AnonymBruker Skrevet 12. januar #121 Del Skrevet 12. januar Tartufo skrev (5 minutter siden): Riktig at du ikke siterte meg, men hvorfor skal ikke de som får et tilbud om noe, selv vurdere om de ønsker å bli med? Dette er et program det er uenighet rundt, og det er ikke nødvendigvis det beste for alle å takke ja. Er du ikke enig i det? Nå var det ikke deg jeg siterte, men du har kanskje flere brukere? Virker sånn på skrivemåten, så jeg tar utgangspunkt i det; Du svarer ikke bare de som siterer deg, du svarer alle som kommenterer med at de har vært der/tenker å dra/gruer seg uten at de har sitert deg noen gang. Ta deg sammen. da kjører jeg samme taktikk som deg, gjentar meg til det kjedsommelige Anonymkode: 979ea...9c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #122 Del Skrevet 12. januar Det er litt kjipt og vondt. Kaldt og ubehagelig. Heldigvis er det over på noen få minutter. Ikke noe poeng å grue deg til det. Kan sammenlignes med ubehag en kan føle ved GU. Bare at mammografi er mye raskere over, Anonymkode: afc0a...c39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #123 Del Skrevet 12. januar Syns det ser så ok ut på amerikanske filmer når de får på seg en sid overdel for å ikke føle seg så nakne i situasjonen. Det er vel neppe tatt slike hensyn i norge? Anonymkode: 740e3...ea7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #124 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå var det ikke deg jeg siterte, men du har kanskje flere brukere? Virker sånn på skrivemåten, så jeg tar utgangspunkt i det; Du svarer ikke bare de som siterer deg, du svarer alle som kommenterer med at de har vært der/tenker å dra/gruer seg uten at de har sitert deg noen gang. Ta deg sammen. Anonymkode: 979ea...9c1 Virker sånn ja, huff så pinlig 😂 Anonymkode: b3a42...3e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #125 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå var det ikke deg jeg siterte, men du har kanskje flere brukere? Virker sånn på skrivemåten, så jeg tar utgangspunkt i det; Du svarer ikke bare de som siterer deg, du svarer alle som kommenterer med at de har vært der/tenker å dra/gruer seg uten at de har sitert deg noen gang. Ta deg sammen. Anonymkode: 979ea...9c1 Hæ, fins det en regel på kg om at man bare kan svare de som siterer en? Anonymkode: 0a366...e28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #126 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hæ, fins det en regel på kg om at man bare kan svare de som siterer en? Anonymkode: 0a366...e28 ja! 🙄 Altså, leses det i det hele tatt hva noen andre skriver her inne. Jeg svarte en bestemt person med et svar som passet til den personen og får tilbake «Jeg svarer de som siterer meg, det må være lov.». Det jeg siterte passer ikke til dette svaret, da personen jeg siterte kommenterer det samme til ALLE som skriver her. Den tråden her har glidd HELT ut fra det ts opprinnelig spurte om fordi det er et par, spesielt én, som har tatt helt av i kommentarene, og er skikkelig belærende og nekter å forholde seg til noe av det andre svarer. Det er 7 sider med svar og 5 av dem handler om akkurat det samme, om og om igjen. Sikkelig uspiselig oppførsel! Anonymkode: 979ea...9c1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 12. januar #127 Del Skrevet 12. januar Litt ubehagelig, men ikke veldig smertefullt. Var på Mammografibussen og DER gikk det unna!! Hele greia tok 12 minutter; da var det først inn for å svare på spørsmål og betale+kle av deg, en runde med puppeskvismaskinen , til et annet avlukke for å kle på seg og så ut. Så det går kjapt! Ikke bruk så mye energi på å grue seg til dette. Nasjonalt helseprogram innkaller deg annethvert år fra du er 50/51 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 13. januar #128 Del Skrevet 13. januar (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): ja! 🙄 Altså, leses det i det hele tatt hva noen andre skriver her inne. Jeg svarte en bestemt person med et svar som passet til den personen og får tilbake «Jeg svarer de som siterer meg, det må være lov.». Det jeg siterte passer ikke til dette svaret, da personen jeg siterte kommenterer det samme til ALLE som skriver her. Den tråden her har glidd HELT ut fra det ts opprinnelig spurte om fordi det er et par, spesielt én, som har tatt helt av i kommentarene, og er skikkelig belærende og nekter å forholde seg til noe av det andre svarer. Det er 7 sider med svar og 5 av dem handler om akkurat det samme, om og om igjen. Sikkelig uspiselig oppførsel! Anonymkode: 979ea...9c1 Jeg har svart det samme til mange, og det er ikke for å være frekk, uspiselig, eller belærende, som du kaller det, men for å opplyse om at det er uenighet om mammografiprogrammet, og at det uansett ikke har veldig mange flere fordeler enn ulemper. Noen mener det skader mer enn det hjelper. Uansett meninger om programmet, synes jeg det er viktig at kvinner leser informasjonen som følger med tilbudet, der det står om fordeler og ulemper, og om dette er noe som passer for deg, FØR de takker ja, eller nei. Når enkelte er i tvil, eller gruer seg, er det greit å opplyse om at man bør lese vedlagt informasjon, kanskje mer, før man tar et aktivt valg. Det har