AnonymBruker Skrevet 10. januar #1 Del Skrevet 10. januar Hvis du eier en bolig i dag, trenger du ikke bekymre deg for pensjonssparing i det hele tatt. Hvorfor? Fordi boligprisene stiger som raketter 🚀 Gjennomsnittlig årlig boligprisvekst i Oslo siden 80-tallet har vært rundt 8 %. Vet du hva det betyr? Verdien av boligen din dobler seg omtrent hvert 9. år. Så kjøper du en bolig til 6,5 mill i dag, kan den være verdt: • 13 mill om 9 år • 26 mill om 18 år • 52 mill om 27 år Når du er pensjonist, kan du selge boligen, kjøpe noe mindre og bruke resten som pensjon. Eller bare bo der og ha null husleie. Boligen din er pensjonen din – ferdig snakka! Hva tenker dere? Tør vi stole på at boligmarkedet fikser pensjonen vår? 👀 Anonymkode: bfcda...9a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #2 Del Skrevet 10. januar Jeg vet ikke helt, jeg. Her jeg bor, ikke Oslo, men østlandet, er prisen på greie leiligheter nesten like høy som eneboliger. Så om man vil ha noe mer enn et krypinn på skyggesida et sted, så er det ikke sikkert det blir allverdens til overs etter salg og kjøp. Anonymkode: 1b30a...29d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. januar #3 Del Skrevet 10. januar Tror du glemmer å tenke på at om huset er vedt 52 millioner om 27 år vil også en leilighet koste 52 millioner om 27 år. Det er en bummer. Eiendomsskatt har du antagelig ikke tatt høyde for. Det er en kostnad som kommer årlig, og det er vanskelig å be SkattØst hente det ene soverommet som betaling for skatten i 2046. Vedlikeholdskostnader er også en plagsom sak som til stadighet melder seg. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #4 Del Skrevet 10. januar dette er kanskje det mest vanvittige jeg har hørt noen gang.. TA ett eksempel, mine foreldres enebolig, de bygget den for 150 000 i sin tid, har refinansiert noen ganger og er per i dag gjeldfri - men den er ikke verdt all verden av den grunn, den er tross alt fra 1971 og selv om den er i et attraktivt område med høy prisvekst har den en verdi under 5 mill i dag, de er pensjonister og klarer seg fint, men om de skulle SELGE for å kjøpe seg noe mindre ville de gått i TAP - ergo er verdien i boligen ikke penger de HAR på noen måte. Anonymkode: a611b...b6b 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 10. januar #5 Del Skrevet 10. januar Vel… Svigerforeldrene mine som begynner å dra på åra eier en nedbetalt enebolig i en by på Østlandet. Prisen de får for huset dekker knapt prisen av en lettstelt leilighet som passer for eldre. Ingen gevinst å hente der. Så nei… 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #6 Del Skrevet 10. januar Tror du lever i en drømmeverden, ts. Med mindre du eier en enebolig i Oslo og ønsker å flytte til en leilighet i indre Alta, selvsagt. Anonymkode: 00de4...07a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #7 Del Skrevet 10. januar Selge og kjøpe noe mindre ja, leiligheten min er 39 kvadrat 😅 Anonymkode: e76ce...57d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #8 Del Skrevet 10. januar Samme her - lettsteltleilighet på 42kvm =3.7 mill med husleie på 6000kr uten garasje. Godt vedlikeholdt enebolig fra 70tallet m garasje og gåavstand til servicetilbud: lik pris. ikke stol blåøyd på chat gpt.🚀 Anonymkode: 80f0b...7a2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #9 Del Skrevet 10. januar Svigers tok takst på huset dems nå 1.7 mill, er gjrldsfri Skulle de kjøpt såkaldt kjøpe pensjonist bolig nede i bygda ligger de nå ute for 2.2 mil pluss felles gjeld på 8000kr mnd, pluss vaktmester utgifter pr mnd på 3500kr. Altså de vil da ha mer utgifter en de vil få igjen for huset Så vil si regnestykket ditt ikke stemmer Anonymkode: b575a...ac2 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #10 Del Skrevet 10. januar Man skal kjøpe i samme marked som man selger, prisene på mindre boliger vil også stige. Foreldrene mine kjøpte enebolig på 80tallet, sentralt i nord, og har både utvidet og gjort store oppgraderinger. Problemet er at leiligheter har steget mer, så hvis de selger eneboligen med stor tomt og utleieenhet, så risikerer de fortsatt å måtte ta opp mer i lån for å få kjøpt en bra leilighet med plass til familiebesøk... Anonymkode: 53e93...1af 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #11 Del Skrevet 10. januar At vi er gjeldsfrie vil jo være en pluss. Men... Per nå er pensjonsalder 70. Den vil stige videre. Har man ikke nok vil man nok måtte jobbe til man har en fot i graven, eller få sosialbolig og leve på minimum. Vi vil gå av tidlig i 20 årene. Vi har begredelige private avtaler. Vil tjene 50% av hva vi gjør nå de første 10 årene. Deretter under 30%. Også dette ventes å bli redusert ytterligere. Har man ikke spart privat til pensjon, i tillegg til bolig, ser neppe de siste 10-20 årene av livet så veldig lystige ut. Anonymkode: 60829...980 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #12 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): At vi er gjeldsfrie vil jo være en pluss. Men... Per nå er pensjonsalder 70. Den vil stige videre. Har man ikke nok vil man nok måtte jobbe til man har en fot i graven, eller få sosialbolig og leve på minimum. Vi vil gå av tidlig i 20 årene. Vi har begredelige private avtaler. Vil tjene 50% av hva vi gjør nå de første 10 årene. Deretter under 30%. Også dette ventes å bli redusert ytterligere. Har man ikke spart privat til pensjon, i tillegg til bolig, ser neppe de siste 10-20 årene av livet så veldig lystige ut. Anonymkode: 60829...980 Vent litt, sier du at du har lyst å ga av (pensjonere deg) tidlig i 20 årene? Wtf da har du egentlig knapt jobbet en dag i ditt liv 🤣. Anonymkode: ad82f...8d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #13 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vent litt, sier du at du har lyst å ga av (pensjonere deg) tidlig i 20 årene? Wtf da har du egentlig knapt jobbet en dag i ditt liv 🤣. Anonymkode: ad82f...8d5 60 årene, Der skrev jeg feil i farten. Gitt at jeg viser til at vi både sparer, og eier eget, så burde det være ganske opplagt Anonymkode: 60829...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #14 Del Skrevet 10. januar Ta opp avdrsgdfritt lån (pensjonistlån) med boligen som sikkerhet Anonymkode: 17505...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #15 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ta opp avdrsgdfritt lån (pensjonistlån) med boligen som sikkerhet Anonymkode: 17505...9a4 Risikabelt. Raskt er muligheten borte om noen år. Om markedet er høyst usikkert, for eksempel. Eller reguleringer. Anonymkode: 60829...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #16 Del Skrevet 10. januar Jeg er 63 og har en 3-roms i et attraktivt strøk i Oslo. Har ca 400 000 igjen av lånet. Når jeg går av med pensjon skal jeg flytte ut av byen til et mindre sted og jeg kommer til å tjene flere millioner på den handelen. Heldige meg 😁 Anonymkode: f54da...90c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 10. januar #17 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror du lever i en drømmeverden, ts. Med mindre du eier en enebolig i Oslo og ønsker å flytte til en leilighet i indre Alta, selvsagt. Anonymkode: 00de4...07a Alta er kjempedyrt!!! 😮 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 10. januar #18 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er 63 og har en 3-roms i et attraktivt strøk i Oslo. Har ca 400 000 igjen av lånet. Når jeg går av med pensjon skal jeg flytte ut av byen til et mindre sted og jeg kommer til å tjene flere millioner på den handelen. Heldige meg 😁 Anonymkode: f54da...90c Tenker at jeg er enda mer heldig, som slipper å bo i Oslo... Har flyttet mye i livet, og det er ikke noe jeg har tenkt å gjøre når jeg er 70. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #19 Del Skrevet 10. januar Knirke skrev (2 minutter siden): Tenker at jeg er enda mer heldig, som slipper å bo i Oslo... Har flyttet mye i livet, og det er ikke noe jeg har tenkt å gjøre når jeg er 70. Jeg har hatt og har det veldig fint i Oslo, ellers takk. Du kan flytte eller la være, det er det samme for meg. Anonymkode: f54da...90c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #20 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Risikabelt. Raskt er muligheten borte om noen år. Om markedet er høyst usikkert, for eksempel. Eller reguleringer. Anonymkode: 60829...980 Jeg kan ikke uttale meg om hvor sikkert det er at produktet finnes om 20 år. Det finnes i dag, og det virker ganske fornuftig. Spesielt om man bor i et verdifullt sentralt beliggende hus, ønsker å bo der livet ut og er uten arvinger (eller de har nok uansett) https://www.klp.no/bank/boliglan/seniorlan Anonymkode: 17505...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå