Gå til innhold

Vil baby vokse mindre om den ikke får nok oksygen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller vokser den som normalt om den får næring? Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før uke 19 og har brukt en boks snus om dagen. Har hørt med jordmor men fikk i grunn ingen svar 

Anonymkode: ba2b0...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil jo tro at får man ikke nok oksygen kan du skade hjernen til babyen 

Den vanligste årsaken til død og funksjonshemming hos nyfødte babyer er det som kalles for hypoksisk-iskemisk hjerneskade. Dette oppstår når hjernens tilførsel av blod og oksygen er blokkert i en periode. – Mangelen på blod og næringsstoffer gjør at hjerneceller dør.16. aug. 2022

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (20 timer siden):

Vil jo tro at får man ikke nok oksygen kan du skade hjernen til babyen 

Den vanligste årsaken til død og funksjonshemming hos nyfødte babyer er det som kalles for hypoksisk-iskemisk hjerneskade. Dette oppstår når hjernens tilførsel av blod og oksygen er blokkert i en periode. – Mangelen på blod og næringsstoffer gjør at hjerneceller dør.16. aug. 2022

Det er forskjell mellom blokkering av oksygen som skjer fks under fødsel og minsket oksygeninntak som følge av røyking/snusing. 

Et av hovedproblemet med nikotin under svangerskapet er jo økt risiko for spontanabort og lav fødselsvekt. Men hjerneskade skjer ved fullstendig blokkering av oksygen.

Anonymkode: 3158c...e92

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell mellom blokkering av oksygen som skjer fks under fødsel og minsket oksygeninntak som følge av røyking/snusing. 

Et av hovedproblemet med nikotin under svangerskapet er jo økt risiko for spontanabort og lav fødselsvekt. Men hjerneskade skjer ved fullstendig blokkering av oksygen.

Baby er stor i vekst så håper alt er bra 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Baby er stor i vekst så håper alt er bra 😣

Vekstestimat tatt på ultralyd er sjelden riktig. Min var estimert til å bare være rett under snittet, men var dysmatur likevel.

Anonymkode: a4fdb...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nikotin er vel en kjent årsak til lavere fødselsvekt, men snus er sikkert mindre ille enn røyk.

Det stemmer kanskje. Jeg røykte før jeg visste at jeg var gravid, og fikk et beist på 4,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelse. Røyking i svangerskapet øker risikoen for redusert fostervekst, tidlig vannavgang, for tidlig fødsel, krybbedød, luftveisinfeksjoner og astma hos barnet i de første leveårene. Bruk av tobakk kan også føre til forliggende morkake og morkakeløsning, spontanabort og økt risiko for blodpropp [28].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 time siden):

Begrunnelse. Røyking i svangerskapet øker risikoen for redusert fostervekst, tidlig vannavgang, for tidlig fødsel, krybbedød, luftveisinfeksjoner og astma hos barnet i de første leveårene. Bruk av tobakk kan også føre til forliggende morkake og morkakeløsning, spontanabort og økt risiko for blodpropp [28].

Ja jeg har lest dette men finner ikke noe om snus og hjerneskade? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vekstestimat tatt på ultralyd er sjelden riktig. Min var estimert til å bare være rett under snittet, men var dysmatur likevel.

Anonymkode: a4fdb...cf9

Har vært på 3 stykker der baby følger kurven + symfysemål følger kurven så håper det stemmer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her mener jeg bestemt at røyking og snusing ikke kan sammenlignes. Det er COen fra røyken som blokkerer bindingssetene til oksygen i hemoglobinet i de røde blodlegemene. Hemoglobin har en høyere affinitet for CO, som dermed utkonkurrer oksygenet. Man får da mindre oksygen tik kroppen (og babyen).

Dette skjer ikke når man snuser, for man inhalerer ikke CO når man snuser.

Anonymkode: 29bfa...509

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her mener jeg bestemt at røyking og snusing ikke kan sammenlignes. Det er COen fra røyken som blokkerer bindingssetene til oksygen i hemoglobinet i de røde blodlegemene. Hemoglobin har en høyere affinitet for CO, som dermed utkonkurrer oksygenet. Man får da mindre oksygen tik kroppen (og babyen).

Dette skjer ikke når man snuser, for man inhalerer ikke CO når man snuser.

Anonymkode: 29bfa...509

Uff håper dette stemmer, har også lest det samme og at det er karbonmonoksid i røyken som stenger blodtilførsel. Pga hjertesykdom har jeg gått på blodfortynnende i tillegg og må gå på dette selv om jeg er gravid, så håper også dette kanskje har bidratt til at babyen får det den trenger.. Er så bekymret 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff håper dette stemmer, har også lest det samme og at det er karbonmonoksid i røyken som stenger blodtilførsel. Pga hjertesykdom har jeg gått på blodfortynnende i tillegg og må gå på dette selv om jeg er gravid, så håper også dette kanskje har bidratt til at babyen får det den trenger.. Er så bekymret 

Forskning viser at bruk av snus, i likhet med røyking, øker risiko for dødfødsler, små barn, redusert fødselsvekt, keisersnitt, kortvarig pustestans og leppe/ ganedefekter. Det antas at nikotinet i snusen gjør at blodårene i morkaken og i livmoren trekker seg sammen, og barnet får mindre tilførsel av oksygen og næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mommyaka skrev (13 minutter siden):

Forskning viser at bruk av snus, i likhet med røyking, øker risiko for dødfødsler, små barn, redusert fødselsvekt, keisersnitt, kortvarig pustestans og leppe/ ganedefekter. Det antas at nikotinet i snusen gjør at blodårene i morkaken og i livmoren trekker seg sammen, og barnet får mindre tilførsel av oksygen og næring.

Ja dette vet jeg og har lest om dette, men du skrev at barn fikk hjerneskade av snus der jeg svarte at jeg ikke kan finne noe forskning som sier dette? I tillegg har baby lagt på seg normalt så derfor var spørsmålet mitt om baby ville lagt på seg normalt dersom den manglet oksygen, da jeg har lest om dette med at blodårene trekker seg sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja dette vet jeg og har lest om dette, men du skrev at barn fikk hjerneskade av snus der jeg svarte at jeg ikke kan finne noe forskning som sier dette? I tillegg har baby lagt på seg normalt så derfor var spørsmålet mitt om baby ville lagt på seg normalt dersom den manglet oksygen, da jeg har lest om dette med at blodårene trekker seg sammen. 

https://www.helsenorge.no/gravid/royking-snus-og-graviditet/#helserisiko-ved-snusing-i-graviditeten

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/svangerskap-og-snus

https://lub.no/aktuelt/ny-forskning-snus-i-svangerskapet-er-knyttet-til-okt-risiko-for-spedbarnsdod

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/levevaner-hos-gravide-tidlig-samtale-og-radgiving/gravide-bor-fa-sporsmal-om-royking-bruk-av-snus-og-andre-nikotinholdige-produkter-og-ved-bruk-fa-tilbud-om-oppfolging-for-a-slutte

Du har iallefall sluttet og det er bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Annonse

Ikke la deg skremme, ts. Babyen din har det helt fint. Regner med du sluttet/trappet ned å snuse når du fant det ut:) Og selv med et par snus om dagen vil det gå fint. KAN føre til ditt og KAN føre til datt er noe de MÅ gå ut med. Ja, mye nikotin er ikke bra. Men røyk er verre, og selv da går det bra så lenge du ikke storrøyker hele svangerskapet.

Nyt graviditeten og kos deg med baby❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det står ikke om risiko for hjerneskade der.. 

Om ok hjerneskader...maser andre skader og ting som kan skje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TinaChristina skrev (13 timer siden):

Babyen din har det helt fint.

Det vet jo ikke du noen ting om? 

Anonymkode: 4b2ed...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig at man kutter snus/røyk hvis man blir gravid, men mange av oss har også kommet fra slike svangerskap uten noen umiddelbare tegn på hjerneskade 😁 Mamma røyket under sine svangerskap, og jeg og søsken er relativt normale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...