Gå til innhold

Tilberedning av mat i hansker, hvor kjøpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De bruker hansker fordi de ikke kan stå på tv og vaske hender grundig, og ikke skal få eksem av all vaskingen som kreves når de behandler mat.
Det samme gjelder i ferskvarediskene. 
Folk er hysterisk for plastmateriell i mat, men hansker det er plutselig ok?

Spør i en ferskvaredisk om hvor de kjøper de blå hanskene de bruker.

Personlig, til hjemmebruk, så er renvaskede hender bedre enn mikroplast i maten.

Anonymkode: 46134...025

Jeg spurte ikke om din mening men om hvor man kan få kjøpt slike hansker. 

Det mikroplast hysteriet kan du diskutere i den andre tråden.

Anonymkode: 10ddb...bc5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (1 time siden):

Du står og holder på med maten, og plutselig ringer det på døren, telefonen, klør i øret, må nyse, da er det greit å vrenge av seg engangshansken i en fart.  Når jeg holder på med tilberedning av grillmat, marinering osv, er det ofte noen fargestoffer som kan være litt vanskelige å vaske av hendene. Mine hender er ganske tørre, og av og til sprukne.  Hanskene beskytter meg også mot å bli sår.

Jeg lager mye mat, men bruker ikke så ofte hansker. Men de er greie å ha tilgjengelige både til matlaging og annet kliss og skitt.

Akkurat. Vil ikke vaske hender mer enn jeg må, hendene er tørre og sprukne og innimellom svir det når jeg tilbereder en viss mat, da synes jeg det er supert med slike hansker.

Anonymkode: 10ddb...bc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker de som de har på europris, de har noen hvite/gjennomsiktige noen som er gode. 

Jeg bruker jo ikke hanskene hver gang jeg lager mat, men særlig når jeg skal gni noe inn med salt, kutte store mengder løk eller chilli så kan det være greit. 

Ikke fordi jeg synes det er mer hygienisk enn å vaske hendene, men fordi noe setter lukt, farve eller svir om jeg ikke bruker hansker. 

Tror ikke det er så mange som tenker at nå skal de begynne med engangshansker for hvert måltid. Det er i så tilfelle ikke nødvendig av hygiene grunner. 

Anonymkode: 5904f...0ee

Skrevet

Bruker enangshanskene fra Clas Ohlson - tynne hvite/gjennomsiktige. Disse bruker jeg når det skal tilberedes som er litt grisete, som rubbing - eller når man skal håndtere sterkt luktende mat, som rakfisk eller røykelaks. I tillegg bruker jeg disse når jeg skal skjære opp varm mat, f.eks. en hel kylling eller ribbe. Synes det er ser litt sånn småperverst ut med hansker med farge, enten de er svarte eller blå. Men det er nå meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der finnes utstyr til bruk for det du klager over. Ingen grunn til å bytte med hansker. 

Anonymkode: 46134...025

Jeg klager ikke, jeg nevner. Det er litt forskjellig betydning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (På 11.1.2025 den 8.55):

Hvorfor benytte hansker? Du må vaske hendene like ofte uansett?

Som en annen bruker skriver: grisete mat. Brød-deig, rått kjøtt, gulrøtter, marinader, +++ 

Det er mye jeg ikke ønsker å få rett på fingrene når jeg lager mat. Er fortsatt like nøye med håndhygienen, men det ER vanskeligere å få ren hendene når de er full av brøddeig eller gris fra marinade eller fett for å nevne noe. Rå fisk.. For ikke å snakke om orange-fargen fra skrelte gulrøtter. Da er det veldig enkelt å bare vrenge av hanskene og vaske hendene på vanlig måte om telefonen ringer, dørklokka ringer, eller andre ting som kan oppstå. Jeg sparer ikke på engangshanskene, kjøper på tilbud på europris i store kvantum slik at jeg har nok for minimum et år av gangen. Det koster meg kanskje max 3-400kr i året og det er det verdt. Mange andre «grisete» gjøremål det er kjekt med engangshansker til. Som vask av badet, tømme kattekassen, vasking generelt… Joda det finnes gummijansker såklart, men passformen på dem ødelegger gripe-evnen, de er uhygieniske og de surner etter en gangs bruk. Ikke noe jeg vil ha på hendene. 

Anonymkode: d6e40...e6d

AnonymBruker
Skrevet

Så vanvittig lite miljøvennlig 😵‍💫

Anonymkode: 1cad2...ce1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 22.54):

Nei. Engangshansker skal ikke vaskes. Man må heller ta nye hansker når man går fra skittent (feks skjæring av kylling) til rent (salat), og utføre håndhygiene (vaske hendene) imellom.

Basic knowledge for alle med jobb hvor god hygiene er påkrevd...

Anonymkode: 4b4d9...4c7

100% riktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...