Gå til innhold

Er jeg overdrevent sjalu?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min kjæreste kommenterer at han synes jeg er overdrevent sjalu og jeg ønsker å høre andres perspektiv. Jeg tror ikke at han vil være utro, men han har gjort en del ting jeg likevel har reagert på. 

1. til å begynne med reagerte jeg på at han har lang strike (mange måneder) på Snapchat med en venninne som han tidligere har ligget med. Men dette har jeg kommet over. 

2. han har ganske flørtete fremtoning og har også fått kommentarer på dette fra andre, så er ikke bare min oppfatning. Dette er den han er, og jeg ønsker ikke å endre han. Men har bedt han «passe» på at ikke andre får oppfatning av at han er ledig eller at han prøver seg. Ved et tilfelle har en dame forsøkt å kysse han på en fest når jeg var der sammen med ham. Dette var riktignok før vi ble sammen, men vi hadde en greie da også som hun var klar over. Han trakk seg unna og gjorde ikke noe gale da, men jeg er redd for at dette skal skje igjen. Og har nok fremstått sjalu når han forteller om kommunikasjon med andre damer. 

3. jeg har gått mye ned i vekt fra jeg ble kjent med han. Jeg hadde depresjon og var i begynnelsen på en spiseforstyrrelse og mistet 20kg på kort tid. Han har kommet med flere negative bemerkninger om dette og kroppen min. Han sier at det ikke var sånn han mente det, og selv om jeg tror på det, skaper det en usikkerhet hos meg som jeg merker er vanskelig å gjøre noe med. Så når jeg så at han følger damer på insta som har kroppstyper og poster innhold som passer hans «fetisher» blir jeg usikker. Han sier «han bare følger» og at det ikke er noe mer. Jeg har laget en diskusjon over dette. Det skal sies at det ikke er snakk om haugevis av slike profiler. 

4. et par måneder før vi ble sammen fant jeg ut av at han var aktiv på Tinder. Vi var som sagt ikke sammen, men vi hadde holdt på i flere måneder. Han benekter å hatt samtaler med folk og brukte det som bekreftelse. Han sier selv at han ikke hadde likt det om jeg hadde hatt Tinder på det tidspunktet. Han slettet peofilen etter at jeg konfrontere han med det. 

Jeg har nok laget en stor sak ut av alle disse tingene, men alt i alt så har alle disse hendelsene gjort meg usikker og sjalu. Har jeg rett til å reagere på disse tingene eller burde jeg slappe mer av? 

Beklager langt innlegg. Håper noen orker å lese gjennom alt. 

Anonymkode: adcfb...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg syns du virker overdrevet mye sjalu etter å ha lest hva du ramser opp her. Du forklarer jo at kjæresten din ikke har gjort noe galt sånn egentlig. Bortsett fra det å kommentere kroppen din noe negativt.

Det er slitsomt å være sjalu, men håper du jobber aktivt mot dette, da det også blir veldig usexy i lengden, og du ender med å støte kjæresten din mer vekk fra deg.

Anonymkode: 2efe8...7e4

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg syns du virker overdrevet mye sjalu etter å ha lest hva du ramser opp her. Du forklarer jo at kjæresten din ikke har gjort noe galt sånn egentlig. Bortsett fra det å kommentere kroppen din noe negativt.

Det er slitsomt å være sjalu, men håper du jobber aktivt mot dette, da det også blir veldig usexy i lengden, og du ender med å støte kjæresten din mer vekk fra deg.

Anonymkode: 2efe8...7e4

Du har kanskje rett. Gjentatte ganske grove negative kommentarer på kroppen er nok det som har satt sitt preg på min reaksjon på alt. Føler meg ikke god nok og er redd han skal finne bedre. Og det ødelegger mye for oss merker jeg. Klarer liksom ikke å roe meg med at han «ikke mente det sånn»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som kvinne hadde jeg aldri orket være sammen med noen som ska lage drama om alt... Spesielt ikke over ting som skjedde før man var ett par...

Anonymkode: 59ac6...c38

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som kvinne hadde jeg aldri orket være sammen med noen som ska lage drama om alt... Spesielt ikke over ting som skjedde før man var ett par...

Anonymkode: 59ac6...c38

Vi var ikke par, men eksklusive 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har kanskje rett. Gjentatte ganske grove negative kommentarer på kroppen er nok det som har satt sitt preg på min reaksjon på alt. Føler meg ikke god nok og er redd han skal finne bedre. Og det ødelegger mye for oss merker jeg. Klarer liksom ikke å roe meg med at han «ikke mente det sånn»

Hva har han sagt?

Anonymkode: cb1e2...ea2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synst det er stygt gjort av han å kommentere kroppen din. Særleg gjentatte gonger. 

Prøver han å fore deg opp også?

Anonymkode: 12426...f85

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er usikker. Mulig underbevisstheten/magefølelsen din jobber med noe. Er du ellers sjalu anlagt - som i andre relasjoner eller tidligere forhold?

Anonymkode: 94609...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva har han sagt?

Kommentarer som at jeg har «fucket» opp kroppen min, kalt meg mager gjentatte ganger og sammenlignet meg med barn i Afrika og menneskene i konsentrasjonsleire.  Og så «Hvis du tror anoreksi er sexy, så tar du feil» 

har kommet med en del flere utsagn også av ulik grad. Mye er sagt «in the heat of the moment», men det preger meg likevel. Og med det sagt, jeg veier 60kg. Er ikke superslank, men har mistet fett ujevnt, så noen steder er tynnere enn andre. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Totalbildet er jo viktig her.

Noen mennesker har flørtete fremtoning. Det er ikke alle som synes det er enkelt å være i forhold med noen som  har det.

For meg er ikke en fyr som offentlig viser hvem han tenner på noe for meg. Jeg blir ikke sjalu, men må innrømme jeg synes det er harry. I deres tilfelle kan det virke som han har kritisert kroppen din og at dette kombinert med at han sikkert følger andre kropper på tinder gjør det usikker, er kjempeforståelig.

Han var på tinder da det var dere to og ville ikke likt det selv. Nei, jeg ville heller ikke likt det. Jeg er gammeldags der. Hvis jeg dater en person aktivt så er jeg ikke på tinder.

Og nei, jeg er ikke en utpreget sjalu person.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke bare misforstått kjærestens bekymring for at du raste ned i vekt? 

Anonymkode: 708bf...67f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommentarer som at jeg har «fucket» opp kroppen min, kalt meg mager gjentatte ganger og sammenlignet meg med barn i Afrika og menneskene i konsentrasjonsleire.  Og så «Hvis du tror anoreksi er sexy, så tar du feil» 

har kommet med en del flere utsagn også av ulik grad. Mye er sagt «in the heat of the moment», men det preger meg likevel. Og med det sagt, jeg veier 60kg. Er ikke superslank, men har mistet fett ujevnt, så noen steder er tynnere enn andre. 

Ekstremt stygt og nedbrytende sagt. Jeg hadde ikke fortsatt å date en som sa dette om kroppen min.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synst det er stygt gjort av han å kommentere kroppen din. Særleg gjentatte gonger. 

Prøver han å fore deg opp også?

Anonymkode: 12426...f85

Han passer på at jeg spiser, og kommenterer om jeg ikke gjør det. Men forer meg ikke. Det er nok fordi han genuint bryr seg og ikke vil jeg skal havne tilbake med problemer med mat. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du har ikke bare misforstått kjærestens bekymring for at du raste ned i vekt? 

Anonymkode: 708bf...67f

Les hva hun skriver at han har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er usikker. Mulig underbevisstheten/magefølelsen din jobber med noe. Er du ellers sjalu anlagt - som i andre relasjoner eller tidligere forhold?

Anonymkode: 94609...14d

Har aldri vært sjalu tidligere. Men elden var utro og drev med mye rart bak ryggen min. Så tror det har preget meg mer enn jeg egentlig tror. Er nok veldig redd det samme skal skje igjen 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri vært sjalu tidligere. Men elden var utro og drev med mye rart bak ryggen min. Så tror det har preget meg mer enn jeg egentlig tror. Er nok veldig redd det samme skal skje igjen 

Eksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kommentarene hans om din kropp er alene grunn nok til å dumpe ham! Spesielt siden disse kommentarene kom over tid, og han tydeligvis har en fetisj rundt en bestemt vekt når det gjelder kvinner. Når han da i tillegg følger kvinner som er i den vektklassen han har fetisj for, så viser han tydelig fremdeles hva han foretrekker.

Måten han ellers kommuniserer med damer på når han er i et forhold er vitner heller ikke om mye respekt for deg, etter mitt syn. En person som er i et forhold kan være tydelig glad og positiv mot andre, kan også flørte lett - men skal det flørtes lett så MÅ det gjøres på en slik måte at alle involverte og andre rundt forstår at personen ikke mener noe med flørten. Det er ikke så veldig mange som mestrer den kunsten. Og din mann mestrer det tydeligvis ikke siden andre tror han faktisk flørter med andre kvinner.

Han flørter med andre, i så stor grad at andre også kommenterer det - men han kaller deg overdrevent sjalu.

Han rakker ned på din kropp over tid og følger kvinner med sin foretrukne kroppen han har fetisj for - og sier at han ikke mente det når han rakket ned på deg og at det ikke betyr noe at du ikke er slik hans fetisj gjerne vil at du skal være.

Helt ærlig, dette høres ut som et veldig usunt forhold, hvor du synes å bli manipulert og psyket ned, hvor det skal gjelde ett sett regler for ham iflg. ham, mens det skal gjelde helt andre regler for deg, også iflg. ham.

Denne mannen hadde jeg slått opp med da han begynte å kommentere kroppen min negativt!

(La meg gjette, den såkalte venninnen hans, som han har hatt sex med tidligere og som han har så mye kontakt med - hun er nærmere å ha hans fetisj-foretrukne kvinnekropp? Ikke at det spiller noen rolle uansett, for det andre jeg har kommentert er langt viktigere grunner til at denne mannen ikke vil være en god kjæreste for deg!)

Anonymkode: a6712...e68

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har beklaget seg over ting han har sagt. Og mener selv at det ikke har vært ment så ille som det høres ut. Men uavhengig av det, så skaper det enorm usikkerhet hos meg. Enten det var ment på den ene eller andre måten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han passer på at jeg spiser, og kommenterer om jeg ikke gjør det. Men forer meg ikke. Det er nok fordi han genuint bryr seg og ikke vil jeg skal havne tilbake med problemer med mat. 

Er du sikker på det og at det ikke har med å gjøre med hans eget kontrollbehov? Kombinert med det han har sagt om kroppen din, er ikke dette veldig tillitsvekkende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har beklaget seg over ting han har sagt. Og mener selv at det ikke har vært ment så ille som det høres ut. Men uavhengig av det, så skaper det enorm usikkerhet hos meg. Enten det var ment på den ene eller andre måten 

Det spiller ingen rolle hvordan det er ment. Det er sykt å si dette til en partner. Å unnskylde det med at han "ikke mente det sånn" er dårskap.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...