Gå til innhold

ADHD diagnose og barnefordeling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Vil en adhd diagnose tale imot meg i en rettssak angående barnefordeling? Er det noen som vet? 

Har høy IQ om det har noe å si. 

Anonymkode: 7e9ae...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det vil antageligvis bli tatt opp, men det er ikke slik at det automatisk taler imot deg. Det ses alltid på hvordan det påvirker barnet. Man kan være en like god forelder om man har ADHD, og man kan være en rævva forelder uten at man har ADHD. Det utvises alltid skjønn. 

Her kan du lese litt om ADHD og barnefordelingssaker: https://barnefordelingadvokat.no/fagartikkler/saerlige-typer-barnefordelingssaker/adhd/

Anonymkode: f82cd...ad5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ingen betydning i seg selv. Samtidig kan jo ADHD påvirke hvordan man takler foreldrerollen. Er det utfordringer der, kan det selvsagt trekkes frem. 

Anonymkode: 72483...10e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nei, det vil ikke telle mot deg men retten vil nok se skjevt på den andre parten som forsøker bruke det til sin fordel da det sier mye om dem. 

Anonymkode: e29ff...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

nei, det vil ikke telle mot deg men retten vil nok se skjevt på den andre parten som forsøker bruke det til sin fordel da det sier mye om dem. 

Anonymkode: e29ff...774

Jeg har litt autisme også. Det fører til at det er vanskelig for meg å håndtere personer som sier en ting men gjør noe annet. Lyver og slikt. 

Ellers gjør jeg alt jeg skal for barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har litt autisme også. Det fører til at det er vanskelig for meg å håndtere personer som sier en ting men gjør noe annet. Lyver og slikt. 

Man har ikke "litt autisme". Man har autisme eller ikke autisme. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Retten ser på hvordan du påvirker barnet ikke diagnoser, så det er ikke diagnosen i seg selv som vill være utfordringen. 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Alle barn lyver, det vil altid forekome misforståelser i familier hvor du tror personen sier de skal gjøre en ting men så menner de noe annet og ting vill ikke gå etter planene altid selv om man er enig i utgangspunktet heller. Så det høres jo ut som om du kan finne det utfordrende å oppdra barn. Om barna har en annen foreldre som ikke sliter meg slike ting, tror jeg det er stor sansynlighet for at den forelderen får hoved ansvaret. Retten dømer aldri 50/50. Så om du greier å bli enig med den andre forelderen om å sammarbeide uten retsak tror jeg du har veldig mye å tjene på det!!! Untaket er om den andre forelderen er voldelig eller mishandler barna på noen måtte, da må du selfølgelig ta det til retten. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man har ikke "litt autisme". Man har autisme eller ikke autisme. 

Men det er et spekter, så jeg vil si at det kan være korrekt det han sier. Men man kan være vrang og misforstå med vilje..🤦

Anonymkode: 107e1...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men det er et spekter, så jeg vil si at det kan være korrekt det han sier. Men man kan være vrang og misforstå med vilje..🤦

Anonymkode: 107e1...da1

Nei det er ikke korrekt. Man er enten høytfungerende eller lavtfungerende autist, men selv en høytfungerende austisk har vesentlig funkssjonsvikt sammenlignet med nevrotypisk. 

Så nei, man har ikke "litt" autisme.

Anonymkode: d4add...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei det er ikke korrekt. Man er enten høytfungerende eller lavtfungerende autist, men selv en høytfungerende austisk har vesentlig funkssjonsvikt sammenlignet med nevrotypisk. 

Så nei, man har ikke "litt" autisme.

Anonymkode: d4add...5e4

Vel, Elon musk er autist. Han vil jeg si har flere evner enn en nevrotypisk med tanke på at han er verdens rikeste og mest innflytelsesrike mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vel, Elon musk er autist. Han vil jeg si har flere evner enn en nevrotypisk med tanke på at han er verdens rikeste og mest innflytelsesrike mann. 

Kunne du ikke valgt en autist med sjarm og personlighet i stedet for det MAGA vesenet som er den nye førstedamen? Han er ikke en jeg ville sagt er velfungerende, han er for ustabil til det. 

Anonymkode: 4faca...fb1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er enig i at man ikke skal døme folk som har autisme (eller andre diagnoser) på bakgrun av diagnosen. Ja alle som har autisme har gjerne noen utfordringer, men hva de utfordringene er og hvordan de fremstår kan variere veldig!

Når det er sakt, synes jeg Elon er et veldig dårlig eksempel! For han sliter åpenbart med mye!!

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du både ADHD og autisme påvirker dette omsorgsevnen, noe annet er veldig naivt å tro. Man hadde ikke fått diagnosene uten at funksjonsevnen er påvirket, og disse diagnosene påvirker i høy grad hvordan man fungerer i relasjoner, mellommenneskelig kommunikasjon osv. Barn trenger regulerte voksne med mentalt overskudd. 

Anonymkode: 0ddb8...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...