Tartufo Skrevet 12. januar 2025 #101 Skrevet 12. januar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Her er en artikkel som forklarer ulempene med mammografi: https://www.med.uio.no/helsam/forskning/grupper/klinisk-effektforskning/aktuelle-saker/2019/mammografi-tiltak-som-skader-bor-avsluttes..html Ekspertene er jo ikke enige, og det er vanskelig eller umulig å si hva som er lurest å gjøre. Men mange nordmenn har nok ikke forståelse for hvor skadelig overbehandling faktisk er. Mange tror at det er bedre å være på den sikre siden. Med tid og stunder kan det hende mammografi som screening avsluttes helt, eller at metodene blir bedre til å luke ut falsk positive. Men enn så lenge er det lurt å gjøre sin egen vurdering. Jeg kommer til å stå over, mest av prinsipielle årsaker - overbehandling i helsevesenet er en enorm kostnad vi må slutte å ta oss råd til. Anonymkode: 701a4...380 Så bra noen faktisk gjør det som er meningen, vurderer tilgjengelig informasjon, og tar den avgjørelsen som føles mest riktig for dem. Rart at noen legger ansvaret for egen helse fullstendig i andres hender, spesielt i dag, når så mange er opptatt av dette temaet. Overbehandling kan faktisk være dødelig, og mange skades også psykisk av unødvendig behandling og diagnose. Veldig enig i at kostnader også er et argument mot mammografiprogrammet. Det er få ting som koster så mye og redder så få. Og kanskje skader flere enn det redder. Pengene kunne kunne lett blitt brukt mer effektivt på andre områder. Det brukes ca 600 mill pr. screeningsrunde. Endret 12. januar 2025 av Tartufo 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #102 Skrevet 12. januar 2025 anonym111111 skrev (På 10.1.2025 den 18.25): .. Studien Mette Kalager ledet, ble utført av brystkreftforskere ved Rikshospitalet og den ble utført ved Harvard. Studien har blitt publisert i internasjonale, anerkjente medisinske tidsskrifter, og viser at mange flere kvinner blir skadet enn reddet av mammografiprogrammet. Når ble studiene du viser til gjennomført? Var det f.eks. før eller etter prosignatesten og EMIT-studiet - https://www.brystkreftforeningen.no/nyheter/prosignatesten-skal-gi-mer-treffsikker-behandling? Mye har skjedd innen forskning og behandling av brystkreft, så det blir litt utdatert hvis man bruker gammel forskning som kilder. Anonymkode: a6901...835
anonym111111 Skrevet 12. januar 2025 #103 Skrevet 12. januar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Når ble studiene du viser til gjennomført? Var det f.eks. før eller etter prosignatesten og EMIT-studiet - https://www.brystkreftforeningen.no/nyheter/prosignatesten-skal-gi-mer-treffsikker-behandling? Mye har skjedd innen forskning og behandling av brystkreft, så det blir litt utdatert hvis man bruker gammel forskning som kilder. Anonymkode: a6901...835 Studien til MK er fra 2012, men hun mener fortsatt at mammografiprogrammet skader mer enn det hjelper, pga at utvikling fører til at mindre svultser oppdages, og behandlingen blir bedre. Dermed blir progarmmet mer skadelig, og mindre nødvendig med tiden. Tallene jeg har brukt, fra kreftregisteret og mammografiprogrammet selv, er oppdaterte (2024), så at mange overdiagnostiseres, og fortsatt overbehandles, er det ingen tvil om. Poenget mitt er heller ikke å definere nøyaktig hvor skadelig eller hvor nyttig mammografiprogrammet er, men å vise til at det finnes både fordeler og ulemper ved å delta, så hver enkelt kvinne bør lese den informasjonen som følger med, kanskje mer, og deretter ta et gjennomtenkt valg. Å tro at dette programmet er noe man er nødt til å presse seg gjennom, fordi det er veldig nyttig, og en stor risiko å ikke delta, er feil. Det aller viktigste er å jevnlig undersøke seg selv, og oppsøke lege ved forandringer. Problemet med enkelte her inne, er jo at de mener at man ikke trenger å sette seg inn i noe som helst av informasjon som finnes, hverken det som følger med brevet, nye eller eldre studier. De skrev at det er for vanskelig for eldre? kvinner over 50 å velge selv om de ønsket å delta eller ikke, og at kun personer med helsefaglig bakgrunn bør velge for dem. Hadde det faktisk vært meningen, hadde jo ikke mammografiprogrammet sendt ut informasjon om fordeler og ulemper! Jeg forstår ikke personer som ikke ønsker å sette seg noe inn i saker som gjelder egen helse. Det er virkelig ikke vanskelig å lese igjennom et par sider, og er man for opptatt med mye annet, er det uansett mindre krevende å takke nei til dette tilbudet enn ja. Endret 12. januar 2025 av anonym111111 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #104 Skrevet 12. januar 2025 anonym111111 skrev (9 minutter siden): Studien til MK er fra 2012, men hun mener fortsatt at mammografiprogrammet skader mer enn det hjelper, pga at utvikling fører til at mindre svultser oppdages, og behandlingen blir bedre. Dermed blir progarmmet mer skadelig, og mindre nødvendig med tiden. Tallene jeg har brukt, fra kreftregisteret og mammografiprogrammet selv, er oppdaterte (2024), så at mange overdiagnostiseres, og fortsatt overbehandles, er det ingen tvil om. Poenget mitt er heller ikke å definere nøyaktig hvor skadelig eller hvor nyttig mammografiprogrammet er, men å vise til at det finnes både fordeler og ulemper ved å delta, så hver enkelt kvinne bør lese den informasjonen som følger med, kanskje mer, og deretter ta et gjennomtenkt valg. Å tro at dette programmet er noe man er nødt til å presse seg gjennom, fordi det er veldig nyttig, og en stor risiko å ikke delta, er feil. Det aller viktigste er å jevnlig undersøke seg selv, og oppsøke lege ved forandringer. Problemet med enkelte her inne, er jo at de mener at man ikke trenger å sette seg inn i noe som helst av informasjon som finnes, hverken det som følger med brevet, nye eller eldre studier. De skrev at det er for vanskelig for eldre? kvinner over 50 å velge selv om de ønsket å delta eller ikke, og at kun personer med helsefaglig bakgrunn bør velge for dem. Hadde det faktisk vært meningen, hadde jo ikke mammografiprogrammet sendt ut informasjon om fordeler og ulemper! Jeg forstår ikke personer som ikke ønsker å sette seg noe inn i saker som gjelder egen helse. Det er virkelig ikke vanskelig å lese igjennom et par sider, og er man for opptatt med mye annet, er det uansett mindre krevende å takke nei til dette tilbudet enn ja. Forskningen er utdatert, og en bør istedenfor se på nyere forskning. EMIT-studiet er pågående, og det vil nok endre på mye. Selv har jeg tatt prosignatesten, og uten ville jeg vært underbehandlet, da celledelingen var høy (aggressiv). Dette er noe flere etter hvert vil få tilbud om. Kreften ble oppdaget gjennom mammografiprogrammet. Er evig takknemlig for det. Anonymkode: a6901...835 1 1
anonym111111 Skrevet 12. januar 2025 #105 Skrevet 12. januar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forskningen er utdatert, og en bør istedenfor se på nyere forskning. EMIT-studiet er pågående, og det vil nok endre på mye. Selv har jeg tatt prosignatesten, og uten ville jeg vært underbehandlet, da celledelingen var høy (aggressiv). Dette er noe flere etter hvert vil få tilbud om. Kreften ble oppdaget gjennom mammografiprogrammet. Er evig takknemlig for det. Anonymkode: a6901...835 Tallene jeg viste til er jo nye. Det er fakta at mange overdiagnostiseres og overbehandles etter mammografiprogrammet. Det er fakta at det finnes fordeler OG ulemper ved å delta. Jeg mener ikke at man ikke skal se på ulik og ny forskning, jeg mener at det er viktig at kvinner forstår at programmet ikke er entydig positivt, og dermed tar et aktivt valg på om de ønsker å delta eller ikke! Jeg sier ikke at mammografiprogrammet ikke reddet deg, men det er liten forskjell på overlevelse om man deltar eller ikke, og antallet som overdiagnostiseres /overbehandles er mye større enn de programmet evnt. redder. Endret 12. januar 2025 av anonym111111 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #106 Skrevet 12. januar 2025 anonym111111 skrev (11 minutter siden): Tallene jeg viste til er jo nye. Det er fakta at mange overdiagnostiseres og overbehandles etter mammografiprogrammet. Det er fakta at det finnes fordeler OG ulemper ved å delta. Jeg