Gå til innhold

Ville du bedt fagfolk om hjelp med disse problemene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en jente på 7 år som har store problemer med følelsesregulering. Hun kan få voldsomme raserianfall om hun får beskjeder hun ikke liker. F.eks.om hun holder på med noe og vi skal sette oss ved bordet for å spise middag eller skal kle på yttertøy og gå ut døra. Ofte skjer det også at hun blir rasende om sømmer i sokkene er følbare, eller om jeg kommer borti tannkjøttet når jeg pusser tennene hennes. Hun tisser seg litt ut nesten daglig. Har tatt dette opp med helsesøster som sa det var vanlig i den alderen. Men dette gjør at hun ofte lukter litt tids og det er en kamp å få henne til å dusje eller bade. Lar henne alltid velge, men hun hater begge deler så det blir oftest kun 1 gang i uken eller mer sjeldent.

Hun kan også ha en til tider barnslig og irriterende oppførsel over for jevnaldrende og kan være veldig opptatt av å bestemme i lek. Dette gjør at det er få lekeavtaler, med mindre vi foreldre tar initiativ. Hun er veldig intens og masete og må ofte ha 10 beskjeder før hun gjør det hun får beskjed om. Hun er veldig viljesterk og sta, og gir seg ikke uansett om vi er konsekvente og står på vårt.

Jeg tenker ikke på noe diagnose her, men ønsker veiledning. COS kurs har vi tatt.
Føler vi foreldre blir maktesløse oppi dette, det er liksom noe hele tiden. Hvor kan man få hjelp med disse utfordringene, og er det jeg beskriver «nok» til å reagere på?

Anonymkode: 27fda...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg er ikke dette vanlig oppførsel, ligner mer på de barna som ligger på spekteret. Iallfall etter hva jeg har hørt fra mine bekjente som har barn som er diagnostiserte. BUP er stedet for dere og jeg må si jeg synes det er litt rart at dere ikke allerede har vært der med tanke på hvordan oppførselen hennes er.

Vet ikke hva slags helseperson dere har men å tisse seg ut i den alderen er ikke vanlig for nevrotypiske barn.

Anonymkode: ee3ba...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For meg er ikke dette vanlig oppførsel, ligner mer på de barna som ligger på spekteret. Iallfall etter hva jeg har hørt fra mine bekjente som har barn som er diagnostiserte. BUP er stedet for dere og jeg må si jeg synes det er litt rart at dere ikke allerede har vært der med tanke på hvordan oppførselen hennes er.

Vet ikke hva slags helseperson dere har men å tisse seg ut i den alderen er ikke vanlig for nevrotypiske barn.

Anonymkode: ee3ba...e5d

Enig i denne. Jeg har også flere bekjente med sånne barn som jenta di. 

Skaff hjelp heller nå enn senere, tenker jeg. Ta kontakt med BUP. 

Anonymkode: 0360e...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antagelig, men da hos BUP. Fordi jeg sannsynligvis hadde mistenkt diagnose. Det er selvsagt umulig å si sikkert ut fra en kort beskrivelse. 

Type kommunal foreldreveiledning har jeg kompetanse til å gi selv, så det tror jeg ikke hadde vært så aktuelt for min del. Men det kan være et godt tilbud - ofte avhengig av flaks med veileder, men slik er det jo hos BUP også. 

Anonymkode: 31574...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med to barn på spekteret ville jeg bedt om hjelp til dette ja. Ville bedt om henvisning til utredning. Trenger ikke være noe, men greit å få avklart. 

Anonymkode: 6daf2...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...