AnonymBruker Skrevet 10. januar #1 Skrevet 10. januar Jeg har hatt artose i begge knærne i 10-15 år. Det har hovedsaklig vært vondt når jeg belaster dem, og smerter og stivhet etter hvile/stillesitting. Dette har jeg levd greit med ved hjelp av å holde meg aktiv, og ved bruk av smertestillende i de verste periodene. Man blir jo på en måte vant til at det gjør vondt i knærne ved hvert skritt... Men de siste 2-3 månedene så har spesielt det ene kneet begynt å verke på natta. Og det takler jeg dårligere! Jeg kan ligge i timevis og vri meg fordi jeg ikke finner noen behagelig stilling. Det eneste som hjelper av smertestillende er 60mg Arcoxia, og den skal man vel ikke ta over lengre tid... Det jeg egentlig lurer på er hvor lenge og med hvor mye smerter man må gå med før man får innvilget kneprotese. Er det noen med erfaringer? Jeg er under 50 år, trener mye både styrke og cardio, og er normalvektig. Jeg kan selvfølgelig prøve å trene mindre, men tviler på at det hjelper. Et av rådene mot artrose er jo nettop aktivitet og trening. Og så får jeg jo sove ved bruk av Arcoxia, men jeg er usikker ift lang tids bruk av det... Jeg har vært til legen (og ortoped) en del ganger i løpet av årene, og har igrunnen bare fått høre at det ikke er noe å gjøre før jeg må ha kneprotese. Derfor kvier jeg meg litt for å kontakte legen igjen med dette, for å bare få samme beskjed igjen... Anonymkode: e61ae...76d
AnonymBruker Skrevet 10. januar #2 Skrevet 10. januar Artrose+kneprotese fungerer sjelden som forhåpningene. De aller fleste blur ikke bedre, du er stiv og mister bøyen i det for 1-2år før det KAN bli bedre, protestene er noe dritt som går i stykker (mannens har plastkile! Som dere forventer skal gå i stykker i løpet av kort tid) og så legger de aller smerte du føler på deg og artrose diagnosen. Vi har snakket med så mange i ettertid: pasienter, leger, spesialister og hadde vi visst det vi vet nå hadde han aldri gjort det. Helvete du kjenner er bedre enn det helvete du får Anonymkode: 7c35d...f4e
AnonymBruker Skrevet 10. januar #3 Skrevet 10. januar Det er vel sannsynlig at legen kanskje mener at du er litt for ung. Kneproteser varer som regel "bare" 10 år og det er ikke like enkelt å få protese på nytt når den gamle går i stykker. Jeg synes likevel ikke at du bør være redd for å diskutere dette med legen. Situasjonen din har jo endret seg, da er det innafor å ta en ny time. Det er ikke farlig om du får samme beskjed på nytt. Uansett bør legen hjelpe deg på en eller annen måte slik at du kan få sove, dere kan diskutere medisinbruken, doser, kanskje er det blodprøver som bør tas osv. Anonymkode: 087b6...857
AnonymBruker Skrevet 10. januar #4 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Artrose+kneprotese fungerer sjelden som forhåpningene. De aller fleste blur ikke bedre, du er stiv og mister bøyen i det for 1-2år før det KAN bli bedre, protestene er noe dritt som går i stykker (mannens har plastkile! Som dere forventer skal gå i stykker i løpet av kort tid) og så legger de aller smerte du føler på deg og artrose diagnosen. Vi har snakket med så mange i ettertid: pasienter, leger, spesialister og hadde vi visst det vi vet nå hadde han aldri gjort det. Helvete du kjenner er bedre enn det helvete du får Anonymkode: 7c35d...f4e Takk for svar. Kneet er jo allerede stivt og uten full bøy. Hadde mannen din mye smerter ved hvile før han fikk protesen? Og ble de borte da han fikk protesen? Det er smertene som plager meg mest nå. Anonymkode: e61ae...76d
AnonymBruker Skrevet 10. januar #5 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er vel sannsynlig at legen kanskje mener at du er litt for ung. Kneproteser varer som regel "bare" 10 år og det er ikke like enkelt å få protese på nytt når den gamle går i stykker. Jeg synes likevel ikke at du bør være redd for å diskutere dette med legen. Situasjonen din har jo endret seg, da er det innafor å ta en ny time. Det er ikke farlig om du får samme beskjed på nytt. Uansett bør legen hjelpe deg på en eller annen måte slik at du kan få sove, dere kan diskutere medisinbruken, doser, kanskje er det blodprøver som bør tas osv. Anonymkode: 087b6...857 Takk for svar! Tror jeg skal ta en prat med legen angående bruk av smertestillende ja. Det kan jo være greit å få litt råd. Anonymkode: e61ae...76d
AnonymBruker Skrevet 10. januar #6 Skrevet 10. januar Min bestemor som fikk kneprotese fikk et nytt liv! Hvis du er rett under 50 så er du ikke så langt unna "alderen" det passer å få kneprotese. Det som er at kneproteser har ikke så lang levetid, kanskje 10-15 år, og da må byttes som kan være en krevende operasjon. Men jeg er litt av den tanken at man bør jo ha livskvalitet i ung alder, og hvis en kneprotese øker din livskvalitet såg go for it. Proteser generelt er også behovsprøvd ut fra smerter hos pasienten og ikke i hvor stor grad man har artrose, så du må virkelig uttrykke deg om hvor mye smerter du har og hvordan det forringer din livskvalitet. Det er først da de vurderer et ja. De fleste med kneproteser har et fantastisk liv, men er de man har hørt det gått dårlig med man hører om. Anonymkode: 9f3c8...87d
AnonymBruker Skrevet 10. januar #7 Skrevet 10. januar Har du forsøkt trykkbølgebehandling? Det har fungert veldig bra på mine knesmerter i perioder. Ellers må jeg bruke ortopediske innleggsåler i skoene mine - dette burde du også forsøke. Det gjør at du belaster knærne litt annerledes ved aktivitet. I tillegg kan du massere beinhinna foran på leggen med olje - det demper evt betennelser som også går opp i knærne - og kan forsårsake smerter. Ikke all smerte er relatert til artrose. Anonymkode: cf35d...ec5
AnonymBruker Skrevet 10. januar #8 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du forsøkt trykkbølgebehandling? Det har fungert veldig bra på mine knesmerter i perioder. Ellers må jeg bruke ortopediske innleggsåler i skoene mine - dette burde du også forsøke. Det gjør at du belaster knærne litt annerledes ved aktivitet. I tillegg kan du massere beinhinna foran på leggen med olje - det demper evt betennelser som også går opp i knærne - og kan forsårsake smerter. Ikke all smerte er relatert til artrose. Anonymkode: cf35d...ec5 Evt voltaren-gel (massere inn) Anonymkode: cf35d...ec5
AnonymBruker Skrevet 10. januar #9 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du forsøkt trykkbølgebehandling? Det har fungert veldig bra på mine knesmerter i perioder. Ellers må jeg bruke ortopediske innleggsåler i skoene mine - dette burde du også forsøke. Det gjør at du belaster knærne litt annerledes ved aktivitet. I tillegg kan du massere beinhinna foran på leggen med olje - det demper evt betennelser som også går opp i knærne - og kan forsårsake smerter. Ikke all smerte er relatert til artrose. Anonymkode: cf35d...ec5 Takk for masse gode tips!! TS Anonymkode: e61ae...76d
AnonymBruker Skrevet 10. januar #10 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Artrose+kneprotese fungerer sjelden som forhåpningene. De aller fleste blur ikke bedre, du er stiv og mister bøyen i det for 1-2år før det KAN bli bedre, protestene er noe dritt som går i stykker (mannens har plastkile! Som dere forventer skal gå i stykker i løpet av kort tid) og så legger de aller smerte du føler på deg og artrose diagnosen. Vi har snakket med så mange i ettertid: pasienter, leger, spesialister og hadde vi visst det vi vet nå hadde han aldri gjort det. Helvete du kjenner er bedre enn det helvete du får Anonymkode: 7c35d...f4e Dette skremte meg å lese😳 Er nettopp passert 40, og har begynnende artrose, og verking i knær av og til ved hvile. Er så redd for fremtiden. Anonymkode: 1062b...b57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå