AnonymBruker Skrevet 9. januar #1 Del Skrevet 9. januar Lurer rett og slett på hva som er en sunn normalstandard for folk flest? Jeg får stadig tanker om at jeg burde spise sunnere og trene mer. Men jeg plages av negative tanker når jeg ikke får det til og jeg vet ikke hvor grensen går for hva som er normalt sunt. Jeg er i slutten av 20-årene, BMI 19. Har alltid vært slank og har hatt en spe kroppsbygning siden jeg var liten. Drev med flere idretter frem til videregående skole. De senere årene har jeg jogget litt av og på, nå for tiden jogger jeg sannsynligvis bare en gang annenhver uke pga. vær/kulde. Om våren/sommeren/høsten jogger jeg 1-3 ganger i uken. Sykler til og fra jobb fem dager i uken, ca. 20-30 min per vei. Stillesittende jobb. Spiser normalt variert tror jeg, men jeg spiser lite fisk. Lager mye mat fra bunnen. Overspiser ikke. Men spiser kanskje 400 g sjokolade eller tilsvarende godteri i uken, fordelt ut over 4-5-6 dager. Vet ikke hva jeg egentlig spør om, men hvor er jeg i forhold til "normalen"? Jeg ønsker å leve sunnere og bedre og vet konkrete tiltak jeg kan gjøre (trene mer, spise mer proteinrikt, mindre sukker), men samtidig strever jeg med å få til dette (særlig om vinteren). Anonymkode: 5f2ac...d1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #2 Del Skrevet 9. januar Hvem sier du bør trene mer og spise sunnere? Anonymkode: db152...343 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 9. januar #3 Del Skrevet 9. januar Tror du lever sunnere enn 80% av de fleste andre. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #4 Del Skrevet 9. januar TS, du er kjempeflink til å være i aktivitet! Du trener ca 1 time 5 x i uken (sykling til jobb), i tillegg jogger du halve året. Da er det ekstra viktig at du får i deg nok proteiner og ikke minst sodium siden du mister en del av dette når du svetter. Hvis du ikke spiser fisk, må du huske å få i deg d vitamin og jod fra tilskudd. Med mindre du spiser nok meieri/egg, som også inneholder litt jod. Spiser du ikke fet fisk så bør du ta tilskudd av d vitamin og omega 3. Kjøtt (særlig rødt kjøtt) er rik på b12 og hemjern. Du trenger ikke spise så mye i hvert måltid, men viktig å få det i seg. Anonymkode: 0cc15...427 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #5 Del Skrevet 9. januar Det som er greia i dag er at det finnes nesten ikke en "normal". Du har folk som løper ultraløp og spiser optimalt, og de som nesten ikke beveger seg og er 50 kg overvektige. Sånn var det ikke før. Noen tiår tilbake hadde de fleste ca det samme kostholdet, og var hverdagsmosjonister. Lite fedme, men få ekstreme treningsfolk. Så det kommer an på hvem du sammenligner deg med. Du er i hvert fall langt slankere enn "normalen", og den aktiviteten du gjør er kanskje også over middels. Skjønner ikke hvorfor du skal gjøre endring på et allerede sunt kosthold. Det kan folk bikke over i sykelig om du styrer for mye med maten (ortoreksi). Ingenting i veien for at du setter deg mål med treningen, men det høres jo ut som om du har en god balanse allerede. Hva tenker du selv? Uavhengig av svarene du får. Anonymkode: e6a4b...99a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #6 Del Skrevet 10. januar Takk for svar dere. Helt ærlig laget jeg tråden bare for å få en reality check på egen livsstil og at jeg kanskje kan roe ned egne tanker om at alt skal være sunnere og bedre hele tiden. Jeg har tidligere hatt en tendens til å aldri bli fornøyd når det gjelder trening/mat/kropp. Jeg blir nok fort påvirket av alt jeg ser i sosiale medier. Samtidig vil jeg ikke akseptere en livsstil som er usunn eller som burde vært bedre. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det som er greia i dag er at det finnes nesten ikke en "normal". Du har folk som løper ultraløp og spiser optimalt, og de som nesten ikke beveger seg og er 50 kg overvektige. Sånn var det ikke før. Noen tiår tilbake hadde de fleste ca det samme kostholdet, og var hverdagsmosjonister. Lite fedme, men få ekstreme treningsfolk. Så det kommer an på hvem du sammenligner deg med. Du er i hvert fall langt slankere enn "normalen", og den aktiviteten du gjør er kanskje også over middels. Skjønner ikke hvorfor du skal gjøre endring på et allerede sunt kosthold. Det kan folk bikke over i sykelig om du styrer for mye med maten (ortoreksi). Ingenting i veien for at du setter deg mål med treningen, men det høres jo ut som om du har en god balanse allerede. Hva tenker du selv? Uavhengig av svarene du får. Anonymkode: e6a4b...99a Det er sant, det er veldig store forskjeller på folk i dag. Selv tenker jeg at jeg lever normalt sunt, både kosthold og aktivitet. Jeg tenker også at jeg har mer å gå på når det gjelder trening, men det er fordi jeg sammenligner med hvordan kroppen var i tenårene når det gjelder styrke og kondisjon. Jeg tror jeg ønsker å få på plass en mer konkret treningsrutine utenom syklingen min, men synes det er vanskelig å få til noe jeg opprettholder om vinteren. AnonymBruker skrev (19 timer siden): TS, du er kjempeflink til å være i aktivitet! Du trener ca 1 time 5 x i uken (sykling til jobb), i tillegg jogger du halve året. Da er det ekstra viktig at du får i deg nok proteiner og ikke minst sodium siden du mister en del av dette når du svetter. Hvis du ikke spiser fisk, må du huske å få i deg d vitamin og jod fra tilskudd. Med mindre du spiser nok meieri/egg, som også inneholder litt jod. Spiser du ikke fet fisk så bør du ta tilskudd av d vitamin og omega 3. Kjøtt (særlig rødt kjøtt) er rik på b12 og hemjern. Du trenger ikke spise så mye i hvert måltid, men viktig å få det i seg. Anonymkode: 0cc15...427 Syklingen til jobb er mye nedoverbakker den ene veien og oppoverbakker andre veien, så føles mer som ca. 30 min sykling per dag totalt. Men det er jo aktivitet det og Jeg tar d-vitamintilskudd. Tar ikke jodtilskudd, men spiser egentlig ganske mye egg/meieriprodukter (og har salt med tilsatt jod). Spiser kjøtt. Anonymkode: 5f2ac...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #7 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Syklingen til jobb er mye nedoverbakker den ene veien og oppoverbakker andre veien, så føles mer som ca. 30 min sykling per dag totalt. Men det er jo aktivitet det og Jeg tar d-vitamintilskudd. Tar ikke jodtilskudd, men spiser egentlig ganske mye egg/meieriprodukter (og har salt med tilsatt jod). Spiser kjøtt. Anonymkode: 5f2ac...d1b Tenker du gjør det bedre enn folk flest Sjokoladen kan du jo med fordel kutte hardt ned på, nesten en halv kilo i uka er mye. I Freia melkesjokolade så er det 52,5 gram sukker på 100 gram. Det vil si at det er 105 gram sukker i 1 plate på 200 gram, og 210 gram sukker i 2 plater. Det er 840 gram sukker per mnd, bare fra godteri. Det er sykt mye sukker, og ikke minst kombinert med mettet fett, så er det ikke bra for deg - uahvengig av vekt. Hvis du har søtbehov, prøv å lage smoothies med frosne bananer og bær Anonymkode: 0cc15...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #8 Del Skrevet 10. januar Høres ut som om du har en spiseforstyrrelse. Anonymkode: 1918b...b22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #9 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Helt ærlig laget jeg tråden bare for å få en reality check på egen livsstil og at jeg kanskje kan roe ned egne tanker om at alt skal være sunnere og bedre hele tiden Høres fornuftig ut. Det er aldri lurt å være ekstremt opptatt av å være perfekt, godt nok er gjerne sunnest både for fysisk og psykisk helse, rom for noen utskeielser, men gode vaner i hverdagen er bra! Anonymkode: b01e4...92f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #10 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 20.38): ikke minst sodium siden du mister en del av dette når du svetter. Anonymkode: 0cc15...427 Jeg antar at du mener det Norske ordet «salt», også kjent som natriumklorid. Anonymkode: 07712...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #11 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg antar at du mener det Norske ordet «salt», også kjent som natriumklorid. Anonymkode: 07712...e66 Som er det samme som sodium, og forøvrig også natron. KJært barn, flere navn... Anonymkode: 0cc15...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 10. januar #12 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 20.08): Lurer rett og slett på hva som er en sunn normalstandard for folk flest? Jeg får stadig tanker om at jeg burde spise sunnere og trene mer. Men jeg plages av negative tanker når jeg ikke får det til og jeg vet ikke hvor grensen går for hva som er normalt sunt. Jeg er i slutten av 20-årene, BMI 19. Har alltid vært slank og har hatt en spe kroppsbygning siden jeg var liten. Drev med flere idretter frem til videregående skole. De senere årene har jeg jogget litt av og på, nå for tiden jogger jeg sannsynligvis bare en gang annenhver uke pga. vær/kulde. Om våren/sommeren/høsten jogger jeg 1-3 ganger i uken. Sykler til og fra jobb fem dager i uken, ca. 20-30 min per vei. Stillesittende jobb. Spiser normalt variert tror jeg, men jeg spiser lite fisk. Lager mye mat fra bunnen. Overspiser ikke. Men spiser kanskje 400 g sjokolade eller tilsvarende godteri i uken, fordelt ut over 4-5-6 dager. Vet ikke hva jeg egentlig spør om, men hvor er jeg i forhold til "normalen"? Jeg ønsker å leve sunnere og bedre og vet konkrete tiltak jeg kan gjøre (trene mer, spise mer proteinrikt, mindre sukker), men samtidig strever jeg med å få til dette (særlig om vinteren). Anonymkode: 5f2ac...d1b Du lever generelt sunt, selv om du spiser godteri flere ganger i uka og har bmi under normalen, så kostholdsmessig trenger du ikke bekymre deg. Og 1t sykling 5 dager i uka er også trening + løping 1-3 ganger i uka. Så du er absolutt ikke lat! Men jeg ville i tillegg ha lagt inn litt enkel styrketrening to ganger i uka hjemme på stuegulvet med øvelser for kjerne, push-ups, et par beinøvelser og en balanseøvelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå