Gå til innhold

G5 tisser på seg

allidnas

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har en gutt som nettopp ble 5 ved årsskiftet som har vært bleiefri siden han fylte 3,5 år. Gikk helt fint frem til sommeren i fjor når han var 4,5 år. Da begynte han daglig å tisse på seg (masse) i barnehagen og om natten, selv etter 1 år med tørre dager og tørre netter der han selv står opp og tisser for så å legge seg igjen. 

Det har ikke skjedd noe utenfor normalen, men han startet på ny avdeling i bhg, og etter samtaler med barnehagen så konkluderte vi med at det antakelig var derfor. Det fortsatte imidlertid gjennom høsten, med noen opphold etter at vi hadde snakket med han om det. Nå har det eskalert igjen, og det hele blir en ond sirkel. Vi har prøvd forståelse, aksept, ta lett på det, overse det, støtte og si at det går bra, til mer "ordentlig prat" på tomannshånd der vi snakker om at vi vet at han kan klare det, for han har jo vært tørr lenge og i perioder når vi har gått tilbake til faste påminnelser både hjemme og i bhg, vi vekker han når vi legger oss for å tisse osv. 

Nå er vi inne i en skikkelig kjip periode, der jeg merker han selv blir veldig nedfor og demotivert. Det eneste svaret han gir er "jeg merker ikke at jeg må tisse" - selv om han neste dag kan sitte i sofaen og sprette opp og løpe på badet fordi "jeg må på do!". Prøver å tenke at det antakelig er fordi han ikke vil ut av lek i barnehagen. 

Han har også begynt å unnskylde seg når han kommer og sier i fra til meg at han vil snakke med meg på badet, for så å vise at han har tisset seg helt ut. Han er lei seg og skammer seg, sier han ikke merker det, sier han ikke får det til. Ser han tar det tungt. 

Hva gjør man for å støtte og hjelpe han ut av det? Har god dialog med barnehagen, som på sin side ikke er bekymret og sier at det er flere det gjelder på avdelingen hans og at det er "helt vanlig for gutter". Men kjenner jo at jeg begynner å tenke på at skolestart nærmer seg, og det er jo ikke særlig kult å være han som tisser på seg på skolen heller. Dette har jeg ikke sagt til han da. Han er generelt veldig følsom og opplever han som en som tenker mye negativt og har lav selvtillit på ulike områder. Kan fint snakke ned seg selv. Prøver å hele tiden validere han, følelsene hans, vise at vi elsker å være med han, leke med han, vi prater fint om kveldene før leggetid osv. 

Har noen noen trøstende ord? Går det over av seg selv? Hørt folk snakke om å ta en tur til legen, noen har nevnt kiropraktor eller noe. Men opplever jo at han klarer å holde seg tørr når han er i gode perioder ... Så kan ikke forstå at det skal være noe medisinsk galt heller. 

Hilsen overbekymret mamma som får vondt av gutten sin ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere må få henvisning til urolog. Han har sannsynligvis overaktiv blære og trenger hjelp. 
Hvordan er avføringen?

Trist at dere har latt det gå såpass lang tid med dette.

Anonymkode: 2edbf...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når han ikke merker det så er det noe som ikke fungerer mellom hjernen og blæra. Skaff hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm okei. Da kontakter vi lege. Takk for svar 😊

Avføring er som normal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
allidnas skrev (5 minutter siden):

Hmm okei. Da kontakter vi lege. Takk for svar 😊

Avføring er som normal. 

Er du sikker? Er avføringen ordentlige pølser eller kommer de i små biter? Forstoppelse kan forstyrre blærefunksjonen også.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er sikker. Han vil fortsatt ha hjelp til å tørke seg etter avføring 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har samme problem med snart 7 åring. Vi har vært til lege som sier at dette er mer vanlig enn mange tror. De har liten blære og tar seg ikke tid til å gå på do og da går det galt. Faste dorutiner er veldig viktig. Lege er ikke bekymret i det hele tatt. Først etter de bikker 12 sees det på som unormalt. Vi fikk resept på en medisin som gjør at de produserer mindre tiss på natten som heter desmopressin. Til kortvarig bruk bare. Vi fikk den for vi måtte vaske alt av sengetøy hver natt og var kjempesliten pluss gi gutten litt pause fra å alltid våkne klissvåt. Det er hardt når det står i men prøv å ikke bekymre deg. Han har akkurat bikket 5. vi var i bursdagsselskap til noen gutter i klassen og der så vi en av dem med våt bukse. Og disse er 6 snart 7 åringer. 
Mitt beste tips er å sende han på do ofte. Selv om han føler han ikke må. La han sitte der en stund maks 5 minutter. Kommer det ikke tiss så må han ikke og da kan han fortsette leken. Vi gjør dette med vår og det gjør at det blir mindre våte truser gjennom dagen

Anonymkode: 0d191...fdd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når han ikke merker det så er det noe som ikke fungerer mellom hjernen og blæra. Skaff hjelp!

Det mellom blære og hjerne er rett og slett ikke ferdig utviklet enda. Ingen grunn til panikk, det vil komme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det mellom blære og hjerne er rett og slett ikke ferdig utviklet enda. Ingen grunn til panikk, det vil komme

Takk, jeg har imidlertid bestilt en legetime bare for å ha snakket med legen. Jeg vil jo anta at de vil foreslå blæretrening og at vi må være enda tydeligere på å tisse til faste tidspunkt 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har samme problem med snart 7 åring. Vi har vært til lege som sier at dette er mer vanlig enn mange tror. De har liten blære og tar seg ikke tid til å gå på do og da går det galt. Faste dorutiner er veldig viktig. Lege er ikke bekymret i det hele tatt. Først etter de bikker 12 sees det på som unormalt. Vi fikk resept på en medisin som gjør at de produserer mindre tiss på natten som heter desmopressin. Til kortvarig bruk bare. Vi fikk den for vi måtte vaske alt av sengetøy hver natt og var kjempesliten pluss gi gutten litt pause fra å alltid våkne klissvåt. Det er hardt når det står i men prøv å ikke bekymre deg. Han har akkurat bikket 5. vi var i bursdagsselskap til noen gutter i klassen og der så vi en av dem med våt bukse. Og disse er 6 snart 7 åringer. 
Mitt beste tips er å sende han på do ofte. Selv om han føler han ikke må. La han sitte der en stund maks 5 minutter. Kommer det ikke tiss så må han ikke og da kan han fortsette leken. Vi gjør dette med vår og det gjør at det blir mindre våte truser gjennom dagen

Det er godt å lese at det er flere i samme situasjon, og at det er mer vanlig enn man tror. Man går jo i sin egen lille boble og krisemaksimerer ... Og jeg tror du har helt rett i at det er å ta dopauser ofte som blir nøkkelen for å unngå våte truser. Håper det går seg til, både for dere og oss 😊

Her våkner han heldigvis om natten for å tisse, men noen få unntak. Så jeg vet jo at han merker det. Men ser på han at han mister selvtillit når det skjer igjen og igjen på dagtid. Selv om han blir sur når vi sier han må gå på do ... 

Takk for at du svarte 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min gutt var sengeveter til han var rundt 8-9. Det gikk over av seg selv. Min storebror hadde samme problem. 

Jeg maste aldri med det. Eller det er ikke helt sant. I starten (tidlig barnehagealder) hadde han også uhell på dagtid, og da prøvde vi forskjellige ting som klistremerkesystem, vask av eget tøy osv. Følte ikke noe av det hjalp og sluttet så å stresse med det. Gutten min ble ettehvert tørr på dagtid (ca i 3-4 års alder), men hadde ofte uhell om natten helt fram til 9 års alder.  

Anonymkode: 33b65...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
allidnas skrev (2 timer siden):

Det er godt å lese at det er flere i samme situasjon, og at det er mer vanlig enn man tror. Man går jo i sin egen lille boble og krisemaksimerer ... Og jeg tror du har helt rett i at det er å ta dopauser ofte som blir nøkkelen for å unngå våte truser. Håper det går seg til, både for dere og oss 😊

Her våkner han heldigvis om natten for å tisse, men noen få unntak. Så jeg vet jo at han merker det. Men ser på han at han mister selvtillit når det skjer igjen og igjen på dagtid. Selv om han blir sur når vi sier han må gå på do ... 

Takk for at du svarte 😊

Greit å snakke med lege da blir du sikkert litt mer beroliget. Bra han våkner på natten da er det mest sannsynlig det at han har det for gøy eller er for opptatt til å ta seg tid til å gå på do. Da min begynte på skolen sa læreren at det er veldig vanlig spesielt blant guttene med uhell. Bare fortsett å støtte ham og bagatellisere det. Ikke si noe negativt når uhellet er ute. Jeg forsikret min mange ganger om at jeg aldri kommer til å bli sint når han har uhell slik at han ikke skal grue seg til å fortelle det eller prøve å gjemme undertøyet. Nå er han veldig åpen om det heldigvis 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sengevæting er IKKE det samme som å tisse på seg på dagtid. Det er to ulike diagnoser og ulike behandlinger. Men uansett bør han henvises, daglig uhell i den alderen er ikke normalt selv om det ikke er veldig uvanlig.

Anonymkode: 05f20...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke en langsiktig løsning, men har dere vurdert bleie for en periode? 

Anonymkode: c9223...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...