Gå til innhold

Vil ha kjæledyr tilbake etter 5år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ei venninne av meg fikk seg undulater men fant ut etter ca 1år at fugler og hennes daværende situasjon ikke var noe go match. Og spurte om jeg ville ha dem og gi dem et godt hjem. Siden vi hadde 3 fra før. Vi tok i mot fuglene, kjøpte større bur, osv og årene gikk med og fuglene er en del av flokken vår. Nå har hun fått seg mann og barn og spurte om hun kunne få fuglene sine tilbake. I løpet av disse 5 årene har hun ikke spurt om dem. Eller vist noe interesse når hun har vert på besøk. Jeg sa nei da både barna og de andre fuglene har blitt knyttet til dem. Og så har vi jo kjøpt større bur og bedre utstyr. Hadde hun betalt for veterinær, mat og andre utgifter og vert klar på at jeg passet på dem hadde saken vert annerledes men jeg var klar på at når jeg tok i mot dem at dem da var mine uten forbehold. Nå går hun å snakker dritt til felles venner om hvordan jeg har stjålet fuglene. Hvordan legge denne diskusjonen død uten å miste henne som venn? Er ikke aktuelt å gi fuglene tilbake. 

Anonymkode: 0c66b...b58

• Liker 2
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor vil du beholde henne som venn når hun behandler deg sånn? 

Anonymkode: ada90...a94

• Liker 35
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du må velge mellom fugler eller vennskap. Tror jeg hadde valgt fuglene, for den dama høres kjip ut. 

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør si til henne at hun kan gi faen i å baksnakke deg til andre fordi hun selv ba deg overta fuglene sine permanent, med alt arbeid og utgifter. Det er ufint å sparke den som hjelper deg ut av en knipe. 

Anonymkode: 47f4e...fdc

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun får kjøpe seg nye fugler. For en tåpelig dame. 

Hvis du hører at hun har snakket negativt om deg, får du slå fast dette: 

- Du har hatt fuglene i fem år, de er en del av din familie og dere er knyttet til dem

- Du har kjøpt utstyr som du ikke uten videre gir fra deg

- Fuglene er integrert i en større flokk hos deg, og vil få lavere livskvalitet uten 

- Du har trent og temmet fuglene over flere år, det er en investering hun selv må gjøre om hun vil ha fugler

Anonymkode: 916cf...06a

• Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ei venninne av meg fikk seg undulater men fant ut etter ca 1år at fugler og hennes daværende situasjon ikke var noe go match. Og spurte om jeg ville ha dem og gi dem et godt hjem. Siden vi hadde 3 fra før. Vi tok i mot fuglene, kjøpte større bur, osv og årene gikk med og fuglene er en del av flokken vår. Nå har hun fått seg mann og barn og spurte om hun kunne få fuglene sine tilbake. I løpet av disse 5 årene har hun ikke spurt om dem. Eller vist noe interesse når hun har vert på besøk. Jeg sa nei da både barna og de andre fuglene har blitt knyttet til dem. Og så har vi jo kjøpt større bur og bedre utstyr. Hadde hun betalt for veterinær, mat og andre utgifter og vert klar på at jeg passet på dem hadde saken vert annerledes men jeg var klar på at når jeg tok i mot dem at dem da var mine uten forbehold. Nå går hun å snakker dritt til felles venner om hvordan jeg har stjålet fuglene. Hvordan legge denne diskusjonen død uten å miste henne som venn? Er ikke aktuelt å gi fuglene tilbake. 

Ei går rundt og sprer rykter om deg, et en dårlig dyreeier (en god ville betalt alle utgifter og fulgt opp), og du er opptatt av å bevare vennskapet?

Det er jo bare å parrere med:  Hun ga den bort, har ikke betalt et lre eller så mye som spurt hvordan det går. Både loven og ren fornuft tilsier at du er dyrets rettmessige eier. 

Lag et regnestykke og si at dette aldri var ment som en gave til henne, men en utgift på dyr i egen husholdning.

Anonymkode: fe6c6...276

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun høres virkelig ikke god ut, TS. Du gjør det rette.

Man anskaffer seg ikke dyr og gir de bort, for å komme tilbake flere år senere fordi det plutselig passer med livssituasjonen, ETTER at de som fikk dyrene har knyttet seg til de. Skriv kontrakt dersom du tar over dyr igjen.

Og drit i vennskapet når hun baksnakker deg for dette.

Anonymkode: 80e19...f5b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjære, vakre vene!! Vil du virkelig risikere å rasere et godt vennskap på grunn av et par små fjærdotter? 

Gi henne de fuglene tilbake, og dra på nærmeste dyrebutikk og kjøp et par nye. Litt fornying i buret kan sikkert være spennende for både folk og dyr. Og så tror det det ville gjøre underverker for deres vennskap.

Anonymkode: 77332...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hadde gladelig droppet henne som venn. Om andre venner tenker at dette er helt innafor å kreve noe tilbake etter 5 år, så hadde jeg gladelig droppet dem og. Så dumme folk har man ikke bruk for i vennekretsen. 

Anonymkode: a31a1...878

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Jeg ønsker at vi er siviliserte på grunn at vi er en vennegjeng som har holdt sammen siden ungdomsskolen. Og ønsker ikke at gruppa skal splittes. Vi har snakket sammen gruppa uten hun det gjelder og de fleste er på min side. Men er kjipt. Ja jeg vet jeg kunne bare gitt fuglene tilbake men føler det er slemt mot fuglene. Hadde det vert en ide å kjøpt 2 nye fugler og gitt henne et arvebur? 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her. Jeg ønsker at vi er siviliserte på grunn at vi er en vennegjeng som har holdt sammen siden ungdomsskolen. Og ønsker ikke at gruppa skal splittes. Vi har snakket sammen gruppa uten hun det gjelder og de fleste er på min side. Men er kjipt. Ja jeg vet jeg kunne bare gitt fuglene tilbake men føler det er slemt mot fuglene. Hadde det vert en ide å kjøpt 2 nye fugler og gitt henne et arvebur? 

Ikke kjøp fugler til henne uten at det er avtalt i alle fall.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du, om det ikke nytter seg å sette seg ned med denne damen å ha en prat om underlatene der du legger frem alt du har gjort for henne og fuglene også kan du jo si:, skal vi virkelig ødelegge vennskapet på grunn av underlatene?

Så får du velge du, er vennskapet til damen som etter flere mening her, virker som en dårlig venn generelt, viktigere eller er det at fuglene har det bra/dyrehold?

Det er greit man ikke vil splitte vennegruppen, men virkelig? Noen ganger er det greit å ta ett lite opprør med mennesker også, det hun gjør mot deg, er virkelig ikke greit.

Anonymkode: 428ae...9b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wow, hun tenker iallfall ikke på fuglenes beste.

Du får gi det med te-skje at fuglen er et levende vesen og at å dra de vekk fra vennene og den vante omgivelsene etter så lang tid ikke er bra for dem og at fugler faktisk kan sørge seg syke.

Men hvis hun vil starte med fugl igjen får hun selvfølgelig tilbake utstyret hun ga som du fremdeles har. Fuglene derimot tar du ikke bort fra vennene og hjemmet (buret de nå kjenner som hjemme) sitt.

Til resten av gjengen får du si at det var synd at det ble slikt, men at du ettertrykkelig understreket for henne da du overtok de at de var dine uten forbehold. Det var en betingelse du satte nettopp for å slippe å rive de løs igjen.

Hun kommer over det og på sikt så vil gjengen bli det samme gamle igjen.

Anonymkode: 48b5b...134

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun er jo fullstendig urimelig, og det skjønner vel alle. 

Lever ikke undulater kun i 5-8 år? Så de er vel pensjonister nå

Anonymkode: b78a8...262

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja dette var en god ide, og det er raust av deg. Det synes jeg du skal foreslå. Du kan også vise til at fuglene er flokkdyr og du mener det vil være uheldig å dele de fra den flokken de nå har tilhørt de siste fem årene, og det er et bånd mellom både dyr, barn og voksne.

Venninna di er forøvrig ei drittkjærring. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun får vel kjøpe seg nye fugler da. 

Anonymkode: 50fee...03c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde lett droppet henne som venninne over dette faktisk.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør henne om du kan hjelpe henne med å skaffe nye fugler? 

Anonymkode: 916cf...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Åh, beklager, jeg trodde jeg overtok fuglene, ikke at jeg bare passet dem for deg. Men det er så klart helt greit, dagsatsen min for dyrepass er 200 kr døgnet, men siden vi er venner gir jeg deg selvsagt en supergod rabatt og du trenger kun betale 50 kr per døgn!! Når du har overført 90 000 kr er det bare å komme og hente fuglene, det blir sikkert stas å få dem hjem igjen 😇"  

Anonymkode: a5c12...099

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke kjøpt fugler til henne, det får hun gjøre selv. Og så kommer hun uansett om en stund og synes det ble mye pes, sikkert. 

Anonymkode: e6bb7...111

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...