Gå til innhold

Støy fra utleiers varmepumpe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noe vits i å klage? Utleier har satt opp varmepumpe rett utenfor stuevinduet mitt, så nå har jeg en motorlyd på stua som høres ganske godt. Den går nesten konstant døgnet rundt, tar seg kun noen pauser innimellom. Jeg har målt med to forskjellige apper og dB ligger på 38-40 når jeg sitter stille i sofaen. Jeg hører den også på soverommet, bare ikke like godt.

Da jeg flyttet inn her for 3 år siden var leiligheten helt stille, så forskjellen i trivsel er enorm. Det ser også ut som den er installert riktig for minst mulig støy, så jeg vet ikke om det er noen tiltak utleier kan gjøre for at den skal bråke mindre.

Bråker varmepumpene slik på sommeren også når husrommet skal avkjøles? Jeg vurdere egentlig bare å flytte da jeg liker stillhet og det er en av grunnene til at jeg valgte området/huset da jeg skulle leie.

Anonymkode: ba8f8...e43

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er det noe vits i å klage? Utleier har satt opp varmepumpe rett utenfor stuevinduet mitt, så nå har jeg en motorlyd på stua som høres ganske godt. Den går nesten konstant døgnet rundt, tar seg kun noen pauser innimellom. Jeg har målt med to forskjellige apper og dB ligger på 38-40 når jeg sitter stille i sofaen. Jeg hører den også på soverommet, bare ikke like godt.

Da jeg flyttet inn her for 3 år siden var leiligheten helt stille, så forskjellen i trivsel er enorm. Det ser også ut som den er installert riktig for minst mulig støy, så jeg vet ikke om det er noen tiltak utleier kan gjøre for at den skal bråke mindre.

Bråker varmepumpene slik på sommeren også når husrommet skal avkjøles? Jeg vurdere egentlig bare å flytte da jeg liker stillhet og det er en av grunnene til at jeg valgte området/huset da jeg skulle leie.

Sannsynligvis er den montert på vegg. Om mulig burde den vært montert på bakkestativ, for å unngå vibrasjonsstøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Traktor skrev (1 time siden):

Sannsynligvis er den montert på vegg. Om mulig burde den vært montert på bakkestativ, for å unngå vibrasjonsstøy. 

Den er montert på bakken/stativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med å forsøke å gjennomføre en helt normal samtale med utleier? 

Anonymkode: d1b90...693

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kommer dere nok ikke noen vei med. Hvis de er riktig installert, så er det sånn det er. 

Synes det er rart det er så stor forskjell mellom ulike pumper.  Vi har en enebolig med to varmepumper, begge er festet til grunnmuren og er utenfor stuevinduet og soveromsvinduet vårt. Vi plages aldri av støy, verken inne eller ute. Ute høres en viftelyd, men ikke direkte støy. Naboen vår har også to pumper ved siden av hverandre, og hans bråker relativt mye. 

Anonymkode: ac346...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...