gipsvegger med ulike lag tapet og så maling utenpå 😛 Ikke så veldig lekkert. Men jeg trenger at det er veldig enkelt å gjennomføre. Er ferdigmalt panel lettere, kanskje? 

Hvis du skal bytte plassering på kontakter må du vel bruke elektriker først? For å flytte dem?

Vi la på eksisterende vegg ja. Det var noe liggende panel som var 50-70 år gammelt, noe stående panel av nyere dato, noe tapet, noe gips. Altså hummer og kanari så det holdt. Å skulle avrette alt ville tatt evigheter.

Walls2paint er relativt enkelt, men det krever mye nøyaktighet.

Jeg vurderte malt panel i stue etterpå, fordi det ikke krever like rette flater, og skjøter blir mindre synlig. Men samtidig synes jeg ikke malt panel er noe pent, så for meg er det bedre med walls2paint og heller sparkle litt på skjøtene der det er nødvendig.

Hadde elektriker, siden jeg skulle flytte kontakter og legge inn ny kurs.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi la på eksisterende vegg ja. Det var noe liggende panel som var 50-70 år gammelt, noe stående panel av nyere dato, noe tapet, noe gips. Altså hummer og kanari så det holdt. Å skulle avrette alt ville tatt evigheter.

Walls2paint er relativt enkelt, men det krever mye nøyaktighet.

Jeg vurderte malt panel i stue etterpå, fordi det ikke krever like rette flater, og skjøter blir mindre synlig. Men samtidig synes jeg ikke malt panel er noe pent, så for meg er det bedre med walls2paint og heller sparkle litt på skjøtene der det er nødvendig.

Hadde elektriker, siden jeg skulle flytte kontakter og legge inn ny kurs.

Igjen, takk for at du tar deg tid til å svare 🌸

Er dette en jobb som er overkommelig å gjøre alene? Jeg har ingen som kan hjelpe meg. 
Jeg lurer også litt på hvordan jeg skal gjøre det med ledninger, huset mitt er gammelt og har ledninger «over alt». Ikke sikker på at alle har en funksjon en gang… de nyeste er ved listene, mens andre er bare midt på veggen. Jeg kan jo ikke fjerne de selv 🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da vil jeg heller anbefale recoverytapet, to lag.  Vi har brukt Walls to paint men det var mye jobb så det ble en vegg med det og så brukte vi recovery på resten.

Anonymkode: c1025...a0c

AnonymBruker
Skrevet

Da vil jeg heller anbefale recoverytapet, to lag.  Vi har brukt Walls to paint men det var mye jobb så det ble en vegg med det og så brukte vi recovery på resten.

Anonymkode: c1025...a0c

Brukte sånn tapet i et annet rom og synes ikke det ble så bra, egentlig. Gjorde du det alene? Tok du av listene først? Og hva med alle ledninger? Jeg har altså ledninger overalt… 

Jeg brukte den dyreste fra rusta, hvilken type brukte du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Igjen, takk for at du tar deg tid til å svare 🌸

Er dette en jobb som er overkommelig å gjøre alene? Jeg har ingen som kan hjelpe meg. 
Jeg lurer også litt på hvordan jeg skal gjøre det med ledninger, huset mitt er gammelt og har ledninger «over alt». Ikke sikker på at alle har en funksjon en gang… de nyeste er ved listene, mens andre er bare midt på veggen. Jeg kan jo ikke fjerne de selv 🤔

Jeg vil si det overhodet ikke er overkommelig montere veggplater alene.

Det å skulle løfte og manøvrere en plate på 240*62cm, få denne til å treffe skjøten like bra oppe og nede, samtidig som du holder den noen millimeter opp fra gulvet, og passe på at den holder seg i skjøten mens du vipper den på plass, og den ikke sklir ut mens du skrur....

Du skal i allefall ha lange og sterke armer, og være veldig løsningsorientert. Jeg har lagt veggplater i flere rom, og hadde aldri vurdert prøve gjøre det uten ekstra hender.

Hvis du er alene uten hjelp ville jeg heller brukt veggfornyer tapet, eller malt med lady mineral reviver.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du er alene uten hjelp ville jeg heller brukt veggfornyer tapet, eller malt med lady mineral reviver.

Jeg forstår. Har du en veggfornyer å anbefale? Tror du panelplater og gipsplater er like vanskelig å klare alene?

AnonymBruker
Skrevet

Er det åpent El-anlegg (ledningene ligger synlig langs lister og på vegg) bør dette fjernes først og legges opp på nytt igjen av elektriker etter at du har pusset opp veggene (og evt tak/gulv) og listet på nytt. 

Det er svært vanskelig å få vegger etc pent om ikke dette gjøres. Om mulig bør det vurderes om veggene kan fores ut slik at El anlegget kan legges skjult slik at fremtidig oppussing er enklere.

Anonymkode: 0a75a...70b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt walls2paint alene. Jeg er under 160cm. Det var panel på veggen fra før. 

Først fjernes det elektriske. Husk å ta sikringen først. Å fjerne det er ingen sak. Det kan du gjøre selv. (Men få elektriker til å montere nytt helt til slutt.) Deretter fjernes listene. Så panelet. Grunnarbeidet for man setter opp nytt er det aller viktigste for å få ett bra sluttresultat. 

Anonymkode: 0d444...fea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg forstår. Har du en veggfornyer å anbefale? Tror du panelplater og gipsplater er like vanskelig å klare alene?

Jeg har ikke brukt veggfornyer selv, så vet ikke hvilke som har god kvalitet.

Gipsplater og panelplater skal også løftes, manøvreres, og holdes på plass mens man fester de.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det åpent El-anlegg (ledningene ligger synlig langs lister og på vegg) bør dette fjernes først og legges opp på nytt igjen av elektriker etter at du har pusset opp veggene (og evt tak/gulv) og listet på nytt. 

Det er svært vanskelig å få vegger etc pent om ikke dette gjøres. Om mulig bør det vurderes om veggene kan fores ut slik at El anlegget kan legges skjult slik at fremtidig oppussing er enklere.

Anonymkode: 0a75a...70b

Jeg kommer ikke til å fore ut osv, det blir altfor dyrt. Kan jeg bare klippe vekk alt av ledninger? Etter at sikringen er tatt så klart. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har lagt walls2paint alene. Jeg er under 160cm. Det var panel på veggen fra før. 

Først fjernes det elektriske. Husk å ta sikringen først. Å fjerne det er ingen sak. Det kan du gjøre selv. (Men få elektriker til å montere nytt helt til slutt.) Deretter fjernes listene. Så panelet. Grunnarbeidet for man setter opp nytt er det aller viktigste for å få ett bra sluttresultat. 

Hm, tror jeg skal prøve meg på et mindre rom og se hvordan det går. Har du noen tips til utførelse når du gjør det alene? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å fore ut osv, det blir altfor dyrt. Kan jeg bare klippe vekk alt av ledninger? Etter at sikringen er tatt så klart. 

Hm, tror jeg skal prøve meg på et mindre rom og se hvordan det går. Har du noen tips til utførelse når du gjør det alene? 

Tips: forestil deg at du gjør jobben i hodet steg for steg. Se for deg evt problemer. 

Taklister, der er utfordringen hjørner. De første gangene måtte jeg vri hjernen min mange ganger før det satt. YouTube har mange gode videoer. 

Ledninger kan du drar bare vekk. Løsne de fra stikkontaktene, også bare dra. Dobbeltsjekk at rett sikring er tatt ved å teste stikkontakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...