gjennom tidene vært diskutert nytte opp mot skade og kostnader av dette programmet, og det har vært vurdert stoppet. Greit å vite at det ikke er entydig positivt å delta. Jeg synes det er viktig at alle har et minimum av kunnskap om helse og egen kropp, det betyr ikke at man ikke stoler på leger eller de med helsefaglig bakrunn, men at man er opptatt av og viser interesse for egen kropp. Å kun svare ja til et tilbud man får, uten å sette seg inn i hva det innebærer, er noe man sjelden gjør på andre områder, så da bør man heller ikke gjøre det når det gjelder noe så viktig som egen helse. Å bruke noen minutter ekstra til dette, har alle tid til! Jeg har også skrevet om hvor viktig det er at alle jevnlig undersøker brystene sine, og oppsøker lege ved forandringer. Å ta mammografi eller andre undersøkelser etter egne funn eller forandringer er viktig, og har mye mindre risiko for overdiagnostisering, enn mammografi i mammografiprogrammet. Siden man også kan få kreft mellom to undersøkelser i programmet, er det viktig at både de som deltar og ikke deltar oppsøker lege utenom ved behov. Det redder mange liv. Beklager dersom det ble mange like innlegg, men jeg synes det er rart at flere mener at dette er noe alle må takke ja til. Da hadde ikke mammografiprogrammet og kreftregisteret informert om fordeler og ulemper, og bedt hver enkelt kvinne om å ta et eget valg! Jeg synes det er andre i denne tråden som er veldig påståelige, og mener det er en selvfølge at alle skal delta på dette. Noen skrev til og med at kvinner over 50 var for gamle til å klare å sette seg inn i dette, og ta egne avgjørelser. DET er frekt. Endret 13. januar av anonym111111 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #129 Del Skrevet 14. januar Synes faktisk du skal ha litt cred for innspillene dine anonym111111. Det er helt fint å gjøre folk oppmerksomme på at mammografiprogrammet ikke er sort-hvitt. Det er absolutt viktigst å undersøke brystene sine selv jevnlig, da brystkreft kan oppstå mellom undersøkelser uansett. Og - brystkreft er en uensartet sykdom, hver situasjon er unik. Man vet ikke alt, som hvorfor en tilsynelatende snill kreft som ikke trenger mye behandling likevel kommer tilbake. Tilsvarende hvorfor noen overlever svært aggressive former med lymfeknutespredning uten tilbakefall. Av den grunn er jeg litt skeptisk til at vi nå kanskje går mot underbehandling av de «snille» gruppene. Dette vet vi ikke før det er gått 10-20 år, for alle tall vi ser nå baserer seg på tidligere års resultater. Selv er jeg glad jeg fikk full behandling, til tross for noen senvirkninger. Anonymkode: 51e92...fc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #130 Del Skrevet 20. januar Får fastlegen svar eller info om at du har vært tilbudt mammografi. Å svarene? Anonymkode: f30c2...7ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #131 Del Skrevet 20. januar anonym111111 skrev (På 9.1.2025 den 22.45): Altså, dette er ikke noe du MÅ, det blir stadig mindre og mindre nyttig å følge dette programmet. Det strår litt om fordeler og ulemper i infobrevet du får når du kalles inn. Der står det også spesifikt om du tror dette er noe for deg. Man kalles inn første gang når man er rundt 50. Det viktigste er å kjenne etter og se etter forandringer i brystene jevnlig, og kontakte lege og evnt bli hemvist til mammografi ved forandringer som oppstår (kuler, søkk i brystet, utslett, ulik størrelse, fargeforandring osv). Når brystkreft kan kjennes ved å klemme på huden med fingrene så er jo allerede svulsten vokst ganske stor. Mammografi kan oppdage kreft langt tidligere enn egenundersøkelse. Så, begge deler er nyttig. Anonymkode: fe57c...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 21. januar #132 Del Skrevet 21. januar (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Når brystkreft kan kjennes ved å klemme på huden med fingrene så er jo allerede svulsten vokst ganske stor. Mammografi kan oppdage kreft langt tidligere enn egenundersøkelse. Så, begge deler er nyttig. Anonymkode: fe57c...39b Jeg snakker ikke om mammografi generelt, men mammografiprogrammet. Forskjellen på egenundersøkelse og mammografiprogrammet, er at egenundersøkelse kun har fordeler, mens mammografiprogrammet har fordeler OG ulemper. Svultser som oppdages ved mammografiprogrammet er oftere svultser som egentlig ikke trenger behandling, derfor overbehandles 1 av 6 som får behandling etter dette programmet. Behandlingen er skadelig, og kan være dødelig i seg selv. Overbehandling er en av ulempene med mammografiprogrammet, og man må selv vurdere om programmet er noe man ønsker å delta på. Dersom man oppdager svultser eller forandringer selv, er det selvsagt vikig å oppsøke lege. Selv små forandringer, ikke kun kuler, skal sjekkes med lege og evnt mammografi og andre undersøkelser. Her er feilmarginen mye mindre, og behandlingen vanligvis nødvendig. De aller, aller fleste blir friske etter behandling, også ved egne funn, bl.a fordi behandlingen blir bedre. Egenundersøkelse er viktig også om man deltar i mammografiprogrammet, da mange får kreft mellom to undersøkelser i programmet! Endret 21. januar av anonym111111 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå