Gå til innhold

Ville du bedt fagfolk om hjelp med disse problemene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her fikk vi avslag på henvisning fra fastlege til BUPA med mistanke om adhd, og med to foreldre med diagnosen... med beskjed om å gå gjennom PPT. dette er konsekvent praksis i sandefjord kommune ihvertfall- om det gjelder adhd utredning. vi måtte bruke et år på og vente på PPT og forklare at lære og lesevansker ikke er problemet når ungen lærte og skrive og lese av seg selv i barnehagen... helt håpløst opplegg. 

Anonymkode: a3534...5ad

Det høres merkelig ut..PPT kan vel ikke utrede og sette diagnoser?

Kom dere videre og fikk henvisning til BUP etter et år, eller gikk dere privat? 

ts

Anonymkode: 27fda...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker diagnose med en gang jeg, da.

Jeg tror hum har adhd eller autisme.

Så jeg hadde begynt med henvisning til BUP først, og finner ikke de noe (som overrasker meg om de ikke gjør) så er kurs fint :) 

Utredning er ikke noe farlig, men å gå glipp av eventuell diagnose og dertil riktigr tiltak er ødeleggende dess lengre tiden går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Det er vanlig «tjenestevei».

Ppt først, så bup. Og tverrfaglig team sykehus. For eksempel. 

Ulik praksis i ulike kommuner dessverre. Noen er vepdig bakpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så bra at dere fikk godt hjelp ❤️ 

Er akkurat det du skriver jeg er redd for…at hun skal bli den rare som ingen vil være med. En slik merkelapp kan være vanskelig å bli kvitt tror jeg.

ts

Det skjønner jeg godt! (Har følt mye på den frykten selv!). 

For oss løsnet alt etter bup. (Vi fikk time via fastlegen). Men ppt har også vært i bildet og til god hjelp, da barnet slet på skolen (vi var uheldig med å få en lærer som var nær utbrent, og som dermed (forståelig nok!) ikke så barnet bak raseriet - og brukte metoder som gjorde alt verre).  

(Det var også veldig fint å få utelukket diagnoser som folk har nevnt i forbifarten, men som vi aldri har følt stemmer for vårt barn, slik som adhd og autisme).

Hos oss har lærerne snakket med klassen om barnet vårt, om hvorfor det blir så sint osv. Og det hjalp enormt. Barnet vårt har nå masse venner, og er sosial fra morgen til kveld.

Jeg vet jo (selvsagt) ikke om ditt barn er som vårt, men feks å sette hardt mot hardt er å ta milliarder skritt tilbake med vårt barn. Det var en fin artikkel på nrk om barn som sliter med følelsene sine (https://www.nrk.no/ostfold/xl/han-er-en-av-guttene-i-skolevoldsstatistikken-1.16798952), som viser noe av problemematikken. Og jeg kjenner igjen mye av mitt barn på sitt verste i den artikkelen. 

Anonymkode: 87df7...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har ikke noe VALG i om hun skal dusje.

DU er en dårlig leder for barnet ditt! DU skal lære henne følelsesregulering!

Anonymkode: ae938...24a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde kontaktet fastlege, og fått henvisning til BUP. 

Her har begge mine barn vært på BUP, og på ingen av de var PPT i bildet, før etter diagnosen var på plass. Her fikk ene ADHD, og andre Asperger. 

Anonymkode: d1e69...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Glemte å ta med at disse utfordringene har økt på etter at lillesøster ble større og gjør mer krav på både leker og oss foreldre. Hun har alltid vært snill med lillesøster, men er tydelig også sjalu og redd for at vi skal bry oss mer om lillesøster enn henne. 

Noen andre som har opplevd lignende? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Glemte å ta med at disse utfordringene har økt på etter at lillesøster ble større og gjør mer krav på både leker og oss foreldre. Hun har alltid vært snill med lillesøster, men er tydelig også sjalu og redd for at vi skal bry oss mer om lillesøster enn henne. 

Noen andre som har opplevd lignende? 

Ts

JA DET ER HELT NORMALT OG VANLIG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

JA DET ER HELT NORMALT OG VANLIG!!!

Må du rope? 🙄

Anonymkode: a8392...e1c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ts

PPT er med på veien til diagnose var beskjeden vi fikk.

Det er veldig stort trykk på BUPA, derfor er PPT inne for å "screene" ut caser som går på andre forhold da. som skrivevansker, lærevansker, problemer i hjemmet, skolen osv. Men i dette tilfellet var det veldig tydelig for ALLE involverte parter, som skole, foreldre og fastlege- at BUPA var hvor vi skulle, ikke PPT. Men vi måtte gjennom trakta for det. Problemet var at PPT ikke anså tilfellet som prekært, da hun hadde jo gode resultater på det de fokuserte på... nemlig skolen. Utfordringen var og komme inn til PPT.

Til slutt stilte jeg meg opp foran rektor og samtlige foreldre til nye førsteklassinger på "møt skolen-møtet" for foresatte ( lillebror sitt kull), og utfordret rektor på hva han akkurat hadde skrytt så mye av- hvilke ressurser de hadde tilgjengelig. med glimt i øyet og høflig selvsagt. Han kjente sikkert ikke til saken, men han ble jo litt stressa og ba meg ta direkte kontakt med han på epost. det gjorde jeg dagen etter. dagen etter der igjen, hadde jentungen lapp i sekken med skjema, og fire uker etterpå satt jeg på PPT.

vi måtte gjennom et løp der med testing, og vi kom selvsagt til BUPA etter det. vi har hatt tre møter der, og de følte null behov for videre utredning, dette var klart før vi var ferdig omtrent. ingen tvil fra BUPA sin side om diagnose.  Når det er sagt, har oppfølging fra BUPA og PPT når vi først kom dit, vært upåklagelig. Men jentungen ( og oss) kunne vært spart et år. 

broren min er lærer- han sier det rett ut. den som skriker høyest får. og det var det jeg gjorde. foran rektor :)

Anonymkode: a3534...5ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hun har ikke noe VALG i om hun skal dusje.

DU er en dårlig leder for barnet ditt! DU skal lære henne følelsesregulering!

Bare ignorerer denne kommentaren. 

Man skal ikke tvinge barn, men man kan gi barn alternativer. Men man bør lære barnet hvorfor det er viktig å dusje. Og hvilke konsekvenser kan det få hvis barnet ikke dusjer (f.eks man kan begynne og lukte). Å tvinge kan oppleves som straff, og kan føre til at barnet får et vanskelig forhold til det å dusje.

Anonymkode: dcbba...5c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det enkleste og mest effektive for deg er å ta en time hos fastlegen å få hen til å skrive en henvisning der du tar opp alle punktene. Hjelper ikke at jenta klarer seg faglig når hun er helt ute sosialt sett, barneskolen er for det sosiale og havner de ut der så sliter de enormt med å komme seg inn igjen. 

PPT og skolen vil bare forlenge prosessen.

Anonymkode: ee3ba...e5d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...