Gå til innhold

Er demokratiet på hell

oss-to

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ville tenkt at å ha fagforening til stede så lenge det ikke er for stor konkurranse mellom ulike fagforeninger er helt fint. Ser overhodet ikke logikken i at det kan være negativt for mennesker som ikke er organisert. Tvertimot hadde jeg heller vært bekymret for fagforening kunne korrumperes ved for tette bånd på en måte som gikk utover arbeidstakere.

På hvilken måte er det ikke i interesse for vanlige norske arbeidstakere at arbeidstakerorganisasjoner sitter i et politisk parti sitt sentralstyre? Finnes det arbeidstakere som er imot arbeidstakerorganisasjoner?

På hvilket grunnlag? At man selv ikke forstår rollen de har og har hatt for lønnsforhandlinger og rettigheter i arbeidslivet? Fordi det finnes fagforeninger med interessemotsetninger?

Anonymkode: f4f00...3af

At ÉN fagforening sitter i et partis sentralstyre er ikke greit i mitt hode. Fagforeninger er en fin greie, jeg er selv medlem i en fagforening. Men jeg liker ikke det tette båndet mellom AP og LO, og hvordan LO har klart å skaffe seg møterett i det meste, mens andre fagforeninger i beste fall har forhandlingsmuligheter. Siste streiken som var nå var jo i praksis mellom LO og Akademikerne/Unio, hvor stridens kjerne var at LO ikke representerer medlemmene til Akademikerne eller Unio, men er kun ute etter å grabbe til seg mest mulig mel til sin egen kake. Av en eller annen grunn er det vanskelig å ha to forskjellige tariffavtaler for statlig ansatte. I helsesektoren har de samme partene over 30 tariffavtaler, og det er ikke problematisk. 

Jeg er selv Teknamedlem, og jeg setter pris på mulighet for ansattes rett og mulighet for lokale forhandlinger når det kommer til lønn. Innsats, kompetanse og ferdigheter bør belønnes. Sentrale oppgjør (som LO vil ha) er noe drit, der alt går ut på å jevne ut forskjeller, og enkeltindividers ekstrainnsats eller effektivitet blir ikke belønnet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 15.30):

Med en relativt uregulert kapitalisme, hvem tenker du da skal beskytte de lavest betalte arbeiderne mot å bli utnytta av eierne av virksomhetene?

Anonymkode: 8b245...cf8

Tenker du at det ikke er mulig å bli utnyttet i et demokrati? Newman sa det bedre enn meg litt over: vaniljeis er bra, demokrati er bra, vaniljeis er ikke demokrati (er det en oppdatert Ludvig Holberg?)

Hvis vi er enige om at noe kan være bra uten å være demokrati, og at demokrati noen ganger ikke er bra så følger det naturlig at et demokrati ikke _må_ beskytte arbeidere mot å bli utbyttet for å være et demokrati (men muligens for å være et godt samfunn).

Anonymkode: aea33...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 12.28):

Du har skjønt det! (Dessuten må vi også ha med kvinnene nå).

Anonymkode: 123a4...c5c

I et direktedemokrati så bestemmer folket direkte fra sak til sak. Sveits er kanskje det mest nærliggende eksempelet. Jeg kjenner ikke veldig godt til Sveitsisk politikk, men vil du si at Sveits ikke hadde vært et demokrati om de ikke hadde fagforeninger? På tross av at hele folket bestemmer politikken fra sak til sak?

Anonymkode: aea33...f08

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...