Gå til innhold

Tar jeg for mye kontakt med jobben?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg jobber i et selskap hvor jeg primært jobber med kundene og har lite kontakt med «ledelsen», men det er de jeg skal henvende meg til om det er noe. Jeg har en del kunder, så derfor blir det en del mailer fra meg til de. Det har de spøkefullt kommentert på tidligere. Jeg tar kun kontakt ved behov eller når det dukker opp en situasjon jeg vil forklare de eller annet. Dessverre føler jeg at jeg i år har allerede hatt 2 store saker med to kunder, angående uenighet rundt priser. Jeg har lyst til å oppdatere jobben om den siste kontakten jeg hadde med kunden, men føler jeg da tar for mye kontakt med selskapet og det kan være negativt. Spesielt fordi jeg er redd de skal tenke jeg er som forårsaker mye «problemer» for de. Hva tenker dere? Burde jeg ta kontakt eller la vær og være litt usynlig?

Anonymkode: 25125...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, 

Jeg jobber i et selskap hvor jeg primært jobber med kundene og har lite kontakt med «ledelsen», men det er de jeg skal henvende meg til om det er noe. Jeg har en del kunder, så derfor blir det en del mailer fra meg til de. Det har de spøkefullt kommentert på tidligere. Jeg tar kun kontakt ved behov eller når det dukker opp en situasjon jeg vil forklare de eller annet. Dessverre føler jeg at jeg i år har allerede hatt 2 store saker med to kunder, angående uenighet rundt priser. Jeg har lyst til å oppdatere jobben om den siste kontakten jeg hadde med kunden, men føler jeg da tar for mye kontakt med selskapet og det kan være negativt. Spesielt fordi jeg er redd de skal tenke jeg er som forårsaker mye «problemer» for de. Hva tenker dere? Burde jeg ta kontakt eller la vær og være litt usynlig?

Anonymkode: 25125...6f4

Du må jo kunne ta kontakt med de når det er noe - de har vell folk på kundeservice av en grunn som blir betalt antar jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si ut fra opplysningene du gir. Men det kan kanskje virke som om du enten har for lite beslutningsmyndighet eller er for usikker hvis du ofte må konsultere dem. Og angående oppdatering, har ledelsen bedt om oppdateringer, eller er det du som har behov for å oppdatere dem av en eller annen grunn?

Det beste er nok om du avklarer med ledelsen hvilke forventninger de har til deg og jobben du gjør, så slipper du å gå rundt og lure.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tar kun kontakt ved behov eller når det dukker opp en situasjon jeg vil forklare de eller annet. 

Anonymkode: 25125...6f4

Hva må du forklare? Er det slik at du ikke kan gjøre jobben din før du får godkjennelse på noe? 

De har jo ansatt deg fordi de stoler på deg og dine beslutninger. 

Endret av Mona123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Seff skrev (1 minutt siden):

Vanskelig å si ut fra opplysningene du gir. Men det kan kanskje virke som om du enten har for lite beslutningsmyndighet eller er for usikker hvis du ofte må konsultere dem. Og angående oppdatering, har ledelsen bedt om oppdateringer, eller er det du som har behov for å oppdatere dem av en eller annen grunn?

Det beste er nok om du avklarer med ledelsen hvilke forventninger de har til deg og jobben du gjør, så slipper du å gå rundt og lure.

Jeg har ingen beslutningsmyndighet i selskapet, jeg har ikke lov til å bestemme ting uten at ledelsen har gått god for det - alt må konsulteres med dem. Jeg er ikke usikker i arbeidet mitt, der er jeg en av de beste. Men jeg er usikker på hvor mye informasjon som må deles med dem, spesielt når det gjelder kunder som er vanskelig å samarbeide med.
 

Alt med forventninger til jobb er avklart, og de har selv påpekt at jeg ikke skal besvare administrative spørsmål da det er deres jobb, men samtidig føler jeg at de syns jeg tar for mye kontakt…

Anonymkode: 25125...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mona123 skrev (2 minutter siden):

Hva må du forklare? Er det slik at du ikke kan gjøre jobben din før du får godkjennelse på noe? 

De har jo ansatt deg fordi de stoler på deg og dine beslutninger. 

Må forklare en situasjon som oppsto mellom en kunde og meg. De kjenner til situasjonen, men kunden har blitt helt vrang og sluttet å ta kontakt - tenkte å gi de beskjed på det, men føler jeg tar for mye kontakt og er redd det slår tilbake på meg

Anonymkode: 25125...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å svare på når man ikke vet hvilken bransje det handler om og hvilket ansvarsområde du har i forhold til beslutninger. Jeg er i samme situasjon selv. Det er litt vage grenser for hva jeg selv kan bestemme, så jeg må i noen tilfeller la kundene ha konsultasjon med leder før jeg kan utføre tjenester. Og for andre tjenester, så må de rekvireres av en spesialist, som bare tar telefonen av og til, selv om det står i kontrakten at han skal være tilgjengelig 24/7. Da blir det fort noen dumme situasjoner der jeg enten må gå over eget ansvarsområde eller si til kunden at de må komme til ny time. Og så er prisene veiledende, sånn at jeg må vurdere i hvert enkelt tilfelle. Og underveis i behandlingen, så kan jeg se at vi i tillegg bør gjøre andre ting, og ønsker da å gi kunden en god pris på det. Så blir spørsmålet om jeg da bare skal kjøre på og bestemme selv, eller om jeg skal mase på leder, som er en sykt travel person. Mitt råd er å ha en åpen dialog med ledelsen om dine problemstillinger. Jeg kommer til å ta dette opp i neste møte med leder, og jeg håper at med tiden, så vil vi få litt klarere struktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tøydokka skrev (2 minutter siden):

Vanskelig å svare på når man ikke vet hvilken bransje det handler om og hvilket ansvarsområde du har i forhold til beslutninger. Jeg er i samme situasjon selv. Det er litt vage grenser for hva jeg selv kan bestemme, så jeg må i noen tilfeller la kundene ha konsultasjon med leder før jeg kan utføre tjenester. Og for andre tjenester, så må de rekvireres av en spesialist, som bare tar telefonen av og til, selv om det står i kontrakten at han skal være tilgjengelig 24/7. Da blir det fort noen dumme situasjoner der jeg enten må gå over eget ansvarsområde eller si til kunden at de må komme til ny time. Og så er prisene veiledende, sånn at jeg må vurdere i hvert enkelt tilfelle. Og underveis i behandlingen, så kan jeg se at vi i tillegg bør gjøre andre ting, og ønsker da å gi kunden en god pris på det. Så blir spørsmålet om jeg da bare skal kjøre på og bestemme selv, eller om jeg skal mase på leder, som er en sykt travel person. Mitt råd er å ha en åpen dialog med ledelsen om dine problemstillinger. Jeg kommer til å ta dette opp i neste møte med leder, og jeg håper at med tiden, så vil vi få litt klarere struktur.

Håper du får en god samtale med ledelsen, og de viser forståelse. Mitt problem er at de som sitter på kontoret, er relativt unge og dermed er det vanskelig å ta opp ting med de, fordi man merker tydelig at de opplever det som mas. De gangene jeg har ringt inn på kvelden, når de som jobber fulltid har dratt hjem, så har jeg opplevd fnising og den ene gangen glemte de å legge på tlf og jeg hørte dem si «Hun er SÅ irriterende, skal alltid ringe hele tiden og gi beskjed om det ene og det andre». Har ikke turt å si det til ledelsen, for er redd de muligens har samme oppfatning. Står i en vanskelig situasjon …

Anonymkode: 25125...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at den som kommer med dårlige nyheter ofte blir assosiert med noe negativt (noe umodne ledere ikke klarer å rasjonalisere bort og derfor etterhvert ikke får nyttig styringsinformasjon).

Det er i hovedsak to grunner til å kontakte ledelsen: 
1) Eskalering til riktig beslutningsnivå

2) Rapporteribg

1) må gjøres som del av saksbehandlingen mens 2) kan aggregeres og f.eks. rapporteres månedlig. I den grad mulig bør du løse sakene selv, og rapportere f.eks. månedlig det som ledelsen behøver å vite. F.eks. hvor mange saker, fordelt på kategori, trend og om noen saker medfører ekstra kostnader eller høy risiko. 

Om du ikke kan løse sakene selv (f.eks. mangler fullmakt til beslutningen det gjelder), men trenger beslutning fra ledelsen, bør du så langt som mulig presentere alternativer til løsning og din anbefaling, om du har en (spørs hvor tydelig ledelsen har kommunisert selskapets risikoappetitt). 

Om det likevel blir mye, kan du ta det opp med din leder og be om føringer eller kriterier for hva som krever at ledelsen orienteres. De trenger sjelden vite om vanskelige saker som er løst, med mindre det skyldes forhold som ledelsen må endre. 
 

Anonymkode: 24159...828

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må forklare en situasjon som oppsto mellom en kunde og meg. De kjenner til situasjonen, men kunden har blitt helt vrang og sluttet å ta kontakt - tenkte å gi de beskjed på det, men føler jeg tar for mye kontakt og er redd det slår tilbake på meg

Anonymkode: 25125...6f4

Du kan jo avvente litt, kanskje kunden kjøler seg ned og da er det like greit at ikke ledelsen brukte tid på det.

Anonymkode: 24159...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan jo avvente litt, kanskje kunden kjøler seg ned og da er det like greit at ikke ledelsen brukte tid på det.

Anonymkode: 24159...828

Tenker jeg må det. 

Anonymkode: 25125...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husk at den som kommer med dårlige nyheter ofte blir assosiert med noe negativt (noe umodne ledere ikke klarer å rasjonalisere bort og derfor etterhvert ikke får nyttig styringsinformasjon).

Det er i hovedsak to grunner til å kontakte ledelsen: 
1) Eskalering til riktig beslutningsnivå

2) Rapporteribg

1) må gjøres som del av saksbehandlingen mens 2) kan aggregeres og f.eks. rapporteres månedlig. I den grad mulig bør du løse sakene selv, og rapportere f.eks. månedlig det som ledelsen behøver å vite. F.eks. hvor mange saker, fordelt på kategori, trend og om noen saker medfører ekstra kostnader eller høy risiko. 

Om du ikke kan løse sakene selv (f.eks. mangler fullmakt til beslutningen det gjelder), men trenger beslutning fra ledelsen, bør du så langt som mulig presentere alternativer til løsning og din anbefaling, om du har en (spørs hvor tydelig ledelsen har kommunisert selskapets risikoappetitt). 

Om det likevel blir mye, kan du ta det opp med din leder og be om føringer eller kriterier for hva som krever at ledelsen orienteres. De trenger sjelden vite om vanskelige saker som er løst, med mindre det skyldes forhold som ledelsen må endre. 
 

Anonymkode: 24159...828

Takk - det var veldig godt skrevet og riktig som du sier. Den som deler mye negativt blir assosiert med det. 

Anonymkode: 25125...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håper du får en god samtale med ledelsen, og de viser forståelse. Mitt problem er at de som sitter på kontoret, er relativt unge og dermed er det vanskelig å ta opp ting med de, fordi man merker tydelig at de opplever det som mas. De gangene jeg har ringt inn på kvelden, når de som jobber fulltid har dratt hjem, så har jeg opplevd fnising og den ene gangen glemte de å legge på tlf og jeg hørte dem si «Hun er SÅ irriterende, skal alltid ringe hele tiden og gi beskjed om det ene og det andre». Har ikke turt å si det til ledelsen, for er redd de muligens har samme oppfatning. Står i en vanskelig situasjon …

Anonymkode: 25125...6f4

Ja, det håper jeg, og det tror jeg. Hun som eier bedriften og er leder er skjønn som dagen er lang, og veldig forståelsesfull for det meste når det blir tatt opp på en saklig måte. 

Kjipt av de å snakke om deg på den måten, skjønner det gjør at du kan føle på usikkerhet. Snakk med de i ledelsen om det du er usikker på. Gi eksempler, som ene uoverensstemmelse med forrige kunde. Forklar hvordan du ville håndtert det om du hadde beslutningsmyndighet. Og så ber du om en klarere beskrivelse av din beslutningsmyndighet og ditt ansvarsområde, og en tydelig grense for når du bør ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker jeg må det. 

Anonymkode: 25125...6f4

Jeg jobber som eiendomsmegler og vi lever på leads i perioder. Systemet på leads hos oss er at det er «first seen, first taken». Det vil si om det kommer en lead, så er det førstemann som svarer på leaden som får den. Det har vært meg i fleste tilfeller, og de unge har nå begynt å irritere seg litt over det. Men det er ikke mitt ansvar at de bruker mer tid på tiktok og annet enn meg som følger med på leads og jobb. For en uke tilbake når jeg tok en lead som hadde kommet, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få den fordi de måtte gi den til en av de unge som også kunne prøve seg. Dette kommenterte jeg selvfølgelig tilbake på, og mente det var feil. Mannen mente at jeg bare ødela mitt forhold til selskapet, og burde heller latt det gå til de unge. Her svarte også ledelsen tilbake med at jeg satt som en huk og lot andre ikke komme til, og dermed hadde de bestemt seg i mellom om å ikke la meg få flere leads. Så det er dessverre ikke alltid vært å kommunisere tilbake. Noen ganger er det bedre å bare la det ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkeligper skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber som eiendomsmegler og vi lever på leads i perioder. Systemet på leads hos oss er at det er «first seen, first taken». Det vil si om det kommer en lead, så er det førstemann som svarer på leaden som får den. Det har vært meg i fleste tilfeller, og de unge har nå begynt å irritere seg litt over det. Men det er ikke mitt ansvar at de bruker mer tid på tiktok og annet enn meg som følger med på leads og jobb. For en uke tilbake når jeg tok en lead som hadde kommet, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få den fordi de måtte gi den til en av de unge som også kunne prøve seg. Dette kommenterte jeg selvfølgelig tilbake på, og mente det var feil. Mannen mente at jeg bare ødela mitt forhold til selskapet, og burde heller latt det gå til de unge. Her svarte også ledelsen tilbake med at jeg satt som en huk og lot andre ikke komme til, og dermed hadde de bestemt seg i mellom om å ikke la meg få flere leads. Så det er dessverre ikke alltid vært å kommunisere tilbake. Noen ganger er det bedre å bare la det ligge.

Jeg forstår at de ønsker å la de nye og unge også å komme til - men da bør vell ledelsen endre på reglene og la heller leads gå på omgang om det er få av dere på jobb? 

Anonymkode: 25125...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår at de ønsker å la de nye og unge også å komme til - men da bør vell ledelsen endre på reglene og la heller leads gå på omgang om det er få av dere på jobb? 

Anonymkode: 25125...6f4

Helt sikkert. Beste er av og til å bare forstå seg på de og la det ligge. Slik du har forklart videre nå, tenker jeg det beste er at du lar det ligge. Ikke følg opp med mindre de følger opp. Ikke alle beskjeder trenger å gis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...