AnonymBruker Skrevet 10. januar #1 Del Skrevet 10. januar Jobber turnus, håper etter hvert å få en nattstilling. Inntil da må jeg få orden på døgnrytmen, for slik det er nå så sover jeg altfor mye og er veldig lite effektiv på dag. Jeg jobber per nå turnus. Det ville vært ideelt med kun nattjobbing, for da kunne jeg også bare holdt denne døgnrytmen når jeg har fri og vært kjempe fornøyd med det! Jeg kan ikke legge meg for tidlig. Det går ikke. Jeg kan være trøtt og sovne for eksempel klokken 22.30, men det ender med at jeg våkner i 01.00 tiden og er lys våken. Dette er rart, jeg skjønner ikke hvorfor det skjer men det har alltid skjedd de gangene jeg har sovnet så tidlig. Så dette har jeg rett og slett gitt opp. Ideelt sett bør jeg legge meg i 00.00 tiden. Men så er det dette med å stå opp "tidlig". De dagene jeg jobber dag, må jeg opp ca. 06.00. Å stå opp på denne tiden på fridager og dager jeg jobber ettermiddag er rett og slett uhørt, men 09.00 burde være overkommelig. Det er vanskelig å motivere seg til å stå opp. Er deprimert, og morgenene er spesielt ille, og jo tidligere jeg står opp, jo verre. Hvorfor det er sånn, vet jeg egentlig ikke, og det er en av få ting jeg så langt ikke helt har "forstått" med meg selv, som jeg da heller ikke vet hvordan jeg skal løse. Noen som har råd og tips til hvordan innstille seg på å fikse dette og hvordan bli mer "standhaftig" når det kommer til å legge seg? Hvordan være best mulig streng liksom? Anonymkode: 919e8...1a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #2 Del Skrevet 10. januar Det tar tid å komme inn i en ny søvnrytme. Fortsett å legg deg 22.00-22.30 tiden, så vil du sove natten gjennom når kroppen din blir vant til dette. Kanskje du våkner og er lys våken klokken 01 noen netter. Ikke fall for fristelsen å slå på lys, bruke skjerm eller gjøre andre ting som aktiverer deg. Hvis du venter ca. 1,5 time vil du bli trøtt og få sove igjen. Hvis du får sollys på formiddagen vil det hjelpe deg med rytmen. Stå opp og legg deg til ca. samme tid i helg som i hverdag. Det blir ikke så vanskelig lenger når du har kommet ordentlig inn i det. Det er ganske vanlig at morgenen er verst hvis man er deprimert (eller til og med hvis man har PMS), slik har jeg det og. Det har å gjøre med at visse hormoner er på et høyt nivå om morgen. Prøv å holde ut, vær litt snill med deg selv. Kanskje noe godt å drikke, en varm dusj? Minn deg selv på at ubehaget du føler snart går over. Anonymkode: 23b26...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #3 Del Skrevet 10. januar Misunner deg at du kan sovne 22.30! Jeg er en nattugle selv, og selv om jeg er trøtt som en sokk hele dagen slutter jeg å gjespe klokka halv ni på kvelden. Jeg jobber også turnus, så det nytter ikke å komme inn i en god rytme. Men jeg pleier å melde meg på timer på treningssenteret lørdag eller søndag morgen/formiddag. Da "må" jeg opp. Ellers skrur jeg bare av vekkerklokka Etter den økta føler jeg meg skikkelig fresh, effektiv og våken, og får myye mer utav dagen. Som et ekte A-menneske ville sagt. Anonymkode: d2c78...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #4 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 13.18): Jobber turnus, håper etter hvert å få en nattstilling. Inntil da må jeg få orden på døgnrytmen, for slik det er nå så sover jeg altfor mye og er veldig lite effektiv på dag. Jeg jobber per nå turnus. Det ville vært ideelt med kun nattjobbing, for da kunne jeg også bare holdt denne døgnrytmen når jeg har fri og vært kjempe fornøyd med det! Jeg kan ikke legge meg for tidlig. Det går ikke. Jeg kan være trøtt og sovne for eksempel klokken 22.30, men det ender med at jeg våkner i 01.00 tiden og er lys våken. Dette er rart, jeg skjønner ikke hvorfor det skjer men det har alltid skjedd de gangene jeg har sovnet så tidlig. Så dette har jeg rett og slett gitt opp. Ideelt sett bør jeg legge meg i 00.00 tiden. Men så er det dette med å stå opp "tidlig". De dagene jeg jobber dag, må jeg opp ca. 06.00. Å stå opp på denne tiden på fridager og dager jeg jobber ettermiddag er rett og slett uhørt, men 09.00 burde være overkommelig. Det er vanskelig å motivere seg til å stå opp. Er deprimert, og morgenene er spesielt ille, og jo tidligere jeg står opp, jo verre. Hvorfor det er sånn, vet jeg egentlig ikke, og det er en av få ting jeg så langt ikke helt har "forstått" med meg selv, som jeg da heller ikke vet hvordan jeg skal løse. Noen som har råd og tips til hvordan innstille seg på å fikse dette og hvordan bli mer "standhaftig" når det kommer til å legge seg? Hvordan være best mulig streng liksom? Anonymkode: 919e8...1a2 Du burde kun hatt kveld eller nattjobbing...... Anonymkode: f847d...710 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #5 Del Skrevet 11. januar B menneske selv, jobber også turnus. Jeg sliter selv med døgnrytmen min, jeg er våken mot natten og dødstrett på morgen. Jeg legger meg nå 23 står opp på 08/09 hver dag jeg har fri eller sen vakt. Jeg har sluttet å jobbe netter for kjente at jeg klarte ikke å sove lenge nok etter vakt. Jeg bruker lang tid på å sovne, våkner mange ganger i løpet av natten. Jeg derimot vet at på sikt vik dette bli bedre. Jeg gjorde nemlig det samme i fjor, det har bare sklidd helt ut i høst. For det er virkelig en kamp å legge seg 23 det er kjedelig, føler jeg mister hele dagen min. Så det krever mye av meg Anonymkode: d4810...837 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå