AnonymBruker Skrevet 10. januar 2025 #81 Skrevet 10. januar 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Menn jobber jo på mammografi på lik linje som damer, akkurat som mannlige sykepleiere og leger også har arbeidsoppgaver som kan oppleves intime for kvinnelige pasienter. I helsevesenet går arbeidsoppgaver stort sett på tvers av kjønn. Håper du ikke er avskrekket for alltid Mammografi tas også på menn, dvs som ikke har bryst i hele tatt. Det er nok sikkert mer smertefullt enn om man har litt størrelse på brystene ja, siden maskinen klemmer på et mindre område. Mange glemmer å puste i maskinen og er så anspente at når de er ferdige er de helt kjørt. Heldigvis går det som regler bedre for hver gang Anonymkode: 979ea...9c1 Joda, fult klar over at menn kan fint ta mammografi, har jobbet mange år i helse selv. Men jeg syntes det var ubehagelig. Anonymkode: 872a3...255
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2025 #82 Skrevet 10. januar 2025 Du er 33 år, dumt å grue seg til noe som skal skje om 15-20 år... Anonymkode: 5f6ef...2b9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2025 #83 Skrevet 10. januar 2025 anonym111111 skrev (2 timer siden): Studier viser at omtrent halvparten av de som blir diagnostisert og behandlet for kreft etter mammografiprogrammet, overdiagnostiseres, og aldri ville blitt syke uten behandling. Tallene som står på infobrevet er 1 av 6, men det kan altså være betydelig flere. Jeg sier ikke at din mor og tante ikke hadde kreft, men mammografiprogrammet fører til at opp mot 1000 kvinner behandles unødvendig for brystkreft hvert år. I tillegg finnes det også andre ulemper med programmet, derfor må hver og en vurdere om det er riktig for dem å delta. Uavhengig av om man er med i mammografiprogrammet, bør man selvsagt oppsøke lege og ta mammografi ved behov (forandringer i brystene), og oftere dersom man har arvelig brystkreft i familien eller er disponert for det, Jeg forstår ikke helt problemet ditt her. Om man enten kjenner noe i brystet selv, eller om det sees på mammografi, kan man jo selv velge om man vil behandles videre. Som du sier kjenner jo helsevesenet til dette via studier, og kan rådgi. Anonymkode: 44311...f1c 1
anonym111111 Skrevet 10. januar 2025 #84 Skrevet 10. januar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke helt problemet ditt her. Om man enten kjenner noe i brystet selv, eller om det sees på mammografi, kan man jo selv velge om man vil behandles videre. Som du sier kjenner jo helsevesenet til dette via studier, og kan rådgi. Anonymkode: 44311...f1c Og rådet er at alle funn etter mammografiprogrammet behandles, for man kan ikke skille falske funn fra ekte. Hadde det vært så enkelt, hadde det jo ikke vært et problem. Går man til lege og tar mammogtrafi etter forandringer, er falske funn mindre vanlig. Rådene er å vurdere fordeler og ulemper før man velger å bli med på mammografiprogrammet. Da må man sette seg inn i fordeler og ulemper og velge det som føles rett. Mammografiprogrammet er kun et tilbud, ikke noe det er viktig å delta på, og om det er positivt eller negativt for kvinnehelsen er det delte meninger om. Endret 10. januar 2025 av anonym111111 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2025 #85 Skrevet 10. januar 2025 anonym111111 skrev (3 timer siden): Studier viser at omtrent halvparten av de som blir diagnostisert og behandlet for kreft etter mammografiprogrammet, overdiagnostiseres, og aldri ville blitt syke uten behandling. Tallene som står på infobrevet er 1 av 6, men det kan altså være betydelig flere. Jeg sier ikke at din mor og tante ikke hadde kreft, men mammografiprogrammet fører til at opp mot 1000 kvinner behandles unødvendig for brystkreft hvert år. I tillegg finnes det også andre ulemper med programmet, derfor må hver og en vurdere om det er riktig for dem å delta. Uavhengig av om man er med i mammografiprogrammet, bør man selvsagt oppsøke lege og ta mammografi ved behov (forandringer i brystene), og oftere dersom man har arvelig brystkreft i familien eller er disponert for det, Nå er det på høy tid at du hoster opp noen etterprøvbare kilder her. Altså dokumentasjon, ikke bare udokumenterte påstander som er alt du har kommet med hittil i tråden. Anonymkode: b36dc...2a9 4 1
anonym111111 Skrevet 10. januar 2025 #86 Skrevet 10. januar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nå er det på høy tid at du hoster opp noen etterprøvbare kilder her. Altså dokumentasjon, ikke bare udokumenterte påstander som er alt du har kommet med hittil i tråden. Anonymkode: b36dc...2a9 Det står om fordeler og ulemper på innkallingsbrevet, og på feks kreftforeningens sider. Lett å finne, om du ønsker det. At forskere og studier ikke er entydige, kan du finne ut ved feks å google forsker, lege og tidligere leder av mammografiprogrammet Mette Kalager: " Mette Kalager, som tidligere var leder for det norske mammografiprogrammet, og en tilhenger av mammografiscreening, fant i sin doktorgrad i 2012 at det norske mammografiprogrammet gjorde mer skade enn tidligere antatt, og betydelig mindre nytte." Hun har fått stor anerkjennelse for disse funnene internasjonslt. Studien hennes slår fast at 1100-1900 kvinner i Norge har fått unødvendige kreftdiagnoser etter mammografiprogrammet, i samme periode som programmet kun reddet 47. 30 ganger så mange har blitt skadet enn de som har blitt reddet. Det finnes også andre studier, som viser at ulempene er flere og større enn de som presenteres av mammografiprogrammet selv. Helsedirektoratet vurderte også å avslutte masseundersøkelse av bryst pga ulempene ved programmet, og mange mener det finnes mange bedre måter å bruke så mye penger på. Hvorforr spør du om dokumentasjon på ting som alle vet det er ulike meninger om? At mammografiprogrammet har enkelte ulemper er jo alle enige om, og det opplyses også om det. Endret 10. januar 2025 av anonym111111 1 1
Eva-Lena Skrevet 10. januar 2025 #87 Skrevet 10. januar 2025 Jeg har tatt mammografi 4 ganger. Første gangen var det vondt og jeg var henvist av fastlege pga kuler i begge brystene. Kulene var der ja, men ved ultralyd samme dag ble det avkreftet at det var kreft. Jeg hadde vært skikkelig dårlig med feber og influensa i 3 uker før denne undersøkelsen. De andre gangene har jeg blitt innkalt 2 ganger og 1 gang bedt om ekstra sjekk siden min mamma fikk brystkreft. Var ikke vondt bortsett fra første gangen. Ikke noe å grue seg til, er veldig fort gjort. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2025 #88 Skrevet 10. januar 2025 anonym111111 skrev (5 minutter siden): Det står om fordeler og ulemper på innkallingsbrevet, og på feks kreftforeningens sider. Lett å finne, om du ønsker det. At forskere og studier ikke er entydige, kan du finne ut ved feks å google forsker, lege og tidligere leder av mammografiprogrammet Mette Kalager: " Mette Kalager, som tidligere var leder for det norske mammografiprogrammet, og en tilhenger av mammografiscreening, fant i sin doktorgrad i 2012 at det norske mammografiprogrammet gjorde mer skade enn tidligere antatt, og betydelig mindre nytte." Hun har fått stor anerkjennelse for disse funnene internasjonslt. Studien hennes slår fast at 1100-1900 kvinner i Norge har fått unødvendige kreftdiagnoser etter mammografiprogrammet, i samme periode som programmet kun reddet 47. 30 ganger så mange har blitt skadet enn de som har blitt reddet. Det finnes også andre studier, som viser at ulempene er flere og større enn de som presenteres av mammografiprogrammet selv. Helsedirektoratet vurderte også å avslutte masseundersøkelse av bryst, og mange mener det finnes bedre måter å bruke så mye penger på. Jada, jeg har faktisk linket til det selv tidligere i tråden. Det er påstandene dine som ikke dekkes opp av dette jeg er ute etter dokumentasjon på, for eksempel det jeg uthevet i innlegget ditt. Anonymkode: b36dc...2a9 1
anonym111111 Skrevet 10. januar 2025 #89 Skrevet 10. januar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jada, jeg har faktisk linket til det selv tidligere i tråden. Det er påstandene dine som ikke dekkes opp av dette jeg er ute etter dokumentasjon på, for eksempel det jeg uthevet i innlegget ditt. Anonymkode: b36dc...2a9 Du har uthevet at jeg skriver at det står om fordeler og ulemper i innkallingsbrevet fra mammografiprogrammet og på kreftforeningens sider. Det gjør det jo, så hvorfor mener du at jeg påstår noe som ikke stemmer??? Anbefaler også å lese noen av studiene som viser at ulempene er flere og større enn tallene mammografiprogrammet viser til, om du er interessert. Mitt poeng er å opplyse om at det finnes ulemper ved å delta i programmet. Hvor mange, og hvor store, varierer i ulike studier, men flere av disse studiene har fått stor anerkjennelse både nasjonalt og spesielt internasjonalt. Studien Mette Kalager ledet, ble utført av brystkreftforskere ved Rikshospitalet og den ble utført ved Harvard. Studien har blitt publisert i internasjonale, anerkjente medisinske tidsskrifter, og viser at mange flere kvinner blir skadet enn reddet av mammografiprogrammet. Endret 10. januar 2025 av anonym111111 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2025 #90 Skrevet 10. januar 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har tatt mammografi flere ganger siden jeg fylte 50. Jeg har aldri opplevd det som noe vondt eller ubehagelig. I Bergen er damene som jobber der svært hyggelige og respektfulle, jeg gruer meg aldri til mine kontroller. Fikk brev i dag om at de ikke hadde funnet noe. Anonymkode: cbd05...51c Det er veldig viktig hvordan man blir møtt når man kommer og skal ta bl.a mammografi. Damene i Tønsberg (SIV) var langt ifra hyggelige og respektfulle der de saumfarte kroppen min og kommenterte. Har derfor ikke klart å dra tilbake når jeg har fått innkalling. Anonymkode: c25a2...b79 1
anonym111111 Skrevet 11. januar 2025 #91 Skrevet 11. januar 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er veldig viktig hvordan man blir møtt når man kommer og skal ta bl.a mammografi. Damene i Tønsberg (SIV) var langt ifra hyggelige og respektfulle der de saumfarte kroppen min og kommenterte. Har derfor ikke klart å dra tilbake når jeg har fått innkalling. Anonymkode: c25a2...b79 Trist du opplevde det sånn. Det er absolutt ikke noen krise å ikke delta på mammografiprogrammet, men merker du selv en kul, eller forandringer i brystene, er det viktig å oppsøke lege og bl.a få time til mammografi. Det finnes alltid noen som har en dårlig dag, eller ikke er spesielt gode i jobben sin, men de fleste er flinke, og det er jo fort over.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2025 #92 Skrevet 11. januar 2025 Det gjør bittelitt vondt,men jeg tror brystkreft er vondere,for å si det sånn.... Og den bittelille smerten varer bare noen sekunder. Anonymkode: d93ab...e8e
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2025 #93 Skrevet 11. januar 2025 anonym111111 skrev (På 10.1.2025 den 11.25): Det blir jo sendt ut informasjon om fordeler og ulemper, og det står også at man må vurdere om tilbudet er noe som passer. Hvorfot tror du dette sendes ut dersom middelaldrene kvinner ikke klarer å vurdere dette? Hva er spesielt med middelaldrene kvinner som fører til at de ikke skal klare dette, mener du?? Jeg pusher ikke at alle skal takke nei til tilbudet, men at alle bør sette seg inn i fiordeler og ulemper. Jeg informerer også om at det er usikkerhet rundt tallene, og at ikke alle mener det er positivt å delta. Forsker, lege, og tidligere leder av programmet har skrevet doktoravhandling om programnmet, og er negativ til det. Blandt annet... Det jeg prøver å si, er at man skal ikke måtte lese seg opp så veldig og/eller måtte ha helsefaglig kompetanse for å vurdere sin deltagelse i et bredt myndighetsadministrert screeningprogram. Det skal være vurdert for oss, av helsefaglig kompetanse hos myndighetene. Jo eldre man er, jo mindre kapasitet har man for å sette seg inn i nye ting og komplekse problemstillinger. Mange eldre kvinner har ikke så mye utdannelse heller, som ikke hjelper på evnen til å ta slike valg. Jeg har mye utdannelse og er 40+. Men hverken jeg eller Gunda på 78 gidder neppe å lese doktorgraden til tidligere leder av mammografi-programmet for å finne ut om vi skal møte opp. Det er som en tannlegetime; du får en dato og klokkeslett, og møter opp. Done deal. Hvis vi ikke skal ta mammografi screening, så må noen oppi systemet bestemme det. Før var anbefalingen at jeg skulle ta årlig ultralyd av eggstokker. Greit for meg, jeg stiller. Så ble det endret til at de gikk bort fra det, fordi de ga for mange falske positiver, og hadde ikke god nok kost/nytte-effekt. Greit for meg. Da stoler jeg på at det er riktig beslutning, tatt av noen som er kompetent til å vurdere det. I min hverdag har jeg 100vis av ting hvor JEG må gjøre vurderinger og ta beslutninger, som ofte påvirker andre. Jeg har ikke kapasitet til å gjøre legenes jobb for dem, i tillegg til min. Arbeidsfordelingen må være slik at de tar sitt ansvar, og jeg tar mitt. Anonymkode: ec992...2cb 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2025 #94 Skrevet 11. januar 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er veldig viktig hvordan man blir møtt når man kommer og skal ta bl.a mammografi. Damene i Tønsberg (SIV) var langt ifra hyggelige og respektfulle der de saumfarte kroppen min og kommenterte. Har derfor ikke klart å dra tilbake når jeg har fått innkalling. Anonymkode: c25a2...b79 Be om å få gå et annet sted? Du har også rett til å ha med deg ledsager. Som kan hjelpe deg å sette grenser. Anonymkode: ec992...2cb 1
anonym111111 Skrevet 11. januar 2025 #95 Skrevet 11. januar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det jeg prøver å si, er at man skal ikke måtte lese seg opp så veldig og/eller måtte ha helsefaglig kompetanse for å vurdere sin deltagelse i et bredt myndighetsadministrert screeningprogram. Det skal være vurdert for oss, av helsefaglig kompetanse hos myndighetene. Jo eldre man er, jo mindre kapasitet har man for å sette seg inn i nye ting og komplekse problemstillinger. Mange eldre kvinner har ikke så mye utdannelse heller, som ikke hjelper på evnen til å ta slike valg. Jeg har mye utdannelse og er 40+. Men hverken jeg eller Gunda på 78 gidder neppe å lese doktorgraden til tidligere leder av mammografi-programmet for å finne ut om vi skal møte opp. Det er som en tannlegetime; du får en dato og klokkeslett, og møter opp. Done deal. Hvis vi ikke skal ta mammografi screening, så må noen oppi systemet bestemme det. Før var anbefalingen at jeg skulle ta årlig ultralyd av eggstokker. Greit for meg, jeg stiller. Så ble det endret til at de gikk bort fra det, fordi de ga for mange falske positiver, og hadde ikke god nok kost/nytte-effekt. Greit for meg. Da stoler jeg på at det er riktig beslutning, tatt av noen som er kompetent til å vurdere det. I min hverdag har jeg 100vis av ting hvor JEG må gjøre vurderinger og ta beslutninger, som ofte påvirker andre. Jeg har ikke kapasitet til å gjøre legenes jobb for dem, i tillegg til min. Arbeidsfordelingen må være slik at de tar sitt ansvar, og jeg tar mitt. Anonymkode: ec992...2cb Seriøst? Mener du kvinner på 50 ikke klarer å lese brevet som følger med tilbudet om å bli med? I brevet står det tydelig at du må vurdere om dette er noe for deg, og det står om fordeler og ulemper ved å delta. SELVSAGT klarer de fleste på 50 å ta et fornuftig valg om dette. Det legges jo opp til at man skal velge, ikke bare automatisk takke ja til timen (som kun er et TILBUD, og man får derfor ikke ekstragebyr eller noe å betale om man ikke møter opp). Mener du man automatisk skal takke ja til et frivillig tilbud, som det er stor uenighet om nytte/skade-verdien av? Jeg forstår ikke mennesker som godtar at alle andre bestemmer alt for dem, uten å sette seg inn i noe som helst selv. De fleste oppegående mennesker klarer da å ha meninger (og kunnskap!) om annet enn akkurat det som er deres kompetanseområde. Å vurdere om du ønsker å takke ja eller nei til tilbud du får, er ikke å gjøre legenes jobb, men DITT ansvar. Takker du ja til alt du får tilbud om, uten å sette deg inn i hva det innebærer? Tar du INGEN egne avgjørelser utenom det du gjør i jobbsammenheng? Endret 11. januar 2025 av anonym111111 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #96 Skrevet 12. januar 2025 anonym111111 skrev (18 timer siden): Seriøst? Mener du kvinner på 50 ikke klarer å lese brevet som følger med tilbudet om å bli med? I brevet står det tydelig at du må vurdere om dette er noe for deg, og det står om fordeler og ulemper ved å delta. SELVSAGT klarer de fleste på 50 å ta et fornuftig valg om dette. Det legges jo opp til at man skal velge, ikke bare automatisk takke ja til timen (som kun er et TILBUD, og man får derfor ikke ekstragebyr eller noe å betale om man ikke møter opp). Mener du man automatisk skal takke ja til et frivillig tilbud, som det er stor uenighet om nytte/skade-verdien av? Jeg forstår ikke mennesker som godtar at alle andre bestemmer alt for dem, uten å sette seg inn i noe som helst selv. De fleste oppegående mennesker klarer da å ha meninger (og kunnskap!) om annet enn akkurat det som er deres kompetanseområde. Å vurdere om du ønsker å takke ja eller nei til tilbud du får, er ikke å gjøre legenes jobb, men DITT ansvar. Takker du ja til alt du får tilbud om, uten å sette deg inn i hva det innebærer? Tar du INGEN egne avgjørelser utenom det du gjør i jobbsammenheng? Snakk om å ikke forstå det du har sitert. Leser du alltid med vrangbrillene på? Vi skjønner hva poenget ditt er, det holder nå. Du spammer i stykker tråden. Anonymkode: b3a42...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #97 Skrevet 12. januar 2025 AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 21.03): Gruer meg så mye til jeg må begynne med dette. Ikke fordi jeg er redd for kuler, men den maskinen som moser puppen. Jeg er veldig følsom i dette partiet… Noen som kan dele hvordan det er? Gjør det vondt og kan man si stopp om man får for vondt? Har sett for meg at man blir etterlatt alene på et rom med en stor skummel maskin, også går behandleren bak en vegg til en pc. Så man står der alene som andre CT eller røntgen Og når skal jeg begynne med dette? Er 33 år Anonymkode: 8fa96...b0c Du er ikke alene i rommet, behandler er der hele veien, og spør alltid underveis om det går greit og geleider deg igjenom hele prosessen. Og det tar knapt 1-2 minutter, så er du ferdig. Dette greier du helt fint! Pust inn, pust ut, følg instruksjonene, så vipps er du ferdig. Jeg har bryst som "elsker" å lage bindevevskuler, så er ofte innom. Selvom kulene kan minne om kreftkuler, så har jeg aldri blitt behandlet unødvendig, anna enn enn og anna celleprøve fra bryst. De ser forskjell på kuler nå til dags, forskningen er komt langt, de kan dette etterhvert. Anonymkode: 90614...0bc
anonym111111 Skrevet 12. januar 2025 #98 Skrevet 12. januar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Snakk om å ikke forstå det du har sitert. Leser du alltid med vrangbrillene på? Vi skjønner hva poenget ditt er, det holder nå. Du spammer i stykker tråden. Anonymkode: b3a42...3e0 Men hva mener du egentlig? Det er fordeler og ulemper med mammografiprogrammet. Derfor følger det med et skriv med informasjon, slik at hver enkelt kan vurdere om dette er noe for dem. Klart jeg reagerer når den jeg siterer skriver at dette skal være vurderes utelukkende av andre, og at de fleste eldre kvinner ikke har kompetanse til å ta stilling til om de vil delta. Mange mener at det er mer skadelig enn nyttig å delta, og det er uansett ikke et tilbud uten ulemper. Rart å mene at man ikke kan ha meninger om dette uten helsefaglig kompetanse. De fleste har har da kunnskap utenom sitt kompetansefelt, og egen helse er noe mange både opptatt av, og interessert i. Dette må selvsagt hver enkelt kvinne vurdere, og takke ja eller nei ut fra hva som føles mest riktig for dem. Endret 12. januar 2025 av anonym111111 1
anonym111111 Skrevet 12. januar 2025 #99 Skrevet 12. januar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): De ser forskjell på kuler nå til dags, forskningen er komt langt, de kan dette etterhvert. Anonymkode: 90614...0bc De ser ikke forskjell på hvilke kuler som forsvinner av seg selv, og de som ubehandlet fører til kronisk/dødelig kreft. Og de minst farlige svultsene oppdages først og fremst på mammografi, mens de farligste svultsene oppdager du oftest ved å undersøke deg selv. Derfor behandles mange unødvendig etter funn i mammografiprogrammet. Flere får også brystkreft mellom undersøkelsene i programmet. 4 av 1000 blir kanskje reddet av mammografiprogrammet, mens tre ganger så mange, 12 av 1000 blir overdiagnostiset, og behandles unødvendig. Dette skader flere kvinner unødvendig, noen risikerer også å dø. I tillegg er det flere andre ulemper med å ta mammografi så ofte. Dette er tallene fra kreftregisteret, andre forskere, som feks Mette Kalager (tidligere leder av mammografiprogrammet), kan vise til studier som viser at mammografiprogrammet skader flere enn det hjelper. Hun tror heller ikke programmet hadde startet i dag, med det vi vet nå. Uavhengig av om man deltar i mammografiprogrammet eller ikke, er derfor det viktigste å jevnlig undersøke seg selv, og oppsøke lege ved forandringer. Endret 12. januar 2025 av anonym111111 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2025 #100 Skrevet 12. januar 2025 Her er en artikkel som forklarer ulempene med mammografi: https://www.med.uio.no/helsam/forskning/grupper/klinisk-effektforskning/aktuelle-saker/2019/mammografi-tiltak-som-skader-bor-avsluttes..html Sitat En ny studie som sammenlikner reduksjon i dødelighet ved mammografiscreening med ulemper ved screening (overdiagnostikk og falske positive funn), viser at tiltaket er mer til skade enn nytte for kvinnehelsen. Ekspertene er jo ikke enige, og det er vanskelig eller umulig å si hva som er lurest å gjøre. Men mange nordmenn har nok ikke forståelse for hvor skadelig overbehandling faktisk er. Mange tror at det er bedre å være på den sikre siden. Med tid og stunder kan det hende mammografi som screening avsluttes helt, eller at metodene blir bedre til å luke ut falsk positive. Men enn så lenge er det lurt å gjøre sin egen vurdering. Jeg kommer til å stå over, mest av prinsipielle årsaker - overbehandling i helsevesenet er en enorm kostnad vi må slutte å ta oss råd til. Anonymkode: 701a4...380 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå