AnonymBruker Skrevet 10. januar #41 Del Skrevet 10. januar Taffel skrev (1 time siden): De har ikke råd til å bo der, så samboer /du, noen, får hjelpe dem med noe billigere. Du må sikkert ha det, men leieprisen er jo helt syk. Å gjeldsinndrive via namsmann fra stesønn og den gravide kjæresten kan du gjerne gjøre, og drive dem dypere ned i gjeld, men du er ganske kjapp med å komme springende med ham i januar synes jeg. De får ikke mer penger av den grunn. Skjønner som sagt at du må ha det du må ha, men ser også hvordan det kan se ut utenfra. Nei, det er absolutt ikke en høy husleie for en leilighet på Majorstua. Jeg bor på tretti kvadrat, og betaler mer enn halvparten. Uten å bo i nærheten så sentralt. Anonymkode: 217f2...b05 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #42 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg eier en leilighet i Oslo som jeg leier ut for å spe på inntekten. Det er en 3-roms på ca. 70 kvm med attraktiv beliggenhet som jeg arvet. De første årene leide min datter sammen med samboer og en venninne. For et par års tid siden flyttet de ut og jeg fikk da laget nytt bad og pusset opp kjøkken og de andre rommene i leiligheten. Jeg måtte ta opp lån for å få dette gjort, men standarden på leiligheten gikk opp slik at jeg kunne ta høyere leie. For å betjene lån (både på leilighet og huset jeg bor i), dekke utgifter og ha inntekt på leiligheten, satte jeg opp leien til 30 000 kr i mnd. Samtidig med at jeg fikk leiligheten pusset opp gjennomgikk min stesønn et samlivsbrudd og meldte interesse for leiligheten. Han fikk med seg en kamerat som kunne bo sammen med ham, de er begge i slutten av 20-årene og hadde fast inntekt, det var en grei løsning for alle. De flyttet inn i mars 23, begge betalte 1,5 mnd depositum og leie kom inn til tiden. I fjor sommer ble det klart at kameraten skulle flytte nordover pga jobb, og den nye kjæresten til min stesønn flyttet inn med sitt barn på 5 år. Etter samboeren flyttet inn ble kontakten vår med stesønnen en del mindre, det er mest kontakt med hennes familie og stesønnens mor. De venter barn til våren. Men fra september i fjor har husleie helt eller delvis uteblitt. De har betalt halv leie to måneder. I starten var det tilforlatelige unnskyldninger, med løfter om å betale snart og stadig nye frister. Stesønn skyldte blant annet på at han hadde fått økte utgifter til å forsørge sin nye samboer med barn og at hun ikke hadde noe inntekt. Jeg har forsøkt å si at dersom det er trangt kan vi kanskje komme fram til en ordning hvor de kan betale litt mindre noen måneder, og at de kanskje bør se seg om etter et billigere sted å bo. I desember og januar har det ikke vært noe respons når jeg har tatt kontakt angående husleie. Jeg mangler 120 000 kr i husleie fra dem, og jeg sliter med å betjene lånet på leiligheten de leier. I tillegg har jeg mottatt en del klager fra naboer om festbråk. Min samboer er til liten støtte, han sier han forsøker å snakke med sønnen og samboeren uten særlig nytte. Han ønsker heller ikke å lage bråk fordi han er redd for å bli uvenner. Jeg har sagt til samboer at jeg må gå til namsmannen for å forsøke å få inn husleien de skylder og si opp leieforholdet for å få dem ut dersom dette ikke ordner seg. Min samboer nekter meg å gjøre dette og sier at jeg i så fall vil ødelegge familien hans. I jula var det familietreff og jeg lovte da samboer å ikke nevne leieforholdet. Sønnen hans greide på egen hånd å bringe temaet på bane, sa jeg hadde leid ut gratis til egne barn mens jeg ville flå ham som ikke var mitt eget kjøtt og blod. Beskyldte meg for diverse og kjefta meg ut for at jeg var grisk og ikke kunne se stort på det når det gjaldt en ung familie i etableringsfasen. At jeg som satt så godt i det ikke trengte alle pengene. Jeg eier huset samboer og jeg bor i, men jeg har en veldig gjennomsnittlig inntekt og er helt avhengig av leieinntekt for å få det til å gå rundt. Jeg har hele veien, det vil si fram til nå, hatt et godt forhold til min stesønn. Han har vært mye hos oss mens han var student og bodd hos oss i perioder. Ikke har det vært noe tull med økonomi før nå heller. Det er en veldig kjedelig situasjon å komme i. Jeg trenger husleien, men jeg ønsker ikke å sette forholdet mellom samboer og hans sønn i fare, ei heller mitt eget forhold til ham. Det er veldig trasig, men jeg ser ikke helt at jeg har annet valg enn namsmannen dersom jeg ikke får dem i tale eller får betalt noe i løpet av den nærmeste tiden. Er det noen andre som har vært borti tilsvarende forhold? Anonymkode: 44167...82b Du lar deg overkjøre , styre og bli manipulert. Når din stesønn dro inn dine barn så hadde jeg rett og slett sagt at det var manipulerende sagt og at dette handler om helt andre ting. Vært tydelig på at dere har en kontrakt, og at du har en forventning om at han holder seg til kontrakten. Og si fra at hvis han har problemer økonomisk, så kan dere snakke om det, men at det ikke fungerer slik at han bare kan slutte å betale leie. Så store ekstra utgifter iht lån har du ikke penger til. Så hvis han vil ha hjelp så må det bli på andre måter. Til din mann så ville jeg ha sagt at hvis han mener du ikke skal gjøre noe iht leieforholdet til hans sønn. Så må din samboer betale for han. Fordi du ikke har råd til å la han bo der gratis. Hverken din stesønn eller saboer kan kreve at han skal bo der gratis om det ikke går. Og der må du være tydelig. Du kan gjerne gi forståelse for at han ar det litt vanskelig, men at det er ikke slik man ordner opp i ting, og ikke sånn at man bare kan bestemme seg for å sette deg i vanskelig økonomisk situasjon. Henvis også til at ditt eget barn , har betalt sin leie på samme leilighet Så ikke la seg manipulere her. Og vær tydelig på at hvis dere ikke kan ha en sakelig dualog ang dette, så må du gå videre. Evnt selge leiligheten. Anonymkode: 03336...90b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #43 Del Skrevet 10. januar Hva skjer ts, hvordan går det? Anonymkode: 359a4...056 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 10. januar #44 Del Skrevet 10. januar Dette er grov utnytting. Du vet, galskap er å gjøre som man alltid har gjort og forvente et annet resultat. Du opprettholder bjørnetjenester av verste sort . Snu om på det problematiske og se på det å kontakte namsmannen som hjelp. Hjelp til å hjelpe seg selv. Det er mye, mye bedre å gjøre seg upopulær hos en nærstående enn et hèlt nabolag. Han må rett og slett fratas suttekluten og begynne å ta ansvar. Til syvende og sist, vil det gjøre han bedre skikket når han blir far. Stå på ditt 💕💕💕 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #45 Del Skrevet 10. januar Selg leiligheten! Eller varsle om at du heretter benytter https://www.utleiemegleren.no/ eller tilsvarende mellommenn som tar seg av innkreving og kontakt med leietakerne. De kvier seg ikke for å gå til inkasso og namsmann. (Mot at de tar rundt 10% av inntekten). Dette er grunnen til at jeg aldri leier ut til familie/slekt/venner som en klok forretningsmann lærte meg en gang. Man blir fort satt i skvis. Det kan også være mindre ting som at komfyr, kjøleskap eller annet slutter å virke og du vet ikke om det er uvettigbruk. Unaturlig høy slitasje på ting. Da er det best at det ikke er familie/venner. Anonymkode: d91dc...124 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #46 Del Skrevet 10. januar At samboeren din ikke har tilbudt seg å betale er utrolig dårlig gjort. Hadde mine barn svindlet min kjæreste hadde jeg ryddet opp! Så ja, du blur utnyttet grovt av samboeren din. Han kan neppe være redd for å miste deg. Kanskje han vet du ikke går uansett hva Anonymkode: e3ffb...0a4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #47 Del Skrevet 10. januar hvaduikkeser skrev (15 timer siden): 30 tusen i månedsleie??😳 Hvordan klarer noen å betale det i leie, men ikke råd til å eie? Det er vel nettopp saken her. At de ikke klarer å betale leien. Anonymkode: d91dc...124 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 10. januar #48 Del Skrevet 10. januar Ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 10. januar #49 Del Skrevet 10. januar Taffel skrev (4 timer siden): De har ikke råd til å bo der, så samboer /du, noen, får hjelpe dem med noe billigere. Du må sikkert ha det, men leieprisen er jo helt syk. Å gjeldsinndrive via namsmann fra stesønn og den gravide kjæresten kan du gjerne gjøre, og drive dem dypere ned i gjeld, men du er ganske kjapp med å komme springende med ham i januar synes jeg. De får ikke mer penger av den grunn. Skjønner som sagt at du må ha det du må ha, men ser også hvordan det kan se ut utenfra. Herregud, det er jo snakk om en voksen mann med familie - de må klare ting selv, og har et behov for å våkne opp. De må finne et sted de har råd til. Akkurat nå så betaler de jo ikke noe som helst, omtrent, til bokostnader, så det er ren snylting det som pågår her. De må ut, og så må det inngås en avtale om nedbetaling av gjelden på 120 000. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 10. januar #50 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg eier en leilighet i Oslo som jeg leier ut for å spe på inntekten. Det er en 3-roms på ca. 70 kvm med attraktiv beliggenhet som jeg arvet. De første årene leide min datter sammen med samboer og en venninne. For et par års tid siden flyttet de ut og jeg fikk da laget nytt bad og pusset opp kjøkken og de andre rommene i leiligheten. Jeg måtte ta opp lån for å få dette gjort, men standarden på leiligheten gikk opp slik at jeg kunne ta høyere leie. For å betjene lån (både på leilighet og huset jeg bor i), dekke utgifter og ha inntekt på leiligheten, satte jeg opp leien til 30 000 kr i mnd. Samtidig med at jeg fikk leiligheten pusset opp gjennomgikk min stesønn et samlivsbrudd og meldte interesse for leiligheten. Han fikk med seg en kamerat som kunne bo sammen med ham, de er begge i slutten av 20-årene og hadde fast inntekt, det var en grei løsning for alle. De flyttet inn i mars 23, begge betalte 1,5 mnd depositum og leie kom inn til tiden. I fjor sommer ble det klart at kameraten skulle flytte nordover pga jobb, og den nye kjæresten til min stesønn flyttet inn med sitt barn på 5 år. Etter samboeren flyttet inn ble kontakten vår med stesønnen en del mindre, det er mest kontakt med hennes familie og stesønnens mor. De venter barn til våren. Men fra september i fjor har husleie helt eller delvis uteblitt. De har betalt halv leie to måneder. I starten var det tilforlatelige unnskyldninger, med løfter om å betale snart og stadig nye frister. Stesønn skyldte blant annet på at han hadde fått økte utgifter til å forsørge sin nye samboer med barn og at hun ikke hadde noe inntekt. Jeg har forsøkt å si at dersom det er trangt kan vi kanskje komme fram til en ordning hvor de kan betale litt mindre noen måneder, og at de kanskje bør se seg om etter et billigere sted å bo. I desember og januar har det ikke vært noe respons når jeg har tatt kontakt angående husleie. Jeg mangler 120 000 kr i husleie fra dem, og jeg sliter med å betjene lånet på leiligheten de leier. I tillegg har jeg mottatt en del klager fra naboer om festbråk. Min samboer er til liten støtte, han sier han forsøker å snakke med sønnen og samboeren uten særlig nytte. Han ønsker heller ikke å lage bråk fordi han er redd for å bli uvenner. Jeg har sagt til samboer at jeg må gå til namsmannen for å forsøke å få inn husleien de skylder og si opp leieforholdet for å få dem ut dersom dette ikke ordner seg. Min samboer nekter meg å gjøre dette og sier at jeg i så fall vil ødelegge familien hans. I jula var det familietreff og jeg lovte da samboer å ikke nevne leieforholdet. Sønnen hans greide på egen hånd å bringe temaet på bane, sa