mener ikke at man ikke skal se på ulik og ny forskning, jeg mener at det er viktig at kvinner forstår at programmet ikke er entydig positivt, og dermed tar et aktivt valg på om de ønsker å delta eller ikke! Jeg sier ikke at mammografiprogrammet ikke reddet deg, men det er liten forskjell på overlevelse om man deltar eller ikke, og antallet som overdiagnostiseres /overbehandles er mye større enn de programmet evnt. redder. Når er tallene fra? Inkluderer de resultatene etter første del av EMIT-studiet? Jeg er usikker på om du har satt deg inn i EMIT-studiet, og hvor målrettet behandlingen er med prosignatesten? De som har fått tilbud om prosignatesten får et skreddersydd tilbud om behandling - https://brystkreftforskning.no/studies/emit-etablering-molekylaer-profilering-individtilpasset-behandlingsbeslutning-tidlig-brystkreft/ Fra https://www.oslo-universitetssykehus.no/kliniske-studier/molekyler-diagnostikk-ved-tidlig-brystkreft-uten-lymfeknutespredning "Studien innebærer at svulsten i brystet undersøkes med flere metoder, hvor målet er å kunne gi en mer «skreddersydd»/treffsikker behandling enn det som har vært mulig frem til i dag. Denne nye svulstanalysen (molekylær profil-analyse; Prosigna) kan være med å optimalisere behandlingen til et stort antall brystkreftpasienter i Norge i den hensikt å redusere bivirkninger og unødvendig kostbar behandling. Det er uansett merkelig å vise til ca 12 år gammel forskning, når det finnes nyere, samt pågående studier som er mer relevant å sjekke ut. Anonymkode: a6901...835 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #107 Skrevet 12. januar 2025 AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 22.33): Du er ikke interessert? Du har kanskje ikke tatt celleprøver jevnlig heller? Det er jammen spesielt å ikke være interessert i egen helse når det gjelder noe så kjipt som kreft. Håper du ikke har døtre, du er i såfall en elendig rollemodell. Anonymkode: b3a42...3e0 Skal notere meg at når jeg er 60 så skal jeg skrive at jeg er i livet. Jeg fortsatt lever til tross for pessimisten på kg. 10 år uten mammografiscreening!! 🤭 Anonymkode: f30c2...7ee
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #108 Skrevet 12. januar 2025 Vedr. overbehandling og endring pga EMIT-1 - https://www.sthf.no/fag-og-forskning-ny/forskning-og-innovasjon-ny/forskningsartikkel/2024-utproving-av-nytt-genteknologi-basert-verktoy-for-a-kunne-tilrade-tilleggsbehandling-etter-operasjon-for-brystkreft/ "I denne studien er 2178 pasienter med tidlig-stadium av brystkreft testet med Prosigna for klassifisering til å bli anbefalt eller ikke anbefalt supplerende cellegiftbehandling. Pasientene ble rekruttert fra 17 sykehus i Norge, inkludert Telemark. Med Prosigna kunne 45% av pasienter som tidligere ville ha blitt tilrådet cellegift, slippe dette. Det ble også mindre variasjon mellom sykehus i tilrådningene. Foreløpig foreligger det ikke langtidsresultater fra denne studien." Anonymkode: a6901...835
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #109 Skrevet 12. januar 2025 anonym111111 skrev (58 minutter siden): Tallene jeg viste til er jo nye. Det er fakta at mange overdiagnostiseres og overbehandles etter mammografiprogrammet. Det er fakta at det finnes fordeler OG ulemper ved å delta. Jeg mener ikke at man ikke skal se på ulik og ny forskning, jeg mener at det er viktig at kvinner forstår at programmet ikke er entydig positivt, og dermed tar et aktivt valg på om de ønsker å delta eller ikke! Jeg sier ikke at mammografiprogrammet ikke reddet deg, men det er liten forskjell på overlevelse om man deltar eller ikke, og antallet som overdiagnostiseres /overbehandles er mye større enn de programmet evnt. redder. Vedrørende overbehandling ser det ut som tallene fra 2015. Fra https://www.kreftregisteret.no/screening/mammografiprogrammet/Fordeler-og-ulemper/ Anonymkode: a6901...835
anonym111111 Skrevet 12. januar 2025 #110 Skrevet 12. januar 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Når er tallene fra? Inkluderer de resultatene etter første del av EMIT-studiet? Jeg er usikker på om du har satt deg inn i EMIT-studiet, og hvor målrettet behandlingen er med prosignatesten? De som har fått tilbud om prosignatesten får et skreddersydd tilbud om behandling - https://brystkreftforskning.no/studies/emit-etablering-molekylaer-profilering-individtilpasset-behandlingsbeslutning-tidlig-brystkreft/ Fra https://www.oslo-universitetssykehus.no/kliniske-studier/molekyler-diagnostikk-ved-tidlig-brystkreft-uten-lymfeknutespredning "Studien innebærer at svulsten i brystet undersøkes med flere metoder, hvor målet er å kunne gi en mer «skreddersydd»/treffsikker behandling enn det som har vært mulig frem til i dag. Denne nye svulstanalysen (molekylær profil-analyse; Prosigna) kan være med å optimalisere behandlingen til et stort antall brystkreftpasienter i Norge i den hensikt å redusere bivirkninger og unødvendig kostbar behandling. Det er uansett merkelig å vise til ca 12 år gammel forskning, når det finnes nyere, samt pågående studier som er mer relevant å sjekke ut. Anonymkode: a6901...835 Jeg har bl.a vist til tallene somsendes ut som informasjon om fordeler og ulemper ved mammografiprogrammet, sammen med tilbudet om time. Regner med de ikke bruker utdaterte tall? Uansett forstår jeg ikke hvorfor du diskuterer med meg. Hvis du har lest tilgjengelig informasjon, og funnet ut at å delta på programmet er best for deg, er jo det fint. Jeg har kommenert og reagert på de som automatisk takker ja, uten å sette seg inn i fordeler og ulemper. Dersom noen sliter veldig med dette, er det greit å opplyse om at det ikke er en stor risiko og ikke delta, siden det er ulike meninger om det hjelper mer enn det skader. Og uansett finnes det ikke tall som viser at det å være med redder mange. I papirene jeg fikk, sto det at kanskje 4 av 1000 reddes av programmet, men at det å delta også har ulemper, bl.a at 1 av 6 av de som diagnostiseres og behandles etter mammografibehandlingen, ikke hadde trengt behandling. Grunnen til at jeg nevnte MK sin studie, er fordi den har fått internasjonal anerkjennelse, og fordi hun tidligere var leder for mammografiprogrammet i Norge. 1
anonym111111 Skrevet 12. januar 2025 #111 Skrevet 12. januar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vedrørende overbehandling ser det ut som tallene fra 2015. Fra https://www.kreftregisteret.no/screening/mammografiprogrammet/Fordeler-og-ulemper/ Anonymkode: a6901...835 Ja, i beste fall er det "kun" 1 av 6 av de som diagnostiseres med kreft etter mammografiprogrammet som overdiagnostiseres/overbehandles. Dette har jeg skrevet. Er du uenig med meg i at alle bør sette seg inn i dette tilbudet før de velger å delta eller ikke? Det sendes med informasjon, nettop pga at hver enkelt skal kunne ta et riktig valg. Mammografiprogrammet kan på ingen måte sammenliknes med regelmessige celleprøver, noe som selvsagt ikke bør vurderes til eller fra om man skal ta. Det bør man, selv om det er ubehagelig, og man får korrekte svar uten stor feilmargin etter analysering av prøvene. Endret 12. januar 2025 av anonym111111 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #112 Skrevet 12. januar 2025 anonym111111 skrev (2 minutter siden): Jeg har bl.a vist til tallene somsendes ut som informasjon om fordeler og ulemper ved mammografiprogrammet, sammen med tilbudet om time. Regner med de ikke bruker utdaterte tall? Uansett forstår jeg ikke hvorfor du diskuterer med meg. Hvis du har lest tilgjengelig informasjon, og funnet ut at å delta på programmet er best for deg, er jo det fint. Jeg har kommenert og reagert på de som automatisk takker ja, uten å sette seg inn i fordeler og ulemper. Dersom noen sliter veldig med dette, er det greit å opplyse om at det ikke er en stor risiko og ikke delta, siden det er ulike meninger om det hjelper mer enn det skader. Og uansett finnes det ikke tall som viser at det å være med redder mange. I papirene jeg fikk, sto det at kanskje 4 av 1000 reddes av programmet, men at det å delta også har ulemper, bl.a at 1 av 6 av de som diagnostiseres og behandles etter mammografibehandlingen, ikke hadde trengt behandling. Grunnen til at jeg nevnte MK sin studie, er fordi den har fått internasjonal anerkjennelse, og fordi hun tidligere var leder for mammografiprogrammet i Norge. Jeg svarer deg for å korrigere villedende og utdatert informasjon. Prøver altså bare å opplyse om hvor målrettet behandlingen har blitt de siste årene. Tallene er fra 2015: AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vedrørende overbehandling ser det ut som tallene fra 2015. Fra https://www.kreftregisteret.no/screening/mammografiprogrammet/Fordeler-og-ulemper/ Anonymkode: a6901...835 Så når 45% av pasienter som tidligere ville ha blitt tilrådet cellegift, deretter siste årene har sluppet det, så sier det seg selv at tallene vedrørende overdiagnostisering fra 2015 ikke er relevante i forhold til ulempen som blir skissert. Håper Kreftregisteret snart får oppdatert dette på nettsiden, men at folk i mellomtiden faktisk sjekker bedre om informasjon er utdatert pga gammel informasjon. Anonymkode: a6901...835 1
Paneera Skrevet 12. januar 2025 #113 Skrevet 12. januar 2025 Stor pike skrev (På 10.1.2025 den 1.22): Jeg tar mammografi når jeg får beskjed om det. Jeg tar celleprøve når jeg får beskjed om det. Det er en billig forsikring og noen sekunder/minutter ubehag er verdt det. Og jeg ville mye heller bli overbehandlet enn ikke sjekke. Nå har jeg kreft likevel da, (er helt annet sted) så jeg vet jeg tåler behandling godt, men hvorfor sjansen? Fordi at det ikke er snakk om noen sekunder/minuttets ubehag for alle. Noen bærer på så alvorlige traumer at slike typer undersøkelser fører til dissosiative anfall, suicidale tanker og forsøk, samt innleggelser på psykiatrisk avdeling. Jeg blir skrevet ut fra akuttpsykiatrisk om 2 uker, da har jeg vært her i ca. 6 uker etter jeg våknet på sykehuset med kateter (som vekket overgrepene fra barndommen). Jeg har sovet på gulvet i en mnd og ikke klart å dusje (eller se min egen kropp). Celleprøver tar jeg ikke, heller ikke mammografi, det overlever jeg ikke når et kateter har ført til to alvorlige selvmordsforsøk. Sannsynligheten for å dø i selvmord er større enn for at jeg har kreft, det er ikke verdt sjansen.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #114 Skrevet 12. januar 2025 Jeg ble 50 år i fjor og har fått innkalling nå. Jeg gruer meg ikke pga at det kan bli vondt, men pga at jeg har komplekser pga brystene. Etter amming og vektoppgang og vektnedgang har jeg henge pupper. Vil ikke at noen skal se de Anonymkode: 65ae3...1d6 1
anonym111111 Skrevet 12. januar 2025 #115 Skrevet 12. januar 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg ble 50 år i fjor og har fått innkalling nå. Jeg gruer meg ikke pga at det kan bli vondt, men pga at jeg har komplekser pga brystene. Etter amming og vektoppgang og vektnedgang har jeg henge pupper. Vil ikke at noen skal se de Anonymkode: 65ae3...1d6 Man får ikke innkalling, men et tilbud om å bli med i mammografiprogrammet. Har du lest om fordeler og ulemper i skrivet som fulgte med? Timen er ikke som en vanlig time, du trenger ikke avbestille (selv om det er bra å gjøre det) for å unngå gebyr, det får du ikke uansett. 2
anonym111111 Skrevet 12. januar 2025 #116 Skrevet 12. januar 2025 (endret) Stor pike skrev (På 10.1.2025 den 1.22): Jeg tar mammografi når jeg får beskjed om det. Jeg tar celleprøve når jeg får beskjed om det. Det er en billig forsikring og noen sekunder/minutter ubehag er verdt det. Og jeg ville mye heller bli overbehandlet enn ikke sjekke. Nå har jeg kreft likevel da, (er helt annet sted) så jeg vet jeg tåler behandling godt, men hvorfor sjansen? Du kan ikke sammenlikne mammografiprogrammet med å ta celleprøver. Å ta cellerprøver redder mange liv, og har ikke de samme ulempene som mammografiprogrammet. Å bli med i mammografiprogrammet må hver kvinne vurdere selv om de ønsker, derfor følger det med et skriv om fordeler og ulemper ved å delta. Du får kun et tilbud om time, og om å bli med, og må selv vurdere om det er noe for deg. Endret 12. januar 2025 av anonym111111 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #117 Skrevet 12. januar 2025 anonym111111 skrev (56 minutter siden): Du kan ikke sammenlikne mammografiprogrammet med å ta celleprøver. Å ta cellerprøver redder mange liv, og har ikke de samme ulempene som mammografiprogrammet. Å bli med i mammografiprogrammet må hver kvinne vurdere selv om de ønsker, derfor følger det med et skriv om fordeler og ulemper ved å delta. Du får kun et tilbud om time, og om å bli med, og må selv vurdere om det er noe for deg. Men kjære vene, hvor mye skal du gjenta til det kjedsommelige i tråden her?? Alle har skjønt hva du prøver å få gjennom, du trenger ikke å sitere ALLE som kommenterer i tråden med de samme kommentarene, de kan faktisk lese det du tidligere har skrevet. Nå må du gi deg, du virker helt fanatisk. og driver du å liker dine egne innlegg? Ganske merkelig hvor raskt etter du har kommentert det kommer! Anonymkode: 979ea...9c1 3
Tartufo Skrevet 12. januar 2025 #118 Skrevet 12. januar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men kjære vene, hvor mye skal du gjenta til det kjedsommelige i tråden her?? Alle har skjønt hva du prøver å få gjennom, du trenger ikke å sitere ALLE som kommenterer i tråden med de samme kommentarene, de kan faktisk lese det du tidligere har skrevet. Nå må du gi deg, du virker helt fanatisk. og driver du å liker dine egne innlegg? Ganske merkelig hvor raskt etter du har kommentert det kommer! Anonymkode: 979ea...9c1 Jeg svarer de som siterer meg, det må være lov. Jeg er ikke fanatisk, men jeg reagerer på at andre er det. Hvorfor mener noen at det eneste riktige er å takke ja? Det legges opp til at kvinnene som får tilbudet om å bli med på mammografiprogrammet skal vurdere om det er noe for dem. Hvis det var meningen man automatisk skulle takket ja, hadde ikke brevet vært formulert som det er. Det står om fordeler og ulemper, og det stilles spørsmål ved om dette er noe som passer å bli med på. Det er viktig å respektere ulike meninger. Og for å kunne mene noe om dette, er det ihvertfall viktig å lese gjennom brevet. Vanligvis takker man ikke ja til alt man får tilbud om, og når det gjelder noe så viktig som egen helse, bør man ta seg tid til å lese informasjonen før man takker ja eller nei. Endret 12. januar 2025 av Tartufo 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #119 Skrevet 12. januar 2025 Tartufo skrev (2 minutter siden): Jeg svarer de som siterer meg, det må være lov. Jeg er ikke fanatisk, men jeg reagerer på at andre er det. Det legges opp til at kvinnene som får tilbudet om å bli med på mammografiprogrammet skal vurdere om det er noe for dem. Hvis det var meningen man automatisk skulle takket ja, hadde ikke brevet vært formulert som det er. Det står om fordeler og ulemper, og det stilles spørsmål ved om dette er noe som passer å bli med på. Det er viktig å respektere ulike meninger. Og for å kunne mene noe om dette, er det ihvertfall viktig å lese gjennom brevet. Vanligvis takker man ikke ja til alt man får tilbud om, og når det gjelder noe så viktig som egen helse, bør man ta seg tid til å lese informasjonen før man takker ja eller nei. Nå var det ikke deg jeg siterte, men du har kanskje flere brukere? Virker sånn på skrivemåten, så jeg tar utgangspunkt i det; Du svarer ikke bare de som siterer deg, du svarer alle som kommenterer med at de har vært der/tenker å dra/gruer seg uten at de har sitert deg noen gang. Ta deg sammen. Anonymkode: 979ea...9c1 1 1
Tartufo Skrevet 12. januar 2025 #120 Skrevet 12. januar 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå var det ikke deg jeg siterte, men du har kanskje flere brukere? Virker sånn på skrivemåten, så jeg tar utgangspunkt i det; Du svarer ikke bare de som siterer deg, du svarer alle som kommenterer med at de har vært der/tenker å dra/gruer seg uten at de har sitert deg noen gang. Ta deg sammen. Anonymkode: 979ea...9c1 Riktig at du ikke siterte meg, men hvorfor skal ikke de som får et tilbud om noe, selv vurdere om de ønsker å bli med? Dette er et program det er uenighet rundt, og det er ikke nødvendigvis det beste for alle å takke ja. Er du ikke enig i det? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå