Gå til innhold

Dørene på skolen er låst i 08.00-08.30, er dette lov?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Uanonym bruker skrev (3 timer siden):

Poenget er jo at det vil gå med enda mer tid til dette om skolebygningen først åpner i samme øyeblikk som første time begynner.

Det forstår jeg, men hvordan tenker du at dette skal løses rent praktisk? Slik jeg ser det har man 4 alternativer:

1) Elevene går inn uten tilsyn, som ikke sikrer retten til trygt skolemiljø.

2) Elevene går inn med tilsyn. Lærerne må da bruke planleggingstid på dette.

3) Foreldrene følger barna inn. Dette inkluderer alle fra 1.-7.trinn.

4) Dørene er låst frem til skolestart. SFO-ansatte har tilsyn til elevene på SFO. 

Endret av Anonym1555
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

30 minutter! Hva gjør barna når dere er på biltur og er på en motorvei? Pisser og driter i baksetet? 

Anonymkode: 659ed...cc3

En kjører sjeldent 30 min på motorveien uten mulighet til å svinge av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tydelig at folk her ikke aner hvor mye rart elever gjør på toalettene. Min karriere på barneskolen var heldigvis kort (er på vgs nå, takk og pris), men toaletter stappet fulle av papir, bæsj på veggene og ildspåsettelse var bare noe av det som skjedde hvis elever snek seg inn. Hvis folk på en arbeidsplass hadde oppført seg slik (svar til den som nevnte at toalettene på arbeidsplasser er tilgjengelige), hadde det sikkert kommet kortleser utenfor dem eller annen adgangskontroll rimelig raskt. 

Ellers er slike steder åsted for mobbing av diverse slag, som dynking av klær eller verre,  skribling på vegger og sikkert mye annet jeg har glemt i farten. Så barneskoleelever kan ikke ha fri tilgang når tilsyn ikke er tilgjengelig. 

Anonymkode: 91da6...006

Dette er helt riktig!!!  
Vi kan ikke ha dører åpne uten tilsyn. Og skal alle elever kunne gå inn må alle klasserom ha tilsyn. Og alle lærere være på plass i det dører åpner. 
Selv om ungene ikke er kommet før 0830 hos oss er tiden fra 0745 når de fleste lærere kommer og 0820 når de går ned til klasserom (og dører låses opp) den mest hektiske tiden for de fleste med koordinering av alt som skal skje og planer som må snus om pga sykefravær og foreldre som forventer svar på mail osv. Da kan man ikke ha tilsyn med elever samtidig. 

Og en ting er alt elever kan finne på, men det er faktisk i forhold til brannforeskrifter også. Det er ikke lov å slippe de inn uten tilsyn. Og begynner skolen 0830 er det sjelden grunn til å være på skolen kl 0800 (selv om noen er det). SFO har åpent for de som trenger det, og de som har jobbet i skole vet hvorfor man har et friminutt før skoledagen starter selv om jeg er enig i at 30 min kan være lenge på vinteren. 

Hilsen skoleleder på barneskole 

Anonymkode: 7714a...8a1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (12 timer siden):

Koster det penger å ha døra åpen slik at folk kommer seg på do?

Ja, for da må man bruke tiden til lærerene til at de har tilsyn, og lærere må komme enda tidligere på skolen. De fleste lærere er på jobb lenge før kl 8. Men det er fordi de har veldig mye å gjøre timen før elevene kommer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (8 timer siden):

Kommer det narkomane når det er en haug med mennesker utenfor i skolegården?

Vi opplevde det stadig et sted jeg jobbet, ikke i by.  En gang kom noen seg inn på rektors kontor og stjal veska hennes i møtetiden vår, der alle var på personalrommet og sekretær var en tur på toalettet. Hadde også en del tyverier av klær i gangene, som ikke ble gjort av elever på skolen men folk som sneik seg inn i skoletiden 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hæ, er det meningen at barna skal stå ute å vente en halvtime mellom sfo og skole?👀 Blir de liksom kastet ut fra sfo da? Aldri hørt at det er sånn… 

Anonymkode: 0152c...d27

De skal jo ikke stå ute og vente. De skal leke. SFO er stengt, og det er før skolen starter. Er sånn her også. Helt vanlig. 

Anonymkode: 5cb8e...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er vel voksne fra sfo der ute med barna fram til skolen starter? Barna har da mulighet til å spørre om de kan låse opp hvis de må på do.

Anonymkode: 510c0...f59

Ikke TS, men ja. Det er det. De har tilsyn, men er ute. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MariaIsabel skrev (18 timer siden):

Ser flere skriver at det er vanlig, men jeg synes det høres helt vilt ut. Her varer SFO frem til skolen starter, og åpner når skolen slutter, og jeg har alltid ansett det som en selvfølge da SFO er en tjeneste for pass av barna før og etter skolen ... 

Er også litt sjokkert over den manglende empatien i kommentarfeltet ifht barnet som tisset på seg. Håper enkelte her ikke har eller kommer til å få barn.

SFO varer jo frem til skolen starter, bare at de er ute. Hva er problemet med det? De voksne er sammen med dem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja, for da må man bruke tiden til lærerene til at de har tilsyn, og lærere må komme enda tidligere på skolen. De fleste lærere er på jobb lenge før kl 8. Men det er fordi de har veldig mye å gjøre timen før elevene kommer.

Hva med de sfo ansatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss er det SFO frå 7.30, men kl 8 må alle ut. Då er det voksne ute. Så ringer det inn 8.15. Ingen elevar får oppholde seg inne før dei er henta av lærar, for det vart for tett og mykje bråk/herjing inne. Tidlegare var dørene opne slik at elevar kunne vere inne og vente uten å vere på SFO. Det var fleire som misbrukte denne muligheita så mykje at dørene måtte låsast.

Anonymkode: 44162...90b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei. Sfo åpner klokken 07:00. Ferdig 08.00 på morgen, og skolen starter 08.30, det er da «stemgt» i en halv time. Da er dørene låst. I dag var det et tilfelle hvor et barn tisset på seg i dette tidsrommet. Jeg sto å banket på i ti minutter før noen åpnet døren. Det var tolv minus. Er dette lov? De skal vel ha tilgang på toaletter?

Anonymkode: e6eb8...6cb

De fleste skoler har jo separate toaletter med inngang fra ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merkelig. Aktivitetsskolen (AKS) som SFO kalles her i Oslo, har morgenåpent fra 07.30-08.25. Skolen begynner 08.30. Hadde ikke sendt mitt lille barn dit om det var stengte dører en halvtime, nei!

Anonymkode: e3a47...2ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (24 minutter siden):

Hva med de sfo ansatte?

SFO er bemannet ut fra antall påmeldte barn, ikke alle andre. På de fleste skoler jeg har jobbet har det vært 2-4 ansatte på vakt på morgensfo fordi det ikke er så mange som faktisk bruker, og betaler for, dette tilbudet. De har tilsyn med de som har påmeldt. Det sier vel seg selv at de ikke kan passe på alle de andre. Man kan ikke bemanne for at de skal passe på alle skolens barn uten at det går utover tilbudet til ettermiddags sfo. De har tross alt ikke et utømmelig budsjett. Så nei. De har ikke tilsyn med de andre barna. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Merkelig. Aktivitetsskolen (AKS) som SFO kalles her i Oslo, har morgenåpent fra 07.30-08.25. Skolen begynner 08.30. Hadde ikke sendt mitt lille barn dit om det var stengte dører en halvtime, nei!

Anonymkode: e3a47...2ac

Sannsynligvis er de ute på AKS før skolestart på skolen til barna dine også.  Men vil tro TS her har misforstått noe hvis hen for alvor tror at det ikke er tilsyn med barna som er på sfo mellom 0800 og 0830. 

Skal også sies at flere foreldre sender barna sine på skolen lenge før skolestart fordi de tror det er voksne  der til å passe på. Men det er det altså ikke før åpningstid, altså når skolene bemanner med tilsyn ute. De fleste steder mellom 5 og 15 minutter før det ringer inn til første time. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber på en barneskole.

Vi sender barna ut fra SFO 0815. Det ringer inn 0830. Det er alltid voksne ute fra 0815, så hvis et barn virkelig må på do, så låser en voksen opp. Men vi kan ikke ha alle dører åpne, da er det barn inne uten tilsyn fordi voksne enten er ute eller forbereder undervisning og ikke er i gangene der toalettene er. Det er rett og slett for å unngå uheldige situasjoner uten voksne tilstede som ingen observerer. 

Men som sagt, det er alltid MANGE voksne ute i skolegården om morgenen, og ikke noe problem å finne en voksen som kan hjelpe, tvert i mot, så å si alle fagarbeidere/assistenter er ute da, og også noen lærere. Hos oss er også rektor ute det kvarteret om morgenen for å si god morgen til alle.

Trygt og godt for alle at det ikke kan være noen i gangene og være ufine mot hverandre uten at noen voksne får det med seg!

Anonymkode: 60189...896

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (1 time siden):

De fleste skoler har jo separate toaletter med inngang fra ute?

Det er det ikke på min skole (der jeg jobber) heller ikke der barna mine har gått.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes det er rare svar her... Det var da normalen på barneskolen jeg gikk på iallefall, at alle skoledører var låst inntil det ringte inn til første time.

Dette var tidlig på 80tallet, og vi hadde verken tilgang til å gå inn noe sted eller gå på do. Sfo var til rundt en halvtime før skolestart, og alle som var der måtte rydde og ut.  

Da mine barn gikk på barneskolen, midten av 2000tallet; så var det ca samme greia. Men da med tettere voksenoppfølging, for elevene var yngre og skoleområdet var større. 

Anonymkode: 702d9...859

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Hva med de sfo ansatte?

Skal sfo-ansatte være gangvakter i skolekorridorene? Hvem skal ha tilsyn på sfo da? I vår kommune har de kuttet i sfo-stillinger. Kanskje foreldrene kan komme og være gangvakt hvis det er så fryktelig viktig. 

Anonymkode: 341dd...694

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det ikke på min skole (der jeg jobber) heller ikke der barna mine har gått.

Dette stemmer ikke. Jeg har ikke vært borti det. Lærer på utallige skoler gjennom arbeid (PPT). 

Anonymkode: a1762...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har hatt besøk av narkomane som har prøvd å komme seg inn på skolen. Men dørene har vært låst, så de kommer seg ikke inn. Da ringer vi politi, så tar de over. Kan ikke ha vektere ved hver dør. Ved bygdeskoler kan de ha dører åpne, men de sentrumsnære er mer utsatt for slikt besøk. 

Anonymkode: 341dd...694

Gikk på en videregående skole sentralt i Oslo i slutten av 1980-årene med åpne dører fra morgenen av uten at noe slikt forekom i de tre årene jeg gikk der, og går i en kirke i samme by der også dørene er åpne hele dagen uten at det oppstår problemer med dette, slik at det er fullt mulig å ha åpne dører også idag.

Et samfunn der man må ha stengte dører og vektere over alt, er oppskriften på et sykt samfunn.

Anonymkode: 5fb5a...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...