jeg hadde leid ut gratis til egne barn mens jeg ville flå ham som ikke var mitt eget kjøtt og blod. Beskyldte meg for diverse og kjefta meg ut for at jeg var grisk og ikke kunne se stort på det når det gjaldt en ung familie i etableringsfasen. At jeg som satt så godt i det ikke trengte alle pengene. Jeg eier huset samboer og jeg bor i, men jeg har en veldig gjennomsnittlig inntekt og er helt avhengig av leieinntekt for å få det til å gå rundt. Jeg har hele veien, det vil si fram til nå, hatt et godt forhold til min stesønn. Han har vært mye hos oss mens han var student og bodd hos oss i perioder. Ikke har det vært noe tull med økonomi før nå heller. Det er en veldig kjedelig situasjon å komme i. Jeg trenger husleien, men jeg ønsker ikke å sette forholdet mellom samboer og hans sønn i fare, ei heller mitt eget forhold til ham. Det er veldig trasig, men jeg ser ikke helt at jeg har annet valg enn namsmannen dersom jeg ikke får dem i tale eller får betalt noe i løpet av den nærmeste tiden. Er det noen andre som har vært borti tilsvarende forhold? Anonymkode: 44167...82b Dette er grov utnyttelse, økonomisk og emosjonelt, fra både stesønn og hans far. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #51 Del Skrevet 10. januar Ja, det er tydelig at det bruker forholdet som gissel for at TS ikke skal gå til namsmannen. Ren manipulasjon. At en voksen stesønn ikke tar ansvar og finner seg et rimeligere sted å bo i tide er snylting. Jeg tror ikke faren bryr seg nok om deg TS. Han bryr seg tydeligvis ikke om å kjøre økonomien din i senk. Gå til namsmannen du og du kan jo selv flytte inn i leiligheta når du har blitt fri fra de folka. Anonymkode: d5a71...53d 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #52 Del Skrevet 10. januar Du må ihvertfall sette i gang en eller annen prosess, finne en løsning, for dette kommer til å ta tid uansett, mens pengene "renner ut" Anonymkode: 0d812...87a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #53 Del Skrevet 10. januar Taffel skrev (4 timer siden): De har ikke råd til å bo der, så samboer /du, noen, får hjelpe dem med noe billigere. Du må sikkert ha det, men leieprisen er jo helt syk. Å gjeldsinndrive via namsmann fra stesønn og den gravide kjæresten kan du gjerne gjøre, og drive dem dypere ned i gjeld, men du er ganske kjapp med å komme springende med ham i januar synes jeg. De får ikke mer penger av den grunn. Skjønner som sagt at du må ha det du må ha, men ser også hvordan det kan se ut utenfra. Leieprisen er kun "helt syk" for de som ikke har råd til å leie den! Leien tilsvarer nok sikkert det det har kostet å kjøpe leiligheten... Når stesønn ikke klarer å gjøre dette på en ordentlig måte, og når den gravide kjæresten ikke evner å tjene penger selv, så skal ikke det gå utover TS!! - Uansett hvor urimelig du tydeligvis synes TS er.... At hun går i gang med dette nå, etter omtrent ikke fått penger siden i høst, er ikke "å springe etter ham"... 120.000,- er MYE penger, sikkert også for TS! TS får ikke dekket mer av sine egne utgifter hvis ikke hun handler nå. Enten får de tjene mer penger eller flytte, slik at TS kan leie ut til noen andre! Det er rett og rimelig. Ingen grunn at de med sin dårlig stilte økonomi skal kreve å bo i et dyrt strøk! De er voksne folk, og må ta konsekvensen av det! Folk som leier, og ikke ønsker å betale, er noe helvetes drittmennesker! I dette tilfellet, kan de helt sikker løse det ved å finne seg noe billigere - men - det vil de vel ikke, så lenge stemor betaler, noe du mener er helt greit?!? Anonymkode: 27d86...c4d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #54 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): At samboeren din ikke har tilbudt seg å betale er utrolig dårlig gjort. Hadde mine barn svindlet min kjæreste hadde jeg ryddet opp! Så ja, du blur utnyttet grovt av samboeren din. Han kan neppe være redd for å miste deg. Kanskje han vet du ikke går uansett hva Anonymkode: e3ffb...0a4 Det er jo ikke sikkert samboeren har penger til dette da..... Her må samboer heller prøve å rydde opp, ved å finne en ordentlig løsning. Det er jo ikke riktig at samboer skal betale dette for sin voksne sønn og samboer som IKKE jobber.... Anonymkode: 27d86...c4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #55 Del Skrevet 10. januar Hvor ble det av TS? Anonymkode: b948c...a0d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #56 Del Skrevet 10. januar Hvilke råd vil du ha fra andre hvis de "har vært i tilsvarende situasjon", er det juridiske? Økonomiske? Samlivsråd? Altså, jeg har ikke vært i samme situasjon, men det er åpenbart at du må søke råd snarest, helt andre steder enn her. Først og fremst, ha et krisemøte med mannen din, jeg fatter ikke at dere har kunne fortsette som ingen ting har skjedd i denne situasjonen? Etter det juleselskapet? Det er jo åpenbart: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/hvis-leien-uteblir/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=paid_search&utm_campaign=&utm_campaignid=14788812454&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAp4O8BhAkEiwAqv2UqOO_FsQeMfwH4bOJs65eB9sO492o99MUQIJbcAkyYvRO2dC5HEibNBoCcyMQAvD_BwE Først sier du til din samboer at hvis ikke han (din samboer) betaler deg hele beløpet som er utestående, nå asap, setter du igang innkreving og utkastelse. Så må du jo si opp leieforholdet uansett. Mislighold av betaling er vel grunn nok. Kontakt huseiernes landsforbund, de gir juridisk hjelp. Det er ikke sikkert det er namsmannen som er riktig instans, det kan være tingretten. Det avhenger av hva slags husleieavtale dere har. Så kontakter du familievernkontor/en parteapaut, med mindre samboeren din legger seg helt flat, betaler det utestående, gir deg forståelse og er enig i at leieforholdet skal opphøre. Dere har ting å snakke om, for eksempel at han neker deg å sette inn tiltak, og at du er redd for å ødelegge for ham (? i denne situasjonen.....) Hvis din samboer forstår, overlater du forholdet mellom far og sønn til nettopp far og sønn. Anonymkode: 4e1f7...14c 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 11. januar #57 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 12.27): Det er jo ikke sikkert samboeren har penger til dette da..... Her må samboer heller prøve å rydde opp, ved å finne en ordentlig løsning. Det er jo ikke riktig at samboer skal betale dette for sin voksne sønn og samboer som IKKE jobber.... Anonymkode: 27d86...c4d Jo, så lenge han bitcher om at ts ikke skal få kaste ut sønnen hans eller kreve inn pengene, så får HAN dekke det utestående, og ikke kreve at ts skal finansiere at sønnen hans vil leve over evne. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #58 Del Skrevet 12. januar Denne gubben din, TS, kan få valget mellom å betale det sønnen ikke betaler eller at du går til namsmannen. Og ikke drøy det - det er ikke bra for stesønnen å opparbeide seg masse gjeld til deg bare fordi du ikke vil gjøre noe. Du er allerede 4 mnd for sent ute. Håper du har forsikring i orden. Og sørg for å følge alle formalkrav - er du medlem av huseierne kan du få juridisk hjelp der og de har maler for det meste som du bør bruke. Anonymkode: d25ee...61f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #59 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 11.49): Selg leiligheten! Anonymkode: d91dc...124 Anonymkode: 27cfd...867 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #60 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 19.38): Jeg mangler 120 000 kr i husleie fra dem, og jeg sliter med å betjene lånet på leiligheten de leier. I tillegg har jeg mottatt en del klager fra naboer om festbråk 1. Namnsmannen pga. manglende husleie 2. Barnevernstjenesten pga. festbråk med 5åring i hus Anonymkode: 4dbdb...734 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå