AnonymBruker Skrevet 9. januar #1 Del Skrevet 9. januar Jeg eier en leilighet i Oslo som jeg leier ut for å spe på inntekten. Det er en 3-roms på ca. 70 kvm med attraktiv beliggenhet som jeg arvet. De første årene leide min datter sammen med samboer og en venninne. For et par års tid siden flyttet de ut og jeg fikk da laget nytt bad og pusset opp kjøkken og de andre rommene i leiligheten. Jeg måtte ta opp lån for å få dette gjort, men standarden på leiligheten gikk opp slik at jeg kunne ta høyere leie. For å betjene lån (både på leilighet og huset jeg bor i), dekke utgifter og ha inntekt på leiligheten, satte jeg opp leien til 30 000 kr i mnd. Samtidig med at jeg fikk leiligheten pusset opp gjennomgikk min stesønn et samlivsbrudd og meldte interesse for leiligheten. Han fikk med seg en kamerat som kunne bo sammen med ham, de er begge i slutten av 20-årene og hadde fast inntekt, det var en grei løsning for alle. De flyttet inn i mars 23, begge betalte 1,5 mnd depositum og leie kom inn til tiden. I fjor sommer ble det klart at kameraten skulle flytte nordover pga jobb, og den nye kjæresten til min stesønn flyttet inn med sitt barn på 5 år. Etter samboeren flyttet inn ble kontakten vår med stesønnen en del mindre, det er mest kontakt med hennes familie og stesønnens mor. De venter barn til våren. Men fra september i fjor har husleie helt eller delvis uteblitt. De har betalt halv leie to måneder. I starten var det tilforlatelige unnskyldninger, med løfter om å betale snart og stadig nye frister. Stesønn skyldte blant annet på at han hadde fått økte utgifter til å forsørge sin nye samboer med barn og at hun ikke hadde noe inntekt. Jeg har forsøkt å si at dersom det er trangt kan vi kanskje komme fram til en ordning hvor de kan betale litt mindre noen måneder, og at de kanskje bør se seg om etter et billigere sted å bo. I desember og januar har det ikke vært noe respons når jeg har tatt kontakt angående husleie. Jeg mangler 120 000 kr i husleie fra dem, og jeg sliter med å betjene lånet på leiligheten de leier. I tillegg har jeg mottatt en del klager fra naboer om festbråk. Min samboer er til liten støtte, han sier han forsøker å snakke med sønnen og samboeren uten særlig nytte. Han ønsker heller ikke å lage bråk fordi han er redd for å bli uvenner. Jeg har sagt til samboer at jeg må gå til namsmannen for å forsøke å få inn husleien de skylder og si opp leieforholdet for å få dem ut dersom dette ikke ordner seg. Min samboer nekter meg å gjøre dette og sier at jeg i så fall vil ødelegge familien hans. I jula var det familietreff og jeg lovte da samboer å ikke nevne leieforholdet. Sønnen hans greide på egen hånd å bringe temaet på bane, sa jeg hadde leid ut gratis til egne barn mens jeg ville flå ham som ikke var mitt eget kjøtt og blod. Beskyldte meg for diverse og kjefta meg ut for at jeg var grisk og ikke kunne se stort på det når det gjaldt en ung familie i etableringsfasen. At jeg som satt så godt i det ikke trengte alle pengene. Jeg eier huset samboer og jeg bor i, men jeg har en veldig gjennomsnittlig inntekt og er helt avhengig av leieinntekt for å få det til å gå rundt. Jeg har hele veien, det vil si fram til nå, hatt et godt forhold til min stesønn. Han har vært mye hos oss mens han var student og bodd hos oss i perioder. Ikke har det vært noe tull med økonomi før nå heller. Det er en veldig kjedelig situasjon å komme i. Jeg trenger husleien, men jeg ønsker ikke å sette forholdet mellom samboer og hans sønn i fare, ei heller mitt eget forhold til ham. Det er veldig trasig, men jeg ser ikke helt at jeg har annet valg enn namsmannen dersom jeg ikke får dem i tale eller får betalt noe i løpet av den nærmeste tiden. Er det noen andre som har vært borti tilsvarende forhold? Anonymkode: 44167...82b 1 25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #2 Del Skrevet 9. januar Du eier både huset og denne leiligheten skriver du. Eier din samboer noe eiendom, eller «lever han på deg»? Anonymkode: 1214b...226 15 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. januar Populært innlegg #3 Del Skrevet 9. januar Forholdet til stesønnen er allerede blåst, så gå til namsmannen. Du bør vurderer å kvitte deg med mannen din også siden han mener det er riktig at din økonomi skal gå ad undas. Anonymkode: 55987...a7c 79 1 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #4 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du eier både huset og denne leiligheten skriver du. Eier din samboer noe eiendom, eller «lever han på deg»? Anonymkode: 1214b...226 Samboer eier hytte. Vi har valgt å ikke eie sammen fordi vi har barn fra tidligere forhold begge to. Det gjør forholdene enklere. TS Anonymkode: 44167...82b 17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. januar Populært innlegg #5 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har sagt til samboer at jeg må gå til namsmannen for å forsøke å få inn husleien de skylder og si opp leieforholdet for å få dem ut dersom dette ikke ordner seg. Min samboer nekter meg å gjøre dette og sier at jeg i så fall vil ødelegge familien hans. I jula var det familietreff og jeg lovte da samboer å ikke nevne leieforholdet. Sønnen hans greide på egen hånd å bringe temaet på bane, sa jeg hadde leid ut gratis til egne barn mens jeg ville flå ham som ikke var mitt eget kjøtt og blod. Beskyldte meg for diverse og kjefta meg ut for at jeg var grisk og ikke kunne se stort på det når det gjaldt en ung familie i etableringsfasen. At jeg som satt så godt i det ikke trengte alle pengene. Jeg eier huset samboer og jeg bor i, men jeg har en veldig gjennomsnittlig inntekt og er helt avhengig av leieinntekt for å få det til å gå rundt. Fy faen jeg koker innvendig på dine vegne, dette er faen ikke mye til familie å ødelegge!! Anonymkode: 359a4...056 39 5 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. januar Populært innlegg #6 Del Skrevet 9. januar Men det er jo ikke du som ødelegger forholdet mellom dere. Det er han som ikke betaler, kjefter på deg og bruker seg økonomisk. Skjønner at samboeren din synes det er ubehagelig- men det må han enten bare stå i eller betale for sønnen. Alternative er IKKE at du skal lide økonomisk! Anonymkode: 14e10...b4d 39 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 9. januar #7 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg eier en leilighet i Oslo som jeg leier ut for å spe på inntekten. Det er en 3-roms på ca. 70 kvm med attraktiv beliggenhet som jeg arvet. De første årene leide min datter sammen med samboer og en venninne. For et par års tid siden flyttet de ut og jeg fikk da laget nytt bad og pusset opp kjøkken og de andre rommene i leiligheten. Jeg måtte ta opp lån for å få dette gjort, men standarden på leiligheten gikk opp slik at jeg kunne ta høyere leie. For å betjene lån (både på leilighet og huset jeg bor i), dekke utgifter og ha inntekt på leiligheten, satte jeg opp leien til 30 000 kr i mnd. Samtidig med at jeg fikk leiligheten pusset opp gjennomgikk min stesønn et samlivsbrudd og meldte interesse for leiligheten. Han fikk med seg en kamerat som kunne bo sammen med ham, de er begge i slutten av 20-årene og hadde fast inntekt, det var en grei løsning for alle. De flyttet inn i mars 23, begge betalte 1,5 mnd depositum og leie kom inn til tiden. I fjor sommer ble det klart at kameraten skulle flytte nordover pga jobb, og den nye kjæresten til min stesønn flyttet inn med sitt barn på 5 år. Etter samboeren flyttet inn ble kontakten vår med stesønnen en del mindre, det er mest kontakt med hennes familie og stesønnens mor. De venter barn til våren. Men fra september i fjor har husleie helt eller delvis uteblitt. De har betalt halv leie to måneder. I starten var det tilforlatelige unnskyldninger, med løfter om å betale snart og stadig nye frister. Stesønn skyldte blant annet på at han hadde fått økte utgifter til å forsørge sin nye samboer med barn og at hun ikke hadde noe inntekt. Jeg har forsøkt å si at dersom det er trangt kan vi kanskje komme fram til en ordning hvor de kan betale litt mindre noen måneder, og at de kanskje bør se seg om etter et billigere sted å bo. I desember og januar har det ikke vært noe respons når jeg har tatt kontakt angående husleie. Jeg mangler 120 000 kr i husleie fra dem, og jeg sliter med å betjene lånet på leiligheten de leier. I tillegg har jeg mottatt en del klager fra naboer om festbråk. Min samboer er til liten støtte, han sier han forsøker å snakke med sønnen og samboeren uten særlig nytte. Han ønsker heller ikke å lage bråk fordi han er redd for å bli uvenner. Jeg har sagt til samboer at jeg må gå til namsmannen for å forsøke å få inn husleien de skylder og si opp leieforholdet for å få dem ut dersom dette ikke ordner seg. Min samboer nekter meg å gjøre dette og sier at jeg i så fall vil ødelegge familien hans. I jula var det familietreff og jeg lovte da samboer å ikke nevne leieforholdet. Sønnen hans greide på egen hånd å bringe temaet på bane, sa jeg hadde leid ut gratis til egne barn mens jeg ville flå ham som ikke var mitt eget kjøtt og blod. Beskyldte meg for diverse og kjefta meg ut for at jeg var grisk og ikke kunne se stort på det når det gjaldt en ung familie i etableringsfasen. At jeg som satt så godt i det ikke trengte alle pengene. Jeg eier huset samboer og jeg bor i, men jeg har en veldig gjennomsnittlig inntekt og er helt avhengig av leieinntekt for å få det til å gå rundt. Jeg har hele veien, det vil si fram til nå, hatt et godt forhold til min stesønn. Han har vært mye hos oss mens han var student og bodd hos oss i perioder. Ikke har det vært noe tull med økonomi før nå heller. Det er en veldig kjedelig situasjon å komme i. Jeg trenger husleien, men jeg ønsker ikke å sette forholdet mellom samboer og hans sønn i fare, ei heller mitt eget forhold til ham. Det er veldig trasig, men jeg ser ikke helt at jeg har annet valg enn namsmannen dersom jeg ikke får dem i tale eller får betalt noe i løpet av den nærmeste tiden. Er det noen andre som har vært borti tilsvarende forhold? Anonymkode: 44167...82b Hadde kastet han ut, uten et snev dårlig samvittighet. For en utrolig frekk fyr. Han prøver å utnytte deg på det groveste 26 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #8 Del Skrevet 9. januar Ring låsesmed. Bytt låser. Anonymkode: 46bc9...c02 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #9 Del Skrevet 9. januar Huff. Du blir utbytter. Her er det bare å gå til namsmannen og si fra om at du gjør det, og stålsette deg for reaksjonene fra både stesønn og samboer. Sistnevnte er ikke mye verdt når han ikke støtter deg mer i dette, men lar sønnen din ture frem med uakseptable holdninger. Du har ikke noe valg, du har økonomiske forpliktelser og det er du som eier leiligheten. Du kan bestemme deg for å selge f.eks. fordi du ikke han sitte på så mye uten leieinntekter, hva ville de sagt da? At du ikke kunne selge når han trenger et sted å bo? For en parasitt. Jeg skjønner ikke at samboerskapet ditt er liv laga. Anonymkode: ea2fe...084 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 9. januar #10 Del Skrevet 9. januar (endret) Du må behandle ham som enhver leieboer. Når du ikke har råd til å ikke motta leie så har du ikke råd, så det sier seg selv at han må ut av leiligheten. Det er ikke du som har skapt situasjonen, men han som ikke betaler for seg. Betaler hans far leie til deg, eller har du to som plutselig lever på deg? Om hans far nekter deg å gjøre tiltak må han betale leia for sin sønn. Endret 9. januar av Trolltunge 18 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #11 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff. Du blir utbytter. Her er det bare å gå til namsmannen og si fra om at du gjør det, og stålsette deg for reaksjonene fra både stesønn og samboer. Sistnevnte er ikke mye verdt når han ikke støtter deg mer i dette, men lar sønnen din ture frem med uakseptable holdninger. Du har ikke noe valg, du har økonomiske forpliktelser og det er du som eier leiligheten. Du kan bestemme deg for å selge f.eks. fordi du ikke han sitte på så mye uten leieinntekter, hva ville de sagt da? At du ikke kunne selge når han trenger et sted å bo? For en parasitt. Jeg skjønner ikke at samboerskapet ditt er liv laga. Anonymkode: ea2fe...084 *utnyttet skulle det stå Anonymkode: ea2fe...084 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #12 Del Skrevet 9. januar Du ser jo hvor din stesønn har det fra når hans far mener du ikke skal kreve inn leien av sønnen... Her tenker jeg at jeg hadde innsett at forholdet var over. Og så hadde jeg satt i gang med namsmannen og sagt opp stesønn pga. uteblitt husleie. Eneste måten å ev. redde forholdet du er i er hvis samboeren din betaler for sin sønns uteblivende husleie, og sørger for at han betaler husleien fremover for din leilighet, og så kan heller din samboer kreve tilbake penger fra sin sønn. Da tenker jeg at lyden hadde fått en annen lyd også fra din samboer, om det var han selv som tapte penger i hundretusenkroner-klassen. Anonymkode: ba89b...d7a 16 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #13 Del Skrevet 9. januar Lykke til. Du er bare pengebinge for far og sønn. Anonymkode: 27cfd...867 6 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #14 Del Skrevet 9. januar Du må få de ut før hun føder barnet!! Det er mye vanskeligere å få de ut når stesønnen (som jeg antar er den som står på leiekontrakten) har fått barn. Anonymkode: 30d73...d4a 13 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #15 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ring låsesmed. Bytt låser. Anonymkode: 46bc9...c02 Ikke lov gitt Anonymkode: febda...364 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #16 Del Skrevet 9. januar Om jeg husker rett, så har du skrevet tidligere om dette. Synes å huske at du hadde betenkeligheter mot å leie ut til stesønnen din. Men, du skal behandle han som enhver annen leietaker. Namsmannen i morgen! Anonymkode: 4a59e...17c 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 9. januar #17 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om jeg husker rett, så har du skrevet tidligere om dette. Synes å huske at du hadde betenkeligheter mot å leie ut til stesønnen din. Men, du skal behandle han som enhver annen leietaker. Namsmannen i morgen! Anonymkode: 4a59e...17c Ja, husker også denne historien. Kontakt namsmann! 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 9. januar #18 Del Skrevet 9. januar Høres ut som du blir grovt utnyttet TS!!! Du skal selvfølgelig ha husleie for leiligheten din! Jeg hadde aldri stolt på samboeren min igjen hvis han hadde sveket meg slik din samboer har gjort. Og det er IKKE du som har ødelagt noe her, det virker som du har vært dumsnill i møte med gribber dessverre. 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 9. januar #19 Del Skrevet 9. januar Du har skrevet om dette før? Bare få stesønnen ut av leiligheten, du kan jo ikke forsørge ham og samboeren hans. Og dette burde dere kanskje forutsett, 30000 er ganske heftig leie og hva skjedde egentlig med depositumet til kameraten hans? 11 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #20 Del Skrevet 9. januar Det er din samboer som ødekegger ditt forhold, og din stesønn som ødelegger forholdet til sin far og deg. Dennejeste som kan redde ditt forhold er din dmsamboet, han må betale og han må krangle med sønnen. Hvis ikke blir sønnen kastet ut, og ja, du bør begynne prosessen i morgen den dag. Disse folkene ønsker du vel verken ha som leietakere, være i familie med eller kjæreste med uansett? Anonymkode: 4e1f7...14c 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå