Gå til innhold

Innsyn i bekymringsmelding på ungdom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min sønn sliter, og han har ikke fått nødvendig hjelp fra spesialisthelsetjenesten. Under forrige legetime var det vikar for fastlegen. Både min sønn og jeg er frustrerte, og saken er akutt.

Under denne timen sendte vikaren bekymringsmelding til barnevernet. Denne vikaren har vi aldri truffet tidligere.
Jeg har spurt fastlegen om innsyn i denne bekymringsmeldingen. Han sier at barnet er over 16 år, og at jeg derfor ikke har rett til innsyn. 
Stemmer det? I en bekymringsmelding og barnevernsak er jeg part i saken. Ifølge det jeg finner, så er det forvaltningsloven som gjelder her. Jeg presiserer at jeg ikke har fått inntrykk av at det er bekymring for omsorgen, men atferden til barnet. 
Jeg synes ventetiden til barnevernet tar kontakt er ubehagelig når jeg ikke vet hva som står i meldingen. 

Anonymkode: 773f4...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom du er/blir part i saken får du innsyn via barnevernet, men kun det som omhandler seg. Gjennom BUP/fastlege vil du ikke kunne få noe, da han er medisinsk myndig. Jeg vet det er en belastning, men du må nok bare smøre deg med tålmodighet. Hvor vidt denne vikaren kjenner din sønn eller ikke. Har han sagt eller gjort noe som utløser meldeplikt, sender de en bekymringsmelding. 

Anonymkode: ce340...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stemmer at du ikke har innsynsrett hos legen, ja. 

Du kan imidlertid be om kopi av meldingen fra barneverntjenesten. Der har du full rett til innsyn frem til ungdommen er myndig. 

Det er helt greit å be om slik kopi allerede nå, så fremt det er rimelig å anta at meldingen er mottatt. Innsynsretten gjelder fra det finnes en sak. 

Anonymkode: 82d63